دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرورش گل آشیانتوس و روش نگهداری این گیاه گلدار و سلطنتی

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ دی ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت و پرورش گل آشیانتوس چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله با اصول کشت، پرورش و نگهداری این گیاه زیبا آشنا شوید.

به طور کلی گل آشیانتوس یک گیاه گلدار و سلطنتی محسوب می شود که گزینه ای ایده آل برای پرورش در خانه و باغچه ها خواهد بود. این گیاه را می توان از خانواده بنفشه های آفریقایی دانست که امروزه مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه پرورش گل آشیانتوس

بهتر است بدانید که گیاه آشیانتوس از دسته گیاهان بومی جنوب شرق آسیا است که نام آن از کلمه لاتین یونانی Aischyne به معنای شرم و خجالت گرفته شده است. همچنین به این گیاه سبد انگور نیز گفته می شود که اگر در شرایط مناسبی قرار گیرد تا ارتفاع ۱۸۰ سانتی متر به خوبی رشد خواهد کرد. البته که در فضای خانه تنها تا ارتفاع ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر ارتفاع می گیرد.

چگونگی پرورش گل آشیانتوس

این گیاه زیبا دارای دو گونه اصلی است که یکی رشد شاخه برگی داشته و دیگری هم رشد قائم دارد و می توان آن را یک گیاه آویز با شاخه هایی رونده و قابل استفاده به عنوان سبد آویزان دانست که اوج زیبایی آن به خاطر برگ های براق، نوک تیز و چرمی اش خواهد بود.

آشیانتوس را می توان بومی مناطق اندونزی دانست که ساقه هایی بلند به طول ۶۰ تا ۹۰ سانتی متر داشته و گل های آن در انتهای گیاه شکل می گیرند و بسیار مناسب کاشته شدن در سبد های گل آویز خواهد بود. گل آشیانتوس به خاطر بلند بودن و آویخته بودن ساقه ها اغلب ر سبد های آویزان مورد استفاده قرار می گیرد و به همین خاطر یکی از اسامی آن گیاه سبدی یا Basket Plant خواهد بود.

دستورالعمل کاشت و تکثیر

توجه داشته باشید که ایده آل ترین روش برای تکثیر گیاه آشیانتوس استفاده از قلمه های آن است که می توانید آن ها را در هر زمانی از سال تهیه نمایید. برای ازدیاد گیاه از طریق قلمه بایستی آن ها را به طول ۱۰ سانتی متر جهت رشد متوسط تهیه نمایید.

دستوراالعمل کاشت آشیانتوس

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

سپس قلمه ها را درون بستر بکارید و به منظور حفظ رطوبت محیط سطح گلدان را با استفاده از پلاستیک بپوشانید. حال بایستی گلدان حاوی قلمه ها را در دمای ۲۱ درجه سانتی گراد و نور غیر مستقیم قرار دهید.

قلمه ها معمولا پس از گذشت ۴ الی ۷ هفته ریشه می دهند و با مشاهده اولین جوانه می توانید پوشش پلاستیکی را از روی بستر گیاهتان بردارید و جوانه های تولید شده را در هوای مرطوب نگهداری نمایید.

شرایط مورد نیاز برای پرورش گل آشیانتوس

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین خاطر در ادامه برخی از شرایط لازم جهت کاشت و پرورش گل آشیانتوس را شرح داده ایم.

روش های مراقبت از گیاه

  • نور و دمای کافی

بهترین نور برای بستر این گیاه نور غیر مستقیم آفتاب است که البته پس از بالغ شدن گیاه نیاز های نوری آن افزایش پیدا می کند و با این حال آفتاب وسط روز به برگ ها صدمه خواهد زد. معمولا آشیانتوس پس از گذشت سه سال بالغ می شود که می توانید پس از این نور محیط کشت را افزایش دهید. در مورد دمای مورد نیاز نیز می توان گفت که حداقل درجه حرارت در فصل زمستان ۱۶ و در فصل تابستان حداکثر ۲۷ درجه سانتی گراد خواهد بود.

  • آبیاری منظم

در پرورش گل آشیانتوس توصیه می شود که در طول فصول بهار و تابستان هر دو روز یک مرتبه گیاهتان را آبیاری کنید و همچنین در صورتی که درجه حرارت محیط بالاتر از ۲۴ بود اجازه ندهید که خاک گلدان خشک شود. بهتر است هر روز رطوبت محیط کشت را بررسی نمایید و در طول زمستان نیز به خاطر بارش باران و برف آبیاری را به یک مرتبه در طول هفته کافی کاهش دهید.

  • خاک و کوددهی مناسب

گیاه آشیانتوس نیاز به خاکی غنی و سبک دارد تا بتواند روند رشد خود را به خوبی طی کند همچنین ترکیب خاک لومی، شن درشت و کمپوست نیز بهترین خاک برای رشد ریشه های گیاهتان خواهند بود. در مورد کوددهی آشیانتوس نیز می توانید پس از مشاهده اولین گل در فصل بهار و تابستان هر دو هفته یک مرتبه با استفاده از مواد غذایی مصنوعی بر اساس دستور سازنده گیاهتان را تغذیه نمایید.

آفات و بیماری های رایج گیاه

مشکلات و درمان

در روند رشد ممکن است گیاه آشیانتوس دچار عوارض و مشکلاتی شود که در ادامه سعی داریم برخی از این مشکلات و اصول درمان آن ها را بیان کنیم.

– ممکن است در سال دوم گل ها ظاهر نشوند و برگ ها نیز بسیار ریز باشند

این مشکل می تواند ناشی از گلدان خیلی بزرگ گیاه و یا نیاز آن به تغذیه مصنوعی باشد. در هر صورت بهتر است گلدان ها را تعویض نکنید و تنها تغذیه مصنوعی را بر اساس دستورالعمل انجام دهید.

– نقاط سیاه رنگ بر روی برگ ها ظاهر شده اند

عامل آن می تواند قارچ بوتری تیس باشد که ناشی از هوای سرد و مرطوب خواهد بود. در این مواقع بایستی گیاه را به محل گرم تر و خشک تر انتقال دهید و با سم قارچ کشی سمپاشی نمایید. همچنین بهتر است روند غبارپاشی را متوقف نمایید و مقدار آبیاری را نیز کاهش دهید.

– برگ ها به تدریج خشک می شوند

این مشکل می تواند ناشی از هوای بسیار خشک باشد که برای رفع آن می توانید در طول فصول بهار و تابستان غبارپاشی روزانه را با آب سبک و ولرم انجام دهید. همچنین می توانید با ریختن آب در زیر گلدانی سنگریزه دار رطوبتی پایدار و دائمی برای بستر گیاه ایجاد نمایید.

مشکلات پرورش گیاه آشیانتوس

– گل های در فصل تابستان سیاه شده و دچار ریزش می شوند

ناشی از هوای خشک محیط است که برای رفع آن می توانید غبارپاشی روزانه را با استفاده از آب سبک و ولرم انجام دهید. همچنین بهتر است به زیر گلدانی سنگریزه دار آب اضافه نمایید و در عین حال مراقب باشید تا ته گلدان ها با آب در تماس نباشد.

– برگ ها زرد رنگ شده اند و سطح زیرین آن ها تار عنکبوت بسته است

کنه ریز قرمز می تواند عامل این اتفاق باشد که برای رفع آن می توانید با استفاده از پارچه یا اسفنج سطح زیرین برگ ها را کامل تمیز کنید و با استفاده از سم کنه کش هر دو هفته یک مرتبه بستر گیاه را سم پاشی نمایید تا علائم از بین بروند.

– ساقه های گیاه به تدریج دراز و منحرف شده اند

این عارضه می تواند ناشی از تاریکی محیط کشت باشد که برای درمان آن بایستی گیاهتان را به محل پرنور تری انتقال دهید.

همچنین در ادامه با کلیک بر روی لینک های مقابل می توانید با مطالب پروش گل یاسمن و پرورش گل نرین نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *