دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

افزایش سطح اکسیژن خون با راهکارهای طبیعی مناسب

  • ساناز براتی
  • ۲۶ دی ۱۴۰۰
  • ۰

برای افزایش سطح اکسیژن خون راهکارهای مختلفی مانند تنفس در طبیعت، مصرف مواد غذایی مناسب، ورزش کردن، مصرف آنتی اکسیدان ها، سبزیجات برگ پهن و انواع میوه و اسیدهای چرب وجود دارد.

افزایش سطح اکسیژن خون باعث پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری ها به ویژه سرطان خواهد شد. برخی از افراد نمی توانند به شکل طبیعی اکسیژن را از محیط دریافت نمایند. اکسیژن ترکیبی ضروری به منظور رشد و تداوم حیات می باشد، حفظ میزان اکسیژن خون بین ۹۴ تا ۹۸ درصد برای پیشگیری از هیپوکسی و آسیب به بافت ها ضروری می باشد.

روش های افزایش سطح اکسیژن خون

سطح اکسیژن خون که با نام اشباع اکسیژن نیز شناخته می گردد، درصدی می باشد که مقدار اکسیژن در گردش خون را نشان می دهد. این مقدار با مقایسه میزان هموگلوبین در گردش خون که اکسیژن به آن متصل می باشد با مقداری که به اکسیژن به آن متصل نیست، حاصل می شود. هموگلوبین پروتئینی می باشد که در گلبول های قرمز خون یافت می شود و وظیفه انتقال اکسیژن از ریه به قسمت های مختلف بدن را عهده دار می باشد. برای آنکه سلول های بدن بتوانند خیلی خوب وظیفه خود را انجام دهند، به اکسیژن کافی نیاز دارند. از این رو باید اکسیژن در حد کافی و طبیعی باشد.

 راهکارهای بیشتر نمودن سطح اکسیژن خون

مقدار طبیعی اکسیژن خون

میزان اکسیژن خون در حالت ایده آل باید به ۱۰۰ درصد نزدیک باشد. ولی مقدار طبیعی آن بالای ۹۵ درصد می باشد. این مقدار نشان می دهد که میزان خوبی از اکسیژن در گردش می باشد. برخی از افراد که دارای مشکلات تنفسی مزمن مثل آسم یا بیماری انسداد مزمن ریه باشند ممکن است سطح اکسیژن خون در آن ها کمتر و بین ۸۸ تا ۹۰ درصد باشد، که البته دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. وقتی که سطح اشباع خیلی سریع کاهش پیدا کند و یا وقتی زیر ۸۵ تا ۹۰ درصد باشد، امکان دارد فرد مشکلی جدی در سلامت مثل ذات الریه، نارسانی قلبی یا کم خونی باشد که باید به کمک متخصص تشخیص داده و در سریعترین زمان ممکن درمان گردد.

راهکار افزایش سطح اکسیژن خون

علت اهمیت میزان طبیعی اکسیژن خون

سطح اکسیژن خون در کنار ضربان قلب، فشار خون، تعداد تنفس و دمای بدن از عوامل مهم در پارامترهای معاینه پزشکی می باشد. زیرا سطح اکسیژن خون به شکل مستقیم با چیزی که در بدن اتفاق می افتد در ارتباط است. با وجود مشکلی در سلامت که ممکن است جدی باشد، سطح اکسیژن خون می تواند کاهش یابد، مواردی مانند:

  • مشکلات تنفسی مانند آسم، آمفیزم، آمبولی، فیبروز کیستیک، COPD
  • بیماری های قلبی مانند نارسایی قلبی یا نقایص مادرزادی
  • کم خونی

سطح اکسیژن خون بجز کمک به تشخیص بیماری برای نظارت بر نحوه انجام درمان یک وضعیت مشخص شده و همینطور کمک به ارزیابی سلامت عمومی یک بیمار بستری در بیمارستان استفاده گردد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

راهکار ازدیاد سطح اکسیژن خون

دلایل کاهش اکسیژن خون

برخی علل وجود دارند که باعث کم شدن سطح اکسیژن خون خواهند شد که از جمله ان ها می توان وجود انسداد مجرای تنفسی، کم خونی، سندروم اضطرار تنفسی حاد، بعضی داروها مانند نارکئتیک و داروهای بیهوشی که مقدار تنفس را پایین می آورند، بیماری های قلبی مادرزادی، بیماری انسداد مزمن ریوی، آمفیزم، ارتفاعات بالا، بیماری ریوی درمن شبکه ای، پنومونی، آسیب به قلب و ریه به خاطر فشار زیر آب، آدم ریوی و آمبولی ریه را نام برد.

برای بیمارانی که مشکل مزمن انسدادی ریه دارند، توانایی در دریافت اکسیژن یک کشمکش طبیعی می باشد.

ازدیاد سطح اکسیژن خون

مراجعه به پزشک

پزشک با اندازه گرفتن مقدار اکسیژن خون در سرخرگ ها را مشخص می نماید. ولی تعیین می کند که فرد دچار کمبود اکسیژن خون هست یا نه. در مواردی که فرد دچار تنگی نفس شدید به شکل ناگهانی، تنگی نفس همراه با سردرد، بی خوابی، جمع شدن مایعات در بدن و سرفه در ارتفاعات بالا شود باید فورا با فوریت های پزشکی تماس گرفته و کمک بخواهد. همچنین در زمان بروز هر یک از موارد زیر باید فوری به پزشک مراجعه شود:

  • مشکل تنگی نفس که با ورزش نمودن و فعالیت بدنی بدتر گردد.
  • پریدن ناگهانی از خواب همراه با تنگ شدن نفس یا حس خفگی که ممکن است نشانه آپنه خواب باشد. آپنه خواب به قطع و وصل شدن تنفس در حین خواب گفته می شود.

راه افزایش سطح اکسیژن خون

روش های بالا بردن اکسیژن خون

در یک شخص سالم، زمانی که میزان اکسیژن خون کم یعنی بین ۹۰ تا ۹۵ درصد باشد، به شکل کلی به معنای این است که مقداری زکام و التهاب در مجرای تنفسی وجود داشته که می تواند مقدار اکسیژنی که به خون می رسد را بکاهد. از این رو این کاهش سطح اشباع در زمان آنفولانزا یا سرماخوردگی رایج می باشد. وقتی این اتفاق افتاد، اقدامات ساده ای را می توان برای افزایش سطح اکسیژن خون انجام داد. برخی از روش های افزایش دادن سطح اکسیژن خون شامل موارد زیر می شود:

  • سرفه کردن به منظور جابجایی و حرکت ترشحات و سهولت در اکسیژن رساندن.
  • درستت نشستن به جای دراز کشیدن برای کاهش فشار روی ریه ها.
  • کشیدن نفسی عمیق و آهسته باعث می شود تا مقدار هوایی که به ریه می رسد بیشتر شود.
  • رفتن به مکانی که تهویه خوبی دارد، تا مقدار اکسیژن بیشتری به شما برسد.
  • از رفتن به مکان های خیلی گرم یا خیلی سرد خودداری نمایید، چون این مکان ها سبب ممانعت از تنفس می شوند.

روش ازدیاد سطح اکسیژن خون

با این وجود، وقتی که اشباع یا همان سطح اکسیژن خون بسیار کم باشد یعنی بین ۸۵ تا ۹۰ درصد باشد، می تواند نشان از مشکلی جدی در سلامت مانند ذات الریه باشد. از این رو توصیه می گردد که برای ارزیابی بیشتر به پزشک مراجعه نمایید. در حین منتظر پزشک بودن می توان هر یک از روش های بالا را امتحان نمود.

 سطح اکسیژن خون و روش بالا بردن آن

روش های خانگی برای بالا بردن اکسیژن خون

در موارد زیادی اشخاص سالم هم در معرض کاهش اکسیژن خون قرار می گیرند که اغلب به دلیل سبک غلط زندگی می باشد. در مناطق آلوده شهری نمی توان از هوای تازه و پاک استفاده نمود علاوه بر این ماندن بیش از اندازه در فضاهای بسته نیز توصیه نمی گردد. برای تمیز نگه داشتن هوای داخل خانه می توان از گل های آپارتمانی که تصفیه کننده های طبیعی هستند استفاده نمود. راهکارهایی ساده وجود دارند که کمبود اکسیژن خون را جبران می نمایند.

  • ورزش کردن:

برای افزایش سطح اکسیژن خون ورزش نمایید. ورزش کردن در طول روز باعث می شود تا ضربان قلب بیشتر شود و سطح اکسیژن دریافتی در بدن بیشتر شود. به منظور بالا بردن سطح اکسیژن خون باید حداقل ۳۰ دقیقه ورزش موثر انجام دهید. دویدن یا پیاده روی سریع، روشهایی ساده برای افزایش سطح اکسیژن خون می باشند که علاوه بر آن برای سلامت بدن نیز مفید هستند. ورزش کردن منظم باعث بیشتر شدن شدت خون می شود و در کنترل فشار خون و دیابت نوع دو موثر است.

بررسی روش های افزایش سطح اکسیژن خون

  • مصرف آنتی اکسیدان:

آنتی اکسیدان ها که در خوراکی های طبیعی به طور فراوان یافت می شوند با بیشتر شدن اکسیژن خون، بدن را در حالتی خوب قرار خواهند داد. بسیاری از میوه ها و خوراکی های رنگی و قرمز میزان بالایی آنتی اکسیدان دارند. مواردی مانند توت فرنگی، توت سیاه، بلوبری، ذغال اخته، کنگر قرمز و آلو دارای میزان بالایی آنتی اکسیدان می باشند.

روش های افزایش سطح اکسیژن خون

  • مصرف سبزیجات برگ پهن:

سبزیجات حاوی میزان بالایی آهن گیاهی می باشند که باعث افزایش اکسیژن خون شده و سلامت بدن را به دنبال دارند. باید بدانید که علت اصلی مصرف سبزیجات بودن کلروفیل یا سبزینه در گیاه می باشد. کلروفیل بسیار شبیه به هموگلوبین خون می باشد که به شکلی کمبود آن در کم خونی موثر می باشد.

علاوه بر این سبزیجات مختلفی مانند هویج، چغندر، اسفناج، سیر، سیب زمینی شیرین، لوبیا، کلم بروکلی و کاهو در بیشتر شدن سطح افزایش خون موثر می باشند.

افزایش سطح اکسیژن خون به چند روش

  • مصرف اسیدهای چرب:

افزایش اکسیژن خون با مصرف ریز مغذی های طبیعی رابطه مستقیمی دارد. بدن ما نمی تواند اسیدهای چرب تولید نماید و این ماده باید از طریق خوراکی ها و مواد غذایی تامین شود. انواع روغن های طبیعی مثل کانولا، آفتابگردان، گردو، دانه کتان دارای مقدار بالایی از اسیدهای چرب ضروری بدن می باشند.

ازدیاد و بیشتر نمودن سطح اکسیژن خون

  • اکسیژن گیری از طبیعت:

یک فرد سالم همواره می تواند با نفس کشیدن در طبیعت اکسیژن کافی دریافت نماید. یکی از روش های افزایش سطح اکسیژن خون پاکسازی ریه ها می باشد. هر زمان که فرصت داشتید به طبیعت رفته و از هوای پاک تنفس نمایید. نفس کشیدن در هوای پاک باعث افزایش سطح اکسیژن خون می شود. تمرین تنفس عمیق در هوایی پاکیزه نوعی عملکرد هوشمندانه به منظور دریافت اکسیژن مورد نیاز بدن می باشد. خیلی آرام چند نفس عمیق کشیده و عمل بازدم را با کمی تاخیر انجام بدهید. اجازه دهید تا ریه ها با حداکثر گنجایش از هوای پاکیزه بهره ببرد.

 سطح اکسیژن خون و بالا بردن آن

  • میوه ها:

آوواکادوو، انار، کیوی، کانتالوپ،انبه، هلو، آناناس، انواع توت، انجیر، خرما و مرکبات از جمله میوه های هستند که مصرف آن ها موجب بالا رفتن اکسیژن خون می گردد.

رژیم غذایی مفید برای بیشتر شدن اکسیژن خون

چهار ماده غذایی مهم که در افزایش سطح اکسیژن خون مفید هستند و باید در برنامه غذایی گنجانده شوند در ادامه آورده شده است:

  • انار:

انار دارای آهن، مس، زینک، ویتامین های B3 و B6 و کولین می باشد. انار از راه افزایش اکسید نیتریک و بهتر شدن فرآیند انتقال اکسیژن، جریان خون را بهبود خواهد داد. خوردن این میوه یا نوشیدن آب انار تازه به انبساط رگ های خونی کمک می نماید و از این راه جریان خون را بیشتر خواهد کرد. مصرف روزانه یک عدد انار یا ۳۷۵ میلی لیتر آب انار باعث بهره مندی از خواص آن خواهد شد.

 سطح اکسیژن خون و ازدیاد و بیشتر نمودن آن

  • کاهو:

کاهو سرشار از ویتامین E ،B6 ،B5 ،B3 ،A ،C و فولات، آهن، پتاسیم، زینک و سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئیدها می باشد. مصرف آهو از آسیب بافتی ناشی از استرس اکسیداتیو پیشگیری می نماید. سنتر لیپیدها را بهبود داده و خطر ابتلا به بیمارهای قلبی عروقی را کمتر می کند.

افزایش سطح اکسیژن خون به چند راه مختلف

  • حبوبات:

حبوبات به ویژه عدس، نخود، لوبیا قرمز و لوبیا چیتی مملو از آهن، پتاسیم، زینک و ویتامین B و منابع عالی پروتئین گیاهی بوده و بدون چربی می باشند. استفاده از انواع حبوبات باعث کاهش و درمان خانگی فشار خون بالا، کنترل قند خون در اشخاص ابتلا به دیابت نوع دو و مدیریت وزن خواهد شد.

  • لبنیات:

انواع لبنیات به ویژه شیر و ماست و پنیر سرشار از کلسیم، زینک، ویتامین های گروه B، ویتامین D، پروبیوتیک ها، پروتئین ها و چربی های سالم می باشند. مصرف محصولات لبنی کم چرب می تواند سبب کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع شود.

بالا بردن سطح اکسیژن خون

روش اندازه گیری اکسیژن سطح خون

سطح و اندازه اکسیژن خون را از روش های آزمایشگاهی به نام اکسیمتری ارزیابی می کنند. این تست به روش زیر انجام می پذیرد:

  • پالس اکسی متر:

متداولترین و ساده ترین روش برای اندازه گرفتن اشباع اکسیژن خون باکسی اکسی متر می باشد. این دستگاه یک دستگاه اکسیمتر دارد که بر روی نوک انگشت قرار داده می شود. بدون هیچ نوع نیش یا نمونه خونی با کمک این دستگاه سطح اکسیژن خون اندازه گیری می شود.

روش های بالا بردن سطح اکسیژن خون

  • گاز خون شریانی:

انجام این روش کمتر رایج می باشد، ولی روش دقیقتری برای اندازه گیری سطح اکسیژن خون می باشد. این روش در بیمارستان انجام می گردد و در آن پزشک نمونه خون شریانی بیمار را گرفته و در آزمایشگاه آنالیز می نماید. این روش پارامترهای دیگری مثل پی اچ خون، فشار جزئی اکسیژن و فشار جزئی دی اکسید کربن نیز اندازه گرفته می شود.

 چند راه برای بیشتر نمودن سطح اکسیژن خون

تست اکسی متر را می توانید در منزل با کمک پالس اکسی انجام دهید، این دستگاه را می توانید از داروخانه ها تهیه نمایید. در زمان استفاده مطمئن باشید که دستتان گرم است و لاک نداشته باشید، تا نتیجه دقیق تری داشته باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *