دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پاک کردن لک عرق لباس با ترفندهای ساده خانگی

  • ساناز براتی
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

به وجود آمدن لکه ی زرد رنگ عرق روی لباس، موضوعی است کاملا ناخوشایند. برای پاک کردن لک عرق لباس روش های مختلفی مانند استفاده از جوش شیرین، آمونیاک، نمک، سفید کننده و … وجود دارد.

لک شدن لباس ها به خاطر تعریق زیاد و همچنین استفاده از ضد عرق ها می تواند برای اغلب افراد بسیار آزار دهنده باشد و همچنین باعث ایجاد بوی نامطبوع خواهد شد. اما باید بدانید که این لکه های عرق زرد رنگ را می تواند به راحتی با کمی کار اضافه حذف نمود. در این مطلب با روش های پاک کردن لک عرق از روی لباس آشنا خواهیم شد.

نحوه پاک کردن لک عرق از روی لباس

قبل از آنکه به بررسی روش های مختلف برای پاک کردن لک عرق لباس بپردازیم، باید بدانید که شما می تواند با برخی از روش ها از افتادن لک عرق بر روی لباس جلوگیری نمایید. بعضی از دئودورانت ها یا صد عرق ها بدون آلومینیوم می باشند که بدون ضرر بوده و می توانند از زرد شدن قسمت زیر بغل لباس پیشگیری کنند.

پاک کردن لک عرق ایجاد شده روی لباس

در صورتی که می خواهید از زرد شدن لباس خود به واسطه تعریق پیشگیری نمایید، بهتر است بعد از استفاده هر نوع ضد عرق یا دئودورانتی، مقداری صبر نمودن تا ضد عرق روی پوست خشک شود، بعد لباس خود را بپوشید. استفاده نکردن از ضد عرق ها و همینطور عرق کردن بیش از اندازه در برخی از افراد می تواند باعث بروز لکه های زرد رنگ روی لباس شود.

 لک عرق لباس و تمیز کردن آن

لک عرق روی لباس یا زیر بغل لباس، یکی از لکه های ناخوشایند برای همه می باشد که بی توجه بودن نسبت به آن می تواند باعث شود تا لکه ی زرد رنگ برای همیشه روی لباس باقی بماند و پاک کردن آن بسیار سخت گردد. از این رو بعد از عرق کردن باید هر چه زودتر نسبت به پاک کردن لکه ی عرق اقدام نمایید تا لباستان پاکیزه و تمیز و بدون لکه شود. در ادامه مطلب با برخی از روش های مهم برای پاک کردن لک عرق لباس آشنا خواهیم شد.

تمیز کردن لک عرق روی لباس

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

استفاده از جوش شیرین

شاید برای هر کسی پیش آید که با لکه زرد عرق روی لباس مواجه شود. ولی نباید در این مورد نگران شوید زیرا می توانید به کمک چند ترفند آن را پاک نمایید. یکی از این روش ها استفاده از جوش شیرین می باشد. با کمک جوش شیرین نه تنها لکه ی زرد از بین خواهد رفت بلکه بوی بد عرق نیز از بین می رود.

 لک عرق روی لباس و تمیز کردن آن

در این روش کمی جوش شیرین را با مقدار کمی آب اکسیژنه یا همان هیدروژن پر اکسید مخلوط نمایید به شکلی که جوش شیرین کاملا حل شود. بعد قسمت لک شده لباس را به مدت نیم ساعت در این محلول قرار داده و صبر نمایید. همچنین می توانید با کمک یک مسواک نرم لکه زرد را پاک نمایید. وقتی که عرق کاملا از روی لباس پاک شود، می توانید با توجه به بافت و جنس لباستان آن را با آب و درجه حرارت مناسب و شوینده مناسب آن شست و شو دهید.

راهکاری برای پاک کردن لک عرق لباس

استفاده از سفید کننده

لباس های سفید رنگ نسبت به سایر البسه، رنگ زرد روی لباس را بیشتر نشان می دهند و آن را کاملا نمایان می سازند. از این رو توصیه می شود تا برای پاک کردن لکه روی لباس های سفید از قوی ترین پاک کننده ها مانند سفید کننده استفاده نمایید.

به منظور پاک کردن لک عرق از روی لباس های سفید رنگ می توانید کمی از محلول سفید کننده را داخل مقداری آب ولرم بریزید و با هم مخلوط کنید، سپس لباس سفید رنگ خود را به ویژه قسمت لک شده را داخل محلول قرار دهید و بعد از ۵ دقیقه آن را بیرون بیاورید و برای اتمام کار لباس را به روش معمول خود با یک شوینده مناسب شست و شو داده و خشک نمایید. توصیه می شود که قبل از استفاده از سفید کننده نسبت به مقاوم بودن بافت پارچه آن نسبت به مایع سفید کننده مطمئن شوید و بعد از آن استفاده نمایید. می توانید با کمک یک مسواک نرم روی لکه بکشید تا راحتتر پاک شود.

روش تمیز کردن لک عرق لباس

استفاده از سرکه ی سفید

در برخی موارد برخی از البسه رنگی هم می توانند لکه ی زرد عرق را نشان دهند. در این صورت می توانید از سرکه ی سفید برای پاک کردن لک عرق روی لباس کمک بگیرید. با کمک سرکه ی سفید می توانید از شر لکه های روی لباستان راحت شوید و آسوده خاطر شوید. سرکه ی سفید ماده ای است که در اغلب آشپزخانه ها یافت می شود، پس این روش را حتما امتحان کنید.

پاک کردن لک عرق از روی لباس

به منظور پاک کردن لک زرد رنگ عرق از روی لباس خود، کمی سرکه ی سفید را با مقداری آب مخلوط کرده و بعد قسمت زرد شده ی روی لباس را داخل مخلوط قرار داده و به مدت ۳۰ دقیقه صبر کرده تا در همان محلول باقی بماند سپس با استفاده از یک مسواک نرم بر روی آن بکشید تا لکه پاک شود، همچنین می توانید پارچه ای تمیز را به محلول آغشته نموده و بر روی لکه بکشید تا پاک شود.

در ادامه برای تمام شدن کار لباس خود را با شوینده مناسب به خوبی بشویید. در حین شست و شو از دما و شوینده مناسب لباس خود استفاده نمایید. در این مورد بهتر است برچسب روی لباس را به خوبی مطالعه نمایید تا صدمه ای به بافت پارچه وارد نشود.

تمیز نمودن لک عرق لباس

استفاده از جوش شیرین و سرکه ی سفید

در برخی موارد امکان دارد لکه ی عرق بر روی لباس مشکی شما ظاهر شود. به منظور پاک کردن لکه ی عرق از روی لباس مشکی می توانید از سرکه ی سفید و جوش شیرین استفاده نمایید.

برای پاک کردن لکه از روی لباس مشکی در ابتدا لکه را کمی نم دار کرده و کمی پودر جوش شیرین را بر روی لکه ریخته و با استفاده از یک مسواک نرم جوش شیرین را روی لباس بسابید. در ادامه کمی سرکه ی سفید را روی لکه ی لباس مشکی ریخته و مجددا با مسواک نرم بر روی آن بکشید. بعد از مالیدن سرکه و جوش شیرین می توانید لکه عرق و لباس خود را با سرد شستشو بدهید تا اثری از لکه باقی نماند. در ادامه کار لباس خود را با توجه به جنس و بافتی که دارد با کمک شوینده مناسب بشویید.

تمیز کردن لک عرق لباس

استفاده از شوینده ها و پاک کننده های مخصوص لک

یک روش ساده و کاربردی برای پاک کردن لک عرق از روی لباس استفاده کردن از محصولات مخصوص این کار می باشد که می توانید آن ها را از فروشگاه های مختلف تهیه نمایید. در حال حاضر لکه برهای مختلفی در بازار وجود دارند که با توجه به لکه ی به وجود آمده روی لباس می توانید از آن ها استفاده نمایید. لکه برهای مختلفی برای حذف لکه های عرق در بازار وجود دارند، با کمی پرس و جو می توانید مارکی مناسب و کاربردی را انتخاب نموده و خریداری نمایید.

تنظیف کردن لک عرق لباس

استفاده از نمک

نمک یک ماده مفید و موثر در خانه می باشد که علاوه بر ضد عفونی کردن لباس می تواند باعث رفع لکه ی عرق روی آن نیز شود. برای این منظور مقداری نمک، حدودا یک قاشق غذاخوری نمک، را با یک پیمانه آب مخلوط کرده و نمک را در آب حل نمایید. محلول آب و نمک را روی لکه عرق بریزید و با کمک دست یا یک مسواک نرم لکه را بمالید. بعد از پاک شدن لکه لباس خود را طبق روال معمول شست و شو دهید.

تمیز کردن و رفع لک عرق لباس

استفاده از آب اکسیژنه

در صورتی که لکه ی عرق ایجاد شده روی لباس کهنه نباشد و به تازگی ایجاد شده باشد می توانید با استفاده از آب اکسیژنه آن را از روی لباس پاک نمایید. توجه داشته باشید که آب اکسیژنه باعث تغییر رنگ پارچه لباس خواهد شد، پس در لباس های سفید آن را استفاده نمایید. به منظور پاک کردن لکه ی عرق از روی لباس مقداری آب اکسیژنه را روی لکه بریزید و حدود ۱۵ دقیقه صبر نمایید و بعد آن را آبکشی نمایید. در صورتی که لکه ی شما خیلی زرد و تیره نشده باشد می توانید از ترکیب آب اکسیژنه و آب جوش برای پاک کردن لکه استفاده نمایید.

راهکارهای تمیز کردن لک عرق لباس

استفاده از آسپرین

قرص های آسپرین یکی دیگر از مواردی است که می توانید برای رفع لکه های عرق لباس از آن ها استفاده نمایید. در قرص های آسپرین اسیدسالیسیلیک یافت می شود که می تواند بدون صدمه رسیدن به بافت پارچه، لکه ی زرد عرق را که روی لباس وجود دارد پاک نماید. برای استفاده از آسپرین یک عدد قرص آسپرین را با ۲۵۰ میلی لیتر آب ولرم ترکیب نموده و آن را با کمک مسواک نرم بر روی لکه ی عرق بمالید. می توانید به مدت ۲۰ دقیقه محلول آب را روی لکه بریزید و در آخر لباس خود را طبق روال آبکشی نمایید.

پاک کردن لک عرق روی لباس

استفاده از آب لیمو

آب لیمو ماده ای است مفید که تا حدودی شبیه به سرکه عمل می نماید. به منظور از بین بردن لکه های عرق روی لباس می توان از آب لیمو استفاده نمود. مقداری آب لیمو و آب را با هم مخلوط کرده و قسمت لک شده لباس خود را داخل آن قرار داده و اجازه دهید تا به مدت ۳۰ دقیقه در همان حال باقی بماند. می توانید لباس خود را داخل ماشین لباسشویی قرار دهید تا طبق معمول شسته شود.

پاک نمودن لک عرق لباس

استفاده از گوشت

شاید برایتان عجیب باشد اما می توانید از گوشت برای پاک کردن لکه ی عرق استفاده نمایید. شاید این راه مقرون به صرفه نباشد اما می تواند لکه را پاک کند! برای این کار کمی لباس خود را مرطوب کرده و تکه ای گوشت در محل لکه قرار دهید، بعد از چند دقیقه لکه پاک خواهد شد و می توانید لباس خود را به خوبی شست و شو دهید.

روش هایی برای تمیز کردن لک عرق لباس

استفاده از آمونیاک

یک ماده موثر دیگری که می توانید برای پاک کردن لک عرق لباس از آن استفاده نمایید آمونیاک می باشد. برای اینکار کمی آمونیاک را با مقداری آب مخلوط نمایید و ناحیه لک شده لباس را در این محلول بمالید و بعد آن را به خوبی بشویید.

راهکار پاک کردن لک عرق لباس

چند نکته مهم:

  • هر یک از روش هایی که در بالا ارائه شد می تواند در رفع لکه های به وجود آمده به واسطه عرق زیاد مفید باشند. ولی اگر با انجام آن ها باز هم بعد از خشک شدن لباس کمی اثر لکه باقی مانده بود می توانید روش را مجددا تکرار نمایید تا لکه به شکل کامل از بین برود.
  • در تمام روش ها حتما لباس های خود را در نهایت با آب سرد شست و شو دهید.
  • همچنین می توانید در عوض صرف وقت خود برای پاک کردن لکه عرق لباس، جلوی به وجود آمدن آن را بگیرید. زیر بغل خود را با آب سرد بشویید تا اسیدها را خنثی کند و مانع ایجاد لکه ها شود. از یک لایه ضد عرق در زیر بغل خود استفاده نمایید.

پاک کردن لک عرق لباس ها

از بین بردن بوی عرق از روی لباس

شاید بعد از شستشوی لباس به خاطر وجود باکتری ها، بوی عرق همچنان بر روی آن باقی بماند. برای از بین بردن بوی بد عرق از روی لباس روش های مختلفی وجود دارد که می توانید از آن استفاده نمایید. این روش ها شامل موارد زیر می شوند:

  • در روش اول شما می توانید از جوش شیرین استفاده نمایید. کافی است مقداری جوش شیرین را به پودر ماشین لباس شویی یا پودر دستی خود اضافه نمایید. این کار باعث از بین رفتن بوی عرق و حذف باکتری ها از روی لباس خواهد شد.

پاک شدن لک عرق روی لباس

  • در روشی دیگر می توانید بعد از شستن کامل لباس کمی جوش شیرین را با آب ولرم مخلوط کرده و کاملا حل نمایید. بعد لباس خود را در ظرف مخصوص یا تشت قرار داده و محلول جوش شیرین و آب ولرم را روی آن بریزید و با گذشت چند دقیقه آن را طبق روال معمول خود شست و شو دهید. با از بین بردن بوی بد عرق لباس می توانید از آسیب به بافت لباس پیشگیری نمایید.

در انتها چنانچه به دنبال روش های پاک کردن لکه مام و پاک کردن لکه لاک از لباس هستید می توانید به این مطالب مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *