دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

در رفتار با نوجوان دختر به این نکات توجه کنید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

نحوه رفتار با نوجوان دختر برای خیلی از والدین دارای اهمیت است زیرا در دنیای امروزه والدین می دانند که با وجود آگاهی در زمینه فرزندپروری می تواننند موفق تر عمل کنند و نوجوانی با انگیز ه و موفق داشته باشند. در این مقاله سعی داریم تا نکات اساسی و با اهمیتی را درباره نحوه برخوردر با نوجوانن ارائه دهیم که بسیار تاثیرگذار هستند.

نوجوانی برهه ای حساس در زندگی هر فرد است دوره ای پر چالش که فرد باید با انجام تصمیم گیری های مهم آن را به سرانجام برساند در این دوره حساس و تاثیرگذار نقش اطرافیان به ویژه والدین و دوستان بسیار مهم است از سوی آگاهی و دانش والدین در این زمینه نیز می تواند موثر باشد و نباید از آن چشم پوشی کرد. در سال های اخیر برای کاهش این مشکلات سعی شده تا آگاه سازی بیشتری درباره این دوره صورت بگیرد آموزش هایی که هم به والدین و هم به نوجوانان کمک می کند تا بتوانند در کنار یکدیگر و با حمایت یکدیگر از این دوره به سلامت عبور کنند. مبنای بسیاری از این آموزش ها آگاه سازی درباره نحوه رفتار با نوجوان است به ویژه نوجوان دختر که ما نیز در این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد و نکات اساسی و اصولی آن را بیان می کنیم. در این دوران بایدها و نبایدهایی وجود دارد که باید توجه بیشتری به آن ها داشت و رعایت این چارچوب زمانی امکان پذیر است که والدین بدانند چگونه با نوجوان خود باید رفتار کنند و این چارچوب را در یک مسیر مناسب در اختیار او قرار دهند بنابراین ما در این بخش چارچوبی کلی برای شما ارائه می دهیم.

نحوه صحیح رفتار با نوجوان دختر:

با توجه به اینکه نوجوانان در دنیای امروزه استرس و فشارهای روانی زیادی را متحمل می شوند باید شیوه های تاثیرگذارتری را برای مقابله با آن ها اتخاذ کرد از سویی شدید بودن آسیب های اجتماعی در دنیای امروزه موجب شده تا تصمیم گیری درباره آن ها دشوراتر شود و والدین استرس های بیشتری را تحمل کنند سوء مصرف مواد، اضطراب، افسردگی، روابط اجتماعی غیر پایدار و … موجب شده است تا با معضلات بیشتری در جامعه مواجه باشید. این مشکلات و معضلات می تواند در تمام جوامع وجود داشته باشد و والدین این تنش ها و فشارهای روانی را می توانند در فرهنگ های مختلفی تجربه کنند اما با وجود آگاهی که دارند می تواند با این موانع مواجه شوند. رفتار با نوجوان سرکش و نحوه مقابله صحیح با وی زمانی امکان پذیر است که والدین والدین در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشند و نحوه برخورد با نوجوان را بدانند.

 برخورد با نوجوان دختر

آموزش نظم و انضباط:

برخی از نکات برای آموزش نظم و انضباط به نوجوان دختر وجود دارد که والدین با تکیه بر آن ها می توانند تغییرات مثبتی در نوجوانان خود ایجاد کنند به دختران خود بیاموزید که در خانه باید احترام به یکدیگر را از یاد نبرند به عنوان مثال باید به دختر خود بیاموزید که شما را با نام کوچک صدا نزند. شما باید بدانید که قضاوت کردن نوجوان آن هم بدون هیچ پایه و اساسی و از روی عجله می تواند در روابط شما خطرات زیادی داشته باشد اما باید همیشه تمرکز خود را بر روی رفتار او داشته باشید و از او غافل نشوید. مرتب کردن اتقا وظیفه شخصی او است و باید ساعاتی در روز را برای مرتب کردن اتاق اختصاص دهید گاهی می تواند به او کمک کنید تا برای این کار تشویق شود.

برخورد والدین با نوجوان دختر

نحوه برقراری ارتباط:

یکی از نکات مهم در رفتار با نوجوان دختر نحوه برقراری ارتباط با او است زمانی که والدین با دختر خود ارتباط قوی داشته باشند می توانند در چارچوب این روابط دوستانه به او آموزش دهند و به رشد او کمک کنند. توجه کردن به نیازها، خواسته ها و توانایی های نوجوان از اهمیت زیاید برخوردار است و باید به آن ها توجه داشته باشید بیان احساسات به دخترهای نوجوان و ابراز علاقه از سوی والدین می تواند به احساسات پایدار در آن هامنجر شود او را در آغوش بگیرید و از احساسات خود با او صحبت کنید. به فعالیت هایی به آن ها ها علاقه مند است توجه کنید به او اعتماد به نفس و عزت نفس بدهید و کمک کنید تا در فعالیت هایی که به آن ها علاقه مند است گام بردارد. در صورت مخالفت از سوی نوجوان باید با آرامش با او برخورد کنید نفس عمیق بکشید و سعی کنید به حرف های او با دقت گوش کنید. همچنین تحقیقات نشان می دهد که والدینی که دارای شوخ طبعی هستند روابط بهتر و پایدارتری با فرزندان خود دارند.

نحوه رفتار با نوجوان دختر

  •  آرون گروپس

بررسی ارتباطات او:

گروه همسالان نقش بسیار مهمی در رشد شخصیتی نوجوانان دارد والدین برای رفتار با نوجوان دختر باید توجه کنند که در نظر گرفتن گروه همسالان و بررسی آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد شما باید علاقه خوبی به دوستان او نشان دهید و سعی کنید تا آن ها را به بهانه هایی در منزل دور هم جمع کنید. ارتباط برقرار کردن با آن ها هم می تواند به شناخت کافی شما کمک کند و هم در صورت بروز مشکل نوجوان با دید باز این موضوع را می پذیرد. بنابراین از محدودیت های سخت نوجوان جلوگیری کنید و در عوض در کانال های دوستانه با او ارتباط داشته باشید.

مدیریت نوجوان دختر

الگو باشید:

والدین با توجه به نقش سازنده و با اهمیت خود باید به عنوان یک الگو برای فرزندان باشند نحوه برقراری ارتباط آن ها با دوستانشان، نحوه برخورد با همسر در منزل، موقعیت های شغلی، تحصیلی، کتاب خواندن، منطقی بودن و دروغ نگفتن همه الگوهای رفتاری با اهمیتی هستند که باید در والدین نمود داشته باشند. شما باید مطالعات خود را در زمینه های مختلف به ویژه فرزندپروری ارتقا دهید تا به یک الگوی کامل برای نوجوان خود تبدیل شوید. بنابراین الگو بودن یکی دیگر از راه های اصولی برای رفتار با نوجوان دختر است.

همچنین والدین می توانند در لینک مقاله “آنچه باید در مورد رفتار با نوجوان پسر بدانیم” را مطالعه و اطلاعات و آگاهی های خود را در این زمینه رشد دهند و با برقراری ارتباط موثرتر با نوجوان خود به رشد شخصیتی او کمک کنند و ارتباطات مفیدتری با او داشته باشند. با وجود این مقالات و مطالعات می توانید روابط خود را با فرزندان خود ارتقا دهید و مشکلات و چالش هایی را که با نوجوان دارند حل و فصل کنند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *