دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

نشانه های تشخیص اختلال یادگارپرستی و شیوه های درمان آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۵ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

اختلال یادگارپرستی یکی از اختلال های جنسی است که افراد در دوران بلوغ به آن دچار می شوند. این اختلال کانون میل جنسی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. افراد مبتلا به این اختلال میل جنسی زیادی دارند، توجه این افراد بر روی اشیایی است که مستقیما با بدن در ارتباط هستند و یا موجب تشدید میل جنسی می شوند.

اختلال یادگارپرستی یکی از مشکلات جنسی در افراد می باشد. که از دوره جوانی بروز می یابد و اغلب در مردان دیده می شود. افرادی که دارای این بیماری هستند، توجه زیادی به کانون میل جنسی خود دارند. این افراد علاقه زیادی به اشیای بی جان و مرتبط با بدن دارند. اشیایی مانند کفش، لباس زیر، جوراب، دستکش و … که با بدن آدمی دارای ارتباط نزدیکی است، می تواند این افراد را به خود وابسته کند. یادگار خاص مربوط به فردی است که در دوران کودکی با فرد ارتباط زیادی داشته و این وابستگی موجب آسیب رسیدن به فرد خواهد شد. این اختلال عوارض مزمنی در فرد خواهد داشت.

اختلال یادگارپرستی چیست

اختلال یادگارپرستی چیست؟

یادگارخواهی از دوران نوجوانی آغاز می شود. این اختلال در اغلب موارد در مردان دیده خواهد شد. فعالیت جنسی این افراد مستقیما بر روی خود یادگار معطوف می شود. این افراد ممکن است، خود ارضایی با این اشیا را نیز داشته باشند و یا در روابط جنسی خود آن را به کار می برند. استفاده مداوم از این اشیا وابستگی بیش از حدی را در این افراد ایجاد خواهد کرد. همچنین استفاده از این وسایل موجب تحریک جنسی در این افراد می شود.

یادگارپرستی در زنان

برخی از روانشناسان بر این باورند که افراد دارای چنین اختلالی دارای اضطراب های جنسی هستند. اما اضطراب جنسی چیست و چگونه موجب بروز این اختلال در افراد می شود. اضطراب جنسی در زمان کودکی موجب شده تا این افراد دچار چنین مشکلاتی باشند. این اختلال در رویکردهای روانشناسی مختلفی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و شیوه های درمانی مختلفی برای آن به کار می رود.

روانکاوی یادگارپرستی

این اختلال به چه علت بروز می کند؟

سبب شناسی اختلال یادگارپرستی نشان می دهد، این اختلال در زمان بلوغ و در دوره نوجوانی رخ می دهد. همچنین در برخی از تحقیقات نشان داده شده است که این بیماری می تواند در دوران پیش از بلوغ نیز نمود داشته باشد. هیچ دلیل خاصی برای بروز این اختلال وجود ندارد. اما برخی از تحقیقات زمینه ای نشان می دهد که تجربیات دوران کودکی می تواند زمینه ساز این مشکل باشد. در دوران کودکی اشیا با حس جنسی کودکان گره خورده و موجب بروز این اختلالات خواهند شد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نشانه های یادگارپرستی

در نظریه های روانشناسی نیز درباره این افراد اظهارات گوناگونی وجود دارد و عقیده دارند که این افراد تحت تاثیر تجربیات دوران کودکی خود قرار می گیرند. نظریه پردازان یادگیری می گویند ارتباطی که میان استمنا و شرطی سازی این کودکان وجود دارد، می تواند نقش مهمی در بروز آن داشته باشد. در مدل یادگیری رفتاری نیز کودکان قربانی شاهد رفتارهای نامناسب جنسی بوده اند. رفتارهای نامناسب در دوران کودکی موجب شده تا این افراد تقلید کنند. به مرور زمان این رفتارها ممکن است، در این افراد تقویت شود.

یادگارپرستی

در بسیاری از موارد تحقیقات نشان داده است، این اختلال بیشتر در میان مردان دیده می شود. یک و تردید و دوگانگی در این افراد نیز زمینه ساز این مشکلات است. این افراد گاها درباره مردانگی خود نیز دچار تردید هستند. این افراد دچار ترس از تحقیر و طرد شدن می باشند. این اختلال موجب می شود تا فرد ناراحتی های روانی دیگری نیز داشته باشد. این افراد دارای مشکلات زمینه ای روانشناختی و اجتماعی نیز هستند. فروید نیز از روانشناسانی است که معتقد می باشد این اختلال با ترس اختگی ارتباط دارد. این نظریه پردازان عنوان می کنند که این افراد در سنین پایین دچار تحریک های جنسی هستند.

علت های یادگارپرستی

ملاک های تشخیصی یادگارپرستی:

اختلال یادگارپرستی یکی از اختلال های جنسی محسوب می شود که افراد به دیگر بیماری های روانی نیز دچار شوند. برای تشخیص این دسته از بیماران ملاک های تشخیصی وجود دارد که با شناسایی این ملاک ها می توان به روند درمانی این افراد کمک کرد.

  • در طول دوره ۶ ماهه دارای امیال جنسی شدید، تخیلات برانگیزاننده، رفتارهای مرتبط و … می باشند. این افراد در طی این مدت ارتباطی رفتاری با اشیای مورد نظر و یا چند عضو از بدن دارند.
  • وجود این تخیلات جنسی، رفتارهای نادرست، امیال و … موجب اختلال های چشمگیری در زمینه بالینی، اختلال در فعالیت های اجتماعی، اختلال در زمینه شغلی و … می باشد.
  • اشیای یادگار شامل تکه هایی از لباس زنانه و مبدل پوشی نیستند.
  • یادگار شامل اشیایی می شود که مهم ترین منبع در تحریک جنسی هستند.  این اشیا برای ارضا شدن نیاز است.
  • این افراد همواره دارای تمایل جنسی هستند. تخیلات جنسی در این افراد بسیار عمیق می باشد.
  • فرد طبق امیال غیر طبیعی خود رفتار می کند. یا این احساسات موجب ناراحتی او می شوند.
  • این اختلال باید حداقل ۶ ماهه باشد.
  • این اختلال در برخی از موارد نیز بخشی از رفتار جنسی طبیعی فرد می شود.

علل یادگارپرستی

نمونه ای از این اختلال:

این اختلال زمانی است که فردی در خیابان با دیدن یک پالتوی چرم دچار نعوظ می شود. اما فردی که در رابطه از همسر خود تقاضای پوشیدن لباس چرم دارد، دچار این اختلال نیست. اگر فردی بدون لباس چرم نتواند رابطه جنسی خود را ادامه دهد، می توان گفت درگیر این اختلال شده است. همچنین خود ارضایی کردن با نمونه هایی از این لباس ها و اشیا نیز یکی دیگر از نمونه های این اختلال است.

راه های درمان یادگارپرستی:

برای درمان اختلال یادگارپرستی بیش از هر چیز باید به شیوه های بالینی تکیه کرد. روان درمان پویشی یکی از شیوه های درمانی مهم است که می تواند در درمان این افراد تاثیرگذار باشد. کنترل خارجی نیز در این افراد به کار می رود. همچنین از شیوه های درمانی دیگر می توان به کاهش سابق جنسی، درمان شناختی رفتاری، درمان اختلالات همزمان، روان درمانی و بالینی می باشد. بهتر است به روانپزشک مراجعه کنید و تحت نظر پزشک معالج خود باشید. در این صورت می توانید در جلسات روانشناسی و مشاوره نیز شرکت کنید.

درمان کردن یادگارپرستی

همانطور که می دانید اختلال های جنسی متفاوتی می باشند. اختلال بیش فعالی جنسی نیز نمونه ای از این اختلال ها است که در لینک درباره اینکه اختلال بیش فعالی جنسی چیست توضیح خواهیم داد. همچنین درباره اینکه اختلال هویت جنسی چه علائمی دارد می توانید اطلاعات کسب کنید. برای درمان این دسته از اختلال ها باید به شیوه های بالینی تکیه کرد. به ویژه روش های درمان رفتاری می تواند تاثیر بسزایی در این زمینه داشته باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *