دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کلیسای کانتور و آشنایی بیشتر با معماری و تاریخ آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۲ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

کلیسای کانتور یکی از کلیساهای تاریخی در شهر قزوین است این کلیسا از دوران جنگ جهانی دوم در ایران باقی مانده است و امروزه یکی از بناهای تاریخی در شهر قزوین است. این کلیسا دارای بخش های مختلفی است و از معماری زیبایی برخوردار است این بنا دارای برج و ناقوس با ارتفاع ۱۱ متر است و ساخت آن با آجرهای قرمز انجام شده است.

شهری قزوین شهری تاریخی در ایران است که از جذابیت های زیادی برای گردشگران برخوردار است این شهر از دیرباز اهمیت تاریخی داشته است و امروزه به عنوان یکی از مکان های دیدنی تاریخی در ایران شناخته می شود این شهر نسبتا کوچک است و دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی است همچنین این شهر مقصد بسیاری از گردشگران تهرانی می باشد شما به غیر از جاذبه های تاریخی در این شهر می توانید از چشم اندازهای طبیعی نیز دیدن کنید این شهر در دوره جنگ جهانی نیز رخدادهای زیادی داشته است در طول تاریخ این شهر از اهمیت زیادی برخوردار بوده است و بسیاری از بناهای مذهبی از آن دوران باقی مانده اند همچنین پیروان دین مسیحی نیز کلیسایی در این شهر بنا کرده اند که به عنوان کلیسای کانتور شناخته می شود این کلیسا نیز یکی از بناهای تاریخی مشهور در شهر قزوین است و جذابیت های بسیار زیادی برای گردشگران دارد.

کلیسای کانتور را بشناسید:

بسیاری از افراد این کلیسای تاریخی را یکی از یادگاری های جنگ جهانی دوم می دانند و از این رو آن را یک بنای تاریخی با ارزش می دانند که از جذابیت های زیادی برای گردشگران برخوردار است. با توجه به اینکه قزوین یکی از شهرهای مهم در ایران است برای گردشگران تهرانی یکی از مهم ترین مقصدهای گردشگری است بسیاری از آن ها با سفرهای یک روزه به این شهر تجربیات زیادی کسب می کنند و می تواند یک روز خوب را ا تماشای دیدنی های قزوین تجربه کنند. 

دیدنی کلیسا کانتور

آشنایی با تاریخچه کلیسا:

همانطور که اشاره کردیم این کلیسا از دوران جنگ جهانی دوم باقی مانده است و بسیاری از باستان شناسان آن را به عنوان کلیسای سرخ ایران نیز می شناسند با توجه به اینکه تاریخ تمام دنیا دارای ادیان و فرقه های مذهبی مختلف در بسیاری از کشورهای شاهد چند دینی هستیم و در بسیاری از شهرهای ایران می بینیم که پیروان مسیحیت در شهرها کلیسا ساخته اند تا محلی برای عبادت آن ها باشد در این میان کلیسای کانتور نیز جزو معدود کلیساهایی است که در ایران ساخته شده است و متعلق به ارتودکس است. این کلیسا کوچک و بسیاری آن را با عنوان کلیسای سرخ به خاطر دارند این مکان محلی برای عبادت است. 

اسناد نشان می دهند در قزوین محله ای قدیمی با نام محله پنیه ریسه وجود داشته است و در ضلع شمالی خیابان آیت الله طالقانی قرار می گیرد این محدوده در دوره های قاجار متعلق به روس ها بوده است و تحت اختیار آن ها قرار داشته است در حمله ای که توسط روس ها به ایران شکل گرفت باعث تا کلیسایی ساخته شود که به عنوان مقر مرکز قرار بگیرد اکثر ساکنین این محله نیز مهندسان و ساختمان سازان توانا بودند که توانستند این بنا را احداث نمایند از دیگر بخش های این محله می توان به دفتر کنسولگری، دفتر اداری، سالن تئاتر، تاسیسات دیگر و … اشاره کرد. با توجه به اینکه ایران توسط روس ها اشغال شده بود بسیاری از مردم این کلیسا را به عنوان کلیسای بالا می دانستند اما امروزه این بنا به عنوان اثر تاریخی باقی مانده است.

کلیسای کانتور

معماری کلیسا:

معماری این کلیسا نیز از زیبایی های زیادی برخوردار است این کلیسا که به عنوان کلیسای سرخ شناخته می شود دارای ساختاری همانند دیگر کلیساها است معماری این بنا شامل پلان های نامنظم و چند ضلعی است آجهای قرمز و لعاب کاری شده ای که در این بنا می بینید نمای زیبایی به آن بخشیده است پوشش های شیروانی نیز بنا را گنبدی شکل کرده است جالب است بدانید در ساخت این بنا از ساده ترین مصالح استفاده شده است این کلیسا مساحت کمی دارد و برای افزایش و بالا بردن سرعت ساخت آن را کوچک ساخته اند این بنا دارای تزئینات منحصر به فردی است و جذابیت های خارق العاده ای دارد. 

  •  آرون گروپس

بخش های مختلف کلیسا:

کلیسای کانتور شامل بخش های مختلفی است محوطه این کلیسا جایی برای ورود و خروج است دو بخش در این کلیسا با استفاده از نرده هایی آهنی احاطه شده اند و شما می توانید به راحتی ساختمان سرخ این بنا را از بیرون مشاهده کنید در محوطه آرامگاهی از یک خلبان روسی است که در اینجا دفن شده است. ورودی این بنا دارای شیب است و دارای قوس های هلالی است این فضای ورودی شباهتی به یک ایوان کوچک دارد که دارای ستون های چوبی است عناصر چوبی برای حائل کردن استفاده شده اند گچ بری ها یکی دیگر ویژگی های برجسته در این بنا هستند.

نمای کلیسای کانتور

درون این کلیسا نیز زیبایی زیادی دارد که شما می توانید از آن دیدن کنید شما با وارد شدن به اولین ورودی یک هال کوچک می بینید که دارای برج و ناقوس است این فضا فضای نمازخانه است محراب کلیسا نیز یکی دیگر از بخش ها است فضای کلیسا دارای پنجره های نعل اسبی است. اتاق سمت راست اتاقی است که برای غسل و شست و شو استفاده می شده است که ویژه نوزادان بوده است اتاق سمت چپ نیز متعلق به کشیشان است که برای حفظ قداست اول وارد این اتاق می شود و بعد از تعویض لباس به کلیسا می رود. هال بخش عمومی است که برای عموم افراد قابل بازدید و استفاده است و شما با وارد شدن به این بخش از  کلیسا گچ بری های زیبا و تماشایی را مشاهده می کنید که دارای رنگ زیتونی هستند مرمت های غیر ضروری موجب شده تا رنگ سقف تغییراتی داشته باشد.

کلیسا کانتور

محراب  و نمازخانه نیز از دیگر بخش های کلیسای کانتور است این محراب به شکل نیم دایره است و به سمت شرق ساخته شده است بر بالای آن گنبدی دیده می شود که جالب توجه است بخش نمازخانه نیز نسبتا کوچک است و اما فضای جانبی آن دارای پوشش هایی از تخت هستند نورگیری در این فضا بسیار مناسب و عالی است.

برج ناقوس یکی از زیبایی های هر کلیسا محسوب می شود این برج دارای ۳ طبقه است و ۱۱ متر ارتفاع دارد گنبد آبی رنگ این برج نمایی زیبا به ساختمان بخشیده است ستون هایی که در ساخت این بنا استفاده شده است زیبایی خاصی به آن بخشیده است و از نظر تماشاگران دارای زیبایی زیادی می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *