دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

معرفی شغل استاد دانشگاه و مزیت های فعالیت در این حرفه

  • حکیمه فهیمی
  • ۴ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

اگر از علاقمندان به تدریس در بالاترین سطح آکادمیک می باشید یا دوست دارید به تحقیق و پژوهش در دانشگاه ها و دیگر مراکز آموزش عالی بپردازید شغل استاد دانشگاه مناسب شما است.

در این مطلب قصد داریم شما را با شغل استاد دانشگاه آشنا نماییم. این شغل برای علاقمندان به تدریس در سطوح آکادمیک مناسب بوده و به استاد دانشگاه عنوان عضو هیئت علمی یا مدرس دانشگاه هم اطلاق می شود.    

آشنایی با شغل استاد دانشگاه

اگر مایلید تا در سطح آکادمیک به تدریس بپردازید یا به تحقیق و پژوهش در دانشگاه ها و سایر مراکز آموزشی علاقمند هستید، می توان گفت تدریس در دانشگاه مناسب ترین شغل می باشد. قابل ذکر است عنوان عضو هیئت علمی یا مدرس دانشگاه برای این شغل دقیق تر از عنوان استادی دانشگاه می باشد و به عبارتی استاد دانشگاه یکی از مرتبه های عضو هیئت علمی بوده ولی در اینجا از عبارت استاد دانشگاه که از منظر عمومی رایج تر است، استفاده شده است.

در ضمن یک عضو هیئت علمی ممکن است در یک مرکز آموزش علی به جز دانشگاه مانند پژوهشگاه، پژوهشکده، شرکت دانش بنیان، سازمان و …) هم به فعالیت بپردازد که در این جا نیز به جهت عمومیت کاری در دانشگاه، عنوان استاد دانشگاه می گیرد. در هر صورت شرایط کلی و تعاریف ارائه شده معمولا در بیشتر سازمان ها صدق خواهد کرد.

به طور کلی اساتید دانشگاه به دو بخش آموزشی و پژوهشی تقسیم بندی می شوند به این مفهوم که برخی در زمینه  آموزشی و برخی در زمینه پژوهشی فعالیت می کنند. بخش عمده فعالیت اساتید آموزشی تدریس بوده و بخش کمی از آن به تحقیق و پژوهش می گذرد. در صورتی که اساتید پژوهشی بخش عمده فعالیت شان به پژوهش بر می گردد.

از لحاظ دسته بندی علمی ، اساتید دانشگاه به ۴ گروه مربی، استادیار، دانشیار و استاد تقسیم شده و افرادی که دارای مدرک کارشناسی هستند و تجربه کمتری دارند در سمت مربی و افراد با مدرک دکترا بسته به تجربه شان در سه سمت استادیار، دانشیار و استاد فعالیت می کنند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بدیهی است که هر یک اعضای هیئت علمی به پیشرفت و ارتقا به مرتبه بالاتر و استادی تمایل داشته و برای حصول این امر باید تلاش مستمری در بروز نگه داشتن معلومات خود داشته و فعالیت های علمی مانند مقاله، کتاب، کنفرانس و … را ارتقا دهند. این موارد نشان دهنده پویایی یک دانشگاه خواهد بود.

ساعت کار یک استاد دانشگاه به طور متوسط و در آغاز کار ۴۰ ساعت در هفته یا ۸ ساعت در روز و تمام وقت می باشد. برای استاد گروه پزشکی این تایم تا ۵۶ ساعت در هفته بیشتر می شود که به آن طرح تمام وقت جغرافیایی اطلاق می شود. به تدریج با ارتقا سطح علمی این میزان ساعت کاری کمتر می شود و استاد دانشگاه وقت آزاد بیشتری خواهد داشت.

ساعات تعیین شده کاری برای یک استاد دانشگاه باید صرف تدریس، تحقیق، فعالیت های مدیریتی ،اجرایی و پاسخ دهی به دانشجویان و راهنمایی آنان و همچنین ارتقا علمی خود با مطالعه، تالیف و… شود. به طور معمول چند استاد دانشگاه که در یک رشته تحصیلی مشترک فعالیت دارند با یکدیگر یک گروه آموزشی را تشکیل می دهند و یک دانشکده ،چندین گروه آموزشی را شامل می شود.

وظیفه هماهنگی میان اعضای هیئت علمی یک گروه آموزشی بر عهده فردی به عنوان مدیر گروه می باشد. در ادامه با وظایف، مهارت ها و دانش مورد نیاز، تحصیلات لازم و طریقه ورود به شغل، فرصت شغلی و بازار کار، میزان درآمد شغل و توضیحات بیشتر شغل استاد دانشگاه، همراه ما باشید.

وظایفی که استاد دانشگاه بر عهده می گیرد.

  • تهیه برنامه تدریس(طرح درس) بر اساس سر فصل دروس دانشگاه
  • تدریس سر فصل های معین شده و راهنمایی دانشجو و رفع اشکال
  • ارزیابی آموخته های دانشجو و تعیین نمرات
  • همراهی و هدایت دانشجو در فعالیت های علمی هر درس مانند پروژه، بازدید علمی، آزمایشگاه و …
  • هماهنگی و همکاری با مسئولین دانشگاه در راستای پیشبرد اهداف علمی و شرکت در جلسات
  • تلاش در جهت توسعه رشته های دانشگاهی در مقاطع گوناگون
  • به روز نگه داشتن دانش با شرکت در فعالیت های علمی و ارائه مقالات و تحقیقات علمی- پژوهشی

مهارت ها و دانش مورد نیاز استاد دانشگاه

  • علاقمند بودن به امر تدریس، آموزش و پژوهش
  • توانمند بودن در ارتباط با جوانان و درک استعدادهای آنان
  • توانمند بودن در مدیریت کلاس های درسی
  • داشتن مدرک تحصیلی مرتبط
  • تسلط بر تخصص و فناوری های خاص رشته تحصیلی اش
  • آشنایی با تحولات علمی روز دنیا در رشته مدنظر

تحصیلات مورد نیاز و طریقه تدریس در دانشگاه

در حال حاضر در اکثر رشته ها به خصوص در شهرهای بزرگ داشتن مدرک دکترا تخصصی و یا دانشجوی مقطع دکترا بودن شرط اصلی ورود به دانشگاه جهت تدریس است. در بعضی از دانشگاه های آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و در بسیاری از دانشگاه های شهرستان ها و یا بعضی رشته های خاص از فارغ التحصیلان توانمند کارشناسی ارشد برای استاد دانشگاه استفاده می شود.

به این ترتیب اگر رزومه خوبی داشته باشید و در امر آموزش و تدریس شخصی توانمند باشید امکان پذیرش تان بیشتر خواهد شد.

درآمد و بازار کار استاد

با توجه به نبود آمار دقیق و شفافی در مورد مشاغل در ایران از نظر درآمدی و بازار کار به این نکته بسنده می کنیم که درآمد سالیانه یک استاد دانشگاه در امریکا در سال ۲۰۱۳ حدود ۶۲.۰۵۰ دلار اعلام شده است.

استاد دانشگاه و شخصیت مناسب آن

در انتخاب کار درست و صحیح فاکتورهای مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، علاقه مندی ها، ارزش ها، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … باید برای هر فردی لحاظ شود. یکی از مهمترین این فاکتورها ویژگی های شخصیتی است. شناخت صحیح شخصیت هر فرد، پروسه ای پیچیده و نیازمند به تخصص و زمان کافی ست.

هر چند هر فردی ویژگی های منحصر به فرد خود را داشته و حتی افرادی که به نوعی شخصیت مشابهی هم داشته باشند باز در برخی موارد با هم دارای تفاوت هایی خواهند بود.

به طور کلی همواره افراد موفقی از تیپ های شخصیتی گوناگون در همه مشاغل هستند و نمی توان به طور دقیق اعلام کرد که تنها تیپ های شخصیتی خاصی می توانند در این کار موفق باشند. ولی در تحقیقات انجام شده، تیپ های شخصیتی که برای استاد شدن در دانشگاه معرفی می شوند، عموما این کار بیشتر مورد پسند آن ها بوده و رضایت شغلی بالاتری دارند.

به عبارت دیگر همیشه و در همه شغلها افراد مختلفی با تیپ شخصیتی متفاوت امکان موفقیت داشته و یک کار محدود به شخصیتی خاص نمی شود و نمی توان مرز قائل شد که فقط تیپ شخصیتی خاصی برای استاد دانشگاه شدن مناسب است.

ولی با توجه به آمار ارائه شده و شواهد افرادی که در این کار مشغول به کار هستند یک سری ویژگی های مشترک دارند از جمله افرادی علاقمند در کمک رسانی به دیگران بوده و در حیطه آموزشی بسیار پر تعامل عمل می کنند. این افراد دوست دارند در جهت رشد و پیشرفت دیگران فعالیت کنند و ارتقای آن ها را شاهد باشند. در ضمن مشتاق هستند تا با روش های مختلف و خلاقیت؛ مطالب علمی را به دانشجویان ارائه دهند.

در این مطلب سعی کردیم شما را با جنبه های مختلفی از شغل استادان در دانشگاه آشنا نماییم. از جمله مهارت ها، دانش مورد نیاز، وظایف و … امیدواریم از مطالب ارائه شده نهایت استفاده را برده باشید. همچنین پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با شغل دوم و شغل های پر کاربرد روی لینک ارائه شده کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *