دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اطلاعات ضروری و نکات سفر با سالمندان

  • ملیحه بال افکن
  • ۳ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

با وجود اینکه سفر با سالمندان کمی سخت است اما شما می توانید با داشتن آگاهی از نکات پیش از سفر و در حین سفر یک مسافرت عالی داشته باشید نهایت لذت را ببرید. در این مقاله سعی کرده ایم تا رایج ترین نکات مورد توجه در مسافرت با پدر و مادران سالمند را شرح دهیم.

همانطور که می دانید سفر با سالمندان به ویژه افرادی که تقریبا از کار افتاده و ناتوان هستند به هیچ عنوان راحت نیست اما نباید فراموش کنید که در گذشته سفر آن ها با کودکان قد و نیم قد مانند شما کار راحتی نبوده و بهتر است مدتی سختی را تحمل کنید و برای تجدید روحیه و قوای شان، آن ها را به تجربه یک سفر متفاوت دعوت نمایید.

چالش های سفر با سالمندان

بهتر است بدانید که سفر کردن با افراد سالمند دارای فوت و فن های خاص خود می باشد و همچنین برنامه ریزی برای آن با سایر سفرها تفاوت چشمگیری خواهد داشت. اگر قصد دارید در سفر بعدی تان پدر و مادر را نیز همراه خود ببرید قطعا با چالش هایی مواجه خواهید شد.

نکات مهم در سفر با سالمندان

با این حال سفر را می توان بهترین هدیه ای دانست که می توانید به پدر و مادر بدهید. معمولا سفرها می توانند برای ملاقات دیگر اعضای خانواده به ویژه نوه و نتیجه ها و یا تجربه یک ماجراجویی به مقصد های جدید با کشتی و یا حتی مراجعه به محل سکونت قدیمی باشد. این سفر ها ممکن است با همراهی شما صورت بگیرد و یا اگر آن ها استقلال و توانایی کافی برای سفر کردن را داشته باشند، خودشان به راحتی سفر خواهند کرد.

البته چه شما افراد مسن را در سفر همراهی کنید و چه نکنید برنامه ریزی، رزو کردن و کانفرم تک تک مراحل سفر بایستی از پیش انجام شده باشد که راهنمای سفر با افراد مسن نیز حتما مورد توجه قرار گیرد. بهتر است پیش از مقصدتان را با تعیین دقیق تاریخ سفر، شرکت های هواپیمایی، کشتیرانی، ترن و یا اتوبوس هدف گذاری کنید و همچنین برای حمل و نقل هوایی و زمینی حتما مستقیم ترین و کوتاه زمان زمانبندی سفر را جستجو نمایید.

پیش زمینه های سفر با افرد سالمند

نکات مهم پیش از سفر

توصیه می شود که پیش از سفر با افراد مسن حتما نکاتی را مورد توجه قرار دهید که در ادامه شرح داده ایم.

  •  آرون گروپس
  • برنامه ریزی و تحقیق:

چه پدر و مادر ها تنها سفر کنند و چه خودتان هم همراه آن ها باشید بهتر است تحقیقات را از پیش انجام دهید. همچنین باید اتاق های هتل را رزرو نمایید و هر گونه بلیط را پیش از شروع سفر تایید نمایید. دقت داشته باشید که باید تمام مسیر های هوایی، زمینی و حتی دریایی هم کوتاه ترین و مستقیم ترین راه ها را انتخاب کرده باشید.

  • زمان مناسب:

ممکن است برای افراد جوانان مسئله مهمی نباشد که در شب یا روز سفر کنند، به برف و بوران و هوای بارانی برخورد کنند و یا در میان تابش نور مستقیم خورشید باشند اما تمامی این موارد برای سالمندان بسیار مهم خواهد بود. توصیه می شود که بهترین زمان سفر یعنی بهترین ساعات روز و بهترین فصل را برای آن ها انتخاب کنید زیرا گاهی هوای نامناسب می تواند اوقاتشان را تلخ کند و هیچ لذتی از سفرشان نبرند. همچنین اغلب سالمندان سفر در طول شب را نمی پسندند و به همین خاطر بهتر است زمان سفر را به تایم دلخواه آن ها انتقال دهید.

زمان ایده آل برای سفر با فرد سالمند

  • مدارک مورد نیاز:

اگر والدین شما تحت نظر و درمان پزشکی هستند حتما یک کپی از مدارک پزشکی آن ها را در چمدان بگذارید. برای اطمینان بیشتر بایستی از تمامی مدارک آن ها ۴ کپی تهیه نمایید به این صورت که یکی از آن ها را درون کیف دستی، دیگری را درون چمدان، سومی را برای خویشاوندی که در مقصد منتظرشان است بفرستید و آخرین کپی را نیز در پیش خودتان نگه دارید.

  • چمدان را به خوبی بسته بندی نمایید:

بهتر است تا حد امکان چمدان را سبک و کم حجم بسته بندی نمایید و به جز وسایل ضروری مانند پوشاک و لوازم شخصی وسیله ای اضافه درون چمدان قرار ندهید. همچنین توصیه می شود که ساک دستی کوچکی را نیز برای قرار دادن داروها، لیوان، آب معدنی و یا تنقلات سالم همراه سالمندان بگذارید تا در مواقع نیاز به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

  • داروهای افراد سالمند را از یاد نبرید:

بسیاری از پزشکان معتقدند همان اندازه که مراقبت از پول و گذرنامه برای سالمندان مهم است، توجه به داروها نیز حائز اهمیت خواهد بود. پیش از راه افتادن حتما از وجود داروها در ساک سالمندان مطمئن شوید و همچنین داروی اضافی همراه خود داشته باشید که اگر سفرشان به طول انجامید با مشکل مواجه نشوید.

شرایط ایده آل برای سفر سالمندان

نکات مهم در حین سفر با افراد مسن

در حین سفر با پدر و مادر سالمندتان نیز بایستی نکات و موردی را مورد توجه قرار دهید که در ادامه برخی از آن ها را بیان کرده ایم.

  • نزدیک به طبقات همکف باشید:

در طول سفر با افراد سالمند همیشه باید برای موقعیت های اضطراری آماده باشید و همچنین توصیه می شود که در هتل ها و سایر مکان های اقامتی در دو طبقه بالای لابی اقامت نمایید تا در شرایطی که آسانسور از کار می افتد دسترسی راحتی به بیرون داشته باشید.

همچنین می توانید درخواست اقامت در اتاق های نزدیک به آسانسور را بدهید. اگر هم با اتوبوس سفر می کنید حتما دقت کنید که یک پله کمکی برای سوار و پیاده شدن افراد مسن موجود باشد و علاوه بر خودتان یا راننده نیز در سوار و پیاده شدن به وسیله نقلیه، آن ها را یاری نمایید.

مراعات حال سالمندان در طول سفر

  • زمانی را به استراحت اختصاص دهید:

اگر سفرتان را با استفاده از خودروی شخصی انجام می دهید و پدر و مادر سالمندتان همراهان هستند بایستی به مدت طولانی حرکت نکنید و پس از هر چند ساعت کوتاه رانندگی زمانی را برای استراحت آن ها اختصاص دهید. زیرا یک جا نشستن و بی تحرکی افراد سالمند ممکن است باعث به وجود آمدن درد در افراد سالمند شده و آن ها را در ادامه سفر با مشکلاتی مواجه نماید.

  • استفاده از غذاهای فست فودی را کنار بگذارید:

توجه داشته باشید که به خاطر وجود مشکلات بهداشتی و همچنین سخت هضم بودن فست فودها توصیه می شود از این غذاها به هیچ وجه در برنامه غذایی افراد مسن به ویژه در سفر استفاده نکنید.

  • به میزان حوصله فرزندان دقت داشته باشید:

همانطور که می دانید پدر و مادر سالمند ممکن است در طول سفر کم حوصله شوند و نتوانند مدت زیادی صرف گردش و تفریح کنند. این افراد ممکن است به خاطر درد های کوچک بدنی تحمل کمتری نسبت به افراد عادی داشته باشند و از محیطی که در آن هستند زود خسته شوند و در نهایت تمایل زیادی به تغییر مکان داشته باشند.

به همین خاطر بهتر است در این موارد آن ها را به محل اقامت بازگردانید تا با استراحت کردن آرامش پیدا کنند.

اصول و شرایط سفر با پدر و مادر

  • بار سالمندان را با خود حمل کنید:

معمولا افراد سالمند توانایی زیاد مانند دوران جوانی خود ندارند و نمی توانند به راحتی بارهایشان را جابه جا کنند. به همین خاطر بهتر است که برای حمل ساک و لوازم سالمندان به آن ها کمک کنید و برای اینکه از بروز مشکل در طی سفر جلوگیری نمایید حتما بار آن ها را حمل نمایید.

  • مشکل حرکتی سالمندان را مورد توجه قرار دهید:

چنانچه پدر و مادر سالمندتان با ویلچر و یا واکر توانایی راه رفتن دارند بایستی در برنامه ریزی های خود حتما وضعیت جسمی آن ها را مورد توجه قرار دهید. اغلب سالمندان آهسته حرکت می کنند و به همین خاطر بهتر است مراعات حالشان را بکنید و برای بازدید از مکان هایی که از زمان خاص سرویس می دهند زودتر در محل حضور داشته باشید.

همچنین در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب مزایای سفر با قطار و سفر کم هزینه نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *