دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

شربت زوفا و ترکیبات گیاهی این دارو

  • ساناز براتی
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

شربت زوفا یک نوع داروی گیاهی ضد سرفه و بسیار مفید در درمان گلودرد، التهاب گلو، سرفه خشک و تنگی نفس می باشد. این شربت دارای عسل و ترکیبی از گیاهان زوفا، انجیر، عناب، گل نیلوفر، دانه به، انجیر و … می باشد.

شربت زوفا عسلی نیاک محصولی است کاملا گیاهی که در مواقع سرماخوردگی و حساسیت کاربرد زیادی دارد. این دارو با عنوان یک ضد سرفه، خلط آور و تب بر محسوب می گردد. ترکیبات گیاهی دارویی کاملی برای سرماخوردگی در این دارو وجود دارد. مصرف این دارو سبب نرم شدن گلو، کاهش تحریکات گل و سرفه های خشک و همچنین بهبود تنگی نفس و التهابات مجاری تنفسی خواهد شد.

شربت ضد سرفه زوفا

معرفی شربت زوفا

شربت زوفا دارای خواص ضد سرفه و نرم کنندگی سینه و ضد التهاب مجاری تنفسی می باشد. در تهیه این دارو از گیاهان دارویی مختلفی بهره برده شده است که باعث می گردد تا محصولی با چندین خاصیت به ویژه رفع سرفه، تنگی نفس، نرم کنندگی سینه و خلط اوری را در کنار هم دارا باشد. همانطور که از نام این دارو مشخص است مهمترین گیاه استفاده شده در آن زوفا می باشد.

 زوفا و موارد مصرف این شربت

زوفا گیاهی است که برای بهبود مشکلات تنفسی کمک زیادی می کند و ضد باکتری و ضد ویروس می باشد. از دیگر گیاهانی که در این دارو وجود دارد می توانیم به گل نیلوفر، عناب، گل گاو زبان، سپستان، مویز، انجیر، به دانه، شیرین بیان، پرسیاوشان، کبر، تخم ختمی، زوفا، بنفشه معطر، تخم خیار چنبر، بسباسه، صمغ عربی، پنیرک و استویا اشاره نمود.

با اضافه شدن عسل به این ترکیبات گیاهی تاثیرگذاری آن چندین برابر خواهد شد، تمام این گیاهان دارای خاصیت ضد سرفه و نرک کنندگی سینه می باشند.

با توجه به مطالعات بالینی انجام شهد در این مورد، این دارو در مصدومان شیمیایی تاثیرات بالایی در جهت رفع سرفه مزمن و برطرف شدن مشکلات تنفسی در آن ها دارد و از این جهت باعث شده تا کیفیت زندگی این اشخاص تا سطح قابل قبولی بهبود یافته و بالا رود.

نوشیدنی و داروی زوفا

  •  آرون گروپس

فوائد ترکیبات گیاهی موجود در داروی زوفا

همانطور که گفته شد زوفا اصلی ترین ماده گیاهی در شربت زوفا می باشد که نام دارو نیز از آن گرفته شده است. گیاه زوفا دارای عطر خاصی می باشد که برای درمان سرفه و ناراحتی های ریه بسیار کمک کننده است و باعث نرم شده سینه می شود. علاوه بر این زوفا گیاهی است خلط آور که در درمان آسم موثر می باشد.

گل گاو زبان گیاه دیگری است که در این شربت یافت می شود. این گیاه برای درمان تنگی نفس، سرفه، سرماخوردگی بسیار مفید و کمک کننده می باشد.

علاوه بر این عصاره گیاهان گل نیلوفر و تخم خیار چنبر دارای اثرات ضد تب می باشند و برای از بین رفتن تب موثر هستند.

داروی ضد سرماخوردگی زوفا

گیاهان دیگر مانند عناب، به دانه، گل ختمی و … که در این دارو وجود داند برای نرم کردن سینه و مجاری تنفسی بسیار مفید هستند.

همچنین انجیر دارای خواص ضد التهابی بوده که در این دارو وجود دارد. خواص ضد تنگی نفس پنیرک، شیرین بیان و مویز در این شربت باعث می شود تا مشکلات تنفسی و سرفه برطرف شوند.

شربت زوفا و استفاده از آن

مکانیسم اثر دارو

روفا دارای آلفا پینن می باشد که باعث به وجود آمدن خواص ضد التهابی و تنگی نفس می گردد. گیاهان ختمی، پنیرک و عناب در این دارو نیز دارای موسیلاژ می باشند که سبب نرمی سینه و خلط اوری می گردد. زمانی که خلط های موجود در گلو بیرون ریخته می شوند، از شدت سرفه ها کمتر خواهد شد.

بزرگسالان و کودکان می توانند از این دارو استفاده نمایند. در ضمن این شربت دارای عسل نیز می باشد که برای تسکین گلو بسیار مفید می باشد.

داروی آشامیدنی زوفا

ویژگی های داروی گیاهی زوفا

با توجه به موارد گفته شده شربت گیاهی روفا نیاک دارای ویژگی های زیر می باشد:

  • خواص ضد تب
  • خلط آور و نرم کننده گلو
  • بدون الکل، بدون قند و بدون هیچ ماده رنگ دهنده
  • نرم کننده سینه و ضد التهاب مجاری تنفسی
  • ضد ویروس و ضد باکتری
  • بهبود دهنده آسم و تنگی نفس
  • تسکین دهنده سرفه مزمن
  • دارای عسل
  • ضد سرفه

شربت زوفا و موارد استفاده از آن

داروی زوفا یک ضد سرفه قوی

شربت زوفا دارای عسل، یک نوع ضد سرفه قوی می باشد. با نگاهی دقیق تر به ترکیبات گیاهی این داروی خواهید فهمید که با بوده مواردی مثل تخم ختمی، دانه به، سپستان و زوفا داشتن همچنین خاصیتی دو از انتظار نیست. همانطور که بارها اشاره شد مهمترین و موثرترین ترکیب گیاهی موجود در این دارو زوفا می باشد که تاثیری بالا در رفع سرفه دارد. عصاره گیاه زوفا دارای آنتی اکسیدان هایی بسیار قوی مثل فلاونوئیدها و ترکیبات ضد التهاب به ویژه رزماریدین، اسید کافئیک، لیمونن، تانن و … می باشد. این موارد تحرکات گلو را کمتر می کند و سبب نرم شدن سینه می شود.

داروی گیاهی زوفا

بهبود آسم و تنگی نفس با داروی زوفا

همانگونه که گفته شد گیاه زوفا ضد التهابی قوی می باشد که از جمله آلفا پنین را در خود جای داده است که برای رفع التهاب مجاری تنفسی کمک بسزایی دارد.

علاوه بر این وجود این ماده در کنار عسل، عناب و گل گاو زبان با خواص ضد آلرژی که دارند باعث می شود تا از حملات آلرژیک که سبب بیشتر شدت هیستامین و در نهایت تنگی نفس می شوند جلوگیری نماید و از بروز حساسیت های فصلی جلوگیری نماید.

شربت زوفا و کاربرد آن

درمان گلو درد و التهاب مجاری تنفسی با داروی زوفا

همانطور که دیدیم تمام گیاهان استفاده شده در این شربت، دارای خواص ضد التهابی و آرامش بخش می باشد که سبب می شود تا التهاب مجاری تنفسی برطرف شده و گلو درد رفع شود. ترکیبات دانه به، سه پستان، گل نیلوفر، تخم ختمی و گیاه زوفا که در این دارو وجود دارند سبب می شود تا باکتری های سد کننده گلو از بین رفته و با خلط آوری عفونت باکتریایی از گلو خارج شود.

با مصرف این داروی گیاهی خیلی راحت می توانید در طی چند روز بهبود گلو درد و سرماخوردگی را مشاهده نمایید.

معرفی شربت زوفا

درمان سرماخوردگی با داروی زوفا

تمام عصاره گیاهان به کار رفته در داروی زوفا با هدف بهتر شدن و درمان سرماخوردگی و علائم آن استفاده شده اند. گیاهان انجیر، دانه به، تخم ختمی و پنیرک برای درمان سرفه خشک و گلو درد و همچنین گیاهان زوفا، عسل، بنفشه معطر، پرسیاوشان به منظور مبارزه با عامل های ویروسی و باکتریایی و تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده شده اند. علاوه بر این تخم خیار چنبر، سپستان و گل نیلوفر هم برای برطرف شده علائم آلرژیک مثل تنگی نفس، عطسه، آبریزش بینی و … در دوره سرماخوردگی استفاده شده اند. این دارو با از بین بردن عوامل ویروسی و باکتریایی که بدن را درگیر نموده اند، کم کم تب ناشی از سرماخوردگی را بهبود می دهد.

بررسی شربت زوفا

روش مصرف دارو

این دارو برای بزرگسالان و همچنین کودکان قابل مصرف می باشد. برای اطلاع از روش مصرف می توانید به بروشور داخل بسته مراجعه نمایید و یا طبق دستور پزشک آن را مصرف نمایید. در حالت کلی این شربت به شکل زیر مصرف می شود:

  • در کودکان مقدار ۵ تا ۱۰ میلی لیتر، سه تا چهار مرتبه در طول روز
  • بزرگسالان مقدر ۱۵ تا ۲۰ میلی لیتر، سه تا چهار مرتبه در روز
  • در موارد شدید بیماری با تجویز پزشک دارو را می تواند ۲۰ میلی لیتر هر دو ساعت یکبار مصرف نمود.

نوشیدنی گیاهی زوفا

موارد احتیاطی در مصرف دارو

  • اگر نسبت به هر یک از ترکیبات گیاهی موجود در دارو حساسیت دارید، از مصرف آن خودداری نمایید.
  • در صورت بارداری یا شیردهی با پزشک مشورت نمایید.
  • دارو را در شرایط متعارف و به دور از نور مستقیم آفتاب و یخ زدگی نگهداری نمایید.
  • به منظور اثر بخشی بهتر باید دوره مصرف دارو را کامل نمایید.
  • دارو را در بسته بندی اصلی خود نگهداری نمایید.
  • قبل از مصرف دارو، بطری را به خوبی تکان دهید.
  • دارو را از دسترس اطفال به دور نگهداری نمایید.
  • با توجه به ترکیبات گیاهی که در این دارو وجود دارد، رسوب در شربت عادی بوده است.
  • تا کنون عارضه ای از مصرف دارو در زمان بارداری یا شیردهی مشاهده نشده است.
  • مصرف این دارو در کودکان پایین تر از ۴ سال مجاز نمی باشد، اما با دستور پزشک می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

شربت گیاهی زوفا

تداخلات دارویی و احتیاط در مصرف

  • ترکیبات موجود در این دارو می تواند باعث بیشتر شدن فشار خون شود. از این رو افراد دچار فشار خون بالا که از داورهای کاهش فشار خون مصرف می نمایند. در زمان مصرف این شربت احتیاط لازم را داشته باشند.
  • اشخاصی که به شکل همزمان در کنار این شربت داروهای مهار کننده مونوآمین اکسید و ضد انعقاد خون مصرف می نمایند، برای کاهش تداخلات احتمالی باید با پزشک یا داروساز مشورت نمایند.
  • بیماران مبتلا به صرع و انواع تشنج، بیماری های کبدی یا مغزی باید داروی زوفا را با احتیاط مصرف نمایند.
  • با توجه به گرم بودن شربت زوفا، استفاده از آن در تابستان به ویژه برای بعضی مزاج ها توصیه نمی گردد.

آیا این دارو برای درمان کرونا مفید می باشد؟

نمی توان به شکل کامل گفت که شربت زوفا برای درمان کرونا موثر می باشد. ولی باید بدانید که زوفا به دلیل دارا بودن عصاره گیاهان مختلف به ویژه زوفا، دانه به، تخم ختمی، سپستان، عناب و پنیرک می تواند در درمان سرفه های خشک موثر باشد. این گیاهان دارای موسیلاژ می باشند و سبب خلط آوری خواهند شد.

موارد استفاده از داروی زوفا

مدت زمان مصرف شربت

مقدار مصرف و طول دوره درمان را پزشک تعیین می نماید که با توجه به شدت بیماری مشخص می شود. در حالت عادی می توان این شربت را به مدت دو هفته تحت نظر پزشک مصرف نمود تا کلیه ی علائم سرماخوردگی بهبود یابند.

در نهایت همانطور که گفته شد شربت زوفا کاملا گیاهی است و دارای خواص فراوانی می باشد، اما در صورت بروز حساسیت در حین مصرف دارو بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید و از مصرف خودسرانه دارو پرهیز نمایید.

از جمله داروهای موثر در درمان سرفه که باید توسط پزشک برای بیمار تجویز شود شربت نوسکاف و شربت پروسپان می باشد. با کلیک بر روی لینک ها می توانید از اطلاعات دارویی لازم این داروها مطلع شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *