دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص پودر آب پنیر و خطرات احتمالی مصرف آن

  • ساناز براتی
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

پودر آب پنیر که از خشک کردن آب پنیر حاصل می شود دارای فواید بسیاری برای سلامت بدن می باشد. این پودر حاوی پروتئین بالایی بوده و در عضله سازی و رفع یبوست مفید است. دیگر خواص پودر آب پنیر را در این مطلب بخوانید.

پودر آب پنیر یا پودر آب ماست نوعی مکمل غذایی می باشد. پودر آب پنیر از خشک نمودن آب پنیر حاصل می شود. آب پنیر در زمان تولید پنیر از شیر باقی می ماند. پودر آب پنیر دارای خواص مختلفی می باشد که در این مطلب با آن ها آشنا خواهیم شد.

خواص پودر آب پنیر و طریقه مصرف آن

پودر آب پنیر، پروتئین وی، پودر آب ماست یا همام ماء الجبن به نوعی مکمل غذایی گفته می شود که از فرآیند خشک نمودن آب پنیر، آبی که از شیر بعد از تولید پنیر جدا می شود، به دست می آید. آب پنیر یکی از نوشیدنی های مهم و شفا بخش در گذشته می باشد که البته امروزه نیز در طب سنتی بسیار مهم می باشد. از این رو خشک شده آن نیز یعنی پودر آب پنیر نیز تا حدی خواص آن را دارا می باشد.

خواص پودر آب پنیر برای بدن

با توجه به خواص پودر آب پنیر ، آب پنیر که در گذشته در طب سنتی بسیار از آن یاد شده از نوشیدنی های شفابخش محسوب می شده است. از مهمترین مشخصات پودر آب پنیر، حلال بودن، هضم آسان، دانسیته و ویژگی های میکروبی و وجود لاکتوز به فرم کریستالی است که باعث حفظ کیفیت محصول شده و از جذب رطوبت در آن جلوگیری می کند. این محصول تمام اسید آمینه های ضروری را داراست و هیچ عوارض جانبی ندارد. پودر آب پنیر برای سالمندان نیر مفید است زیرا دارای املاح فراوان بوده، اثر آنتی اکسیدانی فوق العاده دارد و سبب رشد و تقویت استخوان ها نیز می شود. در این مقاله با خواص پودر آب پنیر بیشتر آشنا شوید و بیشتری کاربرد آن یعنی خواص آب پنیر برای بدنسازی را بدانید.

 پودر آب پنیر و شناخت خاصیت های آن

پودر پنیر سرشار از پروتئین می باشد، از این رو افزایش توده عضلانی بدن را برای افراد به ویژه ورزشکاران به دنبال خواهد داشت. پودر آب پنیر به فعالیت های سلول های لنفوسیت که در پاسخ ایمنی بدن نقش بسزایی دارند، کمک زیادی می کند، سبب کاهش تحلیل بافت های بدن در طول بیماری و همچنین بیشتر شدن سلامتی و سریع شدن بهبود بدن خواهد شد.

خواص شگفت انگیز پودر آب پنیر

  •  آرون گروپس

انواع مختلف پودر پروتئین آب پنیر

در حالت کلی سه نوع اصلی از پودر آب پنیر وجود وجود دارد که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد:

پودر آب پنیر کنسانتره (WPC)، پودر آب پنیر ایزوله شده (WPI) و پودر آب پنیر هیدراته (WPH).

  • کنسانتره (WPC):

این نوع پودر آب پنیر دارای سطح پایین چربی و سطح پایینی از کربوهیدرات می باشد. میزان درصد پروتئین در پودر آب پنیر کنسانتره به مقدار غلظت آن وابسته می باشد. کنسانتره های درای غلظت کم ۳۰ درصد پروتئین داشته و در بعضی از موارد دیگر این پودر مقدار پروتئین به حدود ۹۰ درصد خواهد رسید.

شناخت خواص پودر آب پنیر

  • ایزوله شده (WPI):

پودر پنیر ایزوله شده برای از بین بردن تمامی چربی ها و لاکتوز فرآوری می گردد. پودر آب پنیر ایزوله شده چیزی در حدود حداقل ۹۰ درصد پروتئین در خود دارد.

 پودر آب پنیر و بررسی خاصیت های آن

  • هیدراته (WPH):

پودر آب پنیر هیدراته با عنوان شکل predigested پروتئین پودر آب پنیر در نظر گرفته می شود، زیرا بیشتر از این هیدرولیز جزئی را تجربه کرده است(فرایندی که برای بدن لازم می باشد تا پروتئین را جذب نماید). این نوع از پروتئین آی پنیر به آن مقدار که دو نوع دیگر پروتئین آب پنیر را تشکیل می دهند، به هضم نیازی نیاز ندارد. در واقع این نوع از پروتئین بعد از وارد شدن به بدن به شکل بسیار سریعی جذب خواهد شد. تنها مشکلی که در این شکل از پودر آب پنیر وجود دارد، بو و طعم نامطبوع آن می باشد.

پودر آب پنیر هیدراته اغلب در مکمل های پزشکی و شیر خشک استفاده می شود، به این خاطر که این شیر سبب بهبود هضم و کاهش پتانسیل آلرژین می گردد.

 پودر آب پنیر و خاصیت های آن

واقعیت هایی درباره پودر آب پنیر

اغلب مزایای بالقوه نیاز به مطالعات بیشتری دارند و شواهد بیشتری برای داشتن قضاوت قطعی در مورد آن ها نیار داریم. پروتئین آب پنیر ترکیبی از بتالاکتوگلوبین، بوین سرم آلبومین و ایمونوگلوبین است. مزایای احتمالی آن شامل کاهش وزن و کاهش کلسترول می باشد.

خطراتی که این محصول می تواند به دنبال داشته باشد، شامل تهوع، سردرد در صورت مصرف بیش از حد می باشد. اما دوز های متوسط این محصول خطرناک نمی باشد.

خواص مختلف پودر آب پنیر

بدنسازی

با توجه به خاصیت هایی که برای آب پنیر عنوان شد. پودر آب پنیر با عنوان بهترین مکمل بدنسازی برای ورزشکاران شناخته می شود. نیاز بدن ورزشکار به آب و املاح از وعده ی غذایی برایش مهمتر می باشد. پودر آب پنیر با توجه به اینکه دارای ارزش غذایی بالا بوده و مواد مغذی و انواع املاح و کربوهیدرات را در خود جای داده است و همچنین دارا بودن سرعت هضم و جذب بالا با عنوان بهترین مکمل غذایی ورزشکاران و بدنسازان می باشد. افزایش پروتئین برای ماهیچه ها بسیار مفید می باشد، از این رو مصرف پودر آب پنیر برای بدنسازی بسیار توصیه می گردد.

برخی خاصیت های پودر آب پنیر

بدنسازان و ورزشکاران در حالت طبیعی می توانند در طول روز ۱۵۰ گرم از پودر آب پنیر مصرف نمایند. این مقدار البته با توجه به وزن و شرایط بدنی ورزشکار می تواند متفاوت باشد. یکی از مهمترین دلایل استفاده از پودر آب پنیر در ورزشکاران خواص عضله سازی آن می باشد.

خاصیت های مفید پودر آب پنیر

سرطان و دیابت

اغلب خواص و ویژگی های سلامتی که به پودر آب پنیر نسبت داده می شود به دلیل وجود آنتی اکسیدان قوی به نام گلوتاتیون می باشد که در آن وجود دارد. باید بدانید که سطح گلوتاتیون در اشخاصی که دچار بیماری اچ آی وی، بیماری های کبدی، دیابت و انواع سرطان می باشند پایین است. بدن هر فرد می تواند با کمک آمینو اسید سیستئین، گلوتانیون بسازد. مقدار آمینو اسید سیستئین در پودر آب پنیر بسیار بالا می باشد، از این رو خوردن این پروتئین باعث افزایش سطح گلوتانین در بدن خواهد شد. با توجه به تحقیقات انجام شده در گذشته پروتئین آب پنیر تاثیری بسیار بر روی سلامت افراد با شرایط مربوط به گلوتاتیون پایین خواهد داشت.

بررسی خاصیت های مهم پودر آب پنیر

ضد یبوست بودن

همانطور که اشاره شد، پودر آب پنیر ماده ای ضد یبوست می باشد که باعث افزایش سرعت هضم غذا شده از این رو مصرف به اندازه ی آن می تواند بهترین کاهش دهنده ی وزن محسوب می گردد. پودر آب پنیر املاح و باکتری هایی در خود دارد که سبب تحریک روده می شوند و در نتیجه دفع مواد بهتر انجام خواهد شد و یبوست را از بین می برد. به منظور روند بهتر هضم غذا بهترین زمان برای مصرف پودر آب پنیر پس از هر وعده غذایی می باشد. توصیه می شود که بعد از مصرف دو هفته آب پنیر، یک هفته مصرف نشود تا باعث تنبلی روده نگردد.

خاصیت های پودر آب پنیر

دیگر خاصیت ها

از دیگر خواص پودر آب پنیر می توان به مفید بودن آن برای چاق شدن اشاره نمود. این مکمل پرخاصیت را می توانید برای چاق شدن و افزایش وزن مصرف نمایید.

همچنین پیشگیری از سرطان و ایدز، ضد یبوست بودن، پایین آورنده چربی خون، قند خون و فشار خون، کمک به دفع سنگ گلیه و سنگ صفرا و همچنین درمان تورم مفاصل دست و پا از دیگر خاصیت های پودر آب پنیر می باشند.

خاصیت های مهم پودر آب پنیر

مفید بودن مکمل های پروتئینی پودر آب پنیر

مکمل های پروتئین آب پنیر و پودر آن می توانند به طور یقین پروتئین با کیفیت بالا را به رژیم غذایی هر فرد اضافه نمایند. ولی بعضی از سازمان های سلامت، به ویژه سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها پیشنهاد داده است که پروتئین مورد نیاز بدن بهتر است از خود مواد غذایی نه مکمل ها تامین شود. گوشت قرمز، ماکیان، حبوبات، سویا، تخم مرغ، آجیل، دانه ها و شیر منابعی خوب از آمینو اسیدهای ضروری می باشند.

خاصیت هایی برای پودر آب پنیر

پودر آب پنیر چطور و با چی مصرف شود؟

مقدار پروتئینی که پودر آب پنیر وجود دارد، خیلی زیاد بوده، از این رو مصرف این ماده با عنوان یک ماده حیاتی درمان برای اغلب مردم توصیه می شود. این ماده به شکل مکمل های غذایی، قرص، پودر و نوشیدنی در فروشگاه های مختلف وجود دارد. همچنین می توان این ماده را به آب میوه و طعم دهنده های طبیعی اضافه نمود و مصرف کرد. در حال حاضر شیک پروتئین وی با شیر با توجه به هدف غذایی مصرف می گردد. این ماده را می تواند بعد از وعده های غذایی میل کرد.

بررسی خواص پودر آب پنیر

خطرات احتمالی

  • آب پنیر و پودر آن می تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد، در زمان مصرف مقدار بالا از این پروتئین می تواند درد معده و گرفتگی عضلات را به دنبال داشته باشد.
  • در برخی از افراد که به شیر حساسیت دارند ممکن است به شکلی خاص به پودر آب پنیر نیز حساسیت نشان دهند.
  • مصرف مقدار پایین و دوزهای متوسط از پروتئین پودر آب پنیر نمی تواند مشکلی ایجاد نماید با این وجود برخی از عوارض احتمالی مصرف آب پنیر شامل موارد زیر می شود:
  • درد معده، گرفتگی های عضلانی، کاهش اشتها، حالت تهوع، بروز سردرد، خستگی
  • مصرف دوزهای بالای این پروتئین می تواند باعث بروز آکنه در افراد شود.
  • از لحاظ تغذیه ای پروتئنی آب پنیر بسیار غیر معمول بوده و معادل طبیعی برای آن وجود ندارد.

 

برای اطلاع از خواص آب ماست و خواص پودر تارتار می توانید به سراغ این لینک ها بروید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *