دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی لک های کبدی با ۲۰ راه خانگی موثر

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

لک های کبدی ، لک های کوچک قهوه ای رنگ روی پوست هستند که به لک های پیری نیز معروف می باشند. در این مطلب می خواهیم شما را با ۲۰ روش درمان خانگی این لک ها آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

لک های کبدی، لک های قهوه ای رنگ کوچک ناشی از آفتاب سوختگی هستند که به اسم لک های خورشیدی و پیری هم شناخته می شوند. برای درمان این لک ها روش های پزشکی و خانگی وجود دارد که ما در این مطلب به درمان خانگی آن می پردازیم.

               

۲۰ روش درمان خانگی لک های کبدی

برخی افراد بر روی پوست صورت، دست ها ، گردن ، سینه و شانه ها لک های قهوه ای رنگ و کوچکی را شاهد هستند که زیبایی پوست آن ها را از بین برده است و احساس ناخوشایندی دارند. این لک های قهوه ای به نام لک کبدی شناخته می شوند که منشا آن آفتاب سوختگی می باشد.

به لک های کبدی، لک های خورشیدی یا لک های پیری نیز اطلاق می شود. این لک ها با ظاهر برجسته و قهوه ای رنگ به خاطر تجمع رنگ دانه ها در پوست به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت زیر نور مستقیم خورشید به وجود می آیند. تاکنون ضرر خاصی از این لک ها برای سلامت انسان گزارش نشده است.

اما به خاطر ظاهری که دارند ، زیبایی پوست را از بین برده و حس ناخوشایندی را به همراه می آورند. لک های پیری، تیره تر و صاف تر از پوست اطراف بوده و می توانند به رنگ قهوه ای، برنزه یا سیاه رنگ ظاهر شوند. این لک ها ظاهری شبیه خال داشته و برای مقابله با آن ها خوب است با عوامل ایجاد کننده آن آشنا بعد روش درمانی را به کار بست. در ادامه با علت ایجاد لک کبدی و روش های درمان خانگی آن اشاره می شود.

علت ایجاد لک های کبدی

وقت پوست در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد، بدن برای حفاظت از پوست در مقابل اشعه فرابنفش به تولید ملانین اضافی می پردازد. هر چه ملانین بیشتری تولید گردد، پوست نیز تیره تر می شود. به این ترتیب لک های پیری موقعی نمایان می شوند که ملانین اضافی در یک نقطه پوست جمع شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

چنین لک هایی معمولا در نقاطی از پوست که بیشتر در معرض خورشید قرار دارد ، ظاهر می شوند از جمله پوست صورت، پشت دست ها، روی پاها، شانه ها، پشت بدن، بازوها بیشترین نواحی هستند که در معرض تابش خورشید قرار می گیرند. لک کبدی امکان دارد روی هر پوستی ایجاد شود و در افراد سفید پوست و حساس به نور خورشید ، نمود بیشتری پیدا می کند.

لک های پیری می توانند جداگانه یا چندتایی تشکیل شوند. اندازه لک ها تفاوت داشته و قطری بین ۲ میلی متر تا ۲ سانتی متر دارند. این لک ها به طور معمول در افراد بالای ۴۰ سال بروز می کند ولی ممکن است در افراد جوانتر که مکررا در معرض آفتاب سوختگی هستند نیز مشاهده شود.

برخی روش های پزشکی برای درمان این لک ها وجود دارد(مانند لایه برداری و لیزر) ولی از آنجا که هزینه بالایی دارند و ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشند، ما در این مطلب شما را با ۲۰ روش خانگی و طبیعی برای درمان این مشکل آشنا خواهیم کرد. با ادامه مطلب همراه ما باشید.

روش های خانگی برای درمان لک های کبدی

قبل از پرداختن به انواع ماسک های خانگی برای درمان لک های کبدی لازم دانستیم به این نکته اشاره ای داشته باشیم که قبل از اعمال هر نوع ماسکی روی پوست صورت و نواحی حساس بدن، ابتدا مقداری از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست خود تست کرده و بعد از ۲۰ دقیقه اگر هیچ نوع حساسیت یا خارشی احساس نکردید از آن استفاده کنید.

۱. پاپایا

برش نازکی از پوست پاپایا را برداشته و قسمت گوشتی آن را به همه لک ها اعمال کنید و بعد از ۱۰ دقیقه شستشو دهید. می توان پاپایا را به برش های ریزتر برید و بعد آن را به خمیر تبدیل و این خمیر را روی لک ها بمالید. هر روز این کار را تکرار کنید.

۲. سرکه سیب

مقداری سرکه سیب را روی بخش هایی که لک کبدی وجود دارد اعمال کرده و شب تا صبح را صبر کنید. برای جلوگیری از خشک شدن بیش از حد پوست آن را با کمی روغن زیتون مخلوط کنید. این کار را به مدت یک ماه و هر روز تکرار کنید. برای موثرتر شدن این درمان، کمی ترب کوهی له شده را به آن اضافه نمایید. قابل ذکر است در ابتدا قرمزی و سوزش خفیف پوست را تجربه می کنید.

۳. قاصدک

چند قاصدک تازه را تهیه و ساقه های آن را قطع کنید تا شیره آن خارج شود. این شیرابه را روی لک ها اعمال کنید. روزی دوبار این کار را تکرار کنید و بعد از چند دقیقه آن را شستشو دهید.

۴. پیاز قرمز

پیاز قرمز به خاطر مقدار زیاد گوگرد و خاصیت اسیدی اش در درمان لک های پوست صورت و بدن موثر می باشد. برای این کار پیازی را برش داده و روزی دو تا سه بار به لک های کبدی بمالید و بعد از چند دقیقه آن را شستشو دهید. برای اثربخشی بهتر یک قاشق چای خوری آب پیاز را با دو قاشق چایخوری عسل مخلوط نموده و خمیر حاصل را روی پوست بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه آن را با آب و صابون، خوب شستشو دهید. این ماسک را دوبار در هفته تکرار کنید.

۵. آب دوغ

تکه پنبه ای را به آب دوغ آغشته کرده و روی لک های پوست اعمال کنید و بعد از ۱۵ دقیقه آن را با آب ولرم شستشو دهید. اگر پوست شما آکنه هم دارد به آن مقداری آبلیمو اضافه کنید. این کار را هر روز انجام داده تا لک های محو شوند. می توان آب دوغ را برای شستن صورت به طور موضعی استفاده کرد یا نوشید.

۶. لیمو ترش

لیمو ترش مقادیر فراوانی اسید سیتریک دارد که به صورت طبیعی در درمان لک های کبدی یا خورشیدی روی پوست مفید بوده و حتی برای سفید کردن پوست صورت و بدن هم مورد استفاده قرار می گیرد. می توانید یک لیمو را برش داده و بعد یکی از برش ها را روی لک قرار دهید. بعد از ۱۵ دقیقه پوست را بشویید. برای گرفتن نتیجه بهتر این کار را دوبار در روز تکرار کنید.

روش دیگر این است که آب لیمو ترش تازه را گرفته و با یک پد پنبه ای روی لک ها اعمال نموده و بعد از ۱۵-۲۰ دقیقه آن را با آب ولرم شستشو دهید. این روش را ۳ الی ۴ بار در هفته تکرار نموده تا سریعتر نتیجه بگیرید. یا آب لیموترش تازه را با یک قاشق چای خوری شکر ترکیب کرده و روی لک های قهوه ای بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه با آب سرد شستشو دهید. این اسکراب را یک بار در هفته به کار بندید.

۷. روغن چوب صندل

این روغن را با روغن های گیاهی کمی رقیق نموده و مستقیما روی لک ها بمالید. برای اثربخشی بیشتر اندکی پودر چوب صندل با دو قطره آبلیمو و گلیسرین مخلوط کرده و اندکی گلاب اضافه نموده تا خمیری به دست آید. این خمیر را روی لک ها بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه با آب سرد شستشو دهید.

۸. ماست

یک قاشق چای خوری ماست، ۲ قاشق چای خوری آرد جو دو سر را با یک قاشق چای خوری آب لیمو و مقداری آب سرد مخلوط کرده تا خمیری به دست آید. این خمیر را روی لک های اعمال کرده و بعد از نیم ساعت با آب سرد شستشو دهید. بعد از خشک کردن صورت از مرطوب کننده فراموش نشود. این کار برای یک هفته هر روز تکرار نموده و بعد دوبار در هفته آن را انجام دهید.

۹. هندوانه

مقدار زیاد ویتامین های آ، بی و سی موجود در هندوانه در درمان لک های کبدی پوست موثر خواهد بود. هر روز کمی آب هندوانه را با یک پد پنبه ای روی پوست بمالید و اجازه دهید ۲۰-۳۰ دقیقه روی بماند سپس با آب سرد شستشو دهید.

۱۰. آلوئه ورا

تنها کافی است که اندکی از ژل آلوئه ورا را روی لک ها بمالید و بعد از خشک شدن به آب کشی نیاز نیست. البته اگر احساس چسبندگی دارید می توانید آن را شستشو دهید. اما حتما نیم ساعت روی پوست باقی بماند. این کار را دوبار در روز تکرار نموده تا نتیجه مدنظر حاصل شود.

۱۱. آرد نخود

آرد نخود یکی از بهترین مواد طبیعی برای سفید کردن پوست به شمار می رود که در درمان لک کبدی روی پوست هم موثر خواهد بود. دو قاشق غذاخوری آرد نخود را با یک قاشق چای خوری زردچوبه ، یک قاشق چای خوری آبلیمو ترش تازه و یک قاشق چای خوری شیر مخلوط کرده و خمیر حاصله را روی پوست بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه آن را با آب سرد خوب بشویید. این کار را دو الی سه بار در هفته تکرار کنید تا سریعتر نتیجه بگیرید.

۱۲. روغن کرچک

کمی روغن کرچک را روی مناطقی که لک کبدی مشاهده می شود ، بمالید و یکی دو دقیقه ای آن را ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شود. روزانه دوبار این کار را تکرار کنید . یک بار صبح و یک بار شب. معمولا بعد از چهار هفته بهبودی در درمان لک های کبدی مشهود خواهد بود. برای پوست های خشک می توانید کمی روغن زیتون یا روغن نارگیل را به آن اضافه کنید.

۱۳. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی را برش زده و یک برش آن را روی لک ها اعمال کنید و یا آب خالص آن را روی لک ها مستقیما بمالید. بعد از ۲۰ دقیقه آنرا با آب سرد بشویید. برای اثربخشی بیشتر آب گوجه فرنگی را با عسل ارگانیک ترکیب کرده و استفاده کنید. این کار را دوبار در روز تکرار کنید.

۱۴. سیب زمینی

یک عدد سیب زمینی متوسط را بعد از شستشو له کرده و آب آن را بگیرید. سه قطره آبلیمو و کمی عسل را به آب سیب زمینی اضافه کرده و خوب ترکیب کنید. ترکیب حاصل شده را روی لک ها بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه بشویید.

۱۵. کشمش قرمز بی دانه

یک فنجان کشمش قرمز بی دانه ، یک فنجان ارده، مقداری آب و یک مخلوط کن احتیاج دارید. کشمش را پخته و بعد از سرد شدن در مخلوط کن بریزید. ارده را به آن اضافه کرده و بعد با کمی آب آن را به شکل خمیر سفتی درآورید. اکنون این خمیر را روی لک ها اعمال کرده و بعد از ۲۰ دقیقه آن را شستشو دهید.

۱۶. خیار

خیار حاوی مقادیر بالای آب و ویتامین سی است که در درمان لک های کبدی یا خورشیدی مفید خواهد بود. از این رو هر روز یک خیار را رنده نموده و با یک قاشق غذاخوری گلیسرین مخلوط نموده و خمیر حاصل شده را روی پوست اعمال کنید. بعد از یک ربع ، آن را با آب سرد خوب شستشو دهید.

۱۷. روغن بادام شیرین

روغن بادام حاوی مقادیر زیادی ویتامین A,B2,B6,D,E و اسید لینولئیک است که به پاکسازی پوست کمک کرده و در درمان لک های کبدی موثر است. هر شب پیش از خواب، دو قطره از این روغن را به آرامی روی پوست بمالید و خوب ماساژ دهید. اجازه دهید روی پوست مانده تا جذب شود.

۱۸. چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان فروان و خواص ضد التهابی می باشد که می تواند لک کبدی را درمان کند. هر روز یک قاشق چای خوری چای سبز خشک را در یک فنجان آب جوش ریخته و ده دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. بعد از سرد شدن آن را با یک پد پنبه ای روی پوست بمالید و اجازه دهید جذب شود.

۱۹. زردچوبه

زردچوبه نیز یکی از مواد موثر در درمان لک های کبدی خواهد بود. این ماده با داشتن خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی قوی تاثیر بسزایی در درمان لک های قهوه ای رنگ پوست می گذارد. از این رو یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و روی نواحی پوست که دچار لک شده است بمالید.

حدودا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید بعد این ماسک را با آب ولرم خوب شستشو دهید. این کار را دوبار در هفته تکرار کنید .

۲۰. آب نارگیل

یکی از بهترین ماسک های سفید کننده پوست آب نارگیل می باشد. این ماده به درمان لک های کبدی یا خورشیدی روی پوست نیز کمک شایانی می کند. روزانه یک پد پنبه ای را به آب نارگیل آغشته کرده و روی پوست بمالید و صبر کنید تا جذب پوست شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *