دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

چند راهکار عالی برای سحرخیزی راحت و بی دردسر

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۴ دی ۱۴۰۰
  • ۰

به صراحت می توان گفت که روش ها و راهکار های مختلفی برای سحرخیزی وجود دارد که با مطالعه این مقاله می توانید با این راهکار ها آشنا شوید با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید افرادی که راهکار هایی برای سحرخیزی را پیدا کرده اند قطعا در زندگی خود موفق تر، فعال تر و شادتر هستند و می توانند استرس شان را بهتر کنترل کنند. با وجود اینکه سحرخیزی می تواند یکی از عوامل مهم موفقیت در کار و زندگی افراد باشد اما در عین حال برخی از افراد برای حفظ آن تلاش می کنند و برخی دیگر آن را دشوار و دست نیافتنی می دانند.

آشنایی با راهکار ها برای سحرخیزی

به طور کلی در گذشته های دور اغلب افراد صبح زود از خواب بیدار می شدند اما امروزه با تغییر در سبک زندگی ساعات خواب و بیدار در اغلب خانواده ها تغییر کرده و افراد تمایل دارند شب ها دیرتر بخوابند و و صبح نیز دیر از خواب بیدار شوند. به صراحت می توان گفت که زود بیدار شدن از خواب در موفقیت تاثیر بسیار زیادی دارد به گونه ای که اغلب افراد موفق صبح ها زود از خواب بیدار می شوند و همین موضوع را رمز موفقیت و پیشرفت خود می خوانند.

امروزه اغلب افراد از بیدار شدن زودتر از زمانی که واقعا محبور به این کار می شوند تنفر دارند و این حس برای همگان کاملا آشنا خواهد بود. چنانچه شما نیز به ایده صبح زود بیدار شدن و عادت کردن به این کار علاقه مند هستید اما با شنیدن صدای ساعت از مواجه شدن با یک روز جدید حس انزجار به شما دست می دهد نیاز به نگرانی نیست چون با به کارگیری استراتژی های بسیار ساده می توانید هر روز مانند یک فنر از رختخوابتان بیرون بپرید و روزتان را به بهترین نحو ممکن آغاز نمایید.

انواع راهکار ها برای سحر خیزی

بهترین روش های برای زود بیدار شدن:

در ادامه سعی کرده ایم تا تعدادی از بهترین راهکار ها در زمینه زود بیدار شدن و برای سحرخیزی را بیان نماییم:

  • استفاده از پرده و چشم بند ها را کنار بگذارید:

به طور کلی اگر در اتاق خوابی در نزدیکی پنجره می خوابید یا پنجره به سر شما نزدیک است بهترین راه برای زود بیدار شدن این است که از شر پرده خلاص شوید. زیرا وقتی که نور صبحگاهی بر بدتان بتابد به شما برای بیدار شدن علامت می دهد. در این لحظه بی هیچ بهانه ای و به محض اینکه چشمانتان را باز کردید بلند شوید و رختخواب را کنار بگذارید.

  • به انجام تمرینات هماهنگی حرکات و وضعیت بدن بپردازید:

این تمرینات را می توان به گردش در اوردن قدرت روح در بدن دانست که یک نوع هنر پرورشی نیز محسوب خواهد شد. اگر نسبت به ورزش صحبگاهی توجه کنید متوجه خواهید شد که این تمرینات تا چه میزان شما را با طراوت و جوان خواهند کرد. در واقع وزرش صحبگاهی از کافئین بهتر است و همچنین از کسلی صبگاهی خلاصتان خواهد کرد.

  •  آرون گروپس

بهترین روش ها برای سحر خیز بودن

  • دو ساعت شماطه دار تنظیم نمایید:

توصیه می شود که زنگ یک ساعت مچی و یا ساعتی که نزدیک بسرتان است و به آن دسترسی دارید و همچنین زنگ ساعت دیگر را ه با ساعت اول کمی فاصله دارد به خوبی تنظیم نمایید. از یاد نبرید که فاصله زمانی بین دو ساعت حداقل ۱۵ دقیقه باشد زیرا انجام این روش به شما کمک می کند تا به آرامی بیدار شوید و همچنین از کسلی و رخوت صبحگاهی جلوگیری خواهد کرد.

به طور کلی وقتی که با زنگ اولین ساعت بیدار شدید کاری لذت بخش مانند مطالعه یا کشش های بدنی را در بسترتان انجام دهید و وقتی که زنگ ساعت دوم به صدا در آمد، بیدار شوید، صورتتان بشویید و آماده شوید تا روزتان را آغاز نمایید. با روش احساس بدی نمی کنید و ادامه آن ساده خواهد بود و با مرور زمان نیز بدون نیاز به زنگ ساعت زود بیدار خواهید شد.

  • روزتان را با کاری مفرح آغاز نمایید:

اگر می خواهید سحرخیز باشید و احساس خستگی نکنید بایستی روزتان را با کاری مفرح از جمله نوشتن افکار، احساسات، رویاها و ایده هایتان در دفترچه یادداشت شخصی، کاری هنری، گوش دادن موسیقی یا در آغوش گرفتن و نوازش همسرتان در بستر آغاز نمایید. همانطور که می دانید اغلب عادات جدید بر پایه شادی و لذت بردن ساخته خواهند شد.

راه های زود بیدار شدن

  • یک (چرا) برای خود در نظر بگیرید:

معمولا داشتن یک چرا مهم ترین دلیل شما برای زود بیدار شدن، بدون نیاز به زنگ ساعت خواهد بود. به همین خاطر بهتر است برای زود بیدار شدن یک دلیل داشته باشید زیرا یک کشتی بدون مقصد به ناکجا آباد ها می رود و بر همین اساس نداشتن هدف نمی تواند شما را تشویق به انجام کار ها از جمله زود بیدار شدن کند.

  • به جزئیات بپردازید:

معمولا افراد وقتی که زود بیدار می شوند و وقت آزادی دارند به تدریج دچار دلهره خواهد شد حتی ممکن است وسوسه شود که دمه اسنوز ساعت را فشار دهد و مجددا بخوابید. این دلیلی برای صحبت در مورد چراهای بزرگ بود که البته در این مورد به بیان چراهای کوچک خواهید پرداخت.

  • وسایل الکترونیکی را کنار بگذارید:

توصیه می شود که یک ساعت پیش از رفتن به بستر از تلفن های هوشمند، لپ تاپ ها و یا تبلت های استفاده نکنید. آن ها را به شخص دیگری بدهید و خودتان را برای یافتن آن به زحمت نیندازید. وسایل تان را روشن نکنید و دور از اتاق خوابتان نگهداری نمایید.

اصول زود بیدار شدن

  • به حیوان خانگی تان متکی باشید:

اگر علاقه دارید همراه با حیوان خانگی تان قدم بزنید می توانید روی کمک آن ها برای زود بیدار شدن حساب کنید. برای مثال می توانید هر روز صبح به آن ها غذا بدهید و این کار را تکرار کنید تا در یاد آن ها بماند. اطمینان داشته باشید که اگر شما یک روز را از دست بدهید و یا زود بیدار نشوید آن ها عادت به سحرخیزی را ترک نخواهند کرد.

  • سحرخیزی را تبدیل به یک خاصیت روحی کنید:

توجه داشته باشید که به عنوان یک موجود بشری زود بیدار شدن خصوصیت طبیعی است اما با تمام هیجانات و فعالیت های جهان اطراف چیزی به شدت ذاتی ممکن است کمی غیر طبیعی احساس شود. بهتر است فواید زود بیدار شدن و کیفیت طبیعی خودتان را به خاطر بسپارید و ذهنتان را با افکار مثبت و عمل به آن ها بازسازی نمایید و این گام را تا تغییر زندگی تان ادامه دهید.

  • خواب چند مرحله ای داشته باشید:

در واقع یک راهکار برای سحرخیزی خواب چند مرحله ای برای افرادی است که می خواهند در عین حال که زود بر می خیزند خواب کمتری هم داشته باشند بدون اینکه نگران کیفیت خوابشان باشند. در واقع مدت زمان خواب ۸ ساعت در روز مناسب است و شما چهار مرحله خواب و دو دوره به نام خواب موج آرام و حرکت سریع مردمک چشم دارید که خواب با کیفیت شما در مرحله حرکت سریع مردمک چشم قرار خواهد داشت.

تاثیر محیط بر زود بیدار شدن

  • یک شریک مسئولیت پذیر داشته باشید:

یک راهکار عالی برای سحرخیزی این است که دوستان جدیدی که زود بیدار می شوند و نزدیک خانه شما سکونت دارند را بیابید. در واقع با این دوست برای قدم زدن یا کار، زود بیرون بروید و اگر به نظر می رسد که دارید یک روز را از دست خواهید داد و به همین خاطر می توانید از وی بخواهید تا شما را در این ساعات بیدار کند.

  • به صورت ناگهانی برنامه خواب تان را تغییر ندهید:

بهتر است وقتی که می خواهید برنامه ریزی خوابتان را تغییر دهید تجربیات واقع بینانه ای داشته باشید. در واقع از روز اول نباید به صورت ناگهانی خوابتان را تغییر دهید. معمولا ۴ الی ۵ روز زمان می برد تا به روال جدید عادت کنید اما به یاد داشته باشید که تغییر داستانی کاملا متفاوت خواهد بود.

بهتر است به خودتان وقت بدهید، صبور باشید و از طریق عقب کشیدن تدریجی زمان بیداری به فاصله ۱۰ دقیقه در هر روز، برنامه خود را تغییر دهید تا موقعی که به زمان بیداری مورد نظرتان برسید.

تنظیم برنامه خواب برای سحرخیز بودن

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب فواید سحر خیزی و همچنین مطلب داشتن خواب مفید نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *