دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دلیل بیرون زدگی رگ ها و روش های رفع آن

  • سحر هودانلویی
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

مشاهده رگ ها در نزدیکی سطح پوست می تواند برای برخی از افراد عاملی بسیار آزار دهنده به شمار آید. از این رو به معرفی علت بیرون زدگی رگ ها و روش های درمان و رفع آن در این بخش از مطالب آرگا پرداخته ایم.

به طور کلی می‌توان دلیل بیرون زدگی رگ ها را به بیماری واریس مرتبط ساخت که در این رابطه رگ هایی به رنگ آبی و یا بنفش تیره در نزدیکی سطح پوست دیده خواهند شد. قابل به ذکر است که این اتفاق در بیشتر مواقع پا و نواحی پایین بدن را در بر می گیرد.

آشنایی با دلیل بیرون زدگی رگ ها

به طور کلی دیده شدن رگ های واریسی پوستی به هنگام ورزش و فعالیت بدنی امری بسیار طبیعی است که نشان دهنده عملکرد طبیعی سیستم قلب و عروق می باشد و به طور کلی بسیاری از ورزشکارانی که در حرف های سنگین به مانند وزنه‌ برداری فعالیت می‌نمایند به علت کم بودن حجم چربی در زیر پوست آن ها و تراکم بافت عضلانی  برجستگی رگ ها مشاهده می شود.

علت بیرون زدگی رگ ها چیست

همچنین کسانی که لاغر هستند و یا از رژیم های غذایی کاهش وزن پیروی می نمایند می توانند در برخی از نواحی بدن خود بیرون زدگی رگ ها را مشاهده نمایند. در این شرایط و اصطلاح دیگر به این دسته از افراد برخورداری از رگ های لخت نیز می گویند که تماماً به علت کم بودن چربی زیر پوست ها می باشد و در ادامه گفتنی می باشد که این شرایط کاملاً طبیعی بوده و هیچ خطری را برای فرد به وجود نمی آورد.

دلایل مختلف این عارضه

همچنین کسانی که دارای پوستی روشن هستند در برخی از نواحی دست و پای خود رگ هایی به رنگ آبی تیره و بنفش مشاهده می نمایند. همچنین سن در این رابطه بسیار تاثیر گذار است و افراد سالمند با افزایش سن و از بین رفتن کشسانی پوست، چربی آن ها به مرور تحلیل رفته و رگ ها قابل مشاهده می گردد. کسانی که به بیماری ویتیلیگو مبتلا هستند این عارضه را به مراتب بیشتر تجربه می نمایند. کسانی که این عارضه را در والدین خود مشاهده کرده اند باید انتظار آن را داشته باشند که خود نیز به آن مبتلا شوند.

همچنین در برخی از مواقع از بین رفتن تعادل در بین هورمون های بدن و همچنین ابتلا به علائم یائسگی می تواند سبب بروز این رگ ها گردد. خانم های حامله نیز به علت متصل شدن رگ ها و بالا رفتن ۲۰ الی ۴۰ درصدی حجم خون در سیستم گردشی می تواند به بروز این عارضه منجر گردد که گفتنی می‌باشد کاملاً طبیعی و نرمال است که با مرور زمان از بین خواهد رفت.

بیرون زدگی رگ ها چگونه است؟

روش های درمان آن چگونه است؟

قابل به ذکر است که در ابتدا بایستی به پزشک هایی در این رابطه مراجعه کرده تا علت دقیق این عارضه مشخص گردد و سپس به دنبال روش‌هایی برای رفع آن باشید، چرا که در برخی از مواقع بروز این عارضه به علت عدم برقراری تعادل در بین و هورمون های بدن می باشد که کاملا موقتی است و در برخی از مواقع پس از سه ماه تا یک سال از بین خواهد رفت.

  •  آرون گروپس
  • پیروی از سبک زندگی سالم

با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود می توانید بسیاری از بیماری ها را از خود دور کنید، بدین صورت که وعده های غذایی سالم را در برنامه غذایی خود اضافه نمایید، وزن خود را در حد متعادلی نگه دارید، از ایستادن و نشستن های طولانی مدت جلوگیری نمایید و تایم کوتاهی از روز خود را به ورزش اختصاص دهید.

  • اسکلروتراپی

به طور کلی این روش درمان برای بیرون زدگی رگ ها بسیار موثر است، بدین صورت که پزشک مربوطه در رگ های شما محلول به‌ خصوصی را تزریق می نماید که این محلول به به رگ ها برای درمان اسکار های بافتی تاثیر منحصری می گذارد. اسکلروتراپی برای اندام پا ضرر نخواهد داشت چرا که جریان خون به رگ های سالم منتقل می کند.

آشنایی با درمان بیرون زدگی رگ ها

  • جراحی انسداد رگ ها

در این شرایط پزشک متخصص چندین برش کوچک بر روی پوست ایجاد می نماید. توجه داشته باشید که در این روش جریان خون تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت، چرا که خون به رگ های سالم گردش پیدا می‌نماید. گفتنی می باشد که درمان این عارضه از روش های موثر برای برخورداری از پاهای سالم و زیبا به شمار می آید.

  • کلاری وین

کلاریون از روش های موثر برای درمان نارسایی وریدی به شمار می‌آید که در درمان واریس و رگ های برجسته بسیار موثر است. در این روش از هیچ نوع لیزری استفاده نمی گردد و برپایه روش های همزمان مکانیک و شیمیایی برای درمان نواحی آسیب دیده است.

  • فلبکتومی

این روش نیز به مانند انسداد ورید است که در این شرایط سوراخ های بسیار کوچک بر روی سطح پوست ایجاد می گردد و واریس ها از طریق این سوراخ بیرون می آیند. در بسیاری از مواقع می‌توان این روش درمان را به‌ صورت سر پایی انجام داد و در برخی از مواقع ورید های برجسته شده از مشکل‌های اساسی در از بین رفتن زیبایی برای برخی افراد به شمار می آیند. اما باید توجه داشت که برخی از علائم پزشکی به مانند تنگی نفس و احساس درد در قفسه سینه و زخم هایی در نزدیکی رگ می تواند عامل ایجاد این عارضه به شمار آید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *