دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرورش میخک ژاپنی و شرایط لازم برای نگهداری این گیاه زینتی

  • ملیحه بال افکن
  • ۲ دی ۱۴۰۲
  • ۰

در واقع پرورش میخک ژاپنی چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول پرورش و نگهداری این گیاه همیشه سبز آشنا شوید.

به طور کلی میخک ژاپنی از دسته گیاهان بومی چین و ژاپن می باشد که اغلب تا ارتفاع ۴ متر به خوبی می کند. با این حال درختچه میخک ژاپنی به خاطر اصول کشت و پرورش راحتی که دارد مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است بنابراین، به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با اصول پرورش میخک ژاپنی

بهتر است بدانید گیاه میخک ژاپنی که بدان میخک هندی نیز گفته می شود امروزه با نام علمی Pittosporum Tobira شناخته خواهد شد میخک ژاپنی را می توان گیاهی همیشه سبز و زینتی دانست که در اغلب شرایط آب و هوایی پرورش داده می شود و قابلیت رشد تا چندین متر را دارد. از آنجایی که شاخ و برگ های این گیاه توانایی و زیبایی خاصی برای تولید گل معطر در داخل ساختمان دارند می توانید آن را یک گیاه گلخانه ای در نظر بگیرید.

چگونگی پرورش میخک ژاپنی

عطر و بوی خاصی که میخک ژاپنی دارد فضای خانه را مطبوع می کند و می توانید آن را در فضای بالکن نیز نگهداری نمایید. توجه داشته باشید که امروزه یکی از کاربر های رایج این گیاه، پرورش آن به عنوان پرچین و یا جلوگیری از دید در تراس است، زیرا ارتفاع آن در محیط باز به ده ها متر می رسد و تا حدودی نسبت به خشکسالی و کم اهمیتی مقاومت می کند.

همچنین گونه کوچک و مینیاتوری این گیاه که امروزه با عنوان بونسای مطرح شده طرفداران زیادی دارد و تنها نکته ای که در زمینه پرورش آن بایستی مورد توجه قرار دهید هر سالیانه است که در فصل بهار باید انجام شود و ارتفاع آن به یک سوم کاهش یابد.

دستورالعمل کاشت و تکثیر

توجه داشته باشید که میخک ژاپنی معمولا از دو طریق کاشت بذر و قلمه زنی آن هم از قلمه های نیمه چوب سخت در طول فصل تابستان تکثیر می شود که در ادامه مراحل هر کدام را به صورت کامل شرح داده ایم.

  •  آرون گروپس
  • کاشت بذر:

بهترین زمان برای تکثیر گیاه از طریق کشت بذر های آن فصل پاییز یا اواخر فصل زمستان است. برای انجام این کار ابتدا بذور را به صورت کامل ضدعفونی کنید و سپس درون بستری حاوی ترکیه خاک برگ و کوکوپیت کشت نمایید.

توصیه می شود که بستر حاوی بذور را در یک محیط گرم نگهداری کنید و تا زمان جوانه زنی بذرها سطح خاک را مرطوب نگه دارید. البته که پس از جوانه زنی می توانید گیاهتان را به محل خنک تری انتقال دهید.

دستورالعمل کاشت میخک ژاپنی

  • تکثیر با قلمه:

توصیه می شود که برای تکثیر گیاهتان از طریق قلمه چوبی در فصل بهار از قلمه های نیمه رسیده استفاده نمایید. پس از انتخاب قلمه مورد نظر بایستی آن ها را با استفاده از یک قیچی یا کارد ضد عفونی شده به آرامی از گیاه اصلی جدا نمایید.

دقت داشته باشید که قلمه های تهیه شده بایستی دارای طول ۵.۷ تا ۵.۶ سانتی متر باشند. پس از آماده شدن قلمه ها می توانید آن ها را درون ترکیب کوکوپیت و پرلیت قرار دهید و به صورت کامل با ماسه بپوشانید.

همچنین برای افزایش سرعت ریشه زایی می توانید آن ها را به هورمون ریشه زایی نیز آغشته نمایید. بهتر است بستر کشت گیاهتان را در دمای معمولی نگهداری کنید و آن را مداوم مرطوب نمایید.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری میخک ژاپنی

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم جهت کاشت و پرورش میخک ژاپنی پرداخته ایم.

  • هرس میخک ژاپنی :

از دیگر نکات مراقبتی مرتبط به پرورش میخک ژاپنی هرس سالیانه این گیاه می باشد که کمک زیادی به متقارن و پرپشت تر شدن گیاه می کند و به منظور از بین بردن شاخه ها پیچیده و در هم تنیده گیاه بهتر است هر سال در فصل بهار اقدام به هرس این گیاه نمایید و در صورتی که تشکیل گل در این گیاه برای شما مهم است بهتر است بعد گلدهی هرس آن را انجام دهید و در صورتی که میخک ژاپنی را در گلدان نگهداری نمایید باید هر دو تا سه سال گل را داخل گلدان بزرگتر قرار دهید.

  • تمیز کردن برگ ها :

برگ های براق و سبز تیره این گیاه نقش مهمی در زیبایی میخک ژاپنی دارد و اگر برگ های گیاه آلوده باشند و با کمک کمی شیر و آب می توانید آن را براق و تمیز کنید و غبار پاشی روزانه نیز به منظور تمیز شدن آن ها کافی است و از جمله آفات این گیاه عبارتند از : شته ها، شپشک سپردار، شپشک آرد آلود می باشد و از بیماری های که ممکن این گیاه به آن دچار شود شامل : بلایت باکتریایی، پوسیدگی ریشه و ساقه است.

روش های تکثیر مخک ژاپنی

  • آبیاری منظم:

برای رشد مناسب گیاهتان بهتر است تنها زمانی اقدام به آبیاری کنید که سطح خاک تقریبا خشک شده باشد. از آنجایی که گیاهان چندین ساله و بالغ نسبت به خشکی خاک تا حدودی مقاومت دارند به همین خاطر بهتر است در بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک به صورت کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید.

توصیه می شود که در روند آبیاری میخک ژاپنی افراط نکنید زیرا ریشه ها نسبت به آب اضافه اطراف خود حساس هستند و ممکن است باعث پوسیدگی آن ها شود و در نهایت گیاهتان از بین برود.

  • نور و دما:

نهال های میخک ژاپنی نیاز به مکانی با آفتاب کامل تا نیمه سایه برای رشد دارند. البته در مناطقی که هوا در طول فصل رشد گرم است کاشت گیاه در مکانی نیمه سایه توصیه خواهد شد. در مورد دمای مورد نیاز بستر گیاه نیز می توان گفت که میخک ژاپنی سرما را تا حدود منفی ۵ درجه سانتی گراد تحمل می کند که البته در این مدت اغلب برگ ها و ساقه های جوان خود را از دست خواهد داد.

شرایط لازم برای نگهداری گیاه

  • خاک و کوددهی:

نهال های میخک ژاپنی برای رشد ایده آل نیاز به زهکشی خوب و مناسب دارند. معمولا سنگین بودن بافت خاک و مانده آبی و خارج نشدن آب اضافی از اطراف ریشه های یکی از دلایل اصلی رشد ضعیف و از بین رفتن این گیاه خواهد بود. به همین خاطر توصیه می شود که برای بستر گیاهتان از ترکیب شن، کوکوپیت و پرلیت استفاده نمایید تا زهکشی خاک بهبود یابد.

در مورد تغذیه نهال های میخک ژاپنی نیز توصیه می شود که در طول فصول رشد هر ۲ هفته یک بار آن را تغذیه نمایید. در طول فصول دیگر سال نیز می توانید هر دو ماه این کار را انجام دهید.

  • تعویض گلدان:

میخک ژاپنی نیز مانند بسیاری از گیاهان دیگر به خاطر گستراندن ریشه سالیانه به تعویض گلدان نیاز دارد. البته اگر انجام تعویض گلدان برایتان مقدور نیست می توانید خاک سطحی را با خاکی جدید و غنی از مواد غذایی تعویض نمایید.

کنترل و آفات رایج در میخک ژاپنی

  • کنترل آفات و بیماری های رایج گیاه:

توجه داشته باشید با وجود اینکه آفات یا بیماری های جدی در روند پرورش میخک ژاپنی وجود ندارند اما با این حال از آفات مهمی که ممکن است گاهی اوقات به آن حمله کنند می توان به شته و شپشک آردآلود اشاره کرد. همچنین بیماری های رایجی که می توانند باعث مشکلات جدی در فرآیند رشد گیاهتان شوند شامل پوسیدگی ریشه، لکه برگی و بلایت خواهند بود که برای درمان و از بین بردن آن ها بایستی از سموم قارچ کش استفاده نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *