دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

دلیل و فلسفه حجاب در نماز چیست؟

  • سحر هودانلویی
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که خدا از رگ گردن به آدمی نزدیک است، پس علت حجاب در نماز چه می باشد. از این رو در ادامه این مطلب به معرفی فلسفه و علل حجاب در نماز برای خانم ها و آقایان پرداخته ایم.

به طور کلی در رابطه با بحث حجاب در نماز باید این چنین گفت که خداوند متعال و بلند مرتبه نسبت به هرچیزی علیم و حاکم می باشد، به طوری که برای هر یک از احکام حکمت خاصی را در نظر داشته است و آگاهی نسبت به هر یک از اسرار آفرینش برای افراد سخت و دشوار باشد.

به طور کلی برای پی بردن به اسرار آفرینش قابل به ذکر است که علم محدود آدمی نسبت به نیازها، استعدادها و رفع نیازهای واقعی به علم و دانش گسترده تر از افکار ما بستگی خواهد داشت. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا به خوبی با فلسفه حجاب برای خانم ها و آقایان آشنا شوید.

آشنایی با فلسفه حجاب در نماز

آشنایی با فلسفه حجاب در نماز

گفتنی می باشد که پیروی از هر یک احکام به بندگی افراد نسبت به پروردگار متعال بستگی خواهد داشت. اما در این رابطه برای برخی از افراد چنین صدق می‌کند که با آگاهی از اسرار آفرینش، نسبت به پیروی آن ها دلگرم تر شده اند که از این رو در پی آشنایی بیشتر با حکمت ایجاد این نوع احکام به وجود می آید. همچنین علت ایجاد حجاب در حین عبادت برای خانم ها دارای دلایل مختلف می باشد که برخی از آن ها به شرح زیر است.

  • تمرین حفظ حجاب

به طوری دیگر می‌توان این فلسفه را چنین بیان کرد که می‌تواند یکی از تمرین های مستمر برای حفظ حجاب آن ها به شمار آید، که در نهایت به پیشگیری از آسیب پذیری آن ها در جامعه می پردازد. همان طور که می دانید هر عبادتی به مانند نماز یکی از تمرین ها برای تکامل روح انسان به شمار می آید که در این صورت آدمی در همه حال با یاد خدا به سر می‌برد و می‌داند که آخرت او با خدا گره خورده است.

یکی از علل حفظ حجاب زن در حین نماز آموزش و تمرین برای پوشش است و می توان این چنین گفت او در شرایط غیر نماز نیز باید به حفظ عفاف و حیا خود توجه ویژه ای داشته باشد. بدین صورت که تا هر اندازه حجاب در حین عبادت برای او حائز اهمیت است، بایستی در برابر نا محرم نیز تمام آن ها را رعایت کند. در تعریفی دیگر می توان نماز را آموزشی برای پرورش معارف، ایمان و تقوا به شمار آورد که بر پا داشتن نماز به حقیقت پیوستن سیمای ملکوتی در دین اسلام اشاره پیدا می کند. خداوند دانا بسیاری از معارف و قوانین مهم را که ریشه و منشاء حیاتی و اخلاقی را در دنیا آخرت تامین کرده است را در طی نماز مقدر نموده اند.

علت حجاب در نماز چیست؟

  •  آرون گروپس
  • رعایت ادب

همچنین در این رابطه می توان چنین بیان کرد که رعایت حجاب در عبادت می‌تواند به نوعی ادب و احترام به پیشگاه خداوند بر شمار آیند. همچنین داشتن عبا و پوشاندن سر در نماز امری مستحب به شمار می آید که در حضور خداوند بایستی رعایت گردد. این شرایط برای خانم ها از اهمیت بیشتری برخوردار است است چرا که هر رفتاری از سوی بانوان نشان‌دهنده وقار و عفت آن ها است.

همچنین قابل ذکر است که حکم حجاب برای عبادت با مواجهه در برابر نامحرم دارای تفاوت‌های بسیاری است؛ بدین صورت که این پوشش اسلامی در برابر نامحرم برای خانم ها امری واجب به شمار می آید اما در موقع نماز خواندن و عبادت بدون حضور نامحرم می‌توان از سختی آن پوشش کاست. همچنین چیزی که در هنگام نماز بسیار توصیه شده است، پوشش اندام ها هر چند به به وسیله مانتو و روسری است اما تا هر اندازه که رعایت ادب و احترام برای شما در پیشگاه خداوند مهم می باشد، به افزایش نوع حجاب می‌پردازد.

در صورتی که نسبت به مطالعه این چنین مطالب تمایل دارید، پیشنهاد می کنیم با کلیک به روی دیگر مطالب مرتبط همانند انواع حجاب در قرآن و فلسفه نماز باری دیگر تیم آموزشی مجله آرگا را همراهی و حمایت نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *