دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های رابطه عاطفی سالم را بشناسید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۹ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

شناسایی نشانه های رابطه عاطفی سالم می تواند در گسترش روابط شما نقش مهمی داشته باشد. برای اینکه روابط خود را مدیریت کنید، می توانید در این مقاله مهم ترین نشانه های رابطه سالم را بشناسید. از مهم ترین نشانه های این روابط می توان به آرامش، همدلی، صداقت و … اشاره کرد.

شناسایی روابط سالم در زندگی هر فردی مهم و تاثیرگذار است. بسیاری از ما نمی دانیم که تعاملات ما در جامعه با دیگران سالم است یا نه. همین موضوع موجب شده تا در روابط خود لطمه های زیادی ببینیم. برای اینکه به ارزشمند بودن روابط خودمان پی ببریم، باید در این زمینه اطلاعات و آگاهی بیشتری کسب کنیم. ما روابط گوناگونی در طی روز داریم، اما زمانی که نشانه های رابطه عاطفی سالم را بشناسیم، می توانیم روابط خودمان در جهت بهتری مدیریت کنیم. برای این منظور بهتر است، این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

پنشانه های روابط عاطفی سالم

شناخت نشانه های رابطه عاطفی سالم

همانطور که می دانید، به تعاملات میان افراد رابطه می گویند. روابط انواع مختلفی دارند و روابط عاطفی نیز یکی از مهم ترین آن ها است. احساساتی که در روابط عاطفی میان افراد شکل می گیرد، موجب برجسته شدن آن خواهد شد. زمانی که روابط ما سازنده و تاثیرگذار هستند و می تواند احساس آرامش به دو طرفین منتقل کنند، می توان گفت که این روابط سالم می باشند. شما برای آسیب ندیدن در رابطه احساسی  باید این نشانه ها را جدی بگیرید.

 رابطه عاطفی سالم و موثر آشنایی با رابطه عاطفی سالم

نشانه های رابطه سالم:

به چه رابطه ای رابطه سالم می گوییم؟ یکی از مهم ترین نشانه هایی که می توانید روابط سالم خود را از آن طریق شناسایی کنید ویژگی های مثبتی است که یک رابطه دارد. یعنی هر چقدر ویژگی های مثبت یک رابطه بیشتر باشد، می توان گفت آن رابطه سالم تر و موثرتر است. وجود ویژگی های مثبت نشان می دهد که طرفین رابطه یکدیگر را دوست دارند و به نیازهای یکدیگر توجه کافی می کنند.

معرفی رابطه عاطفی سالم

وجود عشق:

عشق یکی دیگر از عنصرهای سازنده در یک رابطه می باشد. هیچ رابطه ای بدون عشق و محبت نمی تواند شکل بگیرد و دو طرفین را غرق آرامش کند. افرادی که در رابطه خود عشق دارند، به راحتی با مشکلات یکدیگر کنار می آیند. آن ها برای حل مشکلات خود تلاش می کنند و یکدیگر را حمایت خواهند کرد. افرادی  که دارای عشق هستند سعی می کنند، از وضعیت یکدیگر مطلع شوند.

  •  آرون گروپس

 روابط عاطفی سالم

اعتماد:

از دیگر نشانه هایی که در یک رابطه سالم مورد توجه است، اعتماد دو طرفه می باشد. در روابطی که دارای اعتماد دو طرفه هستند، چیزی به عنوان پنهان کاری کردن وجود ندارد، در این روابط هر دو طرف از رازهای یکدیگر مطلع هستند. صداقت در اینگوه از روابط بسیار مهم است. این مورد از نشانه های رابطه عاطفی سالم می باشد.

احساس رشد و ترقی:

در اینگونه از روابط افراد احساس رشد و ترقی دارند. در واقع در اینگونه از روابط افراد به یکدیگر کمک می کنند، تا استعدادهای یکدیگر را بشناسند و در رشد آن به یکدیگر کمک کنند. یک مثال قدیمی می گوید: “باید همنشین تو از تو بهتر باشد” زیرا وجود دوست خوب و همراه خوب می تواند، شما را در جهت درست قرار دهد و موجب موفقیت بیشتر شما می شود.

 رابطه عاطفی سالم در جامعه

شخصیت افراد می تواند در معاشرت های آن ها نیز تاثیرگذار باشد. معاشرت ها می تواند به تکامل شخصیتی فرد نیز کمک بیشتری کند. در واقع روابطی سالم هستند و ماندگاری بالا دارند که به ترقی و رشد منجر شوند. این رشد می تواند در زمینه های مختلف شغلی، تحصیلی، شخصیتی و … باشد. شما در اینگونه از روابط می توانید، در جهت مثبت اهداف خودتان قرار بگیرید. این مورد از دیگر نشانه های رابطه سالم است.

مسئولیت پذیری:

در اینگونه از روابط مسئولیت پذیری نیز نقش بسیار مهمی دارد. در رابطه ای که سالم است، افراد مسئولیت رفتار و گفتار خود را بر عهده دارند. در این روابط از سرزنش کردن یکدیگر خودداری می کنند، زیرا افراد هنگام اشتباه کردن خودشان عذرخواهی خواهند کرد. در این روابط باید در صورت بروز اشتباه عذرخواهی کنید. در این روابط افراد مدام در جهت مثبت در حال تغییر می باشند.

شناخت رابطه عاطفی سالم

آرامش:

از دیگر نشانه های رابطه عاطفی سالم می توان به وجود آرامش اشاره کرد. زمانی که در یک رابطه دو طرفین دارای آرامش هستند، می توان گفت این رابطه سالم و سازنده است. شخصی که مناسب شما باشد، آرامش را به شما منتقل خواهد کرد. او در سخت ترین شرایط سعی می کند، حس خوبی به شما بدهد و بیشتر شما را درک می کند. یک رابطه سالم باید دور از آشفتگی و تنش ها باشد.

صبر:

در اینگونه از روابط فداکاری و صبر عامل مهمی است. با توجه به اینکه در روابط امروزی خودخواهی دیده می شود، تنها می توان گفت روابطی سالم و سازنده هستند که صبر و بردباری در آن باشد. در واقع در یک رابطه سالم طرفین برای برآورده کردن نیازهای یکدیگر از خودگذشتگی و فداکاری نیز دارند. در اینگونه از روابط ایثار نقش مهمی خواهد داشت. شاید بگوید کمتر کسی امروزه این ویژگی را دارد، اما باید بدانید، این عامل یکی از نشانه های الزامی است.

نشانه های رابطه عاطفی سالم

اگر کسی را دوست داشته باشیم، برای برآورده کردن نیازهای او تمام تلاشمان را می کنم. حتی برخی از افراد برای خوشحال کردن عزیزان خود خطرات و فراز و نشیب ای زیادی را تحمل می کنند. بنابراین برای اینکه احساس خوشحالی در یک رابطه داشته باشید، باید سعی کنید، صبور و بردبار باشید.

اگر رابطه شما چنین نشانه هایی ندارد، در واقع شما درگیر یک رابطه یک طرفه شده اید. برای تشخیص رابطه عاطفی یک طرفه می توانید به لینک مراجعه کنید. شما برای داشتن یک رابطه عاطفی سالم باید نشانه های ذر شده در بالا را داشته باشید. در این صورت می توانید با اطمینان بیشتری از روابط خودتان حرف بزنید.

چه رابطه عاطفی سالم است

نتیجه گیری:

باید توجه داشته باشید که رابطه ای سالم تلقی می شود که در آن طرفین با یکدیگر همراه باشند. در اینگونه از روابط هر دو نفر به یکدیگر آرامش و اعتماد می دهند.در این صورت رابطه آن ها سازنده و تاثیرگذار است.

از کلیدی ترین عوامل یک رابطه موفق می توان به اعتماد، صداقت، همدلی و … اشاره کرد. این نشانه ها می تواند روابط سالم را از روابط ناسالم جدا کنند و در این صورت افراد می توانند با احساس بهتری روابط خودشان را گسترش دهند. برای خوشحال بودن در یک رابطه باید به این نکات کلیدی توجه کرد که می تواند خوشحالی خوبی را به شما منتقل کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *