دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

نگهداری گل ارکیده و اصول مهمی که در پرورش این گل باید رعایت کنید

  • سحر بهرامی
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از زیباترین و جذاب ترین گل های موجود در جهان گل ارکیده است که در تمام جهان طرفدار دارد، این محبوبیت به دلیل کم توقع بودن نیاز های این گیاه و همچنین زیبا بودن گل های آن است، نگهداری گل ارکیده می تواند برای کسانی که تجربه چندانی در نگهداری از گیاهان ندارند بسیار مناسب باشد.

یکی از زیبا ترین و ظریف ترین گل های موجود در جهان گل های ارکیده هستند، این گل دارای رنگ ها با سایز های مختلف هستند، به دلیل اقلام مختلفی که از این گل شناخته شده است شما می توانید با توجه به سلیقه و داشتن شرایط مناسب به راحتی به نگهداری گل ارکیده در منزل بپردازید. در گذشته مقاله در رابطه با نحوه تکثیر گل ارکیده منتشر کردیم در این مقاله روش های پرورش و نگه داری این گل زیبا را بررسی می کنیم.

نحوه پرورش و نگهداری گل ارکیده

گل ارکیده فقط ۱ مرتبه در سال گل می دهد، یکی از معروف ترین نوع های ارکیده به نام ارکیده شاپرکی است، همانگونه که گفتیم ارکیده انواع مختلفی دارد اما وجه مشرک بین آنها شرایط محیطی مناسبی است که باید فراهم کنید.

از آنجایی که گل ارکیده جز زیباترین و خاصترین گیاهان هستند آشنایی با نحوه نگه داری گل ارکیده برای کسانی که دوست دار این گل هستند بسیار مهم است چرا که دانستن نکات مهم درباره نگه داری گل ارکیده به شاداب ماندن گیاهتان کمک فراوانی می کند.

نکاتی مهم در جهت نگهداری گل ارکیده

قبل از هر چیز ابتدا باید نوع ارکیده ای که دارید مشخص شود زیرا همانطور که گفتیم ارکیده دارای گونه های مختلفی می باشد که هر کدام اصول نگهداری خود را دارد. به همین دلیل باید درباره نوع ارکیده خود اطلاعات لازم را داشته باشید.

مکان مناسب
اگر قصد نگه داری از این گل زیبا را در منزل دارید باید مکان مناسبی را برای نگه داری از آن در نظر بگیرید، بهترین مکان نگه داری گل ارکیده پشت پنجره های جنوبی منزلتان است، در کل باید مکان آن دارای نوری کامل باشد.

آبیاری مناسب
برای نگهداری گل ارکیده باید به میزان آبیاری آن دقت کنید چرا آبیاری نادرست باعث از بین رفتن گیاه می شود، برای آبیاری صحیح بهتر زمانی اقدام کنید که سطح خاک کاملا خشک شده باشد، در هوای گرم هفته ای ۱ مرتبه در هوای سرد هر ۱۲ روز یک بار آبیاری شود. زمانی که گیاه تان گل دار است از پاشیدن آب بر روی گل های آن خودداری کنید. هنگام آبیاری سعی کنید تمام قسمت های خاک را مرطوب کنید.
چگونگی پرورش و نگهداری از گل ارکیده
خاک مناسب
بهترین خاک برای نگه داری گل ارکیده خاکی سبک و داری قدرت زهکشی بالایی است. برای خاک ارکیده بهتر است از خاک برگ+ پیت موس+ +خاک معمولی استفاده شود. ارکیده در خاک های معمولی رشد آنچنانی ندارد به همین دلیل خاک مهم ترین گزینه برای هر گیاه است
کود دهی
برای کوددهی جهت رشد بهتر ارکیده باید دقت کنید، کود دهی باید ماهی یک مرتبه انجام شود نه بیشتر، ازدیاد در کوددهی باعث از بین رفتن گل می شود.
راز هایی مهم درباره شاداب ماندن گل ارکیده
تهویه مطلوب
زمانی که گل ارکیده را در منزلتان نگهداری می کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که که حتما در آن مکان هوا در جریان باشد، ارکیده برای زنده ماند نیاز به هوایی مطلوب و تازه دارد. شما می تواند از پنکه برای تهویه هوا استفاده کنید.
استفاده از گلدانی مناسب
 برای پرورش و نگه داری از گل ارکیده باید از گلدان هایی مناسب و دارای زهکشی بالا استفاده کنید، چرا که ریشه های ارکیده به پوسیدگی ریشه بسیار حساس هستند.
روش های نگهداری از ارکیده
دمای مطلوب
بهترین دما برای پرورش و نگهداری گل ارکیده دمایی بین ۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است، اگر ارکیده تان در این دما قرار بگیرد به بهترین نحو رشد خواهد کرد، سعی کنید گیاهتان در بالا تر و پایین تر از دمای مشخص شده قرار نگیرد چرا که باعث از بین رفتن گیاهتان خواهد شد.
رطوبت مطلوب
ارکیده برای رشد خود به رطوبت نسبی احتیاج دارد رطوبتی بین ۶۰ الی ۴۰ درصد که این رطوبت به طور طبیعی در خانه وجود ندارد، اگر این میزان رطوبت را در منزل برایش فراهم کند رشد خوبی از آن خواهید دید، برای تامین رطوبت گل ارکیده می توانید از مه پاشی با استفاده از یک بطری اسپری آب این کار را انجام دهید. سعی کنید روزی ۱ مرتبه این عمل را انجام دهید.
از ازدیاد در این کار خودداری کنید رطوبت بالای ۶۰ درصد گیاه را از بین می برد.
نور مناسب
گیاه ارکیده را باید از تابش مستقیم نور خورشید حفظ کرد چرا که نور مستقیم را دوست ندارد، اگر در بیرون از منزل از آن نگهداری می کنید بهتر است که آن را در نیم سایه قرار دهید.
همه چیز درباره نگهداری از گل ارکیده

تکثیر گل ارکیده

روش تکثیر این گل کمی سخت بوده و امکان خراب شدن گیاه و عدم موفقیت این کار زیاد است، حال در صورتی که علاقمند به کاشت و تکثیر گل ارکیده در منزل هستید، لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید :

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روش های مختلفی برای این منظور وجود دارد؛ قلمه زدن، تقسیم کردن، کاشت دانه یا کاشت پیاز گیاه. در هر روش نسبت به نوع ارکیده ای که می خواهید تکثیر آن را انجام دهید، عملکرد های متفاوتی خواهند داشت. اگرچه قلمه زنی ممکن است برای تکثیر ارکیده عمل نکند، اما روش تقسیم کردن برای انواع ارکیده ها مناسب بوده و دارای نوسانات کمتری می باشد.

برای تکثیر این گل می توانید از ریزوم آن استفاده کنید به این صورت که ریشه را از خاک آن بیرون آورید و با احتیاط قسمتی از آن را جدا کنید، سپس گرد و خاک متصل به آن را با استفاده از یک محلول ضد قارچ تمیز کرده و با این کار از ابتلای گیاه به بیماری های احتمالی پیشگیری نمایید، اکنون می توانید این گیاه جدا شده را در گلدانی جدید با خاک تازه بکارید.

نگه داری ارکیده

روش دیگر برای تکثیر گل ارکیده؛ با استفاده از جوانه های روی گیاه است، در برخی از گونه های ارکیده ها این جوانه ها بر روی نوک ساقه ایجاد می شوند، سپس به آرامی جوانه را از گیاه مادر جدا کنید و در گلدانی جدید بکارید، اگر جوانه بدون ریشه است، می توانید قسمت انتهایی آن را کمی باز کرده تا به تولید ریشه کمک شود، البته مواظب باشید که گیاه آسیب نبیند.

نکته مهمی که در تکثیر گل ارکیده باید رعایت شود؛ مرطوب نگه داشتن گیاه جدید است، البته گیاه را باید در مکانی گرم و تقریبا تاریک قرار دهید، زیرا تابش نور مستقیم خورشید موجب سوختن گیاه جوان می شود، بعد از اینکه گیاه دز گلدان حالت پایدار خود را حفظ کرد، می توانید این گلدان را در نزد گلدان های دیگر قرار دهید.

نکات مهم

  • زرد بودن و یا قهوه ای بودن برگ های ارکیده نشان دهنده نشان گر دریافت میزان زیادی از نور خورشید.
  • پررنگ بودن برگ ها نشانگر عدم دریافت نور کافی است.
  • رنگ اصلی برگ های ارکیده باید سبز روشن باشد.
  • نور دریافتی ترکیده باید به صورت غیر مستقیم باشد.
  • علت شکوفه ندادن گیاه شما از عدم دریافت نور کافی است شما می توانید از لامپ هایی با نور سفید نیاز نوری این گیاه را فراهم کنید.

پرورش گل ارکیده

  • شکوفه دادن هر گونه از گل ارکیده متفاوت است و ممکن است هر کدام در فصل مخصوص خود گل بدهند.
  • از غرقابی کردن خاک گیاه به شدت خودداری کنید.
  • بهترین زمان آبیاری گل ارکیده ابتدای صبح است.
  • خاک ارکیده باید مخلوطی ار دانه های ریز و درشت باشد.
  • زمانی که برگ های گل ارکیده بزرگ شد نیازمند آب بیشتری خواهد بود.
  • بعد از اتمام فصل گل دهی اقدام به تعویض گلدان و خاک کنید.

بعد از آشنایی با روشهای نگهداری و تکثیر گل ارکیده، در صورت تمایل برای یادگیری روش های پرورش گل ارکیده سیمبیدیوم و ارکیده فیلیپینی می توانید از مطالب قبلی آرگا در این زمینه دیدن کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *