دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

فضایل اخلاقی و ویژگی های حضرت علی (ع)

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب قرار است شما را با ویژگی هایی که امام علی (ع) داشتند آشنا کنیم. در واقع ایشان اولین ایمان آورنده و اولین حافظ و کاتب قرآن کریم بودند و برای همین امر مقرب درگاه الهی هستند.

امام علی (ع) اولین امام بودند که بعد از پیامبر اکرم وظیفه هدایت مسلمانان را بر عهده گرفتند. در واقع ایشان ویژگی های منحصر به فردی داشتند و به عنوان بهترین حاکم بر مردم آن زمان حکومت کردند. در ادامه ویژگی های حضرت علی را برایتان بیان می کنیم.

ویژگی های حضرت علی

شناخت ویژگی های حضرت علی (ع)

امام علی (ع) یکی از امامانی بودند که برای مردم مانند الگو قرار گرفتند زیرا ایشان صفات اخلاقی بسیار خوبی داشتند. در ابتدا باید بدانید که ایشان را پیامبر اکرم (ص) تربیت کرده بودند بنابراین بیش ترین صفات پیامبر را یاد گرفته بودند و ایشان یکی از بهترین اسوه ها در میان سایر امامان هستند. امام علی (ع) اخلاق و حکمت را از پیامبر آموخته بودند و برای همین بیش تر مورد توجه افراد و حامیان اسلام قرار گرفتند.

صبر و بردباری

صبر و بردباری یکی از بهترین ویژگی های ایشان بود که در قرآن کریم نیز به مسلمانان و افرادی که ایمان آورده اند یاد آور شده است که باید صبر و بردباری را پیشه کنند. امام علی (ع) در صبر و بردباری زبان زد همه مردم در زمان خودشان بود و ایشان چندین و چند سال برای رسیدن به حکومت و امامت کردن در میان مسلمانان صبر کردند. یکی از نمونه های بارز صبر و بردباری ایشان در مواجهه با عبد الله ابن زبیر بود که او را بابت تمامی حرف هایش بخشیدند و در نتیجه تنها حرفی که به او زدند این بود که نمی خواهند او را ببینند.

اولین ایمان آورنده

حضرت علی (ع) اولین مردی بود که به پیامبر ایمان آورد بنابراین همیشه نام او در یادها باقی می ماند و او اولین فردی بود که خدای یگانه را قبول کرد و همراه پیامبر شد.

زندگی ساده حضرت علی زبانزد مردم بوده است.

  •  آرون گروپس

داشتن زندگی ساده

در زمان امام علی (ع) حاکمان دارای خدمتکار و کنیز بودند و بیشترین ثروت را داشتند امام امام علی (ع) یکی از حاکمانی بودند که همه کار های خود را خودشان انجام می دادند و سعی می کرند کفش نو نخرند و کفش های قدیمی  خود را وصله می زدند و از آن استفاده می کردند.

وفاداری به عهد و پیمان

به گفته پیامبر اکرم (ص) امام علی (ع) بیش تر از سایرین بر عهد و پیمانی که داشتند وفا دار بودند بنابراین این ویژگی می تواند ایشان را را از میان سایر حاکمان جدا سازد.

عمل بر پایه حق

یکی از ویژگی های حضرت علی (ع) این است که همیشه سعی می کردند بین مردم برابری و مساوات ایجاد کنند و همیشه در راه حق جنگیدند. ایشان همیشه بر این باور بودند که باید حق مظلومان را از ظالمان بگیرند و هیچ گاه خلاف این عمل نکردند.

شجاعت و دلیری امام علی برای بسیاری از شهیدان الگو بوده است.

شجاعت و دلیری

امام علی (ع) نسبت به هیچ چیز ترسی نداشتند و هرگاه دشمنان ایشان دست به یکی می کردند و با ایشان به جنگ بر می خواستند با شجاعت و دلیری تمام با آن ها مبارزه می کردند و با تکیه بر حق و عدالت با آن ها می جنگیدند.

عمل به دستورات الهی

امام علی (ع) در هر حالتی سعی می کردند به دستورات خداوند عمل کنند حتی اگر در سخت ترین شرایط قرار می گرفتند. در واقع ایشان مانند سایر حکومت داران نبودند که فقط به فکر حکومت و مال اندوزی باشند بلکه سعی می کردند تمامی چیزهایی که از اخلاق و رفتار های حضرت محمد (ص) آموخته اند را پیاده کنند و برخلاف دستور های الهی عمل نمی کردند.

قضاوت کردن

به گفته رسول اکرم (ص) یکی از بارز ترین ویژگی های حضرت علی این است که بصیرت قضاوت کردن داشتند و سعی می کردند همیشه بر پایه حق و برابری این کار را انجام دهند. امام علی (ع) از دیدگاه پیامبر مقرب به درگاه الهی بودند و هیچ وقت خلاف دستورات الهی عمل نکردند. برای یافتن اطلاعات بیش تر می توانید زندگینامه حضرت علی (ع) را بخوانید.

حضرت علی (ع) بصیرت قضاوت کردن داشتند.

اخلاق های ناپسند از دیدگاه امام علی (ع)

یک سری از رفتارها از دیدگاه ایشان ناپسند بودند و ایشان سعی می کرد مردم را به درستکاری و راستگویی تشویق کند. در واقع رفتارهایی که از دیدگاه ایشان ناپسند هستند و مناسب با مسلمان بودن نمی باشد عبارتند از :

  • غیبت کردن
  • دشمنی کردن
  • حسادت
  • خود بزرگ بینی
  • آز و طمع
  • غرور بیش از حد
  • دنیا پرستی
  • مراء

لازم به ذکر است که امام علی (ع) در کتاب نهج البلاغه بسیاری از ویژگی های پسندیده و ناپسند را آورده است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *