دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

چه سوغاتی از تفلیس تهیه کنیم؟

  • فرهاد هاشمی
  • ۲۵ دی ۱۴۰۰
  • ۰

سوغاتی از تفلیس تفلیس بزرگترین شهر گرجستان و پایتخت این کشور است. این شهر از دو طرف با رود کورا مجاورت دارد. شهر تفلیس در جنوب شرقی اروپا واقع شده است. موقعیت تفلیس به گونه‌ای است که در حال حاضر این شهر را به یک مسیر مهم جهت انتقال انرژی جهان و انجام پروژه‌های بازرگانی تبدیل کرده است.

 

تفلیس تاریخ پرفراز و نشیبی داشته است. تاریخ تفلیس را می‌توان از سبک معماری و بناهای به جای مانده از قرون وسطی درک کرد. معماری سبک نئوکلاسیک و استالینیست باعث شده است بناهای بی‌نظیری در این شهر شکل بگیرد. به همین دلیل در تمامی فصول سال، گردشگران بسیار زیادی پرواز تهران تفلیس خریداری کرده و به این شهر سفر می‌کنند.

بهترین زمان سفر به این شهر، در طول فصل بهار است. در این فصل گرجستان آب و هوای مطلوبی دارد و می‌توانید با خیال راحت از جاهای دیدنی تفلیس بازدید کنید و از طبیعت آن نیز لذت ببرید.

اگر قصد دارید از تور تفلیس استفاده کنید و از این شهر زیبا بازدید کنید، خرید سوغات برای دوستان و آشنایان خود را فراموش نکنید.

در این مقاله به معرفی برخی از پرطرفدارترین سوغاتی‌‌های تفلیس اشاره خواهیم کرد.

 

چورچخلا

یکی از خوراکی‌های محلی تفلیس که می‌توانید آن‌ها در تمامی کوچه‌ها و خیابان‌‌های تفلیس پیدا کنید، چورچخلا (Churchkhela) است. نمونه‌های مشابه چورچخلا در ایران نیز یافت می‌شود. اما چورچخلاهای گرجستانی طعم متفاوت‌تری دارند.

این خوراکی از عصاره میوه‌‎های متنوع، آرد، شیر، نشاسته، مغز آجیل و … تهیه می‌شود. پس از درست کردن چورچخلا، این خوراکی را در عصاره میوه می‌خوابانند تا به خوبی شیره میوه داخل آن نفوذ کند. تنوع این خوراکی‌ها بسیار زیاد است و در رنج‌های قیمتی گوناگونی عرضه می‌شود.

 

کانتسی

سوغاتی از تفلیس

یکی از جذاب‌ترین سوغاتی‌های گرجستان کانتسی (Kantsi) است. این محصولات یک نوع ظرف نوشیدنی هستند که از شاخ بر، گاو نر، قوچ و … تهیه می‌شوند. کانتسی را می‌توانید در اغلب مهمونی‌های گرجستانی پیدا کنید. برخی از این محصولات با ورقه‌های نقره و طلا تزئین شده‌اند. این محصولات برای سوغاتی بسیار مناسب هستند.

 

رومیزی و پارچه‌های کارشده

از دیگر سوغاتی‌های محبوب تفلیس، می‎توان به پارچه‌ها و رومیزی‌های کارشده اشاره کرد که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف به بازار ارائه شده‌اند. این محصولات از ارزش بالایی برخوردار هستند زیرا تهیه آن‌ها نیاز به وقت و سلیقه زیادی دارد. این پارچه‌ها کاربرد‌های گوناگونی دارند بعضی از افراد، از این پارچه‌ها به عنوان رومیزی، تابلوهای دکوری و … استفاده می‌کنند. نمونه‌های محلی این پارچه‌ها را می‌توانید از بازار و نمونه‌های گران قیمت‌تر آن‌ها را می‌توانید از مراکز خرید مجلل تفلیس خریداری کنید.

 

ادویه

گردشگرانی که به تفلیس سفر می‌کنند به خرید ادویه علاقه زیادی نشان می‌دهند. ادویه‌های این شهر عطر و طعم بسیار خوبی دارد و می‌تواند یک گزینه مناسب برای سوغاتی باشد. ادویه‌جات تفلیس را می‌توانید از اغلب فروشگاه‌های سطح شهر خریداری کنید.

 

خنجر گرجی

سوغاتی از تفلیس

خانجالی (Khanjali) یک نوع خنجر سنتی گرجستانی است که از دو لبه تشکیل شده است و با دست ساخته می‌شود. این خنجرها را می‌توانید از دست‌فروش‌ها و مغازه‌های محلی در بازار خریداری کنید. بر روی برخی از این خنجرها، نوشته‌هایی حک شده است. برخی دیگر نیز قاب‌هایی از استیل و نقره دارند.

 

زیورآلات

تفلیس زیورآلات متنوعی دارد که خرید آن‌ها می‌تواند یکی از بهترین پیشنهادهای سوغاتی باشد. این زیورآلات در جنس‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. نمونه‌های پرطرفدار آن‌ها از جنس نقره‌های آبکاری شده هستند که در طرح‌های شیک و متنوع تولید می‌شوند. زیورآلات عتیقه و قدیمی نیز در این شهر به فروش می‌رسد که قیمت‌های بیشتری دارند و می‌توانید از بخش‌های مخصوصی در شهر خریداری کنید.

 

پنیر

یکی از مشهورترین سوغاتی‌های تفلیس، پنیر است. پنیرهای این شهر با شهرهای اروپایی تفاوت دارد. می‌توانید این محصولات را از تمامی فروشگاه‌های شهر خریداری کنید و در بسته‌بندی‌های خاص برای دوستان خود به سوغات ببرید. یکی از انواع پنیرهای پرطرفدار، پنیر دودی است که از طعم و مزه منحصربفردی برخوردار است.

 

شال پشمی

اگر به خرید سوغاتی‌های خوراکی علاقه ندارید، می‌توانید از شال‌های معروف گرجستانی خریداری کنید و برای آشنایان خود به سوغات ببرید. شال‌های پشمی محلی را می‌توانید از تمامی بازارها و مراکز خرید تفلیس خریداری کنید. این شال‌ها محصولات زیبایی هستند که جز صنایع دستی گرجستان نیز محسوب می‌شوند. شال‌های پشمی تفلیس در رنگ‌بندی‌های منحصربفرد و طرح‌های زیبایی عرضه می‌شوند.

 

کلاه‌های پشمی پاپاخی

گرجستانی‌ها از نوعی کلاه های پشمی استفاده می‌کنند که به آن‌ها پاپاخی (Papakhi) می‌گویند. این کلاه‌ها بزرگ هستند و از پشم بافته شده‌اند. نوع مردانه و سنتی آن‎ها می‌تواند سوغاتی بسیار خوبی باشد. این کلاه‌ها بسیار گرم هستند و در مناطق سردسیر می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

مربا

مربا یکی از سوغاتی‌های مشهور تفلیس است که طرفداران بسیار زیادی دارد. مربا خوراکی جدیدی نیست و در اغلب شهرها موجود است اما مرباهای گرجستانی طعم و مزه دیگری دارند. از معروف‌ترین مرباهای گرجستانی می‌توان به مربا گردو، توت سفید، میوه کاج و فیحوا اشاره کرد.

فیحوا یک درخت برزیلی است که میوه دارد و در چند نقطه از دنیا پرورش داده می‌شود. مربا این میوه کمیاب طعم بی‌نظیری دارد و یک گزینه مناسب جهت خرید سوغاتی است.

 

تکا

گرجستان آب و هوای معتدل و خوبی دارد. این موضوع سبب شده است تا حیوانات و دام‌های بسیار زیادی در این منطقه پرورش پیدا کنند. گرجستانی‌ها از پشم این حیوانات صنایع دستی بسیار زیبایی تولید می‌کنند. به عنوان مثال پاپوش‌های پشمی این منطقه شهرت بسیار زیادی دارند و در فصل‌های سرد سال مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پاپوش‌ها رنگ‌بندی متنوعی دارند و جهت خرید سوغات، گزینه مناسبی هستند. کت‌های پشمی این منطقه نیز بسیار زیبا هستند و با دست بافته می‌شوند. به محصولات و صنایع دستی پشمی در گرجستان تکا نیز گفته می‌شود.

 

فرش و گلیم گرجستان

فرش و گلیم سنتی و محلی هر منطقه می‌تواند یک سوغاتی بسیار ارزشمند باشد. در بازار محلی تفلیس می‌توانید گلیم و قالیچه‌های زیبایی پیدا کنید. این قالیچه‌ها طرح‌های خاصی دارند و در رنگ‌های گوناگونی عرضه می‌شوند.

 

سخن پایانی

تفلیس در سال‌های اخیر به یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در کل جهان تبدیل شده است. در تمامی فصل‌های سال این شهر پذیرای مسافرانی است که از همه‌جای جهان بلیط هواپیما را از safarmarket.com خریداری کرده و به این شهر سفر می‌کنند. تفلیس در تابستان گرم و مرطوب و در زمستان سرد است. هر فصلی ویژگی‌های خاصی دارد و برای دسته‌ای از گردشگران محبوب است.  این شهر توجهات را در کشور گرجستان به خود جذب کرده است و تاریخ غنی و ارزشمندی دارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *