دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مکانیزم باطل سازی چیست؟ اختلال این ساز و کار دفاعی چگونه است؟

  • مریم صبوری
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

مکانیزم دفاعی باطل سازی به معنی هرگونه تلاش برای خنثی کردن افکار و رفتار و عواطف و میل ناپسند است که آن حس ناخوشایند را در ما از بین ببرد. در ادامه همراه مجله آرگا باشید تا بیشتر درباره این موضوع اطلاعات کسب نمایید.

مکانیزم دفاعی باطل سازی یکی از انواع ساز و کارهای دفاعی بوده که به طور ناخودآگاه از انسان در برابر تجربه اضطراب های مختلف محافظت می کند. در طی همین موضوع باطل سازی فرد تلاش کرده تا اعمال و گرایش های ناخوشایندی را به گونه ای خنثی کند که با تنش ناشی از آن مواجه نشود. مکانیسم دفاعی مفهومی بود که برای اولین بار در نظریه روانکاوی توسط فروید مطرح شد که بر این باور بود ناخودآگاه انسان برای جلوگیری از وارد شدن تجربیات تنش زا به سطح خودآگاه از راهنمایی های مختلف استفاده می کند که مکانیسم دفاعی از مهم ترین آن ها می باشد.

مکانیزم باطل سازی چیست؟

مکانیزم باطل سازی چیست؟

مکانیزم باطل سازی به معنای این که هرگونه تلاش برای خنثی کردن افکار و رفتار و عواطف و میل ناپسند است. مکانیسم ها هرگونه رفتاری هستند که از ما در برابر خواسته هایمان و افکار و احساسات ناخوشایند محافظت و نگهداری می کنند. روانکاو فروید تا حالا مکانیسم های دفاعی زیادی را در برابر باطل سازی مطرح کرده است.

در واقع اشخاص با استفاده از باطل سازی تلاش کرده تا تنش ناشی از موضوع آزاردهنده را رفع نماید و به روشی با آن کنار بیاید. شخصی که به طور ناخودآگاه نسبت به کسی دیگر احساس کینه و خشم شدیدی دارد امکان دارد برای از بین بردن عذاب وجدان در درون خود به محبت کردن روی آورد.

روانشناسی مکانیزم

مکانزیم دفاعی و احساس تنهایی

در این مکانیزم به صورت طبیعی برای نگهداری و محافظت از روان انسان (روان رنجوری) در برابر تنش و ترس ها به کار گرفته می شود. با این تفاسیر کسانی که به صورت افراطی از آن استفاده می کنند شخصیت های ناپخته ای را تشکیل می دهند. که با شرایط بیش از دیگران در معرض ابتلا به انواع مشکلات روان رنجوی قرار می گیرند اغلب کسانی که مبتلا می شوند وسواس عملی و فکری دارند. این اشخاص در حقیقت با افکار ذهنی ناخوشایندی که دارند برای خنثی کردن آن دست به کارهای تکراری می زنند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کسانی که در ذهن افکارهای جنسی و غیر اخلاقی به مرور در ذهن دارند امکان دارد تلاش کنند تا با کمک ذکرهای مذهبی یا انجام کارهای دیگر مثل روی آوردن به این مکانیزم، از آن استفاده کنند.

توضیح مکانیسم دفاعی

اختلال ساز و کار باطل سازی و فرق آن با جبران

باطل سازی یکی از ساز و کار های دفاعی اصلی در اشخاص مبتلا به اختلال وسواسی می باشد. این ها دارای تکانه های آزاردهنده و مزاحم مکرری بوده که برای رهاسازی از شر آن را خنثی کرده تا اثر انجام به رفتار خاص روی آورند. که برای درمان این اختلال می توان از کمک روانشناسان بهره برد.

در رابطه با تفاوت باطل سازی و جبران باید گفت در باطل سازی شخص تلاش می کند که از راه خاص افکار و میل ها و عواطف آزاردهنده خود را خنثی کند. ولی در جبران شخص در حوزه دیگر که حس ضعف دارد به صورت افراطی انرژی درمانی روانی و زیاده از حد تمرکز روی خود را عطف می دهد.

مکانیزم دفاعی باطل سازی

روانشناسی مکانزیم دفاعی

طبق گفته هایی که شد بکار بردن زیاد از مکانیسم دفاعی باطل سازی انسان را در برابر مشکلات روانشناختی آسیب پذیر می کند. در این شرایط برای پرورش یک شخصیت بالغ تر لازم است که توسط یک روانشناس بررسی و مراجعه شود که مجاری و راه های پخته تری را برای رهایی از میل ها و عواطف ناخوشایند خود پیدا کند.

روانشناس به شما کمک کرده تا بتواند نسبت به انگیزه های ناخودآگاه خود بینش زیادتری به دست آورید که برای بالابردن کیفیت زندگی با آگاهی بالاتری عمل کنید. شما با شرکت در جلسات روان درمانی می توانید بیاموزید که چگونه با موضوعات تنش زا در زندگی روبه رو شوید و خود را به شیوه سالم تری آرام کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *