دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه خورش دوغ پای و نکات طلایی پخت این غذای زاهدانی

  • محدثه خاکشور
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

خورش دوغ پای نام متفاوتی از خورش سنتی خوشمزه جنوبی ایران است. در این مطلب طرز تهیه خورش دوغ پای را با هدف یادگیری و به مرحله ی اجرا در آوردن آن از سوی شما در آشپزخانه های کوچکتان آموزش خواهیم داد.

دوغ پای نام یک خورش خوش طعم با اصالت زاهدان متعلق به جنوب شرقی ایران و استان سیستان و بلوچستان است. این خورش لذیذ با خورش قیمه بسیار شبیه به یکدیگر هستند که البته در روش و مرحله های تهیه نیز تا حدودی یکسان می باشند، اما نتیجه کار و طعم و رنگ آن در نهایت متفاوت است. در این مطلب آموزشی – آشپزی طرز تهیه خورش دوغ پای را مطالعه خواهید کرد.

خورش ها متنوع و شامل بسیاری از خورش های محلی همچون خورش ماست اصفهان، خورش ترش تره گیلانی، خورش تره کردستانی، خورش دوغ پای زاهدانی و … می باشند. خورشت دوغ یکی از خورش های خوشمزه زاهدان – سیستان و بلوچستان است که به قیمه زاهدانی نیز معروف است. دلیل شناخته شدن با این نام نیز به شباهت آن با خورش قیمه باز می گردد. البته تنها شباهت ولی خورشی متفاوت است که نباید با آن یکی دانسته گردد. همان طور که گفته شد تمامی مرحله ها را به صورت یکسان انجام می دهید، فقط در مرحله های میانی در عوض آب از دوغ استفاده می کنید.

طرز پخت و آماده سازی خورش دوغ پای

مواد لازم

  • پیاز با اندازه متوسط ۱ عدد
  • دوغ ۶ پیمانه
  • گوشت گوساله ۳۰۰ گرم
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • لپه ۱ پیمانه
  •  زعفران، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک اندازه لازم
  • روغن ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه خورش دوغ پای فوق العاده

ابتدا در اولین مرحله پیازی را به شکل نگینی و گوشت گوساله به شکل قیمه ریز کنید. سپس پیازها درون تابه حاوی روغن تفت بدهید. بعد از افزودن زردچوبه و کمی تفت خوردن، گوشت گوساله را نیز به آن بیفزایید و تفت بدهید تا سطح رویی قیمه های گوشت نسبتا به رنگ سفید بشود.

طرز طبخ خورش دوغ پای در منزل

بعد رب گوجه فرنگی را افزوده و سپس لپه را بشویید و بیفزایید و همه ی مواد را با یکدیگر تفت بدهید(توجه داشته باشید در صورت تفت ندادن و یا کمتر تفت دادن لپه ممکن است درون خورش وا برود). پس از آن نوبت افزودن دوغ می باشد.

آموزش طرز تهیه خورش دوغ پای

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در نظر داشته باشید که می توانید در این مرحله اول در عوض دوغ، آب ریخته و کمی مواد به خصوص گوشت را با آب بجوشانید، تا سریعتر پخته شود. بعد دوغ را به آن اضافه نمایید.

در آخرین مرحله بعد از  پخته شدن و جا افتادن خورش به خوبی، کمی زعفران دم شده را با نمک به آن بیفزایید. پس از چند دقیقه جوش خوردن؛ خورش شما آماده است می توانید آن را درون ظرفی مناسب کشیده و با پلو میل کنید.

طرز پخت و آماده سازی خورش دوغ پای

نکات طلایی پخت خورش پای دوغ

  1. در صورت تمایل می توانید آن را با زعفران (زعفران دم شده) مزین کنید.
  2. در صورت تمایل می توانید از گوجه فرنگی رنده شده در عوض رب گوجه فرنگی استفاده کنید.
  3. چنانچه می خواهید این خورش را به صورت سنتی میل نمایید؛ می توانید برنج را دمپختک تهیه کنید.
  4. این خورش از خورش های سنتی خوشمزه زاهدان – استان سیستان و بلوچستان است که در منوی رستوران این منطقه قرار ندارد.
  5. دوغ و ادویه جات مانع از جوشیدن گوشت و مواد می شوند؛ به همین خاطر پیشنهاد می شود تا در مراحل نسبت پایانی و نیم پخت گوشت اضافه گردد.

آموزش طرز تهیه خورش دوغ پای با طعمی دوست داشتنی

از اینکه تا انتهای آموزش طرز تهیه خورش دوغ پای در این مطلب همراه آرگا بودید، بی نهایت متشکریم. امیدواریم مورد توجه و پسند شما همراهان عزیز واقع شده باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *