دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه قاتلاما ترکمن و نکاتی برای پخت بهتر آن

  • محدثه خاکشور
  • ۲۰ دی ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب شما عزیزان را با طرز تهیه قاتلاما ترکمنی آشنا خواهیم نمود. این نان خوشمزه که به دلیل ترکیبات پر خواصش دارای ارزش غذایی بالایی است می تواند میان وعده ی مناسبی برای کودکان، جوانان و حتی بزرگسالان باشد.

آشپزی ترکمنی غذاها و البته نان های خوشمزه ای را دارا می باشد. نان قاتلمه همچون پیشمه طعم جذابی دارد و این نان جزو شیرینی جات محسوب شده و به عنوان میان وعده نیز مورد استفاده قرار می گیرند. برای آشنایی با طرز تهیه قاتلاما ترکمن که «قاتلمه فطیر» نیز شناخته شده و محبوبیت زیادی هم دارد, همراه ما باشید.

این نان و یا همان شیرینی با توجه به اینکه اصالت ترکی دارد و به دلیل شکل ساختاری لایه لایه بودن چنین نامگذاری شده است. جالب است بدانید این نان سرخ شده دارای اصالتی متعلق به آسیای مرکزی می باشد. در ادامه برای آشنایی با دستور پخت قاتلاما ترکمن به صورت مرحله به مرحله همراه ما باشید.

اموزش طرز تهیه قاتلاما ترکمن خوش طعم

مواد لازم

  • یک پیمانه شیر خنک
  • چهار پیمانه آرد همه کاره
  • یک پیمانه آب گرم
  • یک پیمانه کره آب شده
  • یک عدد تخم مرغ
  • یک دوم ق غ نمک
  • اندازه کافی کنجد

طرز تهیه قاتلاما ترکمن مرحله به مرحله

ابتدا درون ظرفی شیر خنک، آب گرم و نمک را ریخته و به خوبی با یکدیگر ترکیب نمایید.

آشنایی با شیوه طرز تهیه قاتلاما ترکمن

آشنایی با روش تهیه قاتلاما ترکمن

  •  آرون گروپس

سپس آرد را در دو مرحله الک کرده و به ترکیب بیفزایید. به خوبی آن را به هم بزنید تا همه ی آرد نم دار شده و خمیر یکنواختی به دست بیاید. خمیر حاصله باید منعطف و نسبتا نرم باشد.

آشنایی با شیوه تهیه قاتلاما ترکمن

دقت کنید در صورت چسبندگی و یکنواخت نشدن خمیر کمی دیگر (۱ ق غ) به آن آرد بیفزایید.

طرز تهیه قاتلاما ترکمن برای میان وعده ای عالی

خمیر را به ۲ بخش قسمت نموده و بر روی هر یک از آنها سلفون و یا نایلون بکشید. تقریبا یک ربع ساعت زمان دهید تا خمیر استراحت نماید.

آشنایی با روش تهیه قاتلاما ترکمن

پس از این مدت زمان، خمیر را از درون نایلون خارج  کنید. بر روی میز کار و یا یک سینی کمی آرد ریخته و خمیر را بر روی آن پهن کنید.

اموزش طرز تهیه قاتلاما ترکمن

اموزش روش تهیه قاتلاما ترکمن

با انگشت های دستان خود خمیر را شبیه یک دایره نازک باز کنید؛ به صورتی که بشود آن را با وردنه ای چرخاند.

آموزش شیوه تهیه قاتلاما ترکمن

بخشی از خمیر را بر روی وردنه بچسبانید؛ به طوری که خمیر به طور سفت گرد وردنه بپیچد. با کشیدن دست خود بر روی وردنه، صاف نمودن خمیر را آغاز کنید. خمیر را از روی وردنه باز نمایید و بخش دیگری را گرد وردنه بپیچید. مجددا خمیر را گرد وردنه بپیچید و به همین ترتیب مراحل را انجام دهید تا دایره ای پهن و کم عرض به دست آید.

آشنایی با طرز تهیه قاتلاما ترکمن

توجه داشته باشید جهت نازک و کم عرض تر شدن و رسیدن به اندازه دلخواه دایره خمیری؛ به عنوان آخرین قدم آن را بکشید.

در این مرحله از طرز تهیه قاتلاما ترکمن به وسیله ی ۱ قاشق غذاخوری، یک دوم کره آب شده را بر روی تمامی قسمت های خمیر ریخته و با کمک دست آن را به صورت برابر بر روی همه خمیر متراکم کنید. زمان دهید تا برای حدودا ۲ دقیقه در همین حال باشد. بعد خمیر را گرد وردنه بپیچانید.

طرز پخت و آماده سازی قاتلاما ترکمن

با کمک چاقویی تیز، خمیر را از میان ببرید. نوار خمیری بزرگ را مجددا از نیم ببرید تا ۲ نوار خمیر کم عرض تر به دست بیاید. دو نوار را خیلی آهسته و با دقت بر روی یکدیگر بگذارید،

طرز پخت و آماده سازی قاتلاما ترکمن

از کناره بلند نوارها شروع به پیچیدن آن نمایید تا رولی خمیری قطور به دست آید.

آشنایی با طرز تهیه قاتلاما ترکمن

کناره خمیر را را در زیر خود چسبانده و خمیر را بر روی میز کار بگذارید و بر روی آن البته آهسته بفشارید تا خمیر شما به شکل دایره گردد. به وسیله ی چنگال درون خمیر فرورفتگی هایی به وجود آورید. همچنین می توانید این کار را با استفاده از قالب نیز انجام دهید.

آموزش طرز تهیه قاتلاما ترکمن نوعی شیرینی

اموزش شیوه تهیه قاتلاما ترکمن

تخم مرغ درون ظرفی شکسته و یک ق غ آب به آن بیفزایید و به خوبی به هم بزنید تا ترکیب شوند. روی سطح قاتلاما را به این ترکیب آغشته نموده و در نهایت بر روی آن دانه های کنجد را جهت تزیین بریزید.

طرز پخت و آماده سازی قاتلاما ترکمن

آشنایی با دستور تهیه قاتلاما ترکمن

خمیر دومی را نیز به همین صورت و با انجام تمامی این مرحله ها آماده سازید.

حالا فر را بر روی درجه ۲۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم نمایید تا گرم گردد. کمی آرد درون کف سینی فر ریخته و دایره های خمیری آماده را درون آن بگذارید. پس از گذشت حدودا ۴۰ دقیقه خمیر پخته می شود. بعد درب فر را باز نمایید و سینی را برای ۲ – ۳ دقیقه داخل طبقه بالایی فر جای دهید تا سطح رویی آن نیز پخته و به رنگ طلایی درآید.

طرز پخت قاتلاما ترکمن به روشی آسان

نکات طلایی پخت قاتلاما ترکمن

  • جهت حجیم تر شدن آرد، می توانید از بکینگ پودر نیز بهره ببرید. البته با استفاده آب و شیر خمیر نرم می گردد و دیگر به استفاده از بکینگ پودر الزامی نیست.
  • حتما در طرز تهیه قاتلاما ترکمن و حتی پخت سایر نان ها آرد را دو مرتبه الک نمایید.

اموزش طرز تهیه قاتلاما ترکمن خوش طعم

از اینکه تا انتهای این مطلب همراه آرگا بودید، قدردان هستیم. امیدواریم با استفاده از این رسپی بتوانید نان خوشمزه و مقوی را که البته در دسته ی شیرینی ها نیز محسوب می گردد را تهیه نمایید. در ادامه برای آشنایی با انواع نان بر روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *