دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

معنی انواع نمادها و رمز گشایی از آن ها

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع استفاده از نماد و سمبل امروزه در میان اغلب کشورهای جهان مرسوم شده و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با معنی انواع نمادها به صورت کامل آشنا شوید.

همانطور که می دانید نماد های معروف سمبلی از جهان محسوب می شوند که به چیزی از جهان ناشناخته اشاره دارند و چیزی بیان ناشدنی را بیان می کنند. انواع مختلفی از نمادها اطراف ما را احاطه کرده اند و می توانید آن ها و معنی شان را در جاده ها، تبلیغات و ایمیل ها مشاهده نمایید.

آشنایی با معنی انواع نمادها

به طور کلی نماد که امروزه بدان سمبل نیز گفته می شود کلمه ای است که معنای مختلفی را شامل خواهد شد. در واقع نمادها زندگی بشر را آکنده اند به گونه ای که هیچ بخشی از زندگی انسان خالی از آن نیست. توجه داشته باشید که در دیدگاه عرفی آکادمیک مورد اشاره، نمادها در واقع چیزهایی هستند که در زندگی روزمره به کار می بروند.

معنی انواع نمادها در جهان

همچنین اغلب به معنای نشانه یا کنش هایی خواهند بود که قرار است بر اساس مجموعه هنجارها و یا قراردادهای مشترک معنایی را به افراد انتقال دهند. از آنجایی که نماد جایگزین چیزی دیگری است حامل و ناقل معنا نیز خواهد بود هر چند که میان نماد و آن چیز پیوندی ضروری مشاهده نمی شود.

به همین خاطر نماد در رویکرد حکمی یک حقیقت وجودی و غیر قراردادی و در رویکرد دوم تابع قراردادهای بشریت خواهد بود همانطور که پیرس نیز آن را در نشانه شناسی خود مورد تحلیل قرار داده است.

علامت و (and) (&) :

توجه داشته باشید که این نماد در واقع حرف عطف لاتین (et) یا همان (and) انگلیسی را نشان می دهند که ابتدا توسط تیرو منشی سیسرو در روم باستان اختراع شد. در واقع این فرد به منظور تسریع در روند نوشتن، گروهی از علامت های اختصاری را توسعه داد که با گذر زمان به خط تیرونین مشهور گردید.

قرن ها پس از اختراع این علامت در قاره آمریکا و اروپا نیز گسترش پیدا کرد و برای مدت ها جزو الفبای انگلیسی به شمار آمد. به طور کلی کلمه انگلیسی ampersand در واقع از ترکیب And per se and تشکیل شده و معلم ها از آن برای تلفظ حروف A و Z استفاده می کردند. البته در طول زمان حروف دیگری مانند E و T نیز با یکدیگر ترکیب شدند و نماد امروزه را به وجود آوردند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

معنی علامت های مختلف

نماد قلب:

امروزه تمامی افراد قلب را منزلگاه عشق می دانند اما نمادی که برای نشان دادن قلب به کار می رود هیچ شباهتی به شکل واقعی قلب انسان ها ندارد. به همین خاطر نظریه های متفاوتی مطرح شده که در ادامه به بیان برخی از آن ها پرداخته ایم:

هنگامی که قوها در میان دریاچه به یکدیگر نزدیک می شوند نماد خاصی مشابه یک علامت قلب را شکل می دهند. به همین خاطر در بسیاری از فرهنگ های مختلف این پرندگان به خاطر آن که برای همیشه در کنار هم هستند به عنوان سمبل عشق و وفاداری شناخته می شوند.

تئوری بعد ریشه نماد قلب را در برگ پیچک می داند به گونه ای که در نقاشی یونانی ها معمولا پرتره هایی از دینوسوس یا همان خدای زراعت و احساس بر روی برگ های پیچک به چشم می خورد.

معنی انواع نمادها از جمله بلوتوث:

جالب است بدانید که در قرن دهم پس از میلاد مسیح پادشاهی به نام هارالد بالتاند در دانمارک حکومت می کرد که به خاطر متحد کردن بسیاری از قبایل دانمارک و ایجاد کشوری واحد در تاریخ شهرت بسیار زیادی پیدا کرده است. نکته جالب این است که وی به بلوبری علاقه زیادی داشته و حداقل یکی از دندان هایش آبی رنگ بوده است و به همین به بالتاند لقب بلوتوث (Bluetooth) داده اند.

سمبل های گسترش یافته در جهان

اگر دقت کرده باشید فناوری بلوتوث نیز می تواند چندین دستگاه را به یکدیگر متصل کند. نماد امروزه که بلوتوث را نشان می دهد از دو نشان اسکاندیناوی یعنی Hagall که لغتی مشابه با H لاتین است و Bjarkan که معادل حرف B انگلیسی است، تشکیل شده است. این دو نشان از نام هارالد بالتاند گرفته شده اند و نخستین دستگاه بلوتوثی نیز مشابه دندان بوده و رنگی آبی خواهد داشت.

نماد پزشکی:

به صراحت می توان گفت که تنها عده کمی از فلسفه این علامت یعنی یک تکه چوب همراه با دو بال و مارهایی که به دورش پیچیده اند آگاهی دارند. جالب است بدانید نماد پزشکی که بیشتر در داروخانه ها دیده می شود در واقع توسط یک اشتباه به وجود آمده است.

بر اساس یک افسانه یونانی، هرمس خدای باستانی یک چوب جادویی به نام عصای چاووش را در اختیار داشت که مشابه ابزار های پزشکی مدرن به نظر می آمد. در واقع این عصای قدرتمند می توانست هر گونه نیرنگ و سازش دشمنان را متوقف نماید که البته هیچ ربطی به پزشکی نداشت.

حقیقت را می توان اینگونه دانست که بیش از ۱۰۰ سال پیش پزشکان ارتش آمریکا این عصا را با چوب دستی استقلبیوس که بال نداشت و تنها یک مار در آن مشاهده می شد، اشتباه گرفتند و به خاطر اینکه استقلبیوس الهه شفا و دارو بود این اشتباه کاملا قابل درک جلوه می کرد. امروزه نیز علامت مذکور ریشه دوانده و در اماکن پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

خصوصیات بارز نمادها

نماد روشن کردن دستگاه:

این علامت را می توانید در همه جا مشاهده کنید اما کمتر کسی از علل به کارگیری آن آگاهی خواهد داشت. مهندسان دهه ۱۹۴۰ میلادی از سیستم دوتایی (binary) برای نشان دادن وضعیت کلیدها استفاده می کردند و همچنین در آن زمان عدد ۱ به معنای روشن و عدد ۰ به معنای خاموش بود. در گذر زمان اعداد ۰ و ۱ با یکدیگر ترکیب شدند و علامت امروزی را شکل دادند.

نماد صلح:

نماد صلح نیز یکی دیگر از معنی انواع نمادها خواهد بود که در جریان تظاهرات سال ۱۹۵۸ علیه سلاح های هسته ای اختراع گردید. در واقع این سمبل از علامت های دارای پرچم برای حروف N و D تشکیل شده که اول کلمات عبارت Nuclear Disarmament به معنای خلع سلاح هسته ای خواهد بود.

بهتر است بدانید که در زبان پرچم ا حرف N به معنای نگه داشتن پرچم ها به صورت V برعکس است و D نیز به معنای بالا و پایین نگه داشتن آن ها در جهت مختلف تلقی می شود. این علامت ها در حال حاضر نماد صلح را برای تمامی کشور ها نشان می دهند.

خصوصیات نماد صلح

نماد (OK):

بسیاری از افراد امروزه از دست خود برای رساندن مفهوم کلمه OK استفاده می کنند به ویژه آشپزها که هنگام رضایت داشتن از طعم غذا این کار را انجام خواهند داد. البته که این علامت در برخی از کشور ها پیام مثبتی به همراه ندارد و فرانسوی ها آن را به معنای فردی که هیچ چیز ندارد تلقی می کنند. نظریه های مختلفی برای این نماد مطرح شده است که در ادامه آن ها را شرح داده ایم.

برخی از آن ها مخفف عبارت Old kinderhook محل تولد مارتین فن بورن هشتمین رئیس جمهور آمریکا می دانند. در واقع در طول کمپین انتخاباتی او فن بورن برای خودش نام مخففی انتخاب کرد که از محل تولدش نشات گرفته بود. شعار این کمپین Old kinderhook is O K بود و پوسترها نیز فردی را با ژست OK نشان می دادند.

همچنین فرضیه مشابهی برای اندرو جکسون هفتمین رئیس جمهور آمریکا وجود دارد که وی این اصطلاح را هنگام نهایی کردن تصمیم هایش به کار می برد. همچنین او به جای استفاده از عبارت All correct از معادل آلمانی آن یعنی Oll korrect استفاده می کرد که به اختصار آن را OK می خواندند.

همچنان که در این مطلب با معنی انواع نمادها آشنا شدید چنانچه علاقمند به اطلاع از علائم روی برچسب لباس و برچسب انرژی ماشین لباس شویی هستید پیشنهاد می کنیم از این مطالب نیز دیدن نمایید و اطلاعات مورد نیاز خود را  در رابطه با این موارد کسب نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *