دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بر اثر مبتلا شدن به سرخک سالانه بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر مرگ؟!!!

  • فرهاد هاشمی
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

سرخک یک عفونت دوران کودکی است که توسط یک ویروس ایجاد می شود. سرخک که زمانی بسیار رایج بود، اکنون تقریباً همیشه با واکسن قابل پیشگیری است. سرخک که سرخجه نیز نامیده می شود، می تواند برای کودکان کوچک خطرناک و حتی کشنده باشد. در حالی که نرخ مرگ و میر در سراسر جهان کاهش یافته است زیرا کودکان بیشتری واکسن سرخک را دریافت می کنند، این بیماری همچنان سالانه بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر را می کشد که بیشتر آنها زیر ۵ سال هستند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سرخک یا دیگر خدمات درمانی در منزل مانند رادیولوژی در منزل کلیک کنید.

بر اثر مبتلا شدن به سرخک سالانه بیش از 100000 نفر مرگ؟!!!

علائم سرخک

 علائم و نشانه های سرخک حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شوند. علائم و نشانه های سرخک معمولاً عبارتند از: تب سرفه خشک آبریزش بینی گلو درد چشم ملتهب (ملتحمه چشم) لکه‌های سفید ریز با مراکز آبی مایل به سفید روی پس‌زمینه قرمز که در داخل دهان و روی پوشش داخلی گونه یافت می‌شود – که به آن لکه‌های کوپلیک نیز می‌گویند. بثورات پوستی متشکل از لکه‌های بزرگ و مسطح که اغلب به یکدیگر سرازیر می‌شوند عفونت در مراحل متوالی در طی یک دوره دو تا سه هفته ای رخ می دهد. عفونت و جوجه کشی. در ۱۰ تا ۱۴ روز اول پس از آلوده شدن، ویروس سرخک رشد می کند. در این مدت هیچ علامت یا نشانه ای از سرخک ندارید.

علائم و نشانه های خفیف

 سرخک معمولاً با تب خفیف تا متوسط ​​شروع می‌شود که اغلب با سرفه‌های مداوم، آبریزش بینی، چشم‌های ملتهب (کانژنکتیویت) و گلودرد همراه است. این بیماری نسبتاً خفیف ممکن است دو یا سه روز طول بکشد.

بر اثر مبتلا شدن به سرخک سالانه بیش از 100000 نفر مرگ؟!!!

علائم و نشانه های حاد

بثورات شامل لکه های قرمز کوچک است که برخی از آنها کمی برجسته هستند. لکه ها و برجستگی ها در دسته های تنگ به پوست ظاهر قرمز لکه دار می دهند. ابتدا صورت می شکند. در طی چند روز آینده، بثورات روی بازوها و تنه، سپس روی ران‌ها، ساق پا و پا پخش می‌شوند. در همان زمان، تب به شدت افزایش می یابد، اغلب به ۱۰۴ تا ۱۰۵.۸ فارنهایت (۴۰ تا ۴۱ درجه سانتیگراد). بثورات سرخک به تدریج فروکش می کند، ابتدا از صورت و در آخر از ران ها و پاها محو می شود. دوره ارتباطی یک فرد مبتلا به سرخک می‌تواند ویروس را به مدت حدود هشت روز به دیگران سرایت کند، از چهار روز قبل از ظاهر شدن بثورات شروع شده و زمانی که بثورات به مدت چهار روز وجود داشته باشد، پایان می‌یابد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه

 کرد اگر فکر می کنید ممکن است شما یا فرزندتان در معرض سرخک قرار گرفته اید یا اگر شما یا فرزندتان راش هایی شبیه سرخک دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. سوابق واکسیناسیون خانواده خود را با پزشک خود مرور کنید، به خصوص قبل از شروع مدرسه ابتدایی یا دانشگاه و قبل از سفرهای بین المللی.

علل سرخک

 سرخک یک بیماری بسیار مسری است که توسط ویروسی ایجاد می شود که در بینی و گلوی کودک یا بزرگسال آلوده تکثیر می شود. سپس، هنگامی که فرد مبتلا به سرخک سرفه، عطسه یا صحبت می کند، قطرات آلوده به هوا می پاشند، جایی که افراد دیگر می توانند آنها را استنشاق کنند. قطرات آلوده همچنین ممکن است روی سطحی فرود آیند، جایی که برای چندین ساعت فعال و مسری باقی می مانند. شما می توانید با قرار دادن انگشتان خود در دهان یا بینی یا مالش چشمان خود پس از لمس سطح آلوده به ویروس مبتلا شوید. حدود ۹۰ درصد از افراد مستعدی که در معرض فردی مبتلا به ویروس قرار می گیرند، آلوده خواهند شد.

عوامل خطر عوامل خطر برای سرخک عبارتند از:

  • واکسن نزدن: اگر واکسن سرخک را دریافت نکرده اید، احتمال ابتلا به این بیماری در شما بسیار بیشتر است.
  • مسافرت بین المللی: اگر به کشورهای در حال توسعه سفر می کنید، جایی که سرخک شایع تر است، در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستید.
  • داشتن کمبود ویتامین A اگر ویتامین A کافی در رژیم غذایی خود نداشته باشید، به احتمال زیاد علائم و عوارض شدیدتری خواهید داشت.

عوارض سرخک

  • عوارض سرخک ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • عفونت گوش. یکی از شایع ترین عوارض سرخک عفونت باکتریایی گوش است.
  • برونشیت، لارنژیت یا کروپ.
  • سرخک ممکن است منجر به التهاب جعبه صدای شما (حنجره) یا التهاب دیواره های داخلی شود که مجاری اصلی هوای ریه های شما (لوله های برونش) را پوشانده است.
  • پنومونی. پنومونی یکی از عوارض شایع سرخک است.
  • افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف ممکن است به انواع خطرناکی از ذات الریه مبتلا شوند که گاهی کشنده است.
  • آنسفالیت. از هر ۱۰۰۰ نفر مبتلا به سرخک ۱ نفر دچار عارضه ای به نام آنسفالیت می شود. انسفالیت ممکن است بلافاصله پس از سرخک رخ دهد، یا ممکن است تا ماه‌ها بعد رخ ندهد.
  • مشکلات بارداری اگر باردار هستید، باید مراقبت های ویژه ای را برای جلوگیری از سرخک انجام دهید زیرا این بیماری می تواند باعث زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و مرگ مادر شود.

بر اثر مبتلا شدن به سرخک سالانه بیش از 100000 نفر مرگ؟!!!

واکسن سرخک در بزرگسالان

 اگر بزرگسال هستید که: خطر ابتلا به سرخک را افزایش می دهد – مانند حضور در دانشگاه، مسافرت بین المللی یا کار در محیط بیمارستان – و شما مدرکی مبنی بر مصونیت ندارید. اثبات مصونیت شامل اسناد کتبی واکسیناسیون شما یا تایید آزمایشگاهی مصونیت یا بیماری قبلی است. متولد ۱۹۵۷ یا بعد از آن است و مدرکی مبنی بر مصونیت ندارید. اثبات مصونیت شامل اسناد کتبی واکسیناسیون شما یا تایید آزمایشگاهی مصونیت یا بیماری قبلی است. اگر مطمئن نیستید که آیا به واکسن سرخک نیاز دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *