دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

معرفی رشته عکاسی و دروس تخصصی این رشته در مقطع کارشناسی

  • ساناز براتی
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

عکاس لحظاتی از زمان را به ثبت می رساند که نشان دهنده ی حالات انسانی، پدیده های علمی، مناظر طبیعی و … می باشند. در معرفی رشته عکاسی باید بدانید که این رشته بسیار حساس بوده و نیاز به دقت بالا و خلاقیت بسیار دارد.

تجهیزاتی که امروزه در اختیار عکاسان قرار دارد، باعث شده تا عکس هایی که گرفته می شوند نسبت به قبل از کیفت بالاتری برخوردار باشند. حرفه ی عکاسی بسیار مفرح و سرگرم کننده می باشد، برای آشنایی بیشتر با این حرفه در معرفی رشته عکاسی همراه ما باشید.

معرفی رشته عکاسی و آشنایی با آن

عکاسی یک حرفه ی بسیار جالب و جذاب در جامعه از گذشته تا کنون می باشد. همانطور که می دانیم مهمترین وسیله و البته اصلی ترین ابزار در این رشته دوربین عکاسی می باشد. دوربین های عکاسی با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، دستخوش تغییرات بسیار زیاد و فوق العاده ای شده اند. در سال های دور مردم از دوربین فقط برای ثبت نمودن لحظات خاص و زیبای زندگی خود استفاده می نمودند. ولی در حال حاضر عکاسی به یک حرفه ی تخصصی تبدیل شده است که اشخاص علاقه مند می توانند در کنار لذت بردن از آن از این طریق درآمد کسب نمایند.

 معرفی رشته عکاسی برای افراد

اغلب افراد وقتی در اطراف خود دوست یا فامیلی را می بینند که دوربین دارد و یا در رشته عکاسی تحصیل می نمایند، گمان می کنند که این افراد در مراسم ها و مهمانی ها عکاسی می کنند و نهایت موفقیت شان می تواند زدن آتلیه باشد. اما باید بدانید که تحصیل در رشته آکادمیک عکاسی به آتلیه ها ختم نخواهد شد و شخص تحصیل کرده در این رشته می تواند کارهای دیگری با دوربین خود انجام دهند و کسب درآمد نماید. در ادامه این مطلب برای آشنایی بیشتر با عکاسی و معرفی رشته عکاسی همراه ما باشید.

 معرفی شاخه عکاسی برای دانشجویان

ماهیت رشته عکاسی

عکاسی یکی از رشته های پرطرفدار و جذاب در رشته هنر محسوب می شود. بعضی از محصلین که از همان آغاز هدفشان تحصیل در رشته های هنر می باشد، وارد هنرستان می شوند و به شکل تخصصی در رشته مورد علاقه خود تحصیل می نمایند. وارد شدن به رشته های مختلف هنری برای تمامی داوطلبان کنکور بدون مشکل است و تمام دانش آموزان فارغ التحصیل شده در رشته های ریاضی، تجربی و انسانی می توانند با توجه به علاقه شخصی خود یا دلایل دیگری علاوه بر شرکت در رشته های مربوط به دیپلم خود می توانند در کنکور هنر نیز شرکت نمایند.

 معرفی شاخه عکاسی و اطلاعات در این مورد

  •  آرون گروپس

دانش آموزانی که به هنرستان می روند، پس از گذشت مدت زمان اندکی از سال تحصیلی برای تحصیل در رشته هنر باید حداقل یک دوربین متوسط داشته باشند، که البته این موضوع با توجه به شرایط اقتصادی خانواده ها می تواند تا حدی دشوار شود. البته این موضوع برای اشخاصی که می خواهند در دانشگاه این رشته را تحصیل نمایند نیز فرقی نداشته و می تواند هزینه بر باشد. تحصیل در رشته های مختلف هنری مثل نقشه برداری و معماری می تواند تا حدی برای دانشجو هزینه بر باشد، از این رو قبل از انتخاب رشته بهتر است تمام جوانب آن سنجیده شود.

 شناخت و معرفی رشته عکاسی

رشته عکاسی در دانشگاه به چند دسته عکاسی چهره، عکاسی تبلیغات، عکاسی طبیعت، عکاسی سیاسی، عکاسی خبری و … تقسیم بندی می گردد. از این رو بهتر است قبل از وارد شدن به این رشته زمینه ای را که قصد مشغول شدن در آن را دارید، معلوم نموده و مشخص نمایید.

 معرفی رشته عکاسی در دانشگاه

توانایی های مورد نیاز برای وارد شدن به این رشته

در معرفی رشته عکاسی باید بدانید که این رشته، یک حرفه بسیار حساس و نیازمند به دید هنری و خلاقیت بسیار می باشد. برای موفقیت در این رشته تنها داشتن یک دوربین و ثبت چندین عکس کافی نیست و این نشان از داشتن استعداد در این رشته نمی باشد. فردی که می خواهد عکاس شود قبل از هر چیزی باید صبور باشد و از زاویه های مختلفی به محیط اطراف خود نگاه کند.

شناخت شاخه عکاسی

عکاسان باید به خاطر ارتباط با افراد بسیار، روحیه ای بسیار خونگرم و صمیمی داشته باشند و بتوانند خیلی خوب با دیگران ارتباط برقرار نمایند. حضور داشتن دانشجویان رشته عکاسی در زمان های مختلف شبانه روز در اجتماع، طبیعت و محیط های مختلف بسیار مهم می باشد. زیرا عکاسان باید از محیط های مختلف عکاسی نمایند تا مطالب درسی خویش را بهتر و بیشتر درک نمایند و برای خود نمونه کارهایی داشته باشند.

 معرفی گرایش عکاسی

در حال حاضر با توجه به اینکه عکاسی در صنایع مختلف مورد نیاز می باشد و به وجود آوردن بعضی از کارها بر روی تصاویر اشخاص مختلف نیاز به آشنایی با بعضی از نرم افزارهای گرافیکی مثل فتوشاپ، افترافکت و … دارد، پس نباید از این فناوری ها به دور بمانید. همچنین اشخاصی که دوست دارند از طبیعت یا سوژه های خبری عکس بگیرند، داشتن سرعت عمل بسیار مهم می باشد، چون ثبت یک لحظه می تواند فقط یکبار اتفاق بیفتد.

 معرفی شدن رشته عکاسی

دروس رشته عکاسی در مقطع کارشناسی

در ادامه معرفی رشته عکاسی برای آشنایی بیشتر شما با این رشته بهتر است نگاهی به دروس مختلف که در دوره دانشگاهی باید گذرانده شوند می اندازیم. این دروس شامل موارد زیر می شوند:

  • دروس پایه:

دروس پایه که باید در دانشگاه برای رشته عکاسی گذرانده شود، شامل مبانی هنرهای تجسمی، کارگاه عکاسی پایه، کارگاه عکاسی رنگی، کارگاه طراحی پایه، هنر و تمدن اسلامی، هندسه مناظر و مرایا، آشنایی با هنرهای سنتی ایران، آشنایی با هنر در تاریخ و آشنایی با رشته های هنری می شوند.

 رشته عکاسی و شناسایی این گرایش

  • دروس اصلی:

دروس اصلی که باید در رشته عکاسی گذرانده شوند، عبارتند از: شیمی عمومی و شیمی عکاسی، فیزیک و ابزار شناسی، آشنایی با فیلمبرداری، تاریخچه عکاسی، نورپردازی، تجزیه و تحلیل و نقد عکس، فنون عرضه و نمایش عکس، فنون بازسازی عکاسی و کارگاه تخصصی عکاسی

  • دروس تخصصی:

دروس تخصصی که باید در رشته عکاسی در دانشگاه گذرانده شوند شامل کارگاه عکاسی و طرح و رساله نهایی می شود.

معارفه رشته عکاسی

معرفی گرایش های رشته عکاسی

با توجه به موارد گفته شده در دفترچه کنکور ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۰، فارغ التحصیلان در مقطع لیسانس رشته عکاسی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می توانند از مجموعه امتحانی با عنوان «مجموعه هنرهای تصویری و طراحی» رشته عکاسی را برگزینند. این رشته در مقطع کارشناسی ارشد نیز مثل مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نمی باشد.

اشخاصی که می خواهند در مقاطع بالاتری از رشته عکاسی مثل دکترا ادامه تحصیل بدهند باید بدانند که در مقطع دکتری رشته ای با نام عکاسی نیست اما می توانند در رشته های دیگری از شاخه هنر که سازمان سنجش کشور اعلام می گردد شرکت نمایند و ادامه تحصیل بدهند.

 معرفی رشته عکاسی و آشنایی با آن

بازار کار و آینده شغلی عکاسی در ایران

در ادامه معرفی رشته عکاسی بهتر است با بازار کار این حرفه در ایران آشنا شویم و آن را بررسی نماییم. فارغ التحصیلان رشته عکاسی می توانند در شاخه های مختلف مانند عکاسی خبری، چهره، طبیعت، سیاسی و بسیاری زمینه های دیگر فعالیت نمایند. دارا بودن دوربین عکاسی خوب و با کیفیت و ابزار لازم برای عکاسی برای وارد شدن به بازار کار این رشته کفایت می کند. اگر شخصی این تجهیزات را داشته باشد، می تواند حتی در دوره تحصیل خود با گرفتن عکس های تبلیغاتی، مناسبتی یا عکاسی چهره برای خود درآمد کسب نماید.

 معرفی رشته عکاسی و تحصیلات در این شاخه

اشخاصی که در رشته عکاسی فارغ التحصیل می گردند، در صورتی که در سازمان های خبری و تبلیغاتی یا آتلیه های خصوصی شروع به کار نمایند، می توانند بیشترین موفقیت را از لحاظ مالی کسب نمایند. در حالت کلی می توان گفت که بازار کار ایران برای رشته عکاسی نه خیلی خوب است و نه خیلی بد! البته ماهیت و بازار کار در این رشته به خاطر ماهیتی که دارد نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر نیز خیلی داغ نمی باشد.

البته منظور از داغ نبودن این است که فارغ التحصیلان در این رشته نمی توانند با توجه به رشته خود در مکان های دولتی مشغول به کار شوند و حقوق ثابتی داشته باشند. با توجه به ساختار این سازمان ها و محدودیت های ورود به آن ها برای تمام فارغ التحصیلان در این رشته امکان پذیر نمی باشد. در صورتی که می خواهید در آینده حقوق ثابتی داشته باشید، می توانید به آموزش این رشته در آموزشگاه های خصوصی و دانشگاه ها بپردازید. در صورتی که بتوانید مقداری از سختی های این رشته را تحمل نماید باید در آغاز کار توقع خود را از لحاظ کاری پاییم آورده و به مرور زمان وارد بازار کار این رشته شوید.

شناسایی رشته عکاسی

فرصت های شغلی مختلف

در حال حاضر و سال های اخیر در صورتی که به سایت های کاریابی معتبر مثل ای استخدام، جابینجا نگاهی داشته باشید، خواهید دید که بسیاری از شرکت های خصوصی، رستوران ها، تولیدات پوشاک، فروشگاه های لباس و … به منظور تبلیغات محصولاتشان در صفحه های اجتماعی نیاز به عکاس دارند. در صورتی که یک شخص مهارت کافی در این زمینه را داشته باشد، می تواند به شکل پروژه ای با چند مورد همکاری داشته و حقوقی چند برابر حقوق ثابت دریافت نماید.

با توجه به معرفی رشته عکاسی فارغ التحصیلان در این زمینه می توانند در مواردی مانند تدریس در آموزشگاه های عکاسی، عکاسی از چهره، عکاسی خبری و ورزشی، آتلیه عکاسی، عکاسی صنعتی، عکاسی از مجالس، عکاسی در حوزه تجاری، عکاسی برای مجله ها، نشریه ها و روزنامه ها فعالیت نمایند.

آشنایی و شناسایی رشته عکاسی

درآمد عکاسی در ایران

در مورد رشته عکاسی شاید نتوانیم به شکل دقیق درآمد این رشته را تعیین نمایید. عدد دقیقی در این مورد وجود دارد. همانطور که گفته شد زمینه های شغلی در این رشته بالا می باشد و مقدار درآمد عکاسان با توجه به نوع کار، حجم کاری، خصوصی یا دولتی بودن محیط کار متفاوت می باشد.

اشخاصی که در رشته عکاسی به شکل تمام وقت در شرکت های تقریبا متوسط کار می نمایند، می توانند ماهانه به شکل میانگین حدود ۳ میلیون درآمد کسب نمایند. اشخاصی که در کنار عکاسی به مهارت های دیگری مانند کار با فتوشاپ، ایلوستریتو و … نیز مهارت داشته باشند می توانند تا ۴ میلیون و شاید بیشتر در ماه درآمد کسب نمایند. علاوه بر این این با توجه به حجم کاری و افزایش زمان آن درآمد بیشتر خواهد شد.

 معرفی شاخه عکاسی

عکاسانی که به صورت پروژه های کار می نمایند. درآمدشان با توجه به توافق با کارفرما تعیین می شود. درآمد عکاسانی که آتلیه دارند بیشتر از مبالغی است که گفته شد و با توجه به تعداد مشتری ها افزایش خواهد داشت.

شناخت و شناسایی رشته عکاسی

دانشگاه های برتر رشته عکاسی در ایران

بر طبق مطالب مندرج در دفترچه کنکور سراسر گروه هنر در سایت سازمان سنجش، رشته عکاسی در دانشگاه های تهران، سمنان، دانشگاه نیشابور، دانشگاه هنر و دانشگاه هنر اصفهان ارائه می گردد. در این بین دانشگاه تهران و دانشگاه هنر از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران محسوب می شوند.

پس از آشنایی کامل با این رشته تحصیلی چنانچه تمایل به کسب اطلاعات لازم در زمینه آموزش مقاله نویسی و راز تکرار اعداد می توانید این مطالب را مورد مطالعه قرار دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *