دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دیدنی های بشرویه از جاذبه های تاریخی تا مناطق بکر طبیعی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

آشنایی با دیدنی های بشرویه می تواند شما را با جذابیت های بیشتری از استان خراسان جنوبی آشنا کند. این شهر دارای جذابیت های تاریخی و فرهنگی زیادی است، و هر ساله علاقه مندان زیادی از نقاط مختلف دنیا جذب می کند. از مهم ترین مکان های دیدنی در این شهر می توان به موزه های فرهنگی و بناهای تاریخی آن اشاره کرد.

بشرویه، شهر بادگیرهای خراسان جنوبی و یکی از شهرهای کویری در این منطقه به شمار می آید. هر ساله علاقه مندان و گردشگران زیادی به این مناطق سفر می کنند، تا از جذابیت های کویری این شهر بازدید نمایند. این شهر کویری در شرق ایران و در شمال غربی از خراسان جنوبی قرار گرفته است. در این شهر بناهای تاریخی زیادی قرار دارند، که بخش مهمی از تاریخ این مناطق را جفظ کرده اند. مردمان این شهر به پیشه کشاورزی مشغول می باشند، آن ها دارای فرهنگ و آداب و رسوم ویژه ای هستند، بخش مهمی از محصولات کشاورزی را در این منطقه گندم، پسته، جو و پنبه تشکیل می دهند. از مهم ترین دیدنی های شهر بشرویه می توان به موزه خصوصی شهر و دیگر جاذبه های تاریخی اشاره نمود.

شب های بشرویه

معرفی دیدنی های شهر بشرویه:

این منطقه دارای شرایط آب و هوایی خشک و کویری است. روستاهای مختلفی که در این شهر قرار دارند، دارای جذابیت های طبیعی ویژه می باشند. حجم بارندگی ها در این مناطق کم است، و دارای تابستان هایی گرم می باشد. همچنین این منطقه دارای پوشش های گیاهی ارزشمندی است. تاغ و درمنه از مهم ترین گونه های گیاهی یافت شده در این منطقه هستند. در کوه های این منطقه نمونه هایی از درختان جنگلی مانند گسته، انجیر، بادام کوهی و … می بینید. با توجه به اینکه هر ساله بخش های مختلفی از کویرها و نمکزارهای این منطقه گسترش پیدا می کنند، شاهد پوشش های کویری بیشتری در این مناطق هستیم. این شهر از مکان های دیدنی خراسان جنوبی به شمار می آید، که برای علاقه مندان و گردشگران زیادی دارای اهمیت است.

طبیعت بشرویه

قلعه دختر بشرویه:

شهر بشرویه به واسطه جاذبه های کویری خود شناخته شده است، اما جاذبه های مهم دیگری نیز این شهر را مورد توجه قرار داده است، و آن جاذبه های تاریخی شهر هستند. قلعه دختر یکی از جاذبه های تاریخی در این شهر محسوب می شود، که دارای بافت سنتی است. این قلعه در مجاورت آسیاب های آبی و بر دهنه کوه ها مرتفع واقع شده است. این قلعه در ارتفاع ۴۰۰ متری قرار دارد، از جمله مهم ترین قلعه های کوهستانی به شمار می آید. این قلعه یک دژ دفاعی است، و در  گذشته یکی از سکونتگاه های قدیمی بوده که برای محلی ها ارزشمند بوده است.

جاذبه تاریخی بشرویه

کویر بشرویه:

این کویر نیز یکی دیگر از دیدنی های بشرویه برای گردشگران به شمار می آید. کویر بشرویه دارای شرایط آب و هوایی خشکی است. این ریگزار از نواحی اطراف به جنوب شرقی بشرویه، از شمال به کاشمر و از جنوب به رود کال شور منتهی می شود. تپه های ماسه ای یکی از بخش های جذاب در این کویر به شمار می آیند. پوشش های گیاهی ماسه پسند، اسکمبیل و تاغ از مهم ترین پوشش ها گیاهی در این منطقه کویری محسوب می شوند. در این منطقه گونه های جانوری زیادی نیز یافت شده اند. شاهین، گرگ، گریه شنی، روباه شنی و … از مهم ترین گونه جانوری در این کویر هستند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

کویر بشرویه

باغ خان بشرویه:

این باغ متعلق به امیرحسن خان طبسی است، و دارای سبک قاجاری می باشد. مصالحی که در این بنا به کار رفته است، از خشت خام و گل ساخته شده است. نمای بیرونی از این بنا که مشاهده می کنید، کاهگلی و دارای قاب بندی های گچی و تزئین شده است. اتاق هایی که در این بنا می بینید، دارای حیاطی بزرگ هستند، که مربعی شکل می باشد. دو ایوان که در رو به روی یکدیگر قرار دارند، نمونه ای دیگر از معماری های این بنا به شمار می آید. شاه نشین نیز یکی دیگر از بخش های مهم در این بنا محسوب می شود. بخش های مهمی از بادگیرهای این منطقه نیز مورد توجه قرار می گیرد.

خانه های تاریخی بشرویه

منزل استاد فروزانفر:

این بنا بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد. این بنا منزل بدیع الزمان فروزانفر است، که یکی از استاید و چهره های مشهور در عرضه ادبیات و تاریخ می باشد. این خانه به سماواتی فروخته شده است، و یک نمونه بارز از معماری ایرانی به شمار می آید. این منزل مطابق با شرایط و اقلیم منطقه ساخته شده است. این خانه قدیمی یک پلان ساده از معماری ایرانی می باشد، و دارای تزئینات رسمی است، همچنین در این بنا گچبری هایی مشاهده می کنید، که دارای زیبایی زیادی هستند.

دیدنی تاریخی بشرویه

پل آب بر بشرویه:

این پل نیز یکی دیگر از دینی های بشرویه برای گردشگران محسوب می شود. معماران و مهندسان دوره ساسانی از این پل آب بر برای تامین آب و مدیریت مصرف استفاده می کرده اند. این پل دارای اهمیت بسیار زیادی است. این سازه آبی دارای جذابیت های بسیار زیادی برای گردشگران می باشد، و جذابیت های تاریخی زیادی دارد. از مهم ترین مزایای داشتن این پل می توان به انتقال آب از کف به زمین های کشت اشاره کرد. این پل سیستم فناوری سنتی بوده است.

دیدنی های بشرویه

سرای سرکه بشرویه:

در میان جاذبه های تاریخی و مذهبی این شهر می توانید، از سرای سرکه نیز دیدن کنید. این بنا از نظر مردمان این منطقه دارای اعتیار زیادی است. این بنا در ابتدا یک خانه مسکونی بوده و متعلق به فردی به نام ملای سرکه می باشد. جالب است بدانید، که بخش مهمی از فعالیت های این سرا در فروش سکه می باشد. این بنا نیز برای گردشگران می تواند جذابیت زیادی داشته باشد.

جاذبه های بشرویه

این شهر و جاذبه های گردشگری آن یکی از دیدنی های خراسان جنوبی به شمار می آیند، که برای علاقه مندان دارای جذابیت های زیادی هستند. شما در سفر به خراسان جنوبی باید از این دیدنی های خراسان جنوبی بازدید کنید. شما علاقه مندان در سفر به این منطقه می توانید در مکان های مختلفی اسکان کنید. همچنین شما می توانید برای اسکان از

خانه معلم های خراسان جنوبی نیز استفاده کنید. این مراکز اسکان برای گردشگران فرهنگی ارائه می شود. این مراکز دارای امکانات مناسبی برای گردشگران هستند، و می تواند خدمات رفاه زیادی برای علاقه مندان فراهم نمایند. همانطور که می دانید، این استان یکی از مکان های تاریخی و فرهنگی در ایران به شمار می آید، و با وجود جذابیت های فرهنگی و تنوع فرهنگی خود بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *