دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پرورش ارکیده سیمبیدیوم گیاهی همیشه سبز با گل های ارغوانی رنگ

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

کاشت و پرورش ارکیده سیمبیدیوم چندان سخت و پیچیده نیست و شما می تواند با مطالعه این مطلب به راحتی اقدام به کاشت و نگهداری این گیاه زیبا و همیشه سبز در منزل نمایید.

به طور کلی ارکیده سیمبیدیوم از انواع گلهای آپارتمانی محسوب می شود که ابتدا در کشور چین کشت می شده است و در حال حاضر نیز در نزد باغداران و دوست داران گیاه مورد کاشت و نگهداری قرار می گیرد. برای پرورش ارکیده سیمبیدیوم و نحوه کاشت و شرایط نگهداری از آن در ادامه بیشتر آشنا خواهید شد.

آشنایی با پرورش ارکیده سیمبیدیوم

بهتر است بدانید که ارکیده سیمبیدیوم یکی از زیباترین و محبوب ترین گل های جهان می باشد که هم از خارج از خانه و هم به عنوان یک گیاه آپارتمانی و تزئینی مورد کشت قرار می گیرد. این گیاه زیبا مقاومت بالایی در برابر هوای سرد و گرم دارد و به همین نیازی به نگرانی نسبت به شرایط کشت نیست.

چگونگی پرورش ارکیده سیمبیدیوم

ارکیده سیمبیدیوم را می توان گیاهی همیشه سبز دانست که اغلب به رنگ ارغوانی روشن مشاهده می شود و امروزه به عنوان گیاه مناسب دسته گل و شاخه بریده استفاده خواهد شد. به صراحت می توان گفت که گیاهان ارکیده به راحتی در فضای خارج از منزل رشد می کنند و اگر در معرض نور تابستانه نیز قرار گیرند به بهترین نحو گل هایشان شکوفا خواهد شد.

دستورالعمل کاشت ارکیده سیمبیدیوم

توجه داشته باشید که بهترین زمان برای کاشت بذر این گیاه اوایل تا اواسط بهار است که اگر قصد پرورش آن با دانه را دارید بایستی کمی صبر پیشه کنید. به طور کلی اگر گیاهتان از واریته هایی است که اندازه ای کوچک دارند بایستی یک ظرف کوچک و مناسب برای آن انتخاب کنید.

گلدان مناسب برای بذر های ارکیده باید بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر قطر و ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر ارتفاع داشته باشد. بسیاری از گل های ارکیده و همچنین سیمبیدیوم در صورتی که ریشه های آن محدود باشند رشد و پرورش بهتری خواهند داشت. گلدانی که برای بستر گیاهتان انتخاب می کنید بایستی حتما دارای سوراخ زهکشی باشد تا آب اضافی به راحتی از ته آن خارج شود.

دستورالعمل کاشت گل ارکیده

  •  آرون گروپس

 

پس از کاشت بذور درون گلدان بهتر است آن را در محیطی با نور بیشتر خورشید قرار دهید زیرا باعث می شود تا ریشه های ارکیده بدون مشکل رشد کنند. دقت داشته باشید که در روند کاشت حتما دست ها و گلدان استریل شوند. سپس چندین دانه بر روی خاک گلدان پراکنده کنید و در صورت نیاز از کود های سازگار با محیط زیست استفاده نمایید.

وقتی که جوانه های گیاه مقداری بزرگ شدند و تشکیل برگ دادند بایستی گیاه را از داخل گلدان بیرون بیاورید و تمام ریشه های مرده و فاسد را قطع کنید. پیش از قرار ریشه درون گلدان نیز بایستی ریشه را به چندین قسمت تقسیم کنید و پس از اضافه کردن ترکیب خاک روی آن را به خوبی بپوشانید.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن ها را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و نگهداری گل ارکیده سیمبیدیوم پرداخته ایم.

روش های مراقبت از ارکیده سیمبیدیوم

  • دما و نور:

این گیاه می تواند از گرمای بسیار زیاد تابستان بین ۱۰ تا ۱۸ درجه سانتی گراد تا دمای خنک و ملایم شب را به خوبی تحمل می کند. همچنین هوای سرد حتی تا منفی ۲ درجه سانتی گراد نیز برای چندین ساعت در طول شب نمی تواند به این گیاه صدمه ای وارد کند. با این حال توصیه می شود گیاهتان را از یخ زدگی محافظت کنید و رطوبت آن را بین ۵۰ تا ۷۵ درصد ثابت نگه دارید.

اگر گیاهتان را در محیط گلخانه پرورش می دهید بایستی دقت کنید که ارکیده در طول تابستان به ۵۰ تا ۶۰ درصد سایه نیاز دارد تا از سوختن برگ ها یا از قرار گرفتن آن ها در سایه بیش از حد جلوگیری کند. اما اگر ارکیده سیمبیدیوم را در فضای بیرون از خانه پرورش می دهید آفتاب صبحگاهی برای آن مفید است و با این حال بایستی سایه بانی در برابر نور زیادی خورشید برایش فراهم کنید.

  • خاک و کوددهی:

برای کاشت و پرورش ارکیده سیمبیدیوم می توانید از ترکیب چندین خاک مختلف استفاده کنید. در واقع خاک های پیت ماس، پرلیت و تراشه های ریز رخت یا پوسته های نارکیب با دانه های ریز و متوسط می توانند برای بستر این گیاه ایده آل باشند.

در مورد کوددهی گیاه نیز می توان گفت که پس از هر چهار مرتبه آبیاری سطوح بستر را با آب خالص باران پر کنید. از بهمن ماه تا تیر ماه نیز از کود های دارای مقادیر زیاد نیتروژن ۲۵.۹.۹ و از شهریور ماه تا دی ماه از مواد حاوی مقدار نیتروژن پایین ۶.۲۵.۲۵ استفاده نمایید. همچنین می توانید در طول ماه نیز به ازای هر گالون آب یک قاشق چای خوری کود بریزید.

دستورالعمل کاشت بذر ارکیده

  • آبیاری:

توصیه می شود که به هیچ وجه خاک بستر گیاه خشک نشود و همواره آن را مرطوب نگه دارید. در واقع برای این گیاه آبیاری یک مرتبه در طول هفته کافی است اما در طول روز های گرم تابستان شاید لازم باشد که دو مرتبه در هفته نیز به ان آب بدهید. بهتر است پیش از اواسط روز گیاه ارکیده سیمبیدیوم آبیاری را انجام دهید تا از رویش جوانه های جدید جلوگیری نشود. هر زمان احساس کردید استفاده از آب باران نیاز است حتما این کار را انجام دهید.

  • تعویض گلدان:

در نگهداری و پرورش ارکیده سیمبیدیوم دقت داشته باشید که بهترین زمان برای انجام تعویض گلدان گیاه ارکیده سیمبیدیوم بین آخر بهمن تا اواخر اسفند ماه است. اگر گیاهتان را درون ظرف کشت کرده اید و گیاه به اندازه ای باغ شده که نیاز به فضایی بزرگ تر دارد حال می توانید عمل تعویض گلدان خاک را انجام دهید.

برای انجام این کار در ابتدا یک قیچی استریل شده بردارید و هر بخش گیاه را به گونه ای که حداقل ۳ پیاز داشته باشند از ساقه زیرزمینی آن برش دهید. سپس ساقه های جدا شده را با استفاده از خاک پیت ماس و بارک درون بستر کشت نمایید.

پس از اتمام فرآیند کشت بهتر است تا سه هفته به بستر گیاه آب ندهید و تنها به منظور پیشگیری از خشک شدن برگ ها، پیاز و خاک آن را با اسپری دستی نمدار نمایید.

اصول تعویض گلدان گیاه

نکات مهم در نگهداری از گل ارکیده سیمبیدیوم

  • وقتی اقدام به پرورش این گیاه می کنید پیش از هر چیزی فضای کشت را انتخاب نمایید و تا حدالامکان جای آن را تغییر ندهید.
  • پس از گذشت مدتی گیاه به آب و هوای محیط عادت می کند پس اگر فضای آن را عوض نکنید گیاهتان سالم تر باقی می ماند.
  • دقت داشته باشید که معمولا خمیدگی و حالت افتاده برگ و ساقه این گیاه کاملا طبیعی است و به هیچ وجه از عمر گیاهتان کم نمی کند.
  • توصیه می شود پس از دریافت گل ۱۰ الی ۱۲ روز به آن آب ندهید و پس از اولین آبیاری یک مرتبه در طول هفته مجددا تکرار نمایید. پس از اتمام کار نیز اطمینان حاصل کنید که تمام آب اضافی از ته گلدان خارج شده باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *