دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

بررسی گوشی شیائومی میکس ۴ پرچمدار قدرتمند و پیشرفته با طراحی زیبا

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

گوشی شیائومی میکس ۴ در ۱۰ آگوست ۲۰۲۱ رونمایی شد. این محصول شیائومی با نوآوری هایی همچون دوربین سلفی درون صفحه نمایش، اتصال uwb و شارژ فوق سریع ۱۲۰ واتی همراه شده است. برای آشنایی بیشتر با این گوشی در این مطلب به بررسی شیائومی میکس ۴ بهترین پرچمدار شیائومی می پردازیم.

کمپانی شیائومی با رونمایی از گوشی میکس ۴ در تاریخ ۱۰ آگوست سال جاری، در حقیقت بهترین پرچمدار خود را به بازار معرفی کرد. این اسمارتفون از تراشه قدرتمند اسنپدارگون +۸۸۸، شارژ ۱۲۰ واتی و قابلیت جذاب و جدید دوربین سلفی درون نمایشگر بهره می برد. با بررسی شیائومی میکس ۴ با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

بررسی گوشی پرچمدار شیائومی میکس ۴

در تاریخ ۱۰ آگوست ۲۰۲۱ برابر با ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ شرکت شیائومی به همراه تبلت های می پد ۵ و می پد ۵ پرو از جدیدترین محصول پرچمدارش با عنوان میکس ۴ رونمایی کرد. میکس ۴ را می توان ادامه دهنده راه می میکس ۳ شیائومی دانست که سه سال قبل در اکتبر ۲۰۱۸ معرفی شده بود. سری میکس در محصولات شرکت شیائومی همیشه با نوآوری های جدیدی همراه بوده اند که از جمله آن ها باید به نخستین پنل تمام صفحه واقعی در می میکس، پوشش سرامیکی در می میکس ۲ و ساختار کشویی در می میکس ۳ اشاره نمود.

میکس ۴ هم این روند را با نخستین دوربین درون نمایشگر این برند، اتصال uwb و شارژ فوق سریع ۱۲۰ واتی ادامه داده است. در حقیقت این گوشی دقیقا همان چیزی است که می توان از یک پرچمدار واقعی انتظار داشت. اسمارتفونی با بالاترین قابلیت های ارائه شده و حتی جدیدترین ها با قیمت یک پرچمدار. میکس ۴ برای نخستین بار در محصولات شیائومی از دوربین سلفی داخل نمایشگر (شرکت سازنده آن را دوربین زیر پنل نامیده) بهره می برد و به طور کلی بر روی کاغذ به مشخصات جذاب دیگری مجهز شده است.

قابل ذکر است سری میکس شیائومی جزو پرچمداران این برند محسوب شده و نسل قبلی این سری با عنوان میکس ۳ عرضه شد و اکنون شاهد ارائه جدیدترین پرچمدار شیائومی هستیم. می توان گفت شیائومی از بهترین پرچمدار شرکتش در سال جاری با عنوان میکس ۴ رونمایی کرده است و احتمالا این آخرین تلاش های این شرکت در سال ۲۰۲۱ برای تحت تاثیر قرار دادن بازار هدفش باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

این شرکت همه تلاش خود را به کار بسته و با بکار بستن ابتکاراتی در قلب گوشی، قصد داشته بازار اسمارتفون ها را غافلگیر سازد. دوربین درون صفحه نمایش، تراشه قدرتمند و به روز اسنپدارگون ۸۸۸ پلاس و قابلیت شارژ ۱۲۰ واتی با قیمتی مناسب همه مولفه های یک گوشی باکیفیت و پرچمدار است و یقینا شیائومی به هدف نهایی خود می رسد. خب با این مقدمه اکنون به بررسی گوشی شیائومی میکس ۴ می پردازیم تا با این محصول پرچمدار بیشتر آشنا شوید.

طراحی ظاهر

یکی از فاکتورهای مهم برای خرید گوشی طراحی ظاهر آن است. اسمارتفونی که دارای امکانات پیشرفته ولی ظاهر نامناسب باشد چندان عامه پسند واقع نمی شود. هر کاربر گوشی علاقمند است به همراه مشخصات فنی بروز و کم نظیر آن دستگاه زیبایی و سبکی هم داشته باشد. بررسیها نشان داد شیائومی میکس ۴ می تواند کاربر پسند واقع شود. پنل جلویی این گوشی از شیشه ساخته شده و با کورنینگ گوریلاگلس ویکتوس محافظت می شود که استحکام خوبی دارد. این شیشه در گوشی پرچمداری مانند گلکسی اس ۲۱ حساب خود را پس داده است.

با اولین نگاه به شیائومی میکس ۴ می توان گفت به می ۱۱ اولترا شباهت دارد و بررسی ها نشان داد از نظر نمایشگر تمام صفحه و شکل خاص دوربین های پنل پشتی شبیه هم هستند. در ضمن بررسی ها حاکی از آن است که بدنه شیائومی میکس ۴ مانند نسل های قبلی این خانواده از طراحی پیشرفته سرامیک یکپارچه بهره می برد که سه مرتبه در دمای ۱.۴۰۰ درجه سانتی گراد قرار گرفته و با وجود حفظ استحکام و دوام زیاد، ۳۰ درصد سبکتر از قبل شده است.

جنس سرامیکی میکس ۴ از ظروف چینی سلسله سانگ الهام گرفته و رنگ خاکستری جدیدش هم با ماده فلزی کمیابی به عنوان واسط رنگی در فرایند پخت خاصی با دمای بین ۵- تا ۵+ درجه ساخته می شود. در این رنگ خاص توناژهای رنگی آبی روشن و سبز استفاده شده که آن را به نمونه منحصر به فردی تبدیل کرده است. ابعاد گوشی ۸* ۷۵.۳* ۱۶۲.۶ میلی متر است که در مقایسه با یک گوشی عادی شیائومی مانند ردمی نوت ۱۰ پرو با اندازه یکسان نمایشگر در طول و عرض با کاهش معینی همراه شده و با ورود یک گوشی پیشرفته تر از این برند مانند می ۱۱ایکس پرو هم هنوز با وجود ضخامت بیشتر میکس ۴ ، برتری اش در طول و عرض کاملا حفظ می گردد.

فریم آلومنیومی و پنل پشتی گوشی نیز از سرامیک ساخته شده که زیبایی میکس ۴ را دو چندان ساخته است. مازول دوربین نیز در پنل پشتی دو در کادر مربعی شکل برجسته ای جای دارند. دوربین های اصلی شیائومی میکس ۴ سه گانه بوده که بعدا مفصل مورد بررسی قرار می گیرد. فقط قابل ذکر است که این برجستگی مشکل ساز نبوده و نه تنها قسمت زیادی از قاب پشتی را احاطه نمی کند بلکه ضخامت زیادی هم ندارد. این اسمارتفون با توجه به انتظارات چندان سبک نبوده و با کنار گذاشتن میکس ۲ همانند اعضای دیگر این خانواده بیشتر از ۲۰۰ گرم و دقیقا ۲۲۵ گرم وزن دارد.

در ادامه باید اشاره کرد که این اسمارتفون فاقد جک هدفون ۳.۵ میلی متری بوده و جایگاه بلندگوها به شکل دوال می باشد که در بخش زیرین دستگاه تعبیه شده اند. در سمت راست گوشی کلیدهای پاور و ولوم مشاهده می شود که با جنس سرامیکی پنل پشتی یکسان هستند. در بالا و در سمت چپ دستگاه، هیچ پورت یا کلیدی مشاهده نمی شود و از نکات قابل توجه این قسمت بدنه یکپارچگی آن است که برخلاف سایر گوشی های هوشمند پنل جلویی، پشتی و فریم از قطعات جداگانه و به شکل مجزا ساخته نشده است.

بلکه پیوسته بوده و این موضوع طراحی شیائومی میکس ۴ را یکپارچه نموده و موقع در دست گرفتن گوشی حس خوب و خوشایندی منتقل می شود. ناگفته نماند که این اسمارتفون از پورت usb-c بهره می برد و اندازه نمایشگر آن ۶.۶۷ اینچ می باشد. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد گوشی با وزن ۲۲۵ گرم سنگین بوده و یقینا با گارد زیبایی که دارد سنگین تر هم می شود. حسگر اپتیکال اثر انگشت آن نیز در زیر نمایشگر تعبیه شده و این اسمارتفون در سه رنگ مشکی، سفید و خاکستری روانه بازار می شود.

نمایشگر ۶.۶۷ اینچی

در بررسی ها مشخص شد شیائومی میکس ۴ به نمایشگر ۶.۶۷ اینچی ۱۰ بیتی آمولد با کناره های خمیده و رزولوشن ۱۰۸۰* ۲۴۰۰ پیکسل مجهز است که نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتزی داشته و در هر ثانیه ۴۸۰ بار جهت دریافت تماس های انگشت بروزرسانی می گردد. نرخ کنتراست این نمایشگر ۵/۰۰۰/۰۰۰:۱ اعلام شده و از HDR10+ و دالبی ویژن پشتیبانی دارد.

بنا بر انتظار دقت رنگ صفحه نمایش هم در سطح بالایی قرار دارد و از طیف رنگی DCI-P3 پشتیبانی می کند. این نمایشگر مانند می ۱۱ اولترا با پوششی از جنس گوریلاگلس ویکتوس در برابر آسیب های فیزیکی و خراشیدگی محافظت می شود حداکثر روشنایی تیپیکال نمایشگر ۸۰۰ نیت گزارش شده  که آن را کاملا در سطح پرچمداران قرار می دهد.

 نمایشگر نیز بدون شک جزو مولفه های برتر در انتخاب یک گوشی محسوب می شود چرا که کابر از طریق آن با گوشی ارتباط برقرار نموده و صفحه نمایش همه پردازش های داخل دستگاه را توسط پیکسل ها به نمایش می گذارد. نمایشگری که موجب آزار چشم شود یا وضوح خوبی نداشته باشد قطعا کاربر را کلافه می کند. همانطور که پیشتر اشاره شد نمایشگر شیائومی میکس ۴ دارای پنل آمولد بوده و از قابلیت های HDR10+ و دالبی ویژن پشتیبانی می کند. چنین پوشش صفحه نمایشی در بیشتر گوشی های شیائومی دیده می شود و احتمالا کاربر پسند واقع شده است.

قابل ذکر است نمایشگر شیائومی میکس ۴ حدود ۸۸ درصد فضای جلویی گوشی را به خود اختصاص داده است و تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل در هر اینچ را ارائه می دهد با این تفاسیر این نمایشگر با کیفیت فول اچ دی پلاس کاربر را راضی خواهد ساخت. لبه های نمایشگر شیائومی میکس ۴ به حالت منحنی بوده که این خلاقیت زیبایی گوشی را دو چندان نموده و در حد یک کالای لوکس و پرچمدار قرار داده است. بررسیها نشان داد این خلاقیت، سهولت دسترسی به شیائومی میکس ۴ را موجب شده و کاربر راحتتر می تواند گوشی را در دست بگیرد. البته این خمیدگی آنچنان ملایم است که در نگاه اول متوجهش نمی شوید.

سخت افزار و نرم افزار

در قسمت سخت افزاری بررسی ها نشان داد شیائومی میکس ۴ از آخرین دستاورد کوالکام یعنی تراشه ۵ نانومتری اسنپدراگون ۸۸۸+ هشت هسته ای بهره می برد که شامل یک هسته ۲.۹۹ گیگاهرتزی کورتکس ایکس ۱، سه هسته ۲.۴۲ گیگاهرتزی کورتکس A87 و ۴ هسته ۱.۸ گیگاهرتزی کورتکس A55 می باشد. و پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۶۰ آن را همراهی می کند.

اسلات حافظه همانند معمول در این گوشی جایی نداشته ولی با مجهز شدن به حافظه های داخلی ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت از نوع UFS 3.1 خیال کاربر را از نظر فضای ذخیره سازی راحت می سازد. حافظه رم در نظر گرفته شده برای شیائومی میکس ۴ شامل ۸/۱۲ گیگابایت حافظه بوده که از نوع LPDDR5 است و حافظه رم ۸ گیگابایت با دو نسخه حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیابایتی ارائه می شود و رم ۱۲ گیگابایتی در اختیار حافظه های داخلی ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت است.

برای کاهش حرارت و انتقال گرمای ایجاد شده به بیرون از یک صفحه گرافین سه بعدی با مساحت ۱.۲۳۲ میلی متر مربع بهره گرفته شده که محیط مادربورد را می پوشاند. همه قسمت انتقال حرارت در شیائومی میکس ۴ جدا از این صفحه گرافین، البته کاملا بزرگتر است و دارای مساحت ۱۱.۵۸۸ میلی متر مربع است. از آنجا که سخت افزار یک گوشی قبل تپنده دستگاه می باشد با توجه به بررسیها پیشرفته ترین تراشه حال حاضر در شیائومی میکس ۴ بکار گرفته شده که در بیشتر گوشی های پرچمدار دیده می شود.

این تراشه قوی به همراه حافظه های رم ۸/۱۲ گیگابایت قادر است همه نیازهای روزمره کاربران عادی و حرفه ای را برطرف نماید و حتی چنین پردازنده ای قدرت پشتیبانی از بازی های سنگین و گرافیکی را به راحتی دارد. ولی مشکلی که در سری اسنپدارگون ۸۸۸ و در گوشی مانند می ۱۱ اولترا دیده شد داغ شدن بیش از حد گوشی در پردازش های سنگین بوده که خوشبختانه بررسیها حاکی از آن است شیائومی این مشکل را حل کرده است. و ظاهر این مشکل را با ارتقا خنک کننده گوشی برطرف کرده است.

در ادامه به بررسی بخش نرم افزاری شیائومی میکس ۴ می پردازیم. باید گفت که این گوشی نیز همانند سایر اسمارتفون های رده بالای بازار با سیستم عاملی تحت اندروید ۱۱ ارائه می شود. ولی رابط کاربری آن ارتقا یافته تر از MIUI است. لانچر گوشی MIUI 12.5 می باشد که همراه با اندروید ۱۱ به شخصی سازی و طراحی متفاوتش کمک می کند. البته قابل ذکر است این لانچر در نسخه های قبل با مشکل بزرگ تبلیغات فراوان همراه بود.

دوربین سه گانه

دوربین نیز از مولفه های مهم برای برخی کاربران در هنگام خرید گوشی محسوب می شود کاربرانی که علاقمندند لحظات خاطره انگیز زندگی شان با اسمارتفونی باکیفیت به ثبت برسانند. امروزه دوربین سلفی اهمیت شایانی پیدا کرده و گوشی شیائومی میکس ۴ برای این امر دوربین ۲۰ مگاپیکسلی را زیر نمایشگر تعبیه کرده است.

دوربین اصلی در شیائومی میکس ۴ شامل سه دوربین با لنزهای ۱۰۸ مگاپیکسل واید با دیافراگم F/1.95، لنز ۸ مگاپیکسلی تله فوتو ۱۲۰ میلی متری پریسکوپی ست با گشودگی دیافراگم F/4.1 و لنز ۱۳ مگاپیکسل اولتراواید ۶ مرحله ای Free-form با دیافراگم f/2.2 و میدان دید ۱۲۰ درجه می باشد. دوربین سوم کوچکتر از بقیه بوده و هم راستا با دوربین اصلی درون کادر مربعی شکل پنل پشتی جای گرفته است. از آنجا که فعلا در این بخش بررسی های زیادی صورت نگرفته و تصاویر دقیقی از خروجی های دوربین شیائومی میکس ۴ در دسترس نیست نمی توان به طور حتم در مورد کیفیت تصاویر ثبت شده با این اسمارتفون اظهار نظر کرد.

باتری نسبتا حجیم

شیائومی میکس ۴ به باتری نسبتا حجیم با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت مجهز شده است که نسبت به می ۱۱ اولترا با ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت کاهش ۱۰ درصدی پیدا کرده است. البته این کاهش با شارژر سیمی سریع ۱۲۰ وات دستگاه کاملا جبران شده و به ۱۵ دقیقه زمان برای شارژ کامل نیاز دارد. این در حالی است که می ۱۱ اولترا با شارژر ۶۷ واتی به ۳۶ دقیقه زمان نیاز داشت.

جهت بررسی گوشی شیائومی ردمی ۷a و گوشی شیائومی mi 9 می توانید از این مطالب بازدید نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *