دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بررسی خودرو جک j3 با دو نسخه سدان و هاچ بک

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

جک تورین j3 که در کشور سازنده با اسم توجوی و A13 شناخته می شود محصول سال ۲۰۰۹ چین است که در دو نوع سدان و هاچ بک معرفی شده و کرمان موتور آن را به بازار ایران عرضه می کند. در این مطلب به بررسی خودرو جک j3 با نسخه سدان می پردازیم.

جک j3 نخستین همکاری مشترک شرکت کرمان موتور و کمپانی چینی جک است که در دو نسخه سدان و هاچ بک به بازار ارائه می شود. در این مطلب به بررسی جک j3 می پردازیم تا با امکانات و قابلیتهای این خودرو بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با خودرو جک j3  نسخه سدان

با نظر به این که امروزه بسیار بر موضوعاتی همچون آلودگی هوا، بحران انرژی، کاهش مصرف سوخت در صنعت خودروسازی تاکید می شود به جرات می توان گفت رقابت در بازار خودروهای کلاس A بسیار تنگاتنگ و نفس گیر شده و خودروسازان برای کسب موفقیت همه تلاش خود را به ساخت خودروهای کوچک و کم مصرف معطوف نموده اند.

در این میان، خودروسازان چینی نیز برای عقب نماندن از قافله، همه هوش و ذکاوت و هنر خود را به کار گرفته و در این راستا شرکت جک که به عنوان یک برند مستقبل در بازار خودروهای کوچک فعالیت دارد، جک j3 را به عنوان مدافع حقوقش وارد این عرصه نمود. قیمت و تجهیزات مناسب این خودرو نسبت به دیگر رقبا، فروش بالای آن را به دنبال داشت.

جک تورین j3 که قبلا با اسم توجوی معرفی می شد از نظرات طراحان و کارشناسان کشورهایی مانند ژاپن، ایتالیا، انگلستان و … بهره گرفته و در دو نوع سدان و هاچ بک به بازار ارائه شده است. این خودرو در کشورمان توسط شرکت کرمان موتور عرضه می شود. جک j3 در سال ۲۰۰۹ به بازار چین معرفی شد و در کشور سازنده با اسامی همچون توجوی و a13 شناخته می شود.

در سال ۹۱ پس از توقف ساخت فولکس واگن، این سدان جمع و جوری چینی به عنوان جایگزین فولکس واگن، توسط کرمان موتور به بازار داخلی ارائه شد. در آغاز فقط نمونه هاج بک به بازار وارد شد ولی بعد از چند ماه نسخه سدان آن هم روی خط تولید کرمان موتور قرار گرفت. مونتاژ همه مدل های جک j3 تا سال ۱۳۹۳ ادامه پیدا کرد و در این مدت بالغ بر ۸۲۳ هزار و ۱۱۶ دستگاه از این خودرو روانه بازار شد.

  •  آرون گروپس

بررسی ها حاکی از آن است جک j3 نخستین همکاری مشترک شرکت چینی جک موتورز و کرمان خودرو می باشد و بعد از آن خودروهایی دیگری از شرکت جک به بازار داخلی راه پیدا کردند. با ادامه این مطلب همراه ما باشید تا جک j3 را در نسخه سدان مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی زیبا و ساده

کمپانی جک با ترکیبی از عناصر زیبایی شناختی جهانی و چینی و در ضمن بهره گیری از نظرات طراحان و کارشناسان کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا، انگلستان، اتریش و ۹ کشور دیگر موفق شد جک j3 را به عنوان نمادی از «ذوق و هنر اصیل چینی به همراه دیدگاه های جهانی» رونمایی کند.

کاربرد خلاقانه و بدیع طرح هایی که در چین باستان، مبارک و خوش یمن تلقی شده و تلفیق آن ها با اصول معماری سلسله پادشاهی هان و تانگ در طراحی این خودرو موجب شد تا هر دو نسخه سدان و هاچ بک جک j3 زیبا، ساده و هماهنگ دیده شوند. در بررسی نمای جلو خودرو شاهد جلو پنجره ای بسیار باریک هستیم که در مرکز آن نشان جک با نوار باریکی در دو طرف تعبیه شده و طراحی ساده ای دارد. جلو پنجره ای و سپر با قسمتی از جنس بدنه از یکدیگر جدا شده که جایگاه نصب پلاک است.

دو چراغ دایره ای مه شکن هم در قاب مشکی دو طرف سپر به سادگی حضور به هم رسانده اند. دو خط روی کابین مشاهده می شود که حجم دهی به کاپوت را بر عهده داشته تا بر جذابیت این بخش اضافه کند.

به طور کلی به خاطر محدودیت در ساخت خودروهای کوچک از لحاظ اندازه، شرکت های سازنده در طراحی و تولید مدل های سدان اغلب با مشکلاتی روبرو هستند و نمی توانند آنگونه که باید پاسخگوی نیاز مشتریان باشند، با این حال بررسی ها نشان داد طراحی خودرو جک j3 در مدل سدان حس خوبی را به بیننده منتقل می کند.

طراحی بخش جلو در عین سادگی زیبا و دلپذیر بوده و جلو پنجره ای، درب کاپوت و چراغ ها ترکیب زیبایی را به وجود آورده اند و نگاه بیننده را مجذوب می کنند. طراحی سپر هم از اصول معماری پادشاهی مذکور الهام گرفته و زیبا و خوشایند به نظر می رسد. طراحی چراغ های جلو هوشمندانه بوده و آرم پنج پر جک نقطه عطف طراحی خودرو محسوب می شود.

در نمای کناری  شاهد برجستگی بالای گلگیر، سپر شش پر و خط ممتد شانه ای که از چراغ عقب تا گلگیر جلو کشیده شده است، می باشیم. به طور کلی این بخش در عین سادگی زیبا به نظر می رسد و  بررسی نمای عقب جک j3 هم نشان می دهد که پایین بدنه خودرو در این نما طراحی بسیار عضلانی و پرحجم و ساده ای دارد و فاقد هیچ المان زیبایی می باشد.

اما در قسمت بالایی و درب صندوق عقب نوار کرومی براق نسبتا پهن و نشان جک زیبا به نظر رسیده و چراغ ها هم در امتداد درب صندوق عقب گرافیک ساده و زیبایی دارد.

در مجموع طراحی خودرو جک j3 ساده، زیبا و دینامیک ارزیابی می شود و چهره این سدان خانوادگی و جمع و جور حاکی از سرعت و قدرت مناسب آن می باشد.

طراحی داخلی خوب

پس ار بررسی طراحی بیرونی خودرو جک j3 نوبت به بررسی طراحی داخلی آن رسیده است. البته نباید از یک خودرو اقتصادی انتظاری فراتر داشت. با ورود به کابین خودرو داشبورد برشی ساده و دو رنگ را شاهد هستیم که جلوه نسبتا خوبی دارد. ولی کیفیت متریال استفاده شده پایین بوده و در بیشتر قسمت ها پلاستیک خشک به کار گرفته شده است.

فضای داخلی کابین برای همه سرنشینان خوب ارزیابی می شود و الیاف استفاده شده در صندلی ها رضایت سرنشینان را در مسافرتهای طولانی به همراه دارد. به طور کلی با نگاهی به کابین خودرو جک j3 و بررسی دقیق تر به این موضوع پی خواهید برد که شرکت سازنده برای حفظ اصول اولیه برای ساخت این خودرو کم مصرف و اقتصادی در طراحی داخلی امکانات چندانی استفاده نکرده است.

با  این حال، بهره گیری از مواد غیر سمی و حافظ محیط زیستی که در صورت بروز آتش سوزی، مانع از پیشروی آن می شود از مزایای این سدان چینی محسوب می شوتد. طراحی متقارن بخش جلو، همچون دو پرانتز، کنسول مرکزی را احاطه کرده  و جایگاه راننده و سرنشین جلویی را به خوبی متمایز می کند.

همانطور که پیشتر اشاره شد استفاده از مواد دوستدار محیط زیست به همراه تلفیق رنگ سفید و خاکستری، حسی از طراوت و شادابی را در ذهن بیننده القا می کند. طراحی فرمان خودرو نیز حسی از قدرت و چابکی را به راننده منتقل می کند. قابل ذکر است بهره مندی از مواد شبرنگ در طراحی داشیورد شبیه تویوتا کمری موجب می شود در زمان تاریکی و کاهش نور محیط، به روشن کردن چراغ های داخلی نیازی نداشته باشید.

در واقع با لمس مواد استفاده شده در کابین حس بدی به شما دست نمی دهد و قطعات به اندازه ای سفت و محکم سر جای خود قرار گرفته اند که هیچ شل بودنی حس نمی شود و این موضوع نشان دهنده توانایی های جک در راه رسیدن به موفقیت خواهد بود. بررسی های بیشتر نشان می دهد فضای جادار و مناسب خودرو جک j3 به لطف فاصله محوری ۲.۴۰ میلی متری آن فراهم شده تا رضایت سرنشینان را تامین کند.

امکانات رفاهی و تجهیزات

از امکانات رفاهی و تجهیزات خودرو جک j3 می توان به قفل ایمنی کودک، فرمان هیدرولیک قابل تنظیم، سیستم کولر و تهویه مطبوع، سیستم تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، سیستم هشدار دهنده باز بودن درب، قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل، گرم کن شیشه عقب، صندلی عقب تاشو، چراغ مه شکن جلو و عقب، سنسور دنده عقب، چراغ جلو و عقب هالوژن، چراغ ترمز سوم، آینه های جانبی برقی، رینگ های آلومینیومی، چراغ مطالعه، چراغ میان درب ها ، جعبه شیشه ای مخفی، شیشه بالابرهای برقی، سویچ چند منظوره، چراغ صندوق عقب، آینه الکترو کرومیک، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کمربند ایمنی سرنشین جلو و عقب، ترمز ضد قفل، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، صندلی عقب تاشو، سنسور دنده عقب، سیستم صوتی مجهز به ۶ بلندگو با قابلیت پخش mp3 و پورت usb، آنتن روی شیشه، و … اشاره کرد.

پیشرانه ۱.۳ لیتری میتسوبیشی

بررسی ها نشان داد خودرو جک j3 در بخش فنی به پیشرانه ۱.۳ لیتری ۴G13 میتسوبیشی مجهز است که با سوپاپ با زمان بندی متغیر و دو میل سوپاپ در سر سیلندر قدرتی برابر با ۹۳ اسب بخار را در ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید کرده و حداکثر گشتاوری که ارائه  می دهد، ۱۱۴ نیوتن متر می باشد.

نیروی تولیدی این پیشرانه توسط گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو ارسال می شود. این خودرو با پیروی از استاندارد آلایندگی یورو ۴ شتاب صفر تا صد معادل ۱۶ ثانیه داشته که از چابکی نه چندان، و البته راضی کننده خبر می دهد. حداکثر سرعتی که خودرو جک j3 ارائه می دهد ۱۵۸ کیلومتر بر ساعت بوده و متوسط مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی حدود ۴.۹ لیتر در هر صد کیلومتر می باشد.

برای خودرو جک j3 تفاوتی ندارد که یک سرنشین را همراهی کند یا ۴ سرنشین. چرا که در هر حالتی شتاب آن لبخند رضایت را فراهم می آورد. گیربکس ۵ سرعته نیز با دنده کشی های نرم و به موقع، عملکرد خوبی را به نمایش گذاشته و این موضوع ، کارکرد مناسب پدال های ترمز، کلاچ و گاز را به دنبال دارد.

در بررسی ها مشخص شد خودرو جک j3 در حرکت با سرعت زیاد نیز از کنترل و پایداری خیلی خوبی بهره می برد و به لطف برخورداری از سیستم تعلیق فنر حلقوی با ستون مک فرسون و اتصالات مستقل، حتی هنگام گذر از جاده های ناهموار ، کوچکترین لرزشی را به کابین منتقل نکرده ؛ از این رو سرنشینان راحتی و آسایش مطلوبی را حین حرکت خواهند داشت.

ایمنی ضعیف

بکار رفتن استیل مقاوم در بدنه خودرو، نه تنها موجب کاهش وزن بدنه و مصرف سوخت آن شده بلکه ایمنی خودرو جک j3 را هم افزایش داده است. صفحات بیرونی بدنه با استیل یک تکه بدون جوش ساخته شده و این موضوع بر ایمنی خودرو موقع برخورد از کنار، تاثیر شایانی دارد. قابل ذکر است، بهر مندی خودرو جک j3 از جدیدترین نسخه سیستم ترمز ضد قفل مجهز به نیروی توزیع الکترونیکی ترمز تولید شرکت بوش آلمان که فقط  در خودروهای لاکچری دیده می شود، با کاهش میزان صدمات وارده به عابر پیاده هنگام تصادف، خودرو جک j3 را از این نظر در ردیف ایمن ترین خودروهای چینی جای داده است.

از امکانات ایمنی خودرو جک j3 می توان به کیسه های هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز های مجهز به سیستم های ABS, EBD، قفل مرکزی اشاره کرد. این خودرو در سال ۲۰۱۲ مورد تست موسسه ایمنی LATIN NCAP قرار گرفت و فقط یک ستاره ایمنی را در بخش ایمنی سرنشینان بزرگ سال و ۲ ستاره ایمنی را در قسمت امنیت سرنشینان خردسال به دست آورد که نتیجه ضعیفی برای یک سدان شهری محسوب می شود.

ارزش خرید و رقبا

همانطور که در بررسی ها اشاره شد خودرو جک j3 به دلیل توقف تولید در حال حاضر در نسخه های دست دوم در کشور قابل خریداری می باشد از این رو هنگام خرید باید از سلامت فنی آن اطمینان کامل به دست آورید. همچنانکه ذکر شد این خودرو در تست تصادفات و ایمنی موفق نشده امتیاز بالایی را کسب کند و ضمنا به دلیل شتاب نه چندان بالا، احتمالا قشر جوان کمتر به آن روی می آورند. همچنین قطعات مصرفی خودرو نیز کم یاب یا نایاب بوده و از این رو در صورت احتیاج به قطعه ای باید با این مشکل نیز دست و پنجه نرم کنید. به این ترتیب نمی توان ارزش خرید بالایی را برای آن در نظر گرفت.

از آنجا که در حال حاضر نسخه صفر این خودرو در بازار داخلی وجود ندارد فقط می توان با احتساب رنج قیمتی آخرین نمونه های تولید شده، خودروهای کارکرده دیگری را رقیب خودرو جک j3 در نظر گرفت. که از جمله آن می توان به نمونه های کارکرده خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ صندوقدار، سمند LX، پژو SLX 405 را نام برد.

در این رنج قیمتی اگر به دنبال خرید سدانی کم استهلاک و ایمن هستید که مصرف سوخت تقریبا کمی هم داشته باشد می توانید به پژو ۲۰۶ صندوقدار فکر کنید که نسبت به خودرو جک j3 ایمنی بالاتر و بازار دست دوم بسیار بهتری دارد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *