دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تفاوت اسنپدراگون با مدیاتک، کدام یک بهتر است؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۶ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

در حوزه تراشه های موبایل، اسنپدراگون و مدیاتک از رقبای یکدیگر به شمار می روند و جزو انتخاب های اصلی کاربران به حساب می آیند. در این مطلب به بررسی تفاوت یا تراشه اسنپدراگون با تراشه مدیاتک بپردازیم. با ما همراه باشید.

روز به روز با توجه به سخت تر شدن طراحی و ساخت تراشه ها، معدود شرکت هایی توان تولید و ارائه این قطعات را دارند. در این بین دو تراشه اسنپدراگون و مدیاتک شناخته شده ترین هستند و به نوعی رقیب هم محسوب می شوند. این مطلب به بررسی تفاوت این دو تراشه موبایلی می پردازد.

بررسی تفاوت تراشه اسنپدراگون با تراشه مدیاتک

همان گونه که در دنیای رایانه ها، دو تراشه اینتل و AMD از رقبای اصلی یکدیگر محسوب می شوند در حوزه تراشه های موبایل نیز تراشه های اسنپدراگون و مدیاتک با یکدیگر در حال رقابت بوده و به نوعی جزو انتخاب های اصلی کاربران به شمار می روند. از آنجا که هر روز فناوری طراحی و ساخت تراشه ها پیچیده تر و سخت تر می شود فقط شرکت های انگشت شماری توان تولید و ارائه این قطعات را در اختیارشان دارند.

تنها تولیدکنندگان دستگاه های اندرویدی دو شرکت سامسونگ و هواوی هستند که از تراشه های ساخت خودشان در محصولاتشان استفاده می کنند. سایر شرکت ها مجبور هستند برای پشتیبانی از گوشی های خود به دو تراشه اسنپدراگون کوالکام یا مدیاتک متکی باشند. اگر شما هم کنجکاو هستید که چه تفاوتی بین این دو تراشه و فناوری بکار رفته در آن ها وجود دارد؛ در این مطلب قصد داریم به بررسی تفاوت های دو تراشه اسنپدراگون و مدیاتک بپردازیم.

همچنین علاوه بر آشنایی بیشتر با مشخصات این تراشه ها، می توانید در انتخاب گوشی بعدی مصمم تر عمل کنید. قابل ذکر است در سال های اخیر کوالکام و مدیاتک توانسته اند با ربودن گوی سبقت از کمپانی های بزرگی مانند اینتل، تگزاس،نوآتور و … خود را جزو بزرگترین سازندگان تراشه های موبایلی در جهان مطرح نمایند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

سهم تراشه های موبایلی در بازار

نمودار زیر سهم بازار تراشه های موبایلی ساخت کمپانی های مختلف را در سه ماهه دوم سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در مناطق مختلف نشان می دهد.

همانگونه که مشاهده می کنید در بازار امریکای شمالی، گوشی های گران قیمت اپل پرطرفدار هستند و بخش کوچکی از بازار اروپا را نیز در دست دارند. اما از طرفی، در مناطق دیگر جهان، حضور گسترده گوشی های اندرویدی مقرون به صرفه را شاهد هستیم که در این گوشی ها تراشه های اسنپدراگون و مدیاتک حرف اول را می زنند.

می توان یکی از دلایل موفقیت تراشه های اسنپدراگون و مدیاتک را در پوشش دادن گسترده انواع رنج قیمتی دانست. اما پیش از بررسی تفاوت های این دو تراشه بهتر است کمی با نحوه ساخت و عملکرد این تراشه ها آشنا شوید.

سیستم SoC

سیستم SoC یا سیستم روی چیپ ، یک سیستم پردازشی کامل محسوب می شود که داخل یک پکیج حضور دارد. یک SoC از چندین قسمت پردازشی ، مموری، مودم و سایر قطعات اساسی درست شده که درون یک چیپ جای داشته و روی برد مدار قرار دارند. مهمترین قسمت های یک SoC شامل مموری(رم، رام)، پردازنده (واحد پردازش مرکزی یا مسئولیت اجرای پردازشهای مختلف)، پردازنده گرافیکی( واحد گرافیکی با پردازش بصری)، ارتباطات (وای فای، بلوتوث، USB, HDMI) می باشد.

در رایانه می توان کارت گرافیک ، پردازنده، رم و … را تغییر داد ولی در گوشی هوشمند فضا بسیار محدود بوده و از این رو امکان تغییر رم هم حتی وجود ندارد. تراشه های موبایل ، فضای خیلی کمی را اشغال کرده و مصرف انرژی بسیار پایینی دارند که هر دو ویژگی برای گوشی های هوشمند خیلی  اهمیت دارد.

به این ترتیب هنگامی که در مورد عملکرد گوشی های هوشمند صحبت می شود، نمی توان پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی را کاملا  از یکدیگر تفکیک کرد و البته در مورد رایانه ها نیز تا حدود  زیادی این امر صادق است. با توجه به این که در گوشی ها قطعات سخت افزاری با یکدیگر یکپارچگی وسیعی دارند، شرکت های تولید کننده باید بسته به بودجه مدنظر از بهترین قطعات موجود بهره بگیرند.

تکنولوژی ساخت تراشه و هسته پردازشی

در سال های گذشته شرکت کوالکام در تلاش بود هسته های پردازشی اختصاصی به اسم کایر و را برای خود طراحی و تولید نماید ولی از سال ۲۰۱۷ سعی کرد که در تراشه های خود از هسته های نیمه سفارشی با عنوان گلدکایرو و سیلورکایرو بهره بگیرد. این هسته  ها بر اساس هسته های پردازشی و استاندارد معماری ARM  طراحی و ساخته شده اند ولی به جهت بهبود کارایی در برخی قسمت ها مانند عملکرد کلی و مصرف انرژی با تغییراتی همراه شده اند.

در طرف مقابل، مدیاتک تلاش دارد از هسته های استاندارد معماری ARM در تراشه های خود بهره گرفته و نسبت به کوالکام اسنپدراگون تغییرات زیادی را در آن ها اعمال نکند. ضمنا کوالکام همواره عادت دارد از بهترین و جدیدترین هسته های ARM در تراشه هایش استفاده کند. از این رو معمولا در محصولات این کمپانی جدیدترین نسل از این هسته های پردازشی را شاهد هستیم.

اکثر کاربران اطلاع ندارند که کوالکام در سال ۲۰۰۹ یکی از زیر مجموعه های AMD را از آن خود نموده بدین ترتیب آن چه امروزه به عنوان پردازنده های گرافیکی آدرنو موجود در تراشه اسنپدراگون شناخته می شود ریشه در AMD دارد. بنابراین در تراشه های اسنپدراگون دو قسمت اساسی را مشاهده می کنیم.

نام اصلی این  تراشه ها الگوی خاصی را دنبال کرده و از طرفی باید به پردازنده های گرافیکی آن ها نیز اشاره شود که قسمت مهمی از تراشه های این شرکت به حساب می اید. از جمله مهم ترین تراشه های اسنپدراگون در سال های اخیر می توان به اسنپدراگون ۸۸۸ (آدرنو ۶۶۰) موجود در گوشی هایی مانند وان پلاس پرو و شیائومی میکس ۴ و اسنپدراگون ۸۷۰ (آدرنو ۶۵۰) بکار رفته در گوشی هایی مانند موتورولا اچ ۲۰ پرو اشاره و اسنپدراگون ۸۶۵ (آدرنو ۶۵۰) بکار رفته در گوشی های نظیر وان پلاس ۸ و سونی اکسپریا پرو کرد.

همه این گوشی ها از لحاظ عملکرد حرف ها برای گفتن دارند و در مورد قیمت نیر عوامل دیگری مانند سایر قطعات گوشی و سیاست های شرکت تولید کننده  هم تاثیرگذار می باشد. هر اندازه دل یک تراشه جدیدتر باشد عملکرد بهتری ارائه داده و البته با قیمت بالاتری هم وارد بازار می شود. قابل ذکر است تراشه های سری اسنپدراگون ۶۰۰ و ۷۰۰ معمولا در گوشی های مقرون به صرفه دیده می شوند و  اسنپدراگون ۸۰۰ که جزو پرچمدارها محسوب شده و بهترین عملکرد ممکن را ارائه می دهد.

کمپانی مدیاتک فعالیتش را با ساخت دی وی دی پلیر و تلویزیون ها شروع کرد و در ادامه به دنیای تراشه ها ورود کرد. بنا به آخرین گزارش های انتشار یافته، مدیاتک اکنون بزرگترین سارنده تراشه های موبایل به شمار می رود و کوالکام را به رتبه پایین تر فرستاده است. تنها در سال ۲۰۲۰ این شرکت حدود ۳۵۰ میلیون تراشه موبایل را در اختیار شرکت های مختلف قرار داد.

مدیاتک برای تراشه های موبایلش اسم هلیو و دایمنسیتی را برگزیده و بر عکس اسنپدراگون پردازنده های گرافیکی این تراشه ها طراحی اختصاصی نداشته و این شرکت از معماری arm در تراشه هایش بهره می گیرد. از میان تراشه های مهم مدیاتک می توان به هلیو mali G76 بکار رفته در گوشی هایی مانند شیائومی ردمی نوت ۱۰ اس، هلیو مالی جی ۷۶ موجود در گوشی هایی مانند ریلمی ۶ وشیائومی رد می نوت ۸ پرو ، هلیو مالی جی ۵۲ موجود در گوشی هایی نظیر ردمی نوت ۹ و ریلمی نارزو ۳۰ ای اشاره کرد.

برعکس تراشه های اسنپدراگون؛ تراشه های مدیاتک با قیمت پایین در اختیار سازندگان گوشی های هوشمند قرار می گیرد از این رو گوشی های مجهز به این چیپست ها قیمت پایین تری دارند. هر چند در فهرست مربوط به بهترین عملکرد گوشی های هوشمند، همیشه نام تراشه های اسنپدراگون مشاهده می شود ولی در لیست ۲۰ گوشی برتر به ندرت نامی از تراشه های مدیاتک دیده می شود.

در حال حاضر در جهان اندروید، تراشه اسنپدراگون ۸۸ جزو بهترین تراشه موجود محسوب می شود که تنها تراشه های جدید اپل دارای عملکردی بهتر از آن هستند. از سوی دیگر، یکی از پرطرفدارترین تراشه های مدیاتک یعنی جی ۵۹ در بعضی بخش ها نسبت به اسنپدراگون ۸۳۵ که ۴ سال پیش عرضه شد، دارای عملکرد ضعیفتری می باشد.

با این وجود ، قیمت پاین تراشه های مدیاتک برگ برنده محصولات این کمپانی بوده و به لطف این سیاست،سهم بازار تراشه های مدیاتک در حال رشد تصاعدی بوده و احتمالا در آینده به رقیبی قدرتمند برای کوالکام تبدیل شود.

هوش مصنوعی

اسنپدراگون کوالکام سعی کرده در سال های اخیر تراشه هایش را به یک واحد پردازش دیجیتال با عنوان Hexagon تجهیز کند که به شکل اختصاصی عهده دار پردازش فعالیت های مبنی بر هوش مصنوعی و زبان ماشین است. این واحد در آغاز فقط برای پشتیبای از پردازش های مرتبط به فعالیت هایی مانند عکاسی، ضبط و پخش فایل های صوتی و ارتباط با دیگر دستگاه تحت استفاده بود ولی اخیرا موفق شده با همراهی هسته های پردازشی و گرافیکی برای پردازش فعالیت های مبتنی بر هوش مصنوعی هم تحت استفاده قرار بگیرد.

به بیان دیگر بر عکس تراشه های اپل و هواوی که یک هسته مجزا جهت پردازش های مبتنی بر هوش مصنوعی دارندف تراشه های کوالکام فاقد این قابلیت هستند ولی باز هم تراشه های آن عملکرد مناسبی ارائه داده اند. هم اکنون بالارده ترین نسل واحدهای پردازش دیجیتال شرکت کوالکام با اسم Hexagon 685 شناخته می شوند و در تراشه های پرچمدار مانند اسنپدراگون ۸۴۵، ۷۱۰، ۶۷۰ و ۶۷۵ حضور دارد. از این رو این تراشه ها در قسمت هوش مصنوعی و بادگیری زبان ماشین ویژگی های قابل توجهی دارد.

مدیاتک با معرفی تراشه هلیو پی ۶۰ موفق شد یک واحد پردازش هوش مصنوعی را برای گوشی های میان رده به کار ببندد. این واحد پردازش اختصاصی دارای این قابلیت است که به طور هوشمند محیط و منظره ای که کاربر می خواهد از آن عکس بگیرد را شناسایی کرده و به همراه عملکرد بهتر به شناسایی چهره افراد حاضر در این عکس اقدام کند. حضور این قابلیت در گوشی های میان رده برای هر کاربری جذاب به نظز خواهد رسید.

پشتیبانی و بروزرسانی ها

برای تجهیز گوشی خود به یک رام جدید بهتر است هنگام خرید، به انتخاب محصولاتی فکر کنید که دارای تراشه های کوالکام هستند. چند سال است که گوشی های هوشمند مجهز به تراشه های مدیاتک، نسبت به تراشه های کوالکام از پشتیبانی ضعیف تری برخوردارند . به نطر این مشکل به سیاست های امنیتی مدیاتک بر می گردد که از انتشار کد سورس های نوشته توسط آن ممانعت می کند.

برعکس مدیاتک، کوالکام چنین سیاست هایی را دنبال نمی کند و همواره در تلاش است پشتیبانی حداکثر از محصولات خود داشته باشد. در حال حاضر تراشه های مدیاتک به عدم دریافت بروزرسانی نرم افزاری مشهورند. این موضوع موجب شده که شرکت های سازنده گوشی های پایین رده که تراشه های مدیاتک را در دستگاه های خود بکار گرفته اند موفق نشوند با دسترسی به منابع لارم محصولاتشان را بروزرسانی کنند. البته مدیاتک در تلاش است پشتیبانی بهتری را برای دستگاه های مبتنی بر تراشه هایش به عمل آورد .

قابل ذکر است گوگل مدتی است برنامه جدیدی به اسم پروزکت treble را شروع کرده که موجب می شود دو شرکت مدیاتک و اسنپدراگون آپدیت ها را سریعتر از قبل در اختیار شرکای تجاری خود بگذارند. هر چند مدیا تک دلیل انتشار دیرهنگام بروزرسانی ها برای گوشی های مبتنی بر این تراشه ها نبوده ولی برای کاربرانی که به دسترسی بهتر به عملکرد پردازنده و دریافت سریع بروزرسانی ها بسیار اهمیت می دهند خرید دستگاه هایی مجهز به تراشه های کوالکام معقول به نظر می رسد.

جمع بندی

امروه بخش بزرگی از تراشه های مدیاتک را در گوشی هایی پایین رده مانند نوکیا ۱، نوکیا ۳، شیائومی ردمی ۶ و … شاهد هستیم و اسنپدراگون ۴۲۱ و ۴۲۵ هم جزو مهمترین تراشه های اسنپدراگون هستند که در محصولات پایین رده بازار دیده می شوند. اگر مایلید یک گوشی بالارده و قوی خریداری نمایید که بروزرسانی ها را بهتر دریافت کرده و بهترین عملکرد را ارئه دهد به محصولات مبتنی بر تراشه های کوالکام فکر کنید.

ولی برای خرید گوشی های میان رده، انتخاب های گوناگونی می توانید داشته باشید. در حال حاضر تراشه های هلیو پی ۶۰ و هلیو پی ۷۰ و ضمنا اسنپدراگون ۶۶۰ در این قسمت جزو بهترین انتخاب ها می باشند و نسبتا عملکرد مشابهی را ارائه می دهند. هر چند تراشه های جدیدتری در سری اسنپدارگون ۶۰۰ معرفی و عرضه شده است که می توانند به راحتی تراشه های مذکور را شکست دهند ولی پردازنده هلو پی ۹۰ هم به لطف عملکرد عالی در زمینه هوش مصنوعی می توان گزینه بسیار ارزنده ای در این رده محسوب شود.

به هر طریق در مجموع می توان گفت برای خرید دستگاههای پایین رده به نطر همچنان محصولات مدیاتک از جهات بسیاری برتری دارند. تراشه های هلیو ای ۲۲ و پی ۲۲ این کمپانی همچنان از محصولات مهم و قابل توجه در این رده به حساب می ایند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *