دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

دارک وب چیست؟ آنچه باید درباره اینترنت تاریک بدانید

  • حکیمه فهیمی
  • ۹ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

بخش بسیار کوچکی از اینترنت که از چشم بیشتر افراد پنهان می باشد به اسم دارک وب موسوم است. اگر مایلید تا بدانید دارک وب چیست و این فضای ناشناس و تاریک بهشت خلافکاران است یا حافظ حریم شخصی کاربران، با این مطلب همراه ما باشید.

دارک وب محتوایی از شبکه world wide وب می باشد که در دارک نت ها قرار دارد. در این شبکه تاریک می توان اسلحه ، مواد مخدر، نرم افزارهایی برای هک رایانه کاربران ، مدارک جعلی یا حتی قاتل قراردادی را پیدا کرد. اما آیا پتانسیل دارک وب فقط برای فعالیت ها و مقاصد مجرمانه بوده و مزیتی ندارد؟ با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

دارک وب چیست؟ و هر آنچه باید از وب تاریک بدانید.

 

اگر فیلم هری پاتر را دیده باشید حتما اسم کوچه ناکترن برای شما آشناست. کوچه ای پر از مغازه هایی برای خرید و فروش و سال غیرقانونی و خطرناک و افرادی مخوف و مشکوک در این کوچه تاریک در حال پرسه زدن بودند. نظیر چنین کوچه ای در دنیای واقعی در فضای اینترنت پیدا می شود که به آن دارک وب می گویند. که البته حضور فیزیکی ندارد.

شاید در دارک وب از کمد ناپدید شونده هری پاتر خبری نباشد ولی در آن وسایل و موارد خطرناک بسیاری مانند اسلحه، اسکناس جعلی، مواد مخدر، نرم افزارهای حک رایانه کاربران، حساب های هک شده نتفلیکس، سنگ اورانیوم، اطلاعات ورود به حساب های بانکی، جعل مدارک علمی و … و حتی قانل قراردادی پیدا می شود.البته برعکس کوچه ناکترن که فقط برای مقاصد مجرمانه و شرورانه کاربرد داشت دارک وب فقط برای فعالیت های غیرقانونی نبوده و به طور مثال می توان در آن عضو کلوپ شطرنج شد یا به شبکه اجتماعی بلک بوک (Black Book) که نسخه دارک فیسبوک بوده و هیچ اطلاعاتی از کاربر دریافت نمی کند، بپیوندید.

ضمنا بسیاری از سازمان های معتبر نسخه ای از وب سایت خود را در دارک وب همراهی می کنند تا کاربرانی که به حریم شخصیشان اهمیت می دهند با حالتی نامرئی در آن ها به گشت و گذار بپردازند. ولی همانطور که دسترسی به کوچه ناکترن به سادگی میسر نمی شود دسترسی به دارک وب هم شیوه و پروتکل های خاصی را شامل می شود.

  •  آرون گروپس

به طور کلی دارک وب یا وب تاریک محتوایی از شبکه (وب جهان گستر) می باشد که در دارک نت ها (شبکه های همپوشانی که از اینترنت بهره می برند ولی برای دسترسی به نرم افزار به تنظیمات یا مجوزهای دسترسی ویژه ای نیاز داند) جای دارد. در ادامه مطلب با مفهوم دارک وب بیشتر آشنا می شوید و این که هر آنچه باید از وب تاریک بدانید را فرا می گیرید.

مفهوم دارک وب

بی شک جهان اینترنت آنچنان پهناور است که انتهایی برای آن به نظر نمی رسد. در حال حاضر بالغ بر دو میلیارد وب سایت در اینترنت وجود دارد که روزانه حدود ۵۰۰ هزار وب سایت جدید هم به این تعداد اضافه می گردد. با این وجود، این حجم از اطلاعات فقط بخش بسیار کوچکی از دنیای اینترنت را شامل می شود و قسمت عظیم این فضا از دسترس کاربران عادی خارج است.

به طور کل اینترنت از نظر سطح دسترسی کاربران به اطلاعات به سه ناحیه تقسیم بندی می شود. ۱. سرفیس وب ۲. دیپ وب و ۳. دارک وب

۱. سرفیس وب: شامل صفحاتی از وب است که در موتورهای جستجو مانند گوگل ایندکس شده و برای عموم کاربران در دسترس می باشد. در حقیقت هر چیزی که در گوگل بتوان جستجو کرد قسمتی از سوفیس وب بوده که این بخش کمتر از ۵ درصد نت را دربرمی گیرد.

۲. دیپ وب: قسمتی از نت که از دید کاربران عادی مخفی بوده چون توسط موتورهای جستجو ایندکس نشده است. مثلا آدرس ایمیل قسمتی از دیپ وب است. این بخش حدود ۹۶ درصد نت را در برمی گیرد.

۳. دارک وب: بخش خیلی کوچکی از دیپ وب بوده که عمدا از دید عموم مخفی شده است. در این محیط ناشناس بودن حرف اول را زده از این رو فعالیت های غیرقانونی و جرائم در این ناحیه از نت، رخ می دهد.

نام دارک وب برگرفته شده از اسم دارک نت است که زیرساختارهایی جهت جلوگیری از دسترسی عموم به اطلاعات خاصی می باشد. به طور مثال به هر اطلاعاتی که دسترسی به آن به خدمات یا اپلیکیشن ویژه ای نیاز دارد به دارک(تاریک) موسوم است. دارک وب شبکه ای ناشناس و رمزنگاری شده می باشد که با فرستادن ترافیک جستجو و وبگردی کاربر، توسط هزاران گره شبکه در سراسر دنیا، ردپای اینترنتی وی را می پوشاند. در دارک وب آدرس آی پی کاربر پنهان مانده تا ردیابی ارتباطات اینترنتی او آسان نباشد.

دارک وب محافظت از آی پی کاربر را با مخفی کردن آن در چندین لایه رمزنگاری شده و عبور ترافیک وی از میان شبکه ای از رایانه های تصادفی انجام داده که هرکدام از آن ها قبل از ارسال داده به سیستم بعدی یک لایه رمزنگاری را حذف می نماید. بنابراین اطلاعات به شکل کاملا تصادفی و ناشناس منتقل شده و امکان شناسایی مبدا، مقصد یا محتویات آن وجود ندارد.

برخلاف تصور بسیاری از کاربران دارک وب فضای بسیار کوچکی را شامل می شود و تعداد وب سایت های آن بین ۷ تا۳۰ هزار متغیر می باشد که این رقم تنها سه صدم درصد کل اینترنت را شامل می شود. در ضمن آمار روزانه تعداد کاربران در دارک وب نامشخص بوده و نمی تواند رقم قابل توجهی باشد. درباره دارک وب اغراق زیادی وجود دارد البته که این فضا به دلیل ناشناس بودن پتانسیل زیادی برای اهداف مجرمانه دارد ولی تاثیر این جرایم نسبت به همه جرائم سایبری که روزانه در نت رخ می دهد آنچنان زیاد نیست.

از سوی دیگر برخی منابع اشاره دارند که دارک وب خارج از دسترس قانون نبوده و در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۳۰۰  کاربر دارک وب به دلیل فعالیت غیرقانونی دستگیر شده اند. در سال ۲۰۲۰ نیز پلیس بین الملل ۱۷۹ فروشنده مواد مخدر را در وب تاریک در ۶ کشور شناسایی و دستگیر نمود. با کنار گذاشتن بخش مجرمانه دارک وب می توان گفت این فضا پتانسیل بالایی داشته و اصل برپایی اینترنت بر این اساس بوده یعنی فضایی خارج از کنترل قانون و دولت ها. به این مفهوم که فضایی برای ارائه ایده و نظریه ها بدون ترس از کنترل شدن به اشتراک گذاشته شود.

به طور کلی دارک وب یا وب تاریک شبکه ای است که در دسترس عموم نیست و اکثرا مقاصد غیرقانونی را در برمی گیرد. ردیابی فعالیت ها و شناسایی افراد در این فضا دشوار و غیرممکن می باشد. در این شبکه اطلاعاتی پنهان شده مانند اطلاعات هک شده از کاربران یا دستگاه پلیس که تحت مدیریت افرادی ناشناس است. اغلب افراد این فضا فروشندگان مواد مخدر، قاتلین، تروریست ها، هکرها، سودجوها و … هستند.

همانطور که پیشتر اشاره شد دارک وب قسمت کوچکی از دیپ وب یا وب پنهان است. فضای وب تاریک شامل سایت هایی است که برای عموم کاربران قابل مشاهده نیست و توسط ip های مخفی سرور اجرا می شوند. در این شبکه همه اطلاعات به شکل آنلاین و با پسوردهایی محافظت شده وجود دارند که جهت دسترسی به آن ها باید از چندین سد پرداختی عبور یا از نرم افزارهای ویژه ای استفاده نمود.

یکی از مواردی که به دارک وب منسوب است و امروزه مشخص شده که چیزی جز شایعه نیست عبارت «اتاق قرمز » می باشد. در این فضا معمولا کلاهبرداران اینترنتی در قبال دریافت مبلغی از افراد قول نمایش زنده و آنلاین شکنجه و آزار و اذیت انسان ها را می دهند ولی اقدامی صورت نمی گیرد و این کار فقط فقط ترفندی جهت دریافت پول و … می باشد. این برنامه به شکنجه، آزار و اذیت انسان ها از جمله کودکان را شامل می شود و آن گروه افرادی که وارد این برنامه می شوند می توانند در مورد نحوه اجرای شکنجه نظر بدهند.

ورود به محیط وب تاریک

با توجه به نبود نظارت قانونی بر دارک وب احتمال آلودگی به بدافزار و سرقت اطلاعات توسط مجرمان سایبری خیلی بالاتر از وبگردی معمولی است. از این رو برای ورود به چنین محطیطی پیش از هر چیز باید از نصب یک آنتی ویروس قوی روی سیستم اطمینان حاصل کرد. در ضمن لازم است از ابزارهایی جهت تغییر ip استفاده کرد ا حریم شخصی آنلاین شما حفظ شود و در برابر برخی جرایم سایبری مصون بمانید.

رایج ترین روش دسترسی به وب تاریک، شبکه تور (Tor) می باشد. Torمخفف روتر پیازی (the onion router) و نرم افزار رایگان و آزاد است. در سال ۲۰۰۲ وزارت دفاع امریکا استفاده از تور را به عنوان پروژه ای آزمایشی شروع کرد. دولت امریکا این سامانه رمزنگاری شده و نشناس را جهت مصونیت از ارتباطاتش در مقابل جاسوسی ایجاد کرد. ولی اندکی بعد ، ویژگی های رمزنگاری آن مورد توجه شرکت هایی که دغدغه امنیتی داشتند قرار گرفت و این پلتفرم متن باز خیلی سریع همه گیر شد.

سازمان های تبهکار سراسر جهان به پتانسیل این شبکه پی برده و امور مجرمانه شان را به محیط دارک وب انتقال دادند. شیوه کار تور ساده بوده و این سامانه از روش مسیریابی پیازی بهره می گیرد که در آن پیام های کاربر در پشت چندین لایه رمزنگاری شده قرار گرفته و بعد از درون شبکه ای از گره ها و سامانه ها که توسط کاربران داوطلب سراسر دنیا ایجاد شده، عبور می کند. وب سایت های میزبانی شده دارک وب دامنه یا پسوند [onion .] دارند.

Tor جهت مخفی کردن هویت کاربر طوری عمل می کند که هیچ کدام از سامانه های داوطلب به آدرس ip فرستنده و گیرنده دسترسی ندارند. به این نحو که هر یک از دستگاه های درون شبکه Tor که ترافیک کاربر از آن عبور می نماید تنها نشانی ip دستگاه قبلی را تشخیص داده ولی نمی داند این پیام اول از کدام سیستم فرستاده شده و به کدام کاربر باید برسد. از این رو شبکه Tor یکی از بهترین ابزارها جهت ناشناس ماندن کاربر، ممانعت از شنود ارتباطات و رهگیری اطلاعات بین کاربران اینترنتی می باشد.

مرورگرهای دارک وب

اگر تصور می کنید گشت و گذار در دارک وب کار راحتی است باید گفت اصلا اینطور نبوده و دارک وب محیطی به شدت آشفته و بهم ریخته است. چرا که همه کاربران آن ناشناس هستند و بعضی از ان ها به لطف این موضوع فکر کلاهبرداری از دیگران را در ذهن می پرورانند. برای دسترسی به دارک وب همانطور که پیشتر اشاره شد به مرورگر خاصی مانند تور نیاز دارید که هویت کابر را مخفی می کند.

شیوه کار تور در پنهان کردن هویت کاربران تقریبا بدون نقص و حتی جادویی می باشد. ولی تجربه فعالیت در آن همانند دارک وب غیرقابل اعتماد، غیرقابل پیش بینی و به شدت کندو آزاردهنده است. با این وجود برای آن هایی که به این موارد اهمیت نمی دهند دارک وب منظره تقریبا امنی از آنچه که در کوچه پس کوچه های دهشتناک و تاریک جوامع بشری روی می دهد را به نمایش می گذارد.

علاوه بر مرورگر تور ، از طریق مرورگر دیگری به اسم DuckDuckGO هم می توان به دارک وب دسترسی پیدا کرد که برای اینترنت عادی نیز قابل استفاده می باشد. DuckDuckGO برعکس سایر مرورگرها، اطلاعات شخصی کاربر را جمع آوری نکرده و آن را به اشتراک نمی گذارد. این مرورگر جهت جستجوی ناشناس در فضای نت ایده آل بوده و به خاطر نمایش لینک هایی با دامنه [onion .] برای جستجو در دارک وب هم کاربر دارد.

هر چند برای وب تاریک موتور جستجو هم هست ولی بهترین آن ها نیز نمی تواند همپای تغییرات سریع و مدام این فضای آشفته حرکت کند. تجربه کار با موتورهای جستجوی وب تاریک مشابه جستجو در اینترنت سی سال پیش است. به طور مثال Grams که بهترین موتور جستجوی وب تاریک محسوب می شود نتایج تکراری و غالبا غیرمرتبط با جستجوی کاربر را نمایش می دهد و در بیشتر مواقع با ارور ۴۰۴ مواجه می شوید.

یک روش دیگر جستجو در دارک وب Hidden wiki است که لینک های موجود در وب تاریک را برای کاربر نمایش می دهد. ولی باید دقت داشت روی هر لینک مشکوکی کلیک نشود. زیرا Hidden wiki تنها وب سایت های امن و معتبر را ایندکس نمی کند و احتمال دارد در این وب سایت با لینک هایی مواجه شوید که سیستم را به بدافزار آلوده می کنند یا کلاهبرداری هستند.

وب سایت های دارک وب تقریبا مشابه هر وب سایت دیگری در فضای نت هستند ولی تفاوت های اساسی نیز دارند. مثلا نحوه نامگذاری آن هاست. نشانی وب سایت های وب تاریک به جای ختم شدن به دامنه come. یا co. به پسوند onion. منتهی می شوند که فقط توسط مرورگرهای مجهز به پروکسی لازم نظیر تور قابل دسترسی می باشند. در ضمن این وب سایت ها از اعداد و حروف بهم ریخته در url خود بهره می گیرند که غالبا به خاطر سپردن آن ها ناممکن است.

بیشتر سایت های دارک وب را کلاهبرداران ایجاد می کنند که مدام نشانی آن را برای فرار از دست قربانیانشان تعویض می کنند. حتی فروشگاه های اینترنتی وب تاریک نیز که بیش از یک سال از فعالیتشان بگذرد احتمال دارد یکباره ناپدید شوند. قابل ذکر است بازار وب تاریک به لطف بیت کویین، رمز ارزی که دو طرف معامله در آن می توانند بدون اطلاع از هویت همدیگر و خارج از کنترل دولت ها در پلتفرمی قابل اطمینان به خرید و فروش (بعضا غیرمجاز و غیرقانونی) بسیار رونق پیدا کرده است.

تقریبا همه بازارهای سیاه دارک وب از بیت کویین یا سایر رمزارزها در تراکنش هایشان استفاده می کنند ولی این به مفهوم خرید و فروش صد در صد امن و بی خطر در این فضا نیست. ماهیت ناشناس این محیط انواع سارقان و کلاهبرداران را به خود سوق می دهد ولی کسی که برای خرید اسلحه یا مواد مخدر به وب تاریک مراجعه می کند نباید انتظاری به جز این داشته باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *