دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی فناوری ussd و آشنایی با این پروتکل پیام رسان

  • حکیمه فهیمی
  • ۱ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

امروزه فناوری ussd می تواند در انجام کارها به کمک آمده و سبب اجرای برخی امور با سرعت بیشتری شود. اگر برای شما هم جالب است تا از این فناوری بیشتر بدانید در این مطلب از آرگا به بررسی فناوری ussd پرداخته ایم.

در این مطلب به بررسی فناوری ussd می پردازیم. در حقیقت این فناوری یک پروتکل پیام رسانی شبیه sms می باشد که اکثر افراد در طی شبانه روز از آن جهت ارسال پیام های متنی بهره می گیرند.

آشنایی و بررسی فناوری ussd

در جامعه امروزی فناوری ussd بسیار کمک کننده بوده و برای انجام برخی امور سرعت بیشتری را موجب می شود. شما نیز می توانید خیلی راحت از این فناوری بهره بگیرید. واژه ussd مخفف جمله unstructured supplementray service data می باشد. در حقیقت ussd یک پروتکل پیام رسانی شبیه sms یا پیام کوتاه است که اکثر افراد روزانه از آن جهت ارسال پیام های متنی بهره می گیرند و همانند اس ام اس محصول زمان پیش از تلفن های هوشمند می باشد.

ussd راهکاری جهت ارتباط لحظه ای بوده و شبیه سرویس sms تاخیر ندارد. اما به خاطر این که قابلیت ذخیره و ارسال ندارد چنانچه پوشش از بین رود تعامل با کاربر کاملا قطع می شود. برای آشنایی بیشتر با فناوری ussd به ذکر مثالی می پردازیم. احتمالا هنگام نیاز به بسته اینترنتی سریعا گوشی موبایل را برداشته و با گرفتن یک کد دستوری نظیر #۷۷۰* در همان لحظه بسته اینترنتی خریداری می کنید. به چنین کدهایی، کد ussd گفته می شود.

در ادامه مطلب به بررسی فناوری ussd می پردازیم و همچنین به کاربردهای این فناوری نیز اشاره می شود و در انتها مقایسه ای میان ussd و سرویس sms صورت می گیرد.

عملکرد فناوری ussd

فناوری ussd پروتکلی ارتباطی است که از کدهای ساخته شده از کاراکترهای موجود در تلفن همراه بهره می گیرد. این روس بر اساس تعامل با اپراتورهای موبایل استوار می باشد. در این روش داده ارسالی به سرور بدون ذخیره شدن دیتا در سرور پاسخ داده می شود و سریعا بعد از دریافت درخواست کاربر از موبایل ، ناحیه ای در سرور جهت بررسی درخواست ایجاد می شود.

این فناوری ساختار مجزایی برای تامین امنیت نداشته و از استاندارها و مکانیزم های امنیتی شبکه GSM/ UMTS بهره می گیرد. به طور کلی در بررسی فناوری ussd مشخص شد عملکرد آن دارای دو حالت می باشد. حالت اول مدیریت در سمت تلفن همراه (PULL) و حالت دوم مدیریت در سمت شبکه (PUSH) است.

  •  آرون گروپس

عملکرد فناوری ussd به این صورت است که با ارسال پیام توسط کد دستوری ussd این کد که ترکیبی از اعداد و کاراکترهای خاص می باشد توسط شرکت مخابراتی شناسایی شده تا شما را به سمت سرویس صحیح هدایت نماید. موقع برقراری تماس با سرویس، به اطلاعات، دیتاها، آپدیت ها یا برنامه های ساده ارائه شده توسط سرویس دسترسی پیدا می کنید.

یکی از کاربردهای رایج فناوری ussd پرداخت و تراکنش های بانکی می باشد. این نوع خدمات امنیت بالایی دارد. درخواست های ارسال شده از سوی شما مستقیما به سرور بانک ارائه دهنده خدمات انتقال داده می شود و در حقیقت هنگامی که کاربر اطلاعات بانکی خود را برای نهایی کردن خرید وارد می کند هیچ جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

بستر مناسبی برای امنیت اطلاعات فراهم می باشد. سرور نیز متناسب با درخواست ارسال شده پاسخ را به سوی اپراتور ارسال و اپراتور هم به کاربر می فرستد. همچنین این امکان وجود دارد بروز رسانی های موجود شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و توییتر توسط ussd دریافت شود. برنامه های کاربردی ساخته شده متعددی روی ussd وجود دارد.

می توان یک کد ussd را شماره گیری نمود و یک فهرست باز می شود. از درخواست دیتا گرفته تا حتی پرداخت هزینه خدمات؛ بررسی ها نشان داد برنامه های فناوری ussd در برخی نقاط دنیا مانند افریقا از محبوبیت بالایی برخوردار است.  همچنین ussd در دنیای بانکداری دارای برنامه های کاربردی می باشد. ماهیت سریع این فناوری آن را برای پاسخ به سوالات و حتی انتقال اطلاعات ایده آل می سازد. ارسال پیام توسط آن سریعتر از یک برنامه بانکی موبایل می باشد و تقریبا از طریق هر تلفن همراهی امکان اجرا دارد.

ussd و ستاره مربع ها

ussd یک روش ارسال پیام در شبکه موبایلی یا شبکه GSM می باشد و به مفهوم شماره هایی مانند #X* است که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این روش بر اساس تعامل با اپراتورهای تلفن همراه نظیر ایرانسل، رایتل، همراه اول و … استوار می باشد. در این روش داده ارسال شده به سرور بدون ذخیره شدن اطلاعات در سرور پاسخ دهی می شود.

به عبارت دیگر کاربر با ارسال درخواستی به صورت ستاره … مربع (# … *) به شبکه می تواند گزینه هایی را به صورت منو یا فهرست مشاهده نماید و با انتخاب شماره هر یک از منوها و ارسال به سرور شبکه درخواست خود را مطرح نماید. سرور شبکه با دریافت این شماره و از طریق ناحیه کاری ایجاد شده مراحل درخواست کاربر یا مشتری را به سمت مربوطه هدایت می نماید.

یک روش سریع نیز قابل استفاده است. به طور مثال هنگامی که کد دستوری برای خرید را وارد می کنید یک منو ظاهر می شود که مثلا گزینه اول آن خرید شارژ است و شما نیز قصد خرید شارژ را دارید. برای سرعت بخشیدن به این کار می توانید به شیوه زیر عمل کنید.

به این نحو که به جای وارد نمودن کد اصلی و بعد انتخاب عدد لحاظ شده برای خرید شارژ مستقیما عدد مربوط به خرید را در کد اصلی به صورت زیر جایگذاری نمایید. مثلا #۱*۷۳۱*

مزایا و کاربردهای فناوری ussd

در این بخش از بررسی فناوری ussd به مزایا و کاربردهای آن اشاره می شود که از جمله آن ها می توان موارد زیر را ذکر کرد.

  • آفلاین بودن همه مراحل و عدم نیاز به اینترنت و ارسال پیامک
  • رایگان بودن سرویس ussd
  • رهایی یافتن از دردسر اشتباه وارد کردن کدهای شارژ طولانی ایرانسل یا همراه اول
  • به نصب هیچ نوع نرم افزار یا تغییر در تنظیمات موبایل نیاز ندارد.
  • دسترسی آسان
  • بهره مندی از خدمات ussd حتی با ساده ترین گوشی های همراه
  • امکان خریداری شارژ به صورت مستقیم
  • نیازی نیست به بانک مراجعه شود.

  • ثبت چند کارت بانکی در یک سیم کارت
  • افزایش خدمات الکترونیک و کاهش سفرهای درون شهری
  • بالا بودن سرعت انتقال و پاسخ دهی به دلیل عدم احتیاج به ذخیره سازی درخواست ها
  • ضریب امنیتی بسیار بالا به خاطر استفاده از فضای صوت
  • عدم احتیاج به ورود منوهای خاصی از موبایل و ارسال راحت با شماره گیری و فشردن کلید تماس یا CALL
  • فقط به شماره کارت بانکی و رمز دوم آن نیاز دارد و دیگر اطلاعات کارت مانند تاریخ انقضا یا CVV2 آن نیاز نیست.

در ادامه بررسی مزایا فناوری ussd قابل ذکر است از مزایای پرکاربرد این فناوری انتقال وجه، انتقال پایا، دریافت گزارش اقساط وام بانکی، پرداخت اقساط وام بانکی و حتی گرفتن موجودی سپرده بدون احتیاج به مراجعه بانکی می باشد که برای استفاده از این مزیت باید ussd بانکی که در آن حساب دارید را انتخاب نموده و از خدماتی که بانک برای این کد ارائه می دهد بهره بگیرید.

نکته: دقت داشته باشید که فقط می توانید از کد ussd بانک مشخصی استفاده کنید و هر بانکی کد مخصوص به خود را برای استفاده کاربرانش ارائه می دهد.

امنیت فناوری ussd

همانطور که اشاره شد این نوع خدمات با توجه به بهره گیری از فضای صوت امنیت بالایی دارد. درخواست های ارسال شده از سوی شما مستقیما به سرور بانک خدمات دهنده انتقال می یابد و در واقع هنگامی که اطلاعات کارت بانکی را برای نهایی کردن خرید وارد می کنید جای نگرانی وجود نداشته چرا که بستر امنیتی مناسب برای اطلاعات فراهم است. سرور هم متناسب با درخواست ارسال شده پاسخ را به سوی اپراتور می فرستد و اپراتور نیز به کاربر می رساند.

مقایسه ussd با سرویس SMS

در این بخش از بررسی فناوری ussd به مقایسه ussd با سرویس SMS می پردازیم. از تفاوت های اساسی میان ussd با SMS نحوه انتقال اطلاعات می باشد. ussd روشی برای ارتباط لحظه ای می باشد و در مقایسه با SMS فاقد تاخیر است. ولی چون قابلیت ذخیره سازی و ارسال را ندارد اگر پوشش از بین رود تعامل با کاربر کاملا قطع می شود.

و برخلاف SMS ارتباط مستقیم یک تلفن همراه با تلفن همراه دیگر را پشتیبانی ندارد. با سرویس SMS فقط می توانید متن ارسال کنید و هر پیامک دارای ۱۶۰ کاراکتر می باشد در صورتی که ussd می تواند ۱۸۲ کاراکتر را در بر بگیرد.

قابل ذکر است هر پیامک ارسال شده ابتدا در شبکه ذخیره می شود و سپس به مقصد ارسال خواهد شد ولی در سرویس های ussd همان لحظه که کد دستوری ارسال شود بلافاصله پیام دریافت می شود. در حقیقت ussd روشی برای برقراری ارتباط بین موبایل با شبکه و بالعکس می باشد ولی SMS برای ارتباط بین دو موبایل کاربرد دارد.

راه اندازی سرویس ussd

از راهکارهای راه اندازی سرویس ussd استفاده از شرکت های PSP ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین است که این شرکت ها هم می توانند در مورد داشتن درگاه به شما خدمات رسانی داشته باشند و هم می توانند در زمینه داشتن درگاه پرداخت روی موبایل احتیاج کاربر را مرتفع سازند.

برای داشتن درگاه می توان در آغاز با طی مراحل دریافت نماد الکترونیک و سپس مراجعه به شرکت های PSP درخواست خود را پیگیری نمود. و از آن جا که بیشتر شرکت های ارائه دهنده این خدمات توسط وب سایت هم در این حوزه فعالیت دارند به همراه این موضوع می توانید طراحی سایت را به آن ها بسپارید تا از طریق وب سایت هم فعالت خود را به طور وسیع و به تفضیل عرضه نمایید.

همانطور که در این مقاله علمی با فناوری ussd آشنا شدید به منظور مطالعه دیگر دانستنی های پر کاربرد همچون حافظه ssd و دارک وب می توانید به این مطالب منتشر شده مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *