دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

چندین توصیه موثر برای بدنیا آوردن نوزاد باهوش

  • منصوره رمضان زاده
  • ۶ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

به عبارت کلی برای بدنیا آوردن نوزاد باهوش رعایت و توجه به یک سری نکات و اقدامات، بسیار مهم و تعیین کننده بوده که مادران بایستی در دوران بارداری آن ها را مدنظر داشته باشند و اهمیت زیادی به آن ها بدهند تا بتوانند این امر را محقق سازند و نوزادی سالم با ضریب هوشی بالا به دنیا آورند.

در دوران بارداری مادران باید به مسائل و موضوعات مختلفی در رابطه با جنین داخل رحم خود توجه داشته باشند تا نوزادی سالم به دنیا آورند. علاوه بر عوامل ژنتیکی نوع سبک زندگی و عوامل و اقدامات انجام گرفته در این دوران نیز در رشد و تکامل و در نهایت در شکل گیری شخصیت کودک نقش بسزایی دارند که به همین خاطر سعی داریم در این مطلب به منظور بدنیا آوردن نوزادی باهوش مادران را با یک سری اقدامات و توصیه های کاربردی و مفید در این زمینه آشنا کنیم.

توصیه های کاربردی برای بدنیا آوردن نوزاد باهوش

به طور کلی تمامی مادران در دوران حاملگی تمایل به این داشته و در واقع سعی دارند تا تمامی کارها و نکاتی که برای رشد بهتر و مناسب تر جنین اهمیت دارد را انجام داده تا نوزادشان کمبودی پیدا نکند و کاملا سالم متولد شود. از جمله این موارد که مورد توجه والدین می باشد بدنیا آوردن نوزاد باهوش است که برای دستیابی به این امر یک سری اقدامات کاربردی و موثر وجود دارد که با رعایت آن ها تحقق پیدا می کند.

اقدامات تاثیرگذار برای تولد کودک باهوش

بهتر است بدانید که ژن های ارثی عامل اصلی و موثری بر روی میزان هوش و شخصیت نوزاد می باشند ولی عوامل دیگری هم مانند شیوه زندگی و نوع تغذیه و همچنین محیط پیرامون کودک در تعیین این مسائل تاثیرگذار هستند. ولی باید این موضوع را مدنظر داشت که مادران در دوران حاملگی خود می توانند برای بدنیا آوردن نوزادی باهوش با انجام نکات و کارهای ساده ای سلول های مغزی کودکشان را توسعه و افزایش دهند که بدین منظور در ادامه به معرفی و بیان این اعمال موثر و مفید پرداخته ایم.

پیشنهادات کاربردی برای بدنیا آوردن کودک باهوش

انواع اقدامات مهم برای داشتن فرزندی با ضریب هوشی بالا

در ادامه کارهایی که در جهت باهوش شدن جنین داخل رحم مادر در دوران حاملگی مفید و کاربردی می باشد را شرح داده ایم.

اهمیت به سلامت و بهداشت دهان و دندان :

باید این نکته را در نظر داشته باشید که چه در زمان پیش از حاملگی و چه در طول حاملگی باید این مسئله را رعایت نمایید چرا که مسائل و بیماری های مرتبط با دهان و دندان در طی حاملگی بر روی سلامتی کودک موثر می باشد و حتی برخی مواقع باعث زایمان زودهنگام و کم شدن مقدار وزن نوزاد می گردد. عدم توجه و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان سبب مختل شدن روند یادگیری کودک می گردد. همینطور باید بدانید که استعمال سیگار در طول حاملگی سلامتی دهان و دندان را به خطر انداخته و بر روی میزان هوش کودک موثر می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

اعمال کاربردی برای تولد کودک با ضریب هوشی بالا

قطع یا کم کردن میزان استفاده از شکر :

شکر ارزش تغذیه ای بسیار کمی دارد و در گروه ترکیبات غذایی ناسالم و مضر قرار می گیرد. خوردن مواد غذایی شیرین میزان تعادل هورمون انسولین را دچار اختلال نموده و سبب کم شدن کارکرد ذهنی کودک خواهد شد. غیر از قند و شکر بایستی از خوردن نوشابه های گازدار، انواع و اقسام کیک و شیرینی و آبمیوه های صنعتی پرهیز نمایید.

استفاده از روغن های سالم :

اگر چه بسیاری از روغن ها برای سلامتی ضرر دارد و نباید آن ها را استفاده نمود ولی این به این معنا نمی باشد که استفاده از روغن را قطع نمایید. به منظور تولد کودکی باهوش باید مجموعه ای از چربی های مفید را در برنامه غذایی خود قرار دهید. به طور مثال مغزهایی همچون گردو، بادام و فندق چربی های مفید به حساب می آیند. همینطور اسید های چرب امگا ۳ و امگا ۶ که در ماهی و غذاهای دریایی موجود می باشد در تامین سلامتی جنین و بالا رفتن میزان هوش کودک موثر بوده و کمک کننده می باشد.

گوش فرا دادن به موسیقی :

در دوران حاملگی سعی کنید موسیقی گوش کنید. انواع موسیقی شاد و یا با طنین آرام و همینطور صدای تلاوت قرآن به طور کل موجب بالا رفتن میزان هوش جنین می شود. از گوش دادن به موزیک های غمگین و استرس آور پرهیز نمایید.

توصیه های موثر برای بدنیا آوردن نوزاد باهوش

مصرف کلسیم به میزان کافی :

خانم های حامله در دوران بارداری هم برای تامین سلامتی خود و هم برای جنین بایستی کلسیم استفاده نمایند. البته در مورد میزان آن باید با پزشک متخصص صحبت نمایند. کلسیم در حفظ سلامت مغز و افزایش ضریب هوشی کودکان موثر و کمک کننده می باشد.

کنترل میزان وزن در این دوران :

باید در دوران حاملگی به مقدار وزن خود توجه داشته باشید تا کودکتان با وزن متناسبی بدنیا بیاید. بالا رفتن مقدار وزن مادر در دوران حاملگی موجب تولد کودک کم وزن و کم شدن مقدار ضریب هوشی نوزاد می شود. بر اساس مطالعات انجام شده نوزادانی که با وزن متعادل متولد می شوند بهره هوشی بالایی دارند. بنابراین نیاز است همزمان با مهم بودن استفاده از خوراکی های مقوی در دوران بارداری به میزان وزن خود نیز توجه داشته باشید. از مصرف غذاهای چرب خودداری نموده و با مشورت پزشک فعالیت های ورزشی مناسب دوران حاملگی را نیز انجام بدهید.

خوردن انواع میوه های تازه :

به منظور داشتن فرزندی باهوش باید در دوران حاملگی سبزیجات و میوه های تازه و سالم مصرف نمایید. میوه و سبزی در واقع موجب کنترل و تنظیم مقدار وزن و سلامت مادر و همینطور بالا رفتن ضریب هوشی کودک خواهد شد.

اقدامات مهم برای بدنیا آوردن نوزاد باهوش

صحبت کردن با کودک :

از همان ابتدای دوران حاملگی سعی کنید با فرزند داخل شکمتان صحبت نمایید. او در واقع صدای شما را می شنود. زمانی که با جنین صحبت می کنید او به طنین صدای شما عادت می کند و الگوهای زبانی را از همان زمان مورد تشخیص قرار می دهد. در رابطه با تجربه ها و کارهای روزمره خود با او حرف بزنید و یا حتی سعی کنید برای او کتاب بخوانید.

کم کردن میزان استرس در دوران حاملگی :

به منظور بدنیا آوردن نوزاد باهوش بایستی آرامش خود را حفظ و مدیریت نمایید. استرس داشتن مادر در طول حاملگی بر روی شکل گیری شخصیت کودک و گسترش سلول های مغز او اثر منفی می گذارد و همینطور سلامت جسمی و روحی او را با خطر رو به رو می سازد. بنابراین در هنگام حاملگی اعمالی که موجب کم شدن استرس و آرامش می شود را انجام بدهید و از مکان های تنش زا فاصله بگیرید.

توصیه های مهم برای تولد نوزاد با ضریب هوشی بالا

انجام فعالیت های ورزشی :

علاقه مندی به تولید اندروفین شما را به انجام ورزش تشویق می کند. جنین نیز به اندروفین علاقه مند می باشد، در طول ورزش کردن هورمون ها کنار جفت آزاد می شوند. جنین خود را با این هورمون نشاط آور غوطه ور نمایید، علاوه بر آن به هر میزان که وقت ورزش طولانی تر باشد جریان خون در اطراف بدنتان از جمله درون رحم نیز افزایش پیدا می کند. طبق مطالعات انجام شده مشخص شده است که انجام ورزش در طی بارداری می تواند موجب بالا رفتن نورون ها در هیپوکامپ یعنی مرکز یادگیری و حافظه مغز جنین تا حدود ۴۰ درصد شود.

اقدامات کاربردی برای تولد نوزاد باهوش

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با اقدامات و توصیه های کاربردی برای بدنیا آوردن نوزاد باهوش کاملا آشنا شده باشید و توضیحات بیان شده برایتان مفید و سودمند بوده باشد. همچنین والدین عزیز به منظور اطلاع از  روش های موثر در زیباتر شدن جنین و غذاهای تقویتی برای وزن گیری جنین می توانید به سراغ این لینک ها بروید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *