دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چه نوشیدنی گیاهی برای گلو درد موثر است؟

  • ساناز براتی
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

برای درمان گلو درد چای و دمنوش های گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان و ضد باکتری وجود دارند که در طب سنتی و پزشکی مورد تایید بوده و در دسترس هستند. از این رو قصد داریم در این مطلب شما را با انواع نوشیدنی گیاهی برای گلو درد آشنا نماییم.

گلو درد یک بیماری شایع و در عین حال ناراحت کننده می باشد که مهمترین علامت آن درد و تحریک گلو به ویژه در زمان بلع است. با این وجود در حال حاضر درمانی های بسیاری برای رفع این مشکل وجود دارند که می توان از آن ها بهره برد. نوشیدنی های گیاهی برای گلو درد یکی از روش های درمان این مشکل می باشند.

آشنایی با انواع نوشیدنی گیاهی برای گلو درد

گلو درد یک بیماری بسیار شایع در کودکان و بزرگسالان می باشد که در فصول سرد شدیدتر خواهد بود. برای درمان گلو درد روش های پزشکی و سنتی بسیاری وجود دارند که بسیار نتیجه بخش بوده و به سادگی می توانند در بهبود این مشکل مفید واقع شوند.

آشامیدنی های گیاهی برای گلو درد

بیماری گلو درد به دلیل وجود برخی از باکتری های مضر و یا ویروس های مختلف در ناحیه گلو رخ می دهد، که در واقع پاسخ سیستم ایمنی بدن به ویروس یا باکتری محسوب می شود. پاسخ طبیعی سیستم ایمنی بدن به التهاب و تورم غشاهای مخاطی در گلو خواهد شد. روش های خانگی و سنتی مختلف برای درمان طبیعی گلو درد وجود دارند که چای ها و نوشیدنی های گیاهی از مهمترین آن ها محسوب می شوند.

نوشیدنی گیاهی مناسب برای گلو درد

تمام نوشیدنی های گرم به شکلی طبیعی آرامش بخش می باشند. چای گرم سبب مرطوب ماندن گلو خواهد شد. در زمان بیماری مربوط ماندن بدن و گلو بسیار مهم می باشد. اغلب چای هایی که از سوی طب سنتی پیشنهاد می شوند مانند چای سبز و سفید سرشار از آنتی اکسیدان می باشند که از بدن در برابر سموم مضر در محیط کمک می نماید. آنتی اکسیدان ها باعث می شوند تا بدن در دوره بیماری سالم بماند و بهبود یابد.

نوشیدنی های مختلف گیاهی در انواع مختلفی وجود دارند که هر یک دارای مزایای مخصوص به خود می باشند، برخی چای های و نوشیدنی ها دارای عصاره ژله مانند می باشند که موکوس را حل کرده و ژل سبب تسکین می گردد و حساسیت گلو را از بین خواهد برد. علاوه بر این انواع دیگری از چای های گیاهی ضد قارچ، ضد التهاب و ضد باکتری یا ضد انعقاد وجود دارند که بسیار مفید واقع می شوند.

  •  آرون گروپس

آشامیدنی های گیاهی برای گلو درد و درمان آن

همچنین چای و نوشیدنی های مختلف در زمان ترکیب شدن با برخی از عوامل و مواد دیگر تاثیر بیشتری خواهند داشت، برخی از این عوامل شامل موارد زیر می شوند:

  • با اضافه کردن مرکبات به ویژه لیمو و پرتقال به نوشیدنی ویتامین C اضافه خواهید کرد.
  • عسل ماده ای است ضد باکتری که می تواند با ترکیب شدن در نوشیدنی شما سیستم ایمنی بدن را تنظیم نماید.
  • سرکه سیب کمک کننده به هضم و سلامت کلی بدن می باشد که در نوشیدنی ترکیب می شود.
  • جوش شیرین ماده ایست ضد باکتری که باعث کشتن باکتری ها و مخمرها در زمان گلو درد خواهد شد.

در ادامه مطلب با بهترین نوشیدنی های گیاهی برای گلو درد آشنا خواهیم شد، همراه ما باشید.

نوشیدنی گیاهی برای بهبود گلو درد

پوست درخت نارون

نارون گیاهی است تایید شده در طب سنتی و FDA که آن را به عنوان یک ماده ایمنی می شناسند. در برخی موارد این ماده به صورت قرص فروخته می شود، اما در طب سنتی از پوست درخت برای تهیه جوشانده استفاده می شود. جوشانده پوست درخت نارون و مصرف آن درمانی مناسب برای گلو در می باشد. برای تهیه این جوشانده می توانید به روش زیر عمل کنید.

حدود دو فنجان آب را بجوشانید و سپس زیر شعله را کم کرده و ۲ قاشق سوپ خوری پوست یا پودر نارون، یک قاشق چای خوری عسل و ۲ قاشق چای خوری چای سبز را با هم مخلوط کرده و به آب جوشیده شده اضافه نموده و اجازه دهید تا به مدت ۵ دقیقه روی حرارت کم باقی بماند. در ادامه نوشیدنی را صاف نموده و میل کنید. در طول روز یک تا دو مرتبه نوشیدن این چای باعث بهبود گلو درد خواهد شد.

بعضی از نوشیدنی های گیاهی برای گلو درد

چای ریشه شیرین بیان

یکی دیگر از نوشیدنی های مفید گیاهی برای درمان گلو درد چای ریشه شیرین بیان می باشد. البته این نوشیدنی را باید به مقدار کم بنوشید، همچنین می توانید آن را غرغره نمایید، فراموش نکنید که نوشیدن بیش از اندازه این چای اثرات منفی به دنبال خواهد داشت. برای تهیه این نوشیدنی به شکل زیر عمل می کنیم:

آشامیدنی گیاهی برای گلو درد

۲ قاشق سوپ خوری ریشه شیرین بیان را خرد کرده یا رنده نمایید، یک قاشق چای خوری دارچین و کمی پوست پرتقال را به صورت دلخواه با هم مخلوط نمایید که آن ها را به آب جوشیده اضافه نمایید، شعله گاز را کم کرده و اجازه دهید تا به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. نوشیدن این چای می تواند در بهبود گلو درد موثر و مفید باشد، اما همانطور که گفته شد در مصرف آن زیاده روی نکنید و قبل از آن با متخصص گیاهی مشورت نمایید.

بعضی آشامیدنی های گیاهی برای گلو درد

چای ریشه گل ختمی

در زمان ابتلا به گلو درد و سرفه شدید، نوشیدن چای ریشه گل ختمی روشی موثر برای کمک به بهبود خواهد بود. برای تهیه این چای کمی آب را با ۲ قاشق سوپ خوری تکه و یا رنده شده گل ختمی و همچنین ۲ قاشق چای خوری نعناع مخلوط کرده و اجازه دهید تا بجوشد، بعد از جوشیدن آب حرارت را کم کنید . اجازه دهید تا به مدت ۵ دقیقه دم بکشد، می توانید بعد از جوشیدن آب مواد را به آن اضافه نمایید. از نوشیدن این چای لذت ببرید و گلو درد خود را بهبود دهید. نعناع را می توانید از این چای حذف کنید.

برخی آشامیدنی گیاهی برای گلو درد

چای لیمو عسل

چای لیمو عسل نوشیدنی مفید دیگر برای درمان گلو درد می باشد، که کاملا گیاهی است. اغلب مرکبان به ویژه لیمو و پرتقال بسیار مفید برای اضافه شدن ویتامین C به رژیم غذایی می باشند. علاوه بر این مرکبات سرشار از آنتی اکسیدان هستند و مفید می باشند. عسل نیز یک ماده ضد باکتری می باشد که برای کمک به سیستم ایمنی بدن مفید می باشد، مخلوط عسل و لیمو می تواند بسیار مفید برای گلو درد باشد.

برای تهیه این نوشیدنی به آب، چای سبز، ۲ قاشق ریشه زنجبیل و نصف لیمو یا ۱ قاشق سوپ خوری آب لیمو و ۱ قاشق سوپ خوری عسل نیاز داریم. آب را به جوش آورید و زیر شعله را کم کنید، سپس مواد را به آن اضافه نموده و بگذارید تا به مدت ۳ دقیقه در حرارت ملایم دم بکشد. نوشیدنی یا چای شما آماده خوردن است، نوش جان.

انواع نوشیدنی گیاهی برای گلو درد

چای نعناع فلفلی

نعناع فلفلی گیاهی است بسیار مفید که دارای برگ های فراوان می باشد، اغلب در اروپا و خاورمیانه رشد می نماید و در طب سنتی بسیار پر کاربرد می باشد. از برگ های گیاه نعناع فلفلی برای تهیه دمنوش استفاده می شود. ماده مفید و موثر اصلی موجود در نعناع فلفلی، منتول می باشد که برای درمان درد معده و تسکین ماهیچه های دردناک بسیار مفید می باشد، همچنین این نوشیدنی گیاهی در درمان گلو درد مفید است.

آشامیدنی گیاهی برای بهبود گلو درد

برای تهیه دمنوش نعناع فلفلی مقداری آب را بجوشانید و بعد حرارت را کم کنید، مواد لازم یعنی ۴ تا ۶ گرم نعناع فلفلی یا دو کیسه چای نعناع، ۲ قاشق چای خوری زنجبیل خرد شده، یک چهارم لیمو یا نصف قاشق سوپ خوری آب لیمو و یک قاشق سوپ خوری عسل را با به آب جوشیده شده اضافه نمایید حرارت را خاموش کرده و نوشیدنی را بعد از کمی خنک شدن میل نمایید.

 آشامیدنی گیاهی برای درمان گلو درد

چای ریشه زنجبیل

زنجبیل یکی از گیاهان مهم و مفید در طب سنتی می باشد که حاوی آنتی اکسیدان و مواد مغذی دیگر می باشد. آنتی اکسیدان موجود در زنجبیل برای از بین بردن سموم محیطی کمک کننده هستند و به بدن کمک می کنند تا تمام انرژی خود را برای مبارزه با عفونت متمرکز نماید. چای زنجبیل در کنار عسل و لیمو ترش تمام مواد مغذی برای درمان گلو درد را در خود جای می دهد.

آشامیدنی سنتی گیاهی برای گلو درد

برای تهی چای ریشه زنجبیل مقداری آب را بجوشانید و سپس ۲ قاشق چای خوری چای سبز به دلخواه، ۲ قاشق چای خوری ریشه زنجبیل خرد شده، نصف لیمو یا آب لیمو و یک قاشق عسل را به آن اضافه نمایید، اجازه دهید تا چای به مدت ۳ تا ۵ دقیقه در حرارت پایین، دم بکشد، سپس حرارت را خاموش کرده و چای را بنوشید. روزی دو تا سه مرتبه این نوشیدنی را برای درمان گلو درد خود بنوشید.

برخی نوشیدنی گیاهی برای گلو درد

چای زردچوبه

زردچوبه ادویه ای پرکاربرد در آشپزخانه و طب سنتی می باشد که خواص ضد التهابی آن در طب سنتی و پزشکی مدرن به اثبات رسیده است. ماده فعال در زنگ زرد زردچوبه، کورکومین نام دارد که در مکمل های ضد التهاب از آن استفاده می شود. چند روش مختلف برای جذب بیشتر این ماده وجود دارد. مکمل های کورکومین از چربی های مختلفی به نام فسفولیپیدها برای کمک به حمل کورکومین به خون استفاده می نمایند.

برای تهیه این نوشیدنی گیاهی درمان کننده گلو درد یک قاشق سوپ خوری زردچوبه را با نصف قاشق چای خوری فلفل سیاه و مقداری آب ترکیب نمایید و بر روی حرارت قرار دهید، با گذشت ۵ دقیقه نوشیدنی آماده خوردن است، قبل از مصرف می توانید مقداری عسل برای بهتر شدن مزه به نوشیدنی خود اضافه نمایید و بعد میل کنید.

از آشامیدنی های گیاهی برای گلو درد

چای سبز و بهبود گلو درد

چای سبز یکی از نوشیدنی های مهم و سنتی است که از گذشته ی دور آن را مصرف می کنند. این چای از گل کاملیا به دست می آید که غیر اکسید شده بوده و دارای طعم ملایم و رنگی سبز می باشد. شاید چای سبز اثری مستقیم روی گلو نداشته باشد ولی مصرف چای سبز گرم برای درد گلو و آرامش بخشی بسیار مفید می باشد. علاوه بر این چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که برای رفع چرک گلو و التهابات بسیار مفید است.

آنتی اکسیدان باعث حذف ترکیباتی به نام رادیکال های آزاد می شود که در بدن تجمع کرده و مضر هستند. رادیکال های آزاد در بدن تولید می شوند ولی از برخی محیط ها مانند اگزوز خودرو، دود سیگار و دیگر شکل های آلودگی نیز رادیکال های آزاد را وارد بدن می کنند. آنتی اکسیدان در بدن در زمان بیماری به بدن کمک می کند تا بجای برخورد با آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد، با عفونت ها مبارزه نماید. چای سبز اگر در دمای ۱۷۵ درجه سلسیوس به مدت ۲ تا ۳ دقیقه دم کشیده شود بسیار مناسب خواهد بود.

نوشیدنی های گیاهی برای گلو درد

چای بابونه

چای بابونه یکی دیگر از نوشیدنی های گیاهی برای گلو درد می باشد. بابونه گیاهی است اروپایی که می تواند با عنوان چای مورد استفاده قرار گیرد. این نوشیدنی بسیار آرامش بخش بوده و برای قبل خواب مناسب است. کافئین موجود در بابونه می تواند آرام کننده ی اعصاب باشد. بابونه برای کاهش اضطراب نیز مفید است، شاید این نوشیدنی مستقیما برای درمان گلو درد مفید نباشد، اما خواص آرامش بخشی آن بسیار مفید است و می تواند برای ایجاد آرامش و بهبود بیمار مفید باشد.

 آشامیدنی و چای گیاهی برای گلو درد

دیگر نوشیدنی های مفید برای گلو درد

علاوه بر نوشیدنی های معرفی شده در بالا، چند نوع چای دیگر مفید برای گلو درد وجود دارند که شامل موارد زیر می شوند:

  • گندنای کوهی
  • چای گیلاس
  • اکالیپتوس
  • زغال اخته
  • رازیانه
  • گل داوودی

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *