دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

چگونگی جراحی دیسک گردن و مراقبت های پس از آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب شما را با روش های جراحی دیسک گردن و هر آنچه که باید در این رابطه بدانید آشنا خواهیم کرد و شما می توانید اطلاعات بسیاری در این رابطه به دست آورید.

جراحی دیسک گردن یکی از پرخطر ترین عمل ها می باشد و افراد برای این که بتوانند با کم ترین مشکل و عوارض این کار را انجام دهند باید از پزشکانی متخصص و کاربلد وقت بگیرند زیرا این نوع جراحی حساسیت بسیار زیادی داشته و در صورت اشتباه کوچک می تواند بدن شما را برای همیشه مشکل دار کند.

دیسک گردن چیست؟

همه چیز درباره جراحی دیسک گردن

این نوع جراحی یکی از عمل هایی می باشد که چالش های بسیار زیادی را با خود به همراه دارد و شما می توانید بعد از این که دوران نقاهت خود را گذراندید مانند سابق به فعالیت های خود ادامه بدهید. این عمل همانند سایر عمل های جراحی می تواند شما را چند هفته درگیر کرده و از فعالیت های اجتماعی باز دارد بنابراین بهتر است زمانی برای این عمل اقدام کنید که وقت کافی داشته باشید و بتوانید دوران نقاهت را با آرامش سپری کنید.

زمانی که این عمل را انجام می دهید بعد از یک هفته به صورت چشمگیری درد شما کاهش می یابد و این نشان دهنده بهبودی شما است ولی تا زمانی که متخصص اجازه نداده است بهتر است کار های خود را به تعویق بیندازید. زمانی که شما دوست دارید این عمل را انجام بدهید با نظر پزشک تعیین می شود در واقع پزشک با توجه به آناتومی بدن و مشکلاتی که این مورد برایتان ایجاد می کند زمان جراحی را مشخص می کند.

افرادی که سریع تر برای این جراحی اقدام کنند زمان طلایی درمان را از دست نمی دهند و می توانند سریع تر از سایرین دوران نقاهت را بگذرانند. اگر می خواهید این عمل را انجام دهید باید بتوانید تمامی سوالاتی که ذهن شما را درگیر می کند در مورد زمان بهبودی و زمان برگشتن به سر کار خود را سوال کرده و از تمامی جزئیات عمل خود آگاه شوید.

انواع جراحی دیسک

  •  آرون گروپس

انواع جراحی گردن

چندین نوع جراحی دیسک گردن وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آن ها بهبودی خود را بدست آورد. در واقع نوع عمل جراحی شما بسته به نوع مشکلتان متغیر می باشد و پزشک متخصص برایتان تعیین می کند که کدام نوع جراحی برای دیسک گردن شما مفید است و می تواند درمان مناسبی باشد. در واقع این نوع جراحی ها با تکنیک های مختلفی می باشد و هر کدام کاربرد های خاصی دارد که در ادامه همه آن ها را با جزئیات دقیق برایتان بررسی خواهیم کرد.

جراحی از جلو

یکی از روش هایی که برای بیماران انتخاب می شود عمل دیسک گردن از جلو است. این افراد می بایست به صورت آنتریوز عمل شوند. معمولا افراد خاصی برای این نوع عمل کاندید می شوند. این افراد همان هایی می باشند که دیسک گردن آن ها روی ریشه عصبی فشار وارد می کند و یا افرادی هستند که دیسک گردنی شان بر روی نخاع در یک الی دو نقطه فشار های جدی وارد کرده است و منجر به ایجاد درد های شدید شده است.

اگر از این روش برای در آوردن دیسک گردن خود استفاده کنید می بایست با استفاده از انسزیون دو الی سه سانتی متر از گلوی شما برش داده شود و تمامی عضلات و عروق از گردن جدا شوند. با استفاده از رادیوگرافی محل فشار تعیین می شود و جراح می تواند با استفاده از وسایل موجود در اتاق جراحی برای تخلیه دیسک اقدام کند. در واقع در زیر میکروسکوپ لبه هایی دیده می شود که جراح آن ها را بالا و پایین فرض کرده و سعی می کند قطعه هایی که بر روی نخاع فشار وارد می کند را خارج کند و این کار توسط وسیله ای با نام کیج انجام می شود. در ادامه جراحی برای بیمار به جای دیسک های تخلیه شده دیسک های مصنوعی قرار می دهند تا بتواند مانند قبل به زندگی خود ادامه دهد.

در نظر داشته باشید که اگر فشار بر روی گردن باشد بیمار بعد از جراحی می تواند سریعا متوجه بهبودی حرکات اندام های فوقانی شود و در صورتی که فشار بر روی نخاع باشد بیمار احساس راحتی بیش تری روی اندام های تحتانی دارد و این ها نشانه پیشرفت خوب جراحی می باشد. مزیت های این نوع جراحی بسیار زیاد است و حدودا ۲ الی ۳ دیسک در دسترس است و پزشک می تواند بهتر بر روی دیسک ها نظارت داشته باشد و عوارض بسیار کم تری نسبت به سایر روش ها دارد و معمولا بیمار بعد از ۳ روز مرخص خواهد شد و در خانه روند بهبودی را طی می کند.

جراحی گردن از جلو

جراحی از پشت

یکی دیگر از روش های جراحی که برای بیماران در نظر گرفته می شود این است که بیمار را از پشت گردن عمل کنند و دیسک های آسیب دیده را خارج کنند. این روش درمانی معمولا برای بیمارانی می باشد که علاوه بر علائم دیسک گردن مشکلات دیگری همانند تنگی کانال سرویکال دارند و یا به بیماری OPLL مبتلا هستند.

برای انجام این نوع جراحی بیمار روی تخت دراز می کشد به طوری که روی شکم است و بعد از انجام بیهوشی حدودا ۱۰ سانتی متر پشت گردن او را شکاف می دهند. بعد از شکاف همانند جراحی قبلی عضلات و رگ ها کنار زده می شود و تمامی آن چه که باعث ایجاد فشار بر روی نخاع و ریشه عصبی می شود را بر می دارند و در نتیجه نخاع و ریشه عصبی از فشار آزاد خواهند شد.

در صورتی که پزشک احساس کند دیسک باید خارج شود آن را خارج می کنند و فشار را از روی ریشه عصبی بر می دارند. معمولا بیمارانی که بدین ترتیب عمل می شوند نیاز به فیوژن پیدا نمی کنند و در موارد اندکی ممکن است بیمار نیاز به فیوژن و کار گذاری پیچ و پیوند زدن استخوان پیدا کند که این هم توسط پزشک تشخیص داده و انجام خواهد شد. بیمارانی که بدین صورت عمل می شوند معمولا ۲ روز بعد از جراحی ترخیص خواهند شد و می توانند در خانه روند بهبودی را طی کنند.

جراحی از پشت گردن چگونه است؟

جراحی ۳۶۰ درجه

این جراحی با نام جراحی همزمان نیز شناخته می شود. افرادی برای این جراحی مناسب هستند که نخاع آن ها سفید شده است و همچنین دیسک های گردنی بر روی نخاع فشار های بسیار زیادی وارد می کنند. در این جراحی از روش قدامی و همزمان استفاده می شود و بسیار سخت تر از دو روش گفته شده می باشد بنابراین نیازمند یک فرد متخصص و با تجربه خواهد بود. به عبارت دیگر می توان گفت این روش برای افرادی می باشد که عمل کردن آن ها ریسک بسیار زیادی است و ترکیبی از دو روش قبلی را بر روی آن ها انجام می دهند.

در مواردی که جراح تصمیم به انجام این روش می گیرد علاوه بر این که جراحی از پشت صورت می گیرد از سمت جلو نیز دیسک ها را تخلیه می کنند و گردن بیمار از دو سمت باز می شود. افرادی که این جراحی را انجام می دهند معمولا یک الی دو روز بعد احساس بهبودی می کنند و با تشخیص پزشک مرخص خواهند شد. البته دوران نقاهت این افراد کمی طولانی تر می باشد و بیمار باید در خانه دستورالعمل های لازم را انجام دهد تا از عوارض این جراحی بکاهد و سریع تر خوب شود و بتواند به کار های خود بپردازد.

جراحی گردن از پشت

خوب شدن بعد از جراحی

یکی از سوال هایی که بسیاری از افراد می پرسند این است که چند روز بعد از عمل بهبودی کامل خود را بدست می آورند و می توانند همانند قبل کار کرده و فعالیت های خود را از سر بگیرند. معمولا بعد از جراحی نیازی به فیزیوتراپی ندارید و پزشک تنها به شما توصیه می کنند تا از ورزش های کششی برای گردن خود استفاده کنید و بتوانید بعد از گذشت شش ماه محدودیت های لازم را کنار بگذارید.

در نظر داشته باشید که بهبودی و مشاهده نتیجه جراحی ممکن است چند ماه زمان ببرد و همه این ها بستگی به شرایط بیمار، روند جراحی و مشکلات سلامتی فرد دارد. افرادی که دیسک های گردنی دارند که بر روی ریشه عصب آن ها فشار زیادی وارد می شود درد بسیار زیادی را در ناحیه دست ها احساس می کنند و بعد از جراحی این درد ها رو به کاهش می رود و بهبودی بیماران این مدلی حدودا ۹۰ درصد و یا حتی بیش تر خواهد بود.

جراحی دیسک گردن

مراقبت های بعد از جراحی

بعد از هر نوع جراحی که انجام می دهید باید یک سری نکاتی را رعایت کنید تا بتوانید درصد موفقیت عمل را افزایش دهید. معمولا بخیه هایی که برای این جراحی استفاده می شود به صورت جذبی می باشد و. نیازی به کشیدن آن ها نیست. بهتر است بعد از حمام کردن زخم خود را خشک کرده و با استفاده از ابزار لازم پانسمان های خود را تعویض کنید.

محدودیت حرکت گردن

معمولا بعد از جراحی های سنگینی که برای گردن انجام می شود باید حرکت های گردن خود را محدود کنید. این کار برای روند بهبودی خوب است و می تواند زمان بهبودی را کاهش دهد. افرادی که جراحی گردن انجام می دهند نباید به صورت ناگهانی حرکت کنند و یا یک سری حرکات تکرار شونده داشته باشند.

برخی از فعالیت ها برای فرد هیچ ضرری ندارد مگر این که تا مدتی بعد از جراحی با احتیاط انجام شود. حرکاتی مانند بالا رفتن از پله ها، مسواک زدن و شستن صورت برای افرادی که جراحی دیسک گردن داشته اند بی خطر می باشد. با دستور پزشک افراد می توانند بعد از مدت ها جسم هایی را با وزن های مختلف بلند کنند ولی تا هفته های ابتدایی فرد نباید هیچ جسم سنگینی را حتی به اندازه یک کیلو گرم با خود حمل کند و این کار می تواند منجر به آسیب دیدن گردن شده و در نتیجه فرد نیازمند جراحی دوباره خواهد شد.

محدودیت رانندگی

معمولا بعد از دو الی سه هفته که از جراحی بگذرد فرد می تواند رانندگی کند ولی باید این کار را محدود کند و بیش تر از دو ساعت در روز نباید پشت فرمان بنشیند. البته اگر پزشک برایتان گردنبند های طبی تجویز کرده است بهتر است از رانندگی کردن بپرهیزید زیرا این گردنبند ها در حین رانندگی دید شما را محدود می کنند و می توانند منجر به ایجاد تصادفات هولناک شوند.

محدودیت های حرکتی بعد از جراحی

میزان درد بعد از عمل

یکی دیگر از مشکلات افرادی که می خواهند دیسک گردن خود را عمل کنند دارند ترس از درد های بعد از جراحی است. جالب است بدانید که درد های شما بعد از جراحی تا حدود بسیار زیادی بهبود می یابد و درد در گردن  و محل جراحی حدودا ۱ روز طول می کشد و بعد از آن با استفاده از مسکن ها می توانید درد را کنترل کرده تا بهبودی کامل حاصل شود. معمولا بیماری که جراحی می شود بعد از ۳ هفته می تواند فعالیت های ساده خود را از سر گرفته و همچنین با استفاده مداوم آنتی بیوتیک ها زیر نظر پزشک از ایجاد عفونت ها پیشگیری کند.

عوارض جراحی گردن

یکی دیگر از نکاتی که باید در رابطه با جراحی گردن بدانید میزان عوارض آن می باشد. در واقع این نوع جراحی ها معمولا زیر دست حاذق ترین جراحان مغز و اعصاب انجام می شود که کار کردن با میکروسکوپ را بلد هستند بنابراین می توان گفت میزان عوارض این عمل بسیار کم است و در موارد بسیار اندکی گریبانگیر افراد خواهد شد. عوارضی که بیماران بعد از جراحی دچار آن می شوند عبارت است از :

  • زخم های شدید در محل جراحی
  • صدمه دیدن رگ ها و یا مری
  • عوارض شدید حرکتی و حسی
  • تغییرات صدا که بعد از مدتی از بین می رود.
  • درد شدید
  • سرگیجه
  • عفونت

نکته : بسیاری از افرادی که دیر تر برای این عمل اقدام می کنند ممکن است این عوارض را به صورت همیشگی تجربه کنند ولی افرادی که زود تر برای جراحی اقدام می کنند کم تر از سایرین دچار مشکلات و عوارض بعد از جراحی خواهند شد.

عوارض جراحی

ورزش بعد از بهبودی

ورزش کردن برای عده ای از افراد از نان شب هم واجب تر می باشد بنابراین دوست دارند بدانند که بعد از عمل جراحی چه مدت طول می کشد تا بتوانند دوباره ورزش کردن خود را از سر گرفته و به زندگی عادی بازگردند. در نظر داشته باشید که عده ای بسیار زیادی معمولا بعد از جراحی می توانند با دستور پزشک ورزش کردن را شروع کنند ولی برخی از افراد از انجام یک سری از حرکات ورزشی منع می شوند و بهتر است آن را انجام ندهند زیرا این کار می تواند مشکلات بسیار زیادی برای آن ها به همراه داشته باشد.

تعجیل در جراحی

یادتان باشد که در عمل کردن دیسک های گردنی خود فرصت را از دست ندهید زیرا هر چه زمان بگذرد مشکلات بسیار بیش تری برایتان ایجاد می شود و زندگی تان بیش تر از قبل مختل می شود و حتی ممکن است خطرات احتمالی جراحی نیز برایتان دوچندان شود. بهتر است نظر دیگران را در رابطه با این نوع عمل ها نپرسید زیرا شرایط هر فرد با شرایطی که شما دارید فرق دارد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *