دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

علت داغ نشدن اتو بخار و اتو پرس

  • ملیحه بال افکن
  • ۱ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع اتو ها از دستگاه های پرکاربرد در خانه ها می باشند که گاهی اوقات در روند استفاده دچار مشکلاتی خواهند شد و به همین منظور در این مقاله سعی داریم شما را با مشکلات دستگاه اتو و همچنین دلیل داغ نشدن اتو آشنا نماییم با ما همراه شوید.

به طور کلی اتو یکی از وسایل های کاربردی است که در اغلب منازل موجود است و گاهی اوقات هم شاید برایتان پیش بیاید که اتو شما به خوبی داغ نشود و همین امر به تدریج موجب خواهد شد تا لباس ها به خوبی اتو نشوند و چروک در لباس ها باقی خواهد ماند. در واقع با بروز این مشکل بایستی تمام علت های داغ نشدن اتو را مورد بررسی قرار دهید.

آشنایی با علت داغ نشدن اتو

همانطور که می دانید اتو یکی از لوازم بسیار پر مصرف در خانه ها محسوب می شود که در هر خانه ای حداقل یکی از آن ها پیدا می شود. گاهی اوقات برای اتوی بخار مشکلات متنوعی مانند داغ نشدن اتو، بخار نکردن، برق داشتن کف اتو و پاره شدن سیم اتو و خرابی اتو رخ دهد که اغلب برای برطرف نمودن آن نیاز به یک کارشناس زبده و ماهر خواهد بود.

اگر برای تعمیر اتوی خود مهارت کافی ندارید بهتر است به هیچ وجه دست به آچار نشوید و خودتان دستگاه را تعمیر نکنید زیرا ممکن است صدمه ی دیگری به اتو وارد شود. همچنین اگر فرد کاربلد و فنی سراغ ندارید می توانید از مراکز و مجموعه های تعمیرات لوازم خانگی کمک بگیرید تا در کمترین زمان ممکن مشکل شما را برطرف کنند.

علت و دلیل داغ نشدن اتو

توجه داشته باشید که داغ نشدن اتو امروزه یکی از اتفاق هایی است که معمولا برای تمامی افراد رخ داده است. برای مثال فرض کنید اول هفته است و بایستی با لباس مرتب سرکار بروید اما اتو را به برق می زنید و هر چقدر برای اتو کردن لباس ها صبر می کنید اتو داغ نمی شود. این مواقع ممکن است دچار ناراحتی شوید و اقدام به تعمیر نمایید اما توصیه ما این است که پیش از هر اقدامی علل بروز این اتفاق را پیدا کنید.

گاهی اوقات وجود برخی ایرادات جزئی ممکن است باعث عملکرد نادرست دستگاهتان شود اما برخی ایرادات نیز می توانند اختلالی اساسی در دستگاهتان به وجود بیاورند و حتی کارکرد اصلی دستگاه را مختل کنند. در این مواقع می توان خرابی برد الکترونیکی دستگاه، خرابی المنت و وجود مشکل در سیستم برق رسانی را از موارد مهم در داغ نشدن اتو دانست.

اگر روزی متوجه شدید که دستگاه شما داغ نمی شود در اولین مرحله بایستی جریان برقی که دستگاه بدان متصل است را مورد بررسی قرار دهید و سپس از سالم بودن کابل ها اطمینان حاصل کنید. پس از آن اگر مطمئن شدید که ایراد اصلی از برق نیست بایستی به بررسی ترموستات دستگاهتان بپردازید. اما اگر اشکال از ترموستات هم نبود بهتر است المنت های دستگاه را بررسی نمایید. دقت داشته باشید که در هر مرحله اگر نیاز به مشاور یا متخصص داشتید می توانید با افراد متبحر در این زمینه مشورت نمایید.

  •  آرون گروپس

مشکلات رایج در جریان برق اتو

در ادامه برخی از علل و دلایل رایج در زمینه داغ نشدن اتو را شرح داده ایم تا بتوانید خودتان در منزل دستگاه تان را تعمیر نمایید:

ایراد در کابل ها:

گاه اوقات ممکن است به خاطر وجود ایراد در کابل اتصالی برق شهری به دستگاه، حرارت لازم در دستگاه تان را شاهد نباشید. این مورد علاوه بر اینکه می تواند روند عملکرد اتو را با مشکل مواجه کند می تواند خطرات زیادی را هم برای شما به دنبال داشته باشد. به همین خاطر اگر با مشکل داغ نشدن اتو روبه رو بودید حتما در ابتدا برق دستگاه را قطع کنید و کابل را مورد بررسی قرار دهید.

اگر مشکل از این ناحیه بود و خودتان هم تخصصی در رفع مشکل نداشتید می توانید آن را به یک برقکار متبحر بسپارید زیرا اتوها جریان برق زیادی استفاده می کنند و نمی توان از هر سیمی به منظور اتصال آن از برق استفاده نمود.

خرابی المنت ها:

همانطور که می دانید المنت دستگاه وظیفه تبدیل انرژی برق به حرارت را دارد و در واقع علت گرم شدن سطح اتوپرس هم همین المنت خواهد بود. به همین خاطر اتفاقی طبیعی است که خرابی المنت ها علل اصلی داغ نشدن اتوپرس باشد. با این حال دستگاه های باکیفیت عمدتا المنت های باکیفیت تری هم دارند و مشاهده شده که پس از چندین سال استفاده باز هم بدون هیچ مشکلی کار می کنند.

البته در مدل های قدیمی تر و بی کیفیت نوسانات برق و همچنین کارکرد طولانی دستگاه در مدت زمان طولانی می تواند باعث خرابی المنت ها شود.  این نکته را هم مد نظر قرار دهید که در صورت سوختن المنت ها قابلیت تعمیر در آن ها وجود نداشته و حتما باید تعویض صورت گیرد.

مشکلات رایج در اتوبخار ها

خرابی ترموستات:

به طور کلی ترموستات را می توان یکی از مهم ترین قطعات در اتوپرس ها دانست زیرا هم به گرم شدن اتوپرس تا دمای تعیین شده کمک می کند و هم جلوی بیش از اندازه گرم شدن آن را می گیرد بنابراین خرابی این قطعه می تواند دلیل داغ نشدن اتو باشد. چنانچه با خرابی ترموستات مواجه شدید می توانید پیچ ترموستات را به وسیله یک پیچ گوشتی باز کنید و آن را از دستگاه جدا نمایید.

سپس بازوی غیر فلزی ترموستات که پرچ شده را از قطعه جدا نمایید. البته در این گام حتما جوانب احتیاط را رعایت نمایید زیرا این قطعه از حساسیت بالایی برخوردار است.

در گام بعدی بایستی مقاومت عایق دستگاه را با اهم متر بسنجید که عمدتا مقاومت عایق در حالت استاندارد باید ۱۰ مگا اهم باشد. پس چنانچه عددی که اهم متر به شما نشان می دهد کمتر از این مورد است قطعه ترموستات دچار مشکل شده و بایستی اقدام به تعویض آن نمایید.

خرابی برد الکترونیک:

می توان برد الکترونیک را مغز متفکر دستگاه اتو دانست زیرا برق رسانی به تمامی قطعاتی که برای کار نیاز به ولتاژ معین دارند توسط این قطعه انجام خواهد شد. به همین خاطر وقتی که به دلیل های متفاوت مانند نوسانات برق، برد الکترونیک دستگاه صدمه ببیند یا بسوزد برق رسانی به قطعات مختلف اتو با مشکل مواجه شده و همین امر می تواند علت داغ نشدن اتوی شما باشد.

عمدتا برای جلوگیری نسبی از به وجود آمدن این مشکل توصیه می شود که حتما دستگاهتان را به واسطه محافظ نوسان گیر به برق شهری متصل کنید.

دلیل خراب شدن اتوبخار ها

آلودگی اتو:

به صراحت می توان گفت که آلودگی سطوح اتو نیز می تواند علت داغ نشدن اتو باشد. در واقع اگر جرم و آلودگی به میزان زیادی بر روی سطح اتوپرس تجمع پیدا کند می تواند باعث این شود که حرارت ایجاد شده توسط المنت به خوبی به سطح اتو نرسیده و سبب گرم نشدن سطح اتو به صورت کامل شود.

به همین خاطر توصیه می شود در طول استفاده از اتو زمان کوتاهی را به تمیز کردن جرم های آن اختصاص دهید. در واقع برای تمیز کردن جرم های روی سطوح اتو می توانید از پاک کننده های مخصوص استفاده کنید و در صورت عدم دسترسی محلول سرکه و نمک را مورد استفاده قرار دهید.

تنظیمات نادرست:

در کنار تمامی علت های داغ نشدن اتو که بیان کردیم در اتوپرس های جدید برنامه هایی جهت تنظیم قرار داده اند که بسیار کاربردی اما پیچیده خواهند بود. برنامه هایی مانند تنظیم خاموشی خودکار که کمک می کند تا دستگاهتان در تایم تعیین شده خاموش شود تا آسیبی به لباس ها وارد نکند.

روش های رفع خرابی اتو

برای این مورد می توانید دستگاهتان را بر روی حالت خودکار قرار دهید اما به هر حال وجود این تنظیمات می تواند علت داغ شدن تدریجی اتوپرس ها باشد. برای رفع این مشکل می توانید از دفترچه راهنمای دستگاه کمک بگیرید و آن را به حالت تنظیمات اولبه برگردانید.

شما همراهان عزیز پس از آگاهی از علت داغ نشدن اتو می توانید برای اطلاع از علت دود کردن اجاق گاز و راهکارهای کاهش مصرف گاز می توانید به این لینک ها مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *