دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پیامدهای جدی خوابیدن کودک کنار والدین

  • سمیه نیک فرجام
  • ۸ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

خوابیدن کودک کنار والدین می تواند تاثیرات منفی هم برای خود کودک هم برای والدین داشته باشد. این کودکان اغلب دارای وابستگی های شدید هستند، همچنین والدین آن ها نیز در روابط زناشویی خود با مشکل مواجه می شوند. در این مقاله به اثرات این موضوع بیشتر اشاره می کنیم.

ممکن است، خیلی از والدین این تجربه را داشته باشند که فرزندان آن ها شب ها کنارشان می خوابد. این والدین می گویند با وجود مقاومت هایی که در این زمینه دارند، کودکشان هیچ گاه جداگانه نمی خوابد. به لحاظ روانشناسی اغلب کودکان در کنار والدین خود احساس امنیت و آرامش بیشتری دارند. همین موضوع موجب شده تا خوابیدن کودک کنار والدین امری طبیعی شود و بسیاری از پدر و مادرها نیز هیچ تلاشی برای آن نخواهند داشت. در این مقاله به بررسی بیشتر این موضوع می پردازیم.

خوابیدن کودک کنار والدین

عواقب خوابیدن کودک کنار والدین

متخصصان سلامت و بهداشت روانی اعتقاد دارند که خوابیدن کودک در کنار پدر و مادر می تواند عواقب جدی را برای هر دو طرف به همراه داشته باشد. این مشکل با وجود اینکه مشکلی جدی است، اما هنوز خیلی از خانواده های ایرانی درگیر آن هستند و نتوانسته راه درستی برای آن اتخاذ کنند. بیش از هر چیز باید بدانید، این موضوع باید از همان دوران نوزادی و سنین اولیه کودکی پیشگیری شود.

منع خواب کودک با والدین

در ابتدا بهتر است، به تاثیرات این امر بر روی روابط زناشویی نیز اشاره داشته باشیم. بسیاری از این والدین اشاره می کنند که بعد از مدت ها رابطه آن ها با سردی رو به رو شده است و مشکلاتی در زمینه زناشویی برای آن ها ایجاد شده است. از سویی تاثیرات این امر بر روی خود کودک نیز نمی تواند نادیده گرفته شود. بیش از هر چیز وابستگی و عدم استقلال در این کودکان می تواند بر روی مسیر زندگیشان تاثیر داشته باشد.

جدا کردن جای خواب کودک

  •  آرون گروپس

تاثیر جنسی این موضوع نیز نمی تواند نادیده گرفته شود. بسیاری از این کودکان ممکن است، از روابط جنسی والدین خود دچار اضطراب و سردرگمی شوند. همین موضوع می تواند روی هویت جنسی آن ها نیز تاثیر زیادی داشته باشد. این کودکان ترس بیان کردن موضوع را دارند و به همین دلیل از لحاظ روحی ممکن است، دچار آسیب شوند. با شناخت هویت جنسی در کودکان می توانید، راحت تر با آن ها برخورد کنید.

خوابیدن کودک با والدین

پیشگیری:

بهترین راه برای مقابله با خوابیدن کودک کنار والدین پیشگیری کردن از آن است. بسیاری از والدین در همان ابتدا ترجیح می دهند، تسلیم خواسته فرزند شوند، تا اینکه به صدای جیغ و داد و گریه های کودک گوش دهند. گاهی اوقات این اشتباه و کوتاهی از سوی والدین صورت می گیرد. اغلب والدین برای راحت تر خوابیدن خودشان کودکان را به رخت خواب می برند. این موضوع به مرور زمان به عادت تبدیل می شود.

خوابیدن کودک با والدین چه عواقبی دارد

جلوی عادت را بگیرید:

یکی از مواردی که موجب می شود، کودکان هنگام خواب از والدین جدا نشوند، مشکلاتی نظیر کمبود عاطفه یا بی توجهی های والدین است. برخی از والدین به دلیل مشغله های بالای خود در طول روز انرژی کافی برای رسیدگی به فرزند را ندارند، در این صورت کودکان تنها شب می توانند این توجه را دریافت کنند. کودک سعی می کند، از طریق نزدیک به والدین هنگام خواب این توجه و حمایت عاطفی را دریافت نماید. کاری که والدین در این زمینه می توانند انجام دهند، توجه کردن به کودک و به رسیدگی به نیازهای او در طول روز می باشد.

خواب کودک در کنار والدین

درمان ترس کودک:

همانطور که می دانید، یکی از مهم ترین دلایل رفتن کودکان بهرخت خواب والدین ترس آن ها است. در طول روز می تواند با کودک درباره ترس هایش بیشتر صحبت کنید. سعی کنید، هنگام خواب از روش هایی استفاده کنید که موجب می شود، کودک سریع تر بخوابد.

مقابله با خوابیدن کودک با خانواده

برخی از کودکان با قصه خواندن می توانند، به راحتی بخوابند. به والدین توصیه می کنیم، کودک را به پیاده روی ببرند و یا در طول روز بازی های سنگین انجام دهند، تا کودک خواب سنگین و راحت تری داشته باشد. همانطورکه می دانید، یکی از علت های اصلی این موضوع در کودکان ترس و کابوس ها است. با پی بردن به علت های کابوس در کودکان می توانید راه های بهتری برای مقابله این کودکان داشته باشید.

ثبات داشتن:

یکی دیگر از موارد مهم در خوابیدن کودک در کنار والدین ثبات داشتن در برخورد با او است. اگر قصد دارید، کودک را جدا بخوابانید، باید در این زمین ثبات و قاطعیت کافی داشته باشید. زمانی که کودک نصفه شب به اتاق خواب شما می آید، سعی کنید، برای او وقت بگذارید و به صحبت هایش گوش کنید، سپس او را در آغوش بگیرید و به اتاقش ببرید. همچنین می توانید مدتی را در کنار او باشید، تا بخوابد.

آموزش خوابیدن کودک در جای خود

تزئین کردن اتاق:

سعی کنید، اتاق کودک را به شکل دلخواه او با استفاده از وسایلی که به آن علاقه دارد، تزئین کنید. گاها برخی از والدین برای تنبیه کردن فرزندان او را به اتاقش می برند و برای او محدودیت ایجاد می کنند. این کار موجب شده تا کودک حس خوبی نسبت به فضای اتاق خواب خود نداشته باشد. خشم و اضطرابی که کودک در این مواقع خواهد شد، موجب شده به جای آرام تری مثل اتاق خواب والدین برود.

سیستم فشار:

این سیستم نیز تاثیرات بسزایی در این زمینه خواهد داشت. برای این منظور زمانی که کودک به رخت خواب شما می آید، باید حین خواب فشار زیادی روی او قرار دهید. می توانید دستتان را روی او بگذارید و یا فضای خوابیدن را برای او تنگ تر کنید، در این صورت کودک به دلیل فشار خواب و تنگ بودن جای خواب ترجیح می دهد، در تخت خواب راحت خودش بخوابد.

علت های خوابیدن کودک با والدین

سیستم پاداش:

در این زمینه پاداش دادن به کودک و یا تحسین کردن او می تواند موثر باشد. سعی کنید برای خواب نیمروزی کودک را به رخت خوابش ببرید و این رفتار او را مورد تحسین قرار دهید. سعی کنید این تحسین های کلامی و یا پاداش ها را برای خواب های شبانه نیز انجام دهید. این کار به نوعی برای کودک تشویق حساب می شود، از سویی خوابیدن او در طی روز در اتاق خودش موجب عادی شدن این موضوع می شود.

در راهنمای ساده برای تربیت کودک مودب به شیوه های پاداش دهی نیز اشاره شده است. در لینک می توانید اطلاعات مفیدی را در این زمینه کسب کنید. همچنین با نحوه صحیح پاداش دهی و تنبیه کردن نیز آشنا می شوید. سیستم پاداش دهی نیز می تواند در مقابله با خوابیدن کودک کنار والدین او تاثیر داشته باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *