دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

معرفی چند بازی برای تقویت ذهن کودک

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

یکی از نیازهای اساسی کودکان بازی کردن می باشد و تقریبا همه کودکان تمایل زیادی به انجام انواع مختلف آن دارند. بازی ها تاثیرات مثبت مختلفی را به دنبال دارند که از جمله آن ها می توان گفت بازی برای تقویت ذهن کودک و بهبود حافظه و همچنین برای آمادگی جسمانی و ذهنی کودک بسیار مفید می باشد.

از جمله اعمالی که از جهات مختلفی بر روی کودک تاثیرگذار می باشد انواع بازی و سرگرمی می باشد که در اقسام مختلف برای رده های سنی گوناگون طراحی شده و موجود می باشد و در واقع کودکان اوقات فراغت خود را از این طریق گذرانده و مفاهیم و مسائل مختلفی را بدین گونه می آموزند. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به منظور آگاهی شما عزیزان به معرفی و بررسی انواع بازی برای تقویت ذهن کودک بپردازیم.

انواع بازی برای تقویت ذهن کودک

به طور کلی می توان گفت بازی در حقیقت راهی برای شناخت امور و واقعیت های پیرامون زندگی می باشد و باعث ایجاد تحرک و جنب و جوش در کودکان می گردد و به نوعی قوه تفکر و خلاقیت را در آن ها پرورش داده و در رشد ذهنی و اجتماعی آن ها موثر می باشد. همچنین می توان گفت بازی برای تقویت ذهن کودک و شکوفایی استعدادها و مهارت های مختلف در او امر و عاملی موثر و مفید می باشد.

بازی های مفید برای توسعه قدرت ذهنی کودکان

علاقه مندی و نیاز کودکان به بازی امری کاملا طبیعی و عادی می باشد. کودکان در حقیقت با بازی کردن با انواع اصول و قوانین اجتماعی آشنایی پیدا می کنند و در نتیجه رفتارهای هوشمندانه و عاقلانه خود را بهبود می بخشند. تقویت یافتن قدرت ذهن و تخیل کودکان تا قبل از ۵ سالگی اهمیت فراوانی دارد.

در واقع می توان گفت حدود ۹۰ درصد مهارت های ذهنی تا سن ۵ سالگی تشکیل می گردند چرا که این مرحله سنی بهترین وقت برای بهبود ذهن کودکان، اجرای فعالیت های کوچک و دلنشینی می باشد که در بالا رفتن میزان دقت و هوش کودکان و توانایی های جسمی و ذهنی آن ها موثر می باشند. در ادامه مجموعه ای از بهترین انواع بازی های فکری کودکان را در اختیارتان قرار داده ایم.

انواع بازی مناسب برای افزایش قدرت ذهن کودکان

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بازی قطعات سازه ای

از جمله وسایل بازی پسرانه و دخترانه جذاب و هیجان انگیز بازی های سازه ای می باشند که در آن ها از قطعاتی استفاده می شود که در رنگ های مختلف و گوناگون و به صورت های متنوع وجود دارند که کودک با بکارگیری ذهن فعال و توانای خود شروع به چیدن و گذاشتن آن ها در کنار یکدیگر می کند. این بازی از طریق شناسایی رنگ ها و شناختن شکل ها سبب تقویت ذهن کودک می گردد.

 انواع پازل

هیجان و ذوق کودک برای درست کردن پازل به هیچ عنوان قابل تصور نمی باشد. پازل مزایای فراوانی دارد که از انواع آن ها می توان به توانایی حل کردن مسائل، بهبودی حافظه، بالا رفتن میزان اعتماد به نفس، آموختن مسائل هندسی، افزایش مقدار خلاقیت و … در کودکان اشاره کرد. به عنوان مثال امکان دارد کودک به منظور این که به سرعت پازل را تکمیل کند راهی را انتخاب می نماید که سریعا به نتیجه دست یابد.

بازی های مناسب برای افزایش قدرت ذهنی کودکان

بازی روبیک و سودوکو

بازی روبیک در حقیقت گیرنده های مغز را تحریک می کند و در حل مسائل و پیشبرد آن ها تاثیرگذار می باشد و عضله های دست کودک تقویت پیدا می کنند. با این گونه بازی های مفید ضمن بالا رفتن میزان توجه، تمرکز و دقت کودکان می توانند در روزهایی که مجبور به خانه ماندن هستند بتوانند سرگرمی های پرنشاط و هیجان انگیزی را برای خود داشته باشند و خاطره هایی ماندگار را در حافظه خود به یادگار نگه دارند.

کشف و یافتن کلمات

تصور نمایید کارت های مخصوص حروف الفبا را در اختیار دارید و با آن کلمه سگ را درست می کنید اکنون از فرزند خود بخواهید از بین کارت های حیوانات عکس سگ را در بین کارت های موجود بیابد. این عمل به کودک در شناختن حروف الفبا و بهبودی ذهن او کمک کرده و مفید می باشد.
بهترین انواع بازی برای افزایش ذهن کودکان

بازی کردن نقش های مختلف

خاله بازی و در واقع بازی نقش ها از جمله راه های خیلی موثر برای رشد و پرورش خلاقیت و ابتکار و همچنین تقویت ذهن کودک می باشد. کودکان از یک طرف در نقش پدر، برادر، پسر و یا نقش مادر، خواهر، دختر و یا نقش های فراوان دیگری همچون انواع شغل های گوناگون را بازی می کنند و از سوی دیگر اصول و معیارهای اخلاقی را می آموزند. تجربه این بازی به تدریج زمینه را فراهم می کند تا کودک برای زندگی واقعی آمادگی پیدا کند.

بازی شطرنج

این بازی ضمن این که موجب بالا رفتن میزان توجه و تمرکز و دقت می شود هوش هیجانی کودکان را نیز بهبود می بخشد و به آن ها یاد می دهد که چگونه تصمیمات لحظه ای بگیرند و با اهمیت تر از آن این است که طبق تغییر یافتن موقعیت قادر باشند عکس العمل های سریع و درست و هوشمندانه از خود به نمایش بگذارند. این نوع تمرین برای روز های دشوار زندگی خیلی مهم می باشد که قادر باشند توانایی حل مسائل و تصمیم گیری را داشته باشند.

انواع بازی برای تقویت ذهن کودک

یافتن اجسام و اشیا

برای انجام این بازی شما می توانید کارت هایی را درست کنید که بر روی آن اشیا گوناگون ترسیم شده است به طور مثال کلاه و از فرزند خود درخواست نمایید پیرامون خود را جستجو کند و کلاه را برای شما پیدا کند و بیاورد. در این مدل بازی کودک هم با انواع تلفظ و هم با اجسامی که در پیرامونش می باشد آشنایی پیدا می کند.

بازی های تخته ای

بازی هایی همچون منچ، ماروپله، تخته نرد و … از جمله بهترین مدل های این سبک بازی هستند. این نوع بازی ها در واقع صبر و شکیبایی را به کودک آموزش می دهد. او باید صبر کند تا نوبتش برسد که این ویژگی و خصوصیت بعدا در جامعه و محیط اجتماعی برای کودک مفید می باشد.

بازی مارپیچ

حرکت به سمت عقب، جلو، راست و چپ در بازی مارپیچ برای بچه ها جذابیت زیادی دارد. این نوع بازی سبب توسعه توانایی های مختلفی می گردد و برای بهبودی کارکرد مغز خیلی مفید می باشد. مارپیچ ها در انواع و اقسام مختلف وجود داشته و برای بچه ها سودمند می باشند. بهبودی مهارت های حرکتی، ابتکار و مهارت حل مسائل مختلف از ویژگی ها و فواید این بازی برای بچه ها می باشد.

بازی های مناسب برای بهبود قوه تخیل کودک

عددهای آهنگین

این بازی شیوه ای سرگرم کننده برای آموختن اعداد می باشد که برای انجام آن فقط به کارت هایی از اعداد و اجسام مختلف به تعداد یک الی ده عدد احتیاج دارید. برای اجرای بازی اشیا را در تعداد گوناگون به صورت ردیف مانند یا دایره ای شکل در مناطق مختلف قرار دهید. در زمان پخش کردن آهنگ کودک محیط را جستجو می کند و اشیا و تعداد آن ها را مورد بررسی قرار می دهد.

با پایان یافتن آهنگ شما عددی را امتحان کرده و کودک بایستی در برابر شی موردنظر بایستد که به تعداد عدد گزینش شده است. این نوع بازی شیوه خوبی برای آموختن شمارش و همچنین تشخیص اعداد می باشد و در صورت تمایل می توانید الفبا یا اشیا را جانشین اعداد نمایید.

مناسب ترین انواع بازی برای تقویت ذهن کودک

در این مطلب به معرفی فهرستی از انواع مناسب بازی برای تقویت ذهن کودک پرداختیم که امیدواریم نهایت استفاده را از آن برده باشید. برای اطلاع از نقش اسباب بازی و فواید بازی در بیرون در رشد و شخصیت آن می توانید به این مطالب مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *