دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

 خانه اپرا ایروان با ویژگی های مهم آکوستیک

  • ساناز براتی
  • ۴ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

خانه اپرا ایراون در جمهوری ارمنستان قرار دارد که به شکل رسمی در ۲۰ ژانویه ۱۹۳۳ با اجرای اپرای الکساندر اسپندریان افتتاح شد. این خانه اپرا در رده بهترین سالن های اپرای جهان قرار دارد که دارای ویژگی مهم آکوستیک می باشد.

خانه اپرا ایروان یکی از جاذبه ها و مکان های دیدنی ارمنستان می باشد که به وسیله معمار برجسته الکساندر تامانیان طراحی شده است. برای آشنایی بیشتر با این مکان در این مطلب همراه ما باشید.

خانه اپرا ایروان در کشور ارمنستان

خانه اپرا مکانی است که در آن همواره صوت داوودی خواننده های اپرا به گوش می رسد، گردشگران بسیاری برای شنیدن این اصوات و گشت و گذار در ساختمان زیبای اپرا به این مکان سفر می کنند. این مکان در شهر ایروان در ارمنستان قرار دارد. ایروان یکی از شهرهای دیدنی در کشور ارمنستان محسوب می شود، از این رو علاقه مندان به اپرا فرصت می یابند تا در این شهر به گشت و گذار بپردازند و سری به سالن اپرا نیز بزنند.

گردش در ساختمان زیبای اپرا ایروان

خانه اپرا با توجه به ساخت و ساز در بین مکان های دیدنی ایروان قرار گرفته است. از سوی دیگر علاقه مندان به اپرا خیلی خود می دانند که ارمنی ها ید طولانی در این هنر زیبا داشته اند. از این رو برگزاری بهترین اجراهای اپرا در سطحی بین المللی، بهانه ای دیگر برای گردشگران ارمنستان می باشد تا به این مکان بروند. برای آشنایی با این مکان زیبا و فوق العاده از کشور ارمنستان در ادامه مطلب همراه ما باشید.

سالن و خانه اپرا ایروان

مکان قرار گیری ساختمان اپرا

ایروان گردی وقتی لذت بخش می شود که مکان دلخواه مورد نظر به دیگر مکان های دیدنی در این شهر نزدیک باشد. جالب است بدانید که این شرایط برای خانه اپرای ایروان کاملا صدق می نماید. مرکز اپرا در مسیری بسیار خوب از خیابان های ایران ساخته شده است. با توجه به مکان قرار گیری این ساختمان می توان با یک تیر چند نشان زد و در کنار بازدید از مرکز اپرا، از دیگر مکان های دیدنی این شهر هم دیدن نمود.

به منظور رسیدن به سالن اپرا در هر مکانی از ایروان که باشید، باید به طرف خیابان تامانیان بروید. خیابان تامانیان از میدان جمهوری ایروان ورودی دارد. در حقیقت میدان جمهوری تقریبا ۱/۵ کیلومتر از مرکز اپرا دورتر می باشد. در اطراف این مکان بسیار دیدنی ایستگاه مترو و اتوبوس های شهری ایروان قرار گرفته اند. با این وجود در زمان بسیار اندکی می توانید به طرف مرکز اپرا ایروان بروید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

سرای اپرا در شهر ایروان

ویژگی های تالار اپرا در ارمنستان

افراد علاقه مند به اجرای موسیقی زنده می دانند که آکوستیک، در کیفیت سالن های اجرای موسیقی حرف اول را می زند. آکوستیک یعنی انتشار صدا به نحوی باید طراحی گردد که به طور مستقیم به گوش هر شنونده ای در سالن برسد. از سوی دیگر سالن به شکلی طراحی شده که صداهای اضافه در آن شنیده نگردد.

گردش در خانه اپرا ایروان

استفاده از عایق های صوتی، تجهیزات صوتی پیشرفته و همچنین طراحی ساختمان از دیگر موارد مهم در طراحی سالن موسیقی محسوب می شوند. باید بدانید که در دنیا سالن های موسیقی بسیاری وجود دارند اما تعداد کمی هستند که در آن ها آکوستیک رعایت شده و بهترین آکوستیک رادارند. به خاطر این شرایط خوش صدا ترین خواننده های اپرا از سراسر جهان به سمت سالن اپرای ایروان می آیند.

علاوه بر خواننده های بین المللی، کشور ارمنستان نیز بهترین خواننده های اپرا را در خود جای داده است. با توجه به این شرایط اجراهای طراز اولی که در خانه اپرا ارمنستان اجرا می گردد که برای این مکان جایگاه ویژه ای در منطقه به وجود آورده است.

سفر به سرای اپرا ایروان

خانه اپرا ایروان در ارمنستان، دارای ۲ تالار بزرگ و تماشایی می باشد. در هر دو تالار آکوستیک صدای بی نظیری را شاهد خواهید بود. این دو تالار با وجود اینکه از هم جدا می باشند، دارای سقفی بزرگ و مشترک هستند. طراحی این تالار در فهرست ۱۰ تالار برجسته اپرای جهان قرار گرفته است.

خوانندگان ارمنی، روس و دیگر کشورها تا به حال بیش از ۲۰۰ اجرا در اپرای ارمنستان داشته اند. در این سالن اجراهای مهم و خاطره انگیزی مثل نارهوهانیسیان، میگران آرکات، گوهر گاسپاریان در این سالن اجرا شده است. همچنین آهنگسازان مهمی در کنار این خواننده ها مانند یوری داوتیان و آرام کاتانیان موسیقی اجرا نموده اند.

سرای زیبا و دیدنی اپرا ایروان

تاریخچه ی ساختمان اپرای ارمنستان

به منظور آشنا شدن با تاریخچه ی خانه اپرا ایروان قبل از هر چیز نگاهی به فرهنگ و تمدن این ناحیه می اندازیم. علاقه ارمنی ها به اپرا به چند سده قبل برمی گردد. با وجود این علاقه، مردم در این سرزمین سالن اپرای شایسته ای برای خود نداشتند. اپرای رسمی در سال ۱۸۶۸ اولین بار در ایروان به اجرا درآمد. در آن سال ها مردمان ارمنستان درگیر جنگ نابرابری برای کسب استقلال این منطقه بودند.

این اپرا به وسیله تیگران چوخاجیان، رهبر شناخته شده ارکستر، رهبری شد. بعد از آن زمان اجراهای مختلف کوچک و بزرگ در سالن های مختلف این شهر برگزار شدند. ولی ضعف این اجراها نبود یک سالن درست و حسابی بود. این شرایط تا سال ۱۹۳۰ ادامه یافت. در سال ۱۹۳۰ به خاطر جشن دهمین سالگرد جمهوری ارمنستان شوروی، کلنگ ساخت این سالن اپرا بالاخره به زمین زده شد. الکساندر تامانیان، معمار مطرح ارمنی طراحی و ساخت ساختمان اپرا را عهده دار بود.

ساختمان اپرا ایروان در کشور ارمنستان

زمان افتتاح سالن اپرا

در سال ۱۹۳۳ فاز اول سالن اپرا افتتاح گشت. الکساندر اسپندریان، آهنگساز مطرح ارمنی به مناسبت جشن افتتاحیه اجرای معروفی به نام اپرای آلماست را در این سالن اجرا نمود. این اجرا از اشعار حماسی و ملی شکل گرفته بود و همزمان هنرنمایی مردم ارمنی را در اپرا به نمایش می گذاشت. متاسفانه چرخ گردون به الکساندر اجازه نداد تا فازهای بعد سالن اپرا را اجرا نماید. بعد از مرگ پدر پسرش جورج تامانیان ادامه دار کار پدر شد. در نتیجه فاز دوم سالن اپرا در سال ۱۹۴۰ به اتمام رسید.

معرفی خانه اپرا ایروان

توسعه و ساخت این سالن تا ۱۳ سال بعد هم ادامه داشت. در نهایت ساخت سالن و فازهای توسعه اپرا ایروان در سال ۱۹۵۳ به اتمام  رسید. در حال حاضر این سالن دارای دو تالار اصلی می باشد که نام یک سالن به اسم آرام خاچاتوریان نامگذاری شده است. در سالن دیگر آن هم باله، تئاتر و اپرا اجرا می گردد. هر دوی این سالن ها دارای حالت آمفی تئاتری هستند. سالن کنسرت در این مرکز اپرا حدودا ۱۴ هزار نفر ظرفیت دارد. حدود ۱۲۶۰ نفر نیز در سالن باله جای خواهند گرفت.

بازدید از ساختمان اپرا ایروان

جاذبه های گردشگری

همانطور که کاملا واضح است، بهترین و اولین جاذبه ی گردشگری سالن اپرا، اجراهای بی نظیری است که در آن اجرا می شود. برای ثابت نمودن کیفیت هنری این اجراها، می توان به اجرای دریاچه قو در سال ۱۹۳۵ اشاره نمود. پیوتر ایلیچ چایکوفسکی، آهنگساز مشهور روسی این اجرا را عهده دار بود.

باید بدانید که اجراهای بین المللی و طراز اول همواره در این سالن اجرا نمی شود و زمان خاص خود را دارند، از این رو احتمال زیادی وجود دارد که وقتی به ارمنستان مسافرت می کند، اجراهای معروفی در سالن اجرا نگردد. با این وجود سالن اپرا به حدی زیباست که بدون اجراهای طراز اول هم ارزش دیدن را داشته باشد.

آشنایی با خانه اپرا ایروان

نمای بیرون ساختمان و طراحی داخلی این مجموعه نظر هر گردشگری را به سوی خود جلب می نمانید. در داخل ساختمان چلچراغ های بسیار زیبا، نقاشی های هنرمندانه خوش سلیقه ارمنی ها و چوبکاری ها بسیار دیدنی هستند.

علاوه بر اپرا، در این سالن کنسرت های باشکوه و تئاترهای بسیار دیدنی اجرا می گردد. ارکستر فیلارمونیک ارمنستان هم اغلب اوقات در این سالن تمرین و اجرا دارند. البته باید اشاره کنیم که خواننده های خوش صدای ایرانی مقیم خارج از ایران هم گاهی در این سالن کنسرت های فوق العاده ای را اجرا می کنند. از این رو دست خالی از این مکان زیبا باز نخواهید گشت.

ساختمان اپرا ایروان

جاذبه های محیطی سالن اپرا

مردم ایروان این سالن اپرا را تبدیل به مرکز فرهنگی هنری شهر نموده اند. از این رو گشت و گذار در سالن اپرا، گردشگران با فرهنگ موسیقی غنی این دیار آشنا می شوند. همچنین به منظور زنده ماندن نام اسطوره های موسیقی ارمنستان، تندیس های بزرگی در محیط بیرون سالن اپرا قرار گرفته اند. تندیس هایی از آهنگسازان مشهور مثل اسپندریان و خاچاتوریان در قسمت راست سالن دیده می شوند.

در قسمت چپ سالن هم تندیس هومانس تومانیان، شاعر پرآوازه ارمنی دیده می شود. همچنین یادبودی از آرنو باباجانیان، آهنگساز برجسته ارمنی در فاصله کمی از ساختمان اپرا دیده می شود. در زمان بازدید از اپرا حتما از این تندیس ها دیدن نمایید. در این بین با چهره های معرف ارمنی و تاثیر گذار آشنا خواهید شد.

آشنایی با سرای اپرا ایروان

شرایط بازدید از تالار اپرا ایروان

با توجه به شرایط تمامی خانه های اپرا، به منظور بازدید از خانه اپرا ایروان باید بلیط تهیه نمایید. گیشه فروش بلیط این خانه در ناحیه سمت چپ سالن اپرا قرار گرفته است. با توجه به صندلی قیمت بلیط ها متفاوت می باشد. صندلی هایی که به صحنه اجرای اپرا نزدیکتر هستند قیمت بالاتری دارند. هر چه صندلی ها از صحنه اجرا دورتر باشد، بهای کمتری برای آن باید پرداخت.

باید بدانید که صندلی های مخصوص افراد مشهور یا همان وی آی پی در خانه اپرا ایروان با قیمت های بسیار بالایی فروخته می شوند. علاوه بر خرید بلیط از گیشه امکان خرید بلیط به صورت اینترنتی هم وجود دارد.

خانه زیبای اپرا ایروان

باید بدانید که در خانه اپرا ایروان و اطراف آن جایی برای خرید نوشیدنی وجود ندارد. خبری از کافه در اطراف این مکان فرهنگی نیست. از این رو برای اینکه در حال بازدید بتوانید گلویی تازه کرده و رفع تشنگی کنید حتما باید با خود نوشیدنی به همراه داشته باشید. البته خوردن هر نوع خوراکی در این سالن کاملا ممنوع می باشد. اما برای پوشش محدودیت چندانی در بازدید وجود ندارد. اما بهتر است در زمان بازدید از اماکن مذهبی لباس رسمی به تن کرده باشید.

معرفی ساختمان اپرا ایروان

رقص های هنری سالن اپرا ارمنستان

رقص باله که در حال حاضر، عروس رقص های دنیا نام دارد، رقصی موزون و هماهنگ است که اجرای اصلی خانه اپرا ایروان می باشد. بالرین های مشهور و زیبایی مثل ویلن گالستیان و وانوش خانامیریان اجراهایی بسیار زیبا در این سالن اجرا کرده اند. این سالن اپرا با توجه به زمین باله یکی از بهترین زمین های باله دنیا محسوب می شود. بالرین ها با توجه به شرایط ایده آل این سالن، اجراهایی داشته اند که نظیر آن را در هیچ باله ای نداشته اند. بعد از باله در مناسبت های مختلف محلی و ملی، در سالن اپرا ایروان رقص اهی سنتی مختلفی برگزار می گردد.

با این اوصاف در صورتی که به هنرهای موزون و رقص علاقه مند می باشید و از دیدن هنرنمایی بالرین ها لذت می برید، این سالن مکانی مناسب و عالی برای بازدید می باشد که می تواند به آن بروید.

خانه اپرا در ایروان

سالن اپرای ایروان چه زمانی تماشایی تر است؟

گردشگران و کسانی که به ایروان زیاد سفر می کنند، بهترین زمان مسافرت به این مکان را فصل بهار می دانند. ایروان بهاری بسیار دیدنی و تماشایی دارد، از این رو کشور ارمنستان اغلب در فصل بهار گردشگران بسیاری را از سراسر جهان پذیرا می شود. آب هوای بسیار دلچسب اردیبهشت ماه، ایروان را خاطره انگیز می کند. این مکان در تابستان کمی گرم می شود. اما گرمای تابستان به حدی نیست که نتوانید تحمل کنید. بعد از تابستان در فصل پاییز دیدنی های ایروان مطبوع می شود. هوای پاییز نیز برای گشت و گذار در این شهر مناسب است.

اواسط پاییز و زمستان، این شهر بسیار سرد خواهد شد. با سرد شدن این شهر گردشگران کمتری به این شهر می آیند و گردشگری کاهش خواهد یافت. با این وجود افرادی که به زمستان و سرما علاقه مند هستند می توانند در این فصل به ارمنستان مسافرت کرده و خوش بگذرانند. با توجه به اینکه خانه اپرای ایروان در مکانی سربسته می باشد، در زمستان با سرما، و در تابستان با گرمای چندانی روبه رو نخواهید شد.

سرای هنری اپرا ایروان

مکان های دیدنی نزدیک به سالن اپرا

با توجه به اینکه پیوتر ایلیچ چایکوفسکی، اپرای بسیار دیدنی دریاچه قو را در خانه اپرا ایروان اجرا نمود. در همسایگی سالن اپرا، دریاچه ای بزرگ ساخته شده است که بنا به این اپرای به یاد ماندنی دریاچه قو نام گذاری شد. دریاچه ی قو در سال ۱۹۶۳ ساخته شده است. در ساخت این دریاچه مصنوعی از دریاچه سوان ارمنستان الهام گرفته اند. این دریاچه در فصل بهار بسیار دیدنی و زیبا است. فصل بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از دریاچه است. در این فصل ها قوی هایی زیبا در دریاچه شنا می کنند و منظره ای دیدنی و آرامش بخش برای گردشگران به وجود می آورند.

خانه اپرای ایروان در ارمنستان

با فرارسیدن زمستان یخبندان زیبایی دیگری به دریاچه می دهد. بعد از یخ زدن دریاچه، پاتیناژ در این منطقه برقرار می گردد. ارمنی های خوش رقص با پوشیدن اسکیت بر روی یخ می رقصند و سرمای زمستان و گرم و شادی بخش می نمایند. همسایه بودن تالار اپرا ایروان با میدان جمهوری ایروان سبب شده تا به مکان های دیدنی دیگر هم در این شهر دست یابید. نگارخانه ملی، موزه تاریخ ایروان، رستوران های دایمند، اسکواروان و آرارات و همچنین مرکز خرید ایروان مال از مکان های مهم و دیدنی نزدیک به سالن می باشد.

خانه اپرای شهر ایروان

بهترین مسیر برای رسیدن به سالن اپرا

در صورتی که میدان جمهوری ایروان را کانون گردشگری در شهر بدانیم، سالن اپرا حدود ۱/۵ کیلومتر از میدان فاصله دارد. ایروان دارای مترویی دقیق و منظم می باشد، از این رو مترو مسیری عالی برای رسیدن به خانه اپرا می باشد. بعد از سوار شدن به مترو باید در ایستگاه مارشال باقرامیان پیاده شده و بعد به سالن اپرا بروید. این ایستگاه حدودا ۲ کیلومتر از سالن اپرای ایروان فاصله دارد. این فاصله را می توانید با پیاده روی طی کرده و در مدت کوتاهی به سالن برسید. فضای اطراف بسیار تماشایی است و در حین پیاده روی حوصله تان سر نخواهد رفت. تالار اپرا تقریبا در تقاطع خیابان های سایات نوا، تامانیان، تریان و ماشتوت قرار گرفته است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *