دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

ارتباط ریزش مو و کبد چرب و نحوه پیشگیری از آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب به شما خواهیم گفت که کبد چرب چه مشکلی برایتان ایجاد می کند و چگونه مو هایتان را از رشد باز می دارد. برای دریافت اطلاعات بیش تر در رابطه با درمان کبد چرب و رشد مجدد مو ها تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

یکی از سوال هایی که برای بسیاری از افراد مبتلا به کبد چرب ایجاد می شود این است که چرا ریزش مو شدید پیدا می کنند. ارتباط ریزش مو و کبد چرب را در ادامه برایتان بررسی خواهیم کرد و روش های درمانی این کار را برایتان خواهیم گفت.

ارتباط ریزش مو و کبد چرب

ارتباط ریزش مو و کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری های بسیار خطرناک می باشد زیرا بسیاری از افراد دیر متوجه آن می شوند و زمان طلایی درمان را از دست می دهند و معمولا باید روش های بسیار سخت را برای درمان کامل انتخاب کنند. عملکرد کبد زمانی که دچار بیماری می شود و چربی اطراف آن را فرا می گیرد بسیار تغییر می کند و همین امر ساده می تواند بر روی سیستم های مختلف بدن تاثیرات منفی داشته باشد. کبد چرب مانع از جذب مناسب ویتامین ها و مواد معدنی در بدن می شود بنابراین مو های شما دچار ریزش شدید خواهد شد. کبد یکی از مهم ترین اجزای بدن می باشد و کار بسیار حساسی را به عهده دارد و می تواند به سم زدایی بدن کمک کند بنابراین در صورتی که کارکرد خوبی نداشته باشد می تواند مشکلات بسیاری برایتان ایجاد کند. البته کاتر هایی که کبد انجام می دهد را چندین اندام دیگر نیز انجام می دهند ولی مهم ترین عضو بدن که در سم زدایی نقش بسیار زیادی دارد کبد است. از کار هایی که می تواند به چرب شدن کبد شما کمک کند خوردن الکل و مصرف بیش از حد آهن می باشد.

علت ریزش مو بر اثر کبد چرب

زمانی که کبد شما چرب شده باشد یک سری از متابولیسم ها به خوبی انجام نمی شود و در نتیجه دچار ریزش مو شدید خواهید شد. در ادامه ارتباط ریزش مو و کبد چرب را برایتان بیان می کنیم.

هایپر آمونیاک و ریزش مو

هایپر آمونیاک

کبد یکی از اندام هایی می باشد که آمونیاک بدن را تبدیل به اوره می کند در نتیجه دفع آن سریع تر و بهتر خواهد شد. در صورتی که شما دچار کبد چرب شده باشید این کار انجام نمی شود و کمبود آهن را برایتان ایجاد خواهد کرد. افرادی که این مشکل را دارند عموما دارای مو های شکننده و خشک هستند و هیچ محصولی نمی تواند باعث بهبودی آن ها شود مگر این که کبد چرب آن ها تا حدودی درمان شود بنابراین می توان گفت ارتباط ریزش مو و کبد چرب از طریق تجمع آمونیاک در بدن می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

قند خون پایین

کبد همچنین می تواند به تنظیم قند خون کمک کند و در صورتی که بیمار شود نمی تواند این کار را به درستی انجام دهد. زمانی که قند خون شما کم تر از حد طبیعی باشد مو هایتان کم پشت خواهد شد. در واقع این کم پشت شدن مو ها به دلیل عدم تامین گلوکز مورد نیاز برای رشد مو ها می باشد و این کار می تواند چرخه رشد مو ها را تحت تاثیر قرار داده و تا حدود بسیار زیادی آن را مختل خواهد کرد.

عدم ذخیره ویتامین ها

ویتامین هایی که محلول در چربی هستند توسط کبد ذخیره می شوند. این نوع ویتامین ها از طریق سیستم لنفاوی وارد خون می شوند و برای جذب آن ها ترشحات صفرا ضروری می باشد و اگر چنانچه به علت مشکلات کبدی ترشحات صفرا کاهش پیدا کرده و مختل شود ویتامین ها توانایی جذب ندارند بنابراین زمانی که ویتامین های مورد نیاز برای رشد مو ها جذب نشود ممکن است دچار ریزش مو شوید.

کبد چرب اجازه ذخیره شدن ویتامین ها را نمی دهد.

سم زدایی نامناسب

کبد یکی از اجزای مهم بدن می باشد و می تواند با سم زدایی بدن را از بسیاری از بیماری ها دور نگه دارد. زمانی که سم زدایی توسط این ارگان انجام نشود باکتری ها، گلبول های قرمز قدیمی و سموم در خون باقی خواهند ماند. استروژن یکی از هورمون هایی می باشد که هم به رشد مو ها و هم ریزش آن ها ربط دارد و در صورتی که سموم در بدن زیاد شود این هورمون ترشح نمی شود و با کاهش آن ریزش مو برایتان ایجاد خواهد شد بنابراین یکی دیگر از ارتباط های ریزش مو و کبد چرب بر اساس سم زدایی نا مناسب است.

مواد مغذی برای بهبود عملکرد کبد

همانطور که دیدید علت های بسیار زیادی وجود دارد که می تواند با چرب شدن کبد منجر به ریزش مو هایتان شود. یک سری از مواد مغذی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا ریزش مو هایتان را کاهش داده و عملکرد کبد چرب را بهبود بخشید. البته این ویتامین ها و موادی که گفته می شود را باید زیر نظر پزشک مصرف کنید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود.

ویتامین B

ویتامین های گروه B به شما کمک می کند تا بتوانید مواد مورد نیاز خود را جذب کنید و کلسترول خوب را در بدن افزایش می دهد. این گروه از ویتامین ها همچنین در تولید هورمون های مهم نقش بسیار زیادی دارد.

بهبود عملکرد کبد با ویتامین های خاص

سلنیوم

سلنیوم یکی از مهم ترین موادی می باشد که برای سلامت کبد لازم است. در واقع این ماده توانایی تولید یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان های کبدی را دارد و این آنتی اکسیدان در سم زدایی بدن نقش بسیار مهمی به عهده دارد.

منگنز

منگنز هم برای کبد سالم اهمیت بسیار زیادی دارد و منجر به کارکرد درست آن می شود. اگر فردی مواد مخدر و الکل استفاده کند جذب این مواد در بدن کاهش می یابد در نتیجه می تواند مشکلات بسیاری برایتان ایجاد کند.

بتاکاروتن

یکی دیگر از مواد بسیار مهمی که نقش ضد التهابی و ضد آسیبی را در کبد ایجاد می کند بتاکاروتن ها است. این ماده از اکسیداسیون شدید پیشگیری کرده و در نهایت منجر به سالم شدن کبد شما می شود. می توانید این ماده را از مصرف مواد غذایی حاوی آن به بدن خود برسانید.

ویتامین C

این ویتامین در کبد کمک به سم زدایی بهتر می کند و اگر این ویتامین را به اندازه به بدن برسانید دیگر دچار کبد چرب نخواهید شد و در نتیجه مشکلاتی که کبد چرب برای افراد ایجاد می کند گریبانگیر شما نخواهد شد.

ارتباط ریزش مو و کبد چرب

ویتامین E

آنتی اکسیدان هایی که در این ویتامین قرار دارد برای فاز اول سم زدایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و می تواند رادیکال های آزاد زیادی را خنثی کند. زمانی که بدن شما دچار کمبود این ویتامین شود ممکن است رادیکال های آزاد باعث آسیب دیدن کبد شده و در نتیجه کبد چرب را برایتان ایجاد خواهد کرد.

مس

زمانی که این عنصر فلزی در بدن شما کاهش یابد متابولیسم چربی در بدنتان مختل خواهد شد. مختل شدن متابولیسم چربی می تواند مشکلات بسیار زیادی را ایجاد کند و منجر به ایجاد عوارض کبد چرب غیر الکلی شود.

روی

کمبود این ماده در بدن می تواند نشانه های بسیار زیادی را به شما نشان دهد. از مهم ترین نشانه هایی که می توانید با مشاهده آن به کمبود روی در بدن پی ببرید بیماری های کبدی، ضعیف شدن کبد، کاهش رشد مو ها و تغییر در سیستم ایمنی اشاره کرد. بهتر است برای تشخیص دقیق تر کمبود ویتامین ها در بدن حتما آزمایش های لازم را انجام بدهید.

آزمایش های مفید برای کنترل کبد چرب

آزمایش های تعیین کننده سلامت کبد

یک سری از آزمایش هایی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا ببینید که کبد شما سالم است یا خیر. با استفاده از این آزمایش ها می توانید سریع تر کبد چرب را تشخیص دهید و از ریزش مو بر اثر کبد چرب پیشگیری کنید. شما را با این آزمایش ها آشنا خواهیم کرد.

آزمایش ALT

این آزمایش بر روی آنزیم ALT  صورت می گیرد. این آنزیم توسط سلول های کبدی ساخته می شود و با اندازه گیری آن متوجه خواهید شد که کبد شما مشکلی دارد یا خیر. زمانی که این آزمایش انجام می شود میزان این نوع آنزیم ها اندازه گیری می شود و زمانی که بیش تر از حد معمول باشد کبد شما آسیب دیده است و مشکلی در سم زدایی فاز اول و یا دوم وجود دارد که باید یک سری دیگر از آزمایش های دیگری را انجام دهید تا بتوانید منشا اصلی را پیدا کنید. البته برخی از دارو ها می تواند بر میزان این آنزیم تاثیر گذاری بیش از حد داشته باشد بنابراین قبل از انجام آزمایش باید حتما دارو هایی که استفاده می کنید را در اختیار پزشک قرار داده تا دستورالعمل های لازم به شما داده شود. محدوده نرمال این آنزیم ۰ الی ۴۵ U/L  و محدوده مطلوب آن ۱۰ الی ۳۰ U/L  است.

ارتباط ریزش مو و کبد چرب

آزمایش AST

AST از آنزیم هایی می باشد که در بافت های مختلفی از بدن وجود دارد و برای این که آسیب های کبدی مشخص شود معمولا از این آزمایش هم استفاده می شود. زمانی که میزان این آنزیم در بدن بیش تر از حد طبیعی باشد کبد شما آسیب دیده است و باید به دنبال روش های درمانی باشید. محدوده طبیعی این آنزیم در بدن ۰ الی ۴۵ U/L  و محدوده نرمال آن ۱۰ الی ۳۰ U/L  می باشد.

آلبومین

آلبومین یکی از پروتئین هایی می باشد که در ساختار بدن نقش بسیار زیادی دارد و کار های بسیار زیادی انجام می دهد. زمانی که کبد شما چرب شده باشد این پروتئین به میزان لازم تولید نمی شود و در نتیجه رشد و ترمیم مو هایتان کاهش می یابد. اگر این پروتئین در خون غیر طبیعی باشد و از محدوده نرمال آن که ۳۵ الی ۵۵ میلی گرم در لیتر است بیش تر و یا کم تر باشد نشان می دهد که کبد شما دچار اختلال است.

گلوبولین

زمانی که میزان گلوبولین در بدن از حد طبیعی آن که ۲۰ الی ۳۹ میلی گرم در لیتر است بالا تر باشد ممکن است دچار بیماری های التهابی، انواع عفونت ها و بیماری های خود ایمنی شده باشید. کم خونی مزمنی که در اثر این بیماری ها برایتان ایجاد می شود می تواند منجر به کاهش آهن در بدن شده و به کبد شما آسیب برساند.

بیلی روبین و تاثیر آن در ریزش مو

بیلی روبین

این ماده توسط صفرا ترشح می شود و اختلالات کبدی مانند چربی کبد می تواند منجر به کاهش تولید آن شود. زمانی که این ماده در بدن کاهش یابد ویتامین های محلول در چربی جذب نمی شوند و یا جذب آن ها کاهش بسیار زیادی پیدا می کند بنابراین مو هایتان دچار ریزش و کم پشتی خواهد شد. محدوده طبیعی بیلی روبین در بدن ۱.۷ الی ۲.۵ مول در لیتر و محدوده مطلوب آن نیز همین مقدار می باشد.

نشانه های عملکرد غیر عادی کبد

همانطور که تاکنون متوجه شده اید عملکرد نامناسب کبد و چرب شدن آن می تواند منجر به ریزش مو شود. در واقع ارتباط ریزش مو و کبد چرب بسیار تنگاتنگ می باشد. یک سری از نشانه ها و علامت ها وجود دارند که به شما هشدار می دهند کبدتان خوب کار نمی کند و مشکلی برایش ایجاد شده است. این نشانه ها را یک به یک به صورت کامل برایتان بررسی خواهیم کرد.

ناتوانی در کاهش وزن

اگر شما به صورت منظم ورزش می کنید و رژیم غذایی خوبی دارید و باز هم وزنتان تغییر نمی کند نشانه عملکرد نامناسب کبد است. در واقع این مشکل می تواند با افزایش وزن نیز همراه باشد بنابراین اگر چنین شرایطی دارید حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید علت دقیق این امر را پیدا کنید.

نشانه های عملکرد کبد غیر عادی چیست؟

مشکل در هضم غذا

یکی دیگر از نشانه هایی که به شما هشدار می دهد کبدتان چرب شده است این است که نمی توانید غذا های چرب را به خوبی هضم کنید و همیشه بعد از خوردن غذا های چرب مشکلاتی برایتان ایجاد می شود. اگر چنین مشکلی دارید حتما آزمایش های کبدی را انجام دهید تا بتوانید سریع تر به درمان مشکل خود پرداخته و زمان طلایی درمان را از دست ندهید.

خشک شدن مو ها

مو به صورت طبیعی دارای رطوبت می باشد و این رطوبت می تواند منجر به نرمی مو ها شود. اگر مو هایتان بعد از یک مدت خشک شده است و هیچ شامپویی به آن کارساز نیست و نمی تواند به درمان خشکی بپردازد نشانه مشکل در عملکرد کبد تان است زیرا متابولیسم های کبدی برای نرمی مو ها و رشد آن ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

کبد چرب چه رابطه ای با ریزش مو دارد؟

بیمار شدن پی در پی

بیمار شدن یکی از طبیعی ترین مشکلاتی می باشد که برای انسان ها ایجاد می شود ولی اگر این مشکل پی در پی و با فواصل کم برایتان ایجاد شود باید به داشتن کبد چرب شک کنید. اگر این مشکل همراه با ریزش مو باشد باید سریع تر پیگیری کنید تا مشکلات جدی تری برایتان ایجاد نشود.

افزایش مشکلات پیش از قاعدگی

سندروم PMS  یکی از سندروم هایی می باشد که خانم ها آن را تجربه خواهند کرد. این سندروم دقیقا ۳ الی ۷ روز قبل از قاعدگی ایجاد می شود و می تواند مشکلات و درد های شدید را برای خانم ها ایجاد کند. مشکلات کبدی می تواند تاثیرات این سندروم را افزایش داده و بد ترین حالت ممکن را برای فرد ایجاد کند بنابراین اگر دچار سندروم پیش از قاعدگی با علامت های شدید تر از حالت همیشگی هستید باید به داشتن کبد چرب شک کنید و برای مطمئن شدن آزمایش های لازم را انجام دهید.

درمان کبد چرب

درمان کبد چرب و پیشگیری از ریزش مو

کبد یکی از شگفت انگیز ترین عضو های بدن می باشد و می تواند به راحتی خود را درمان و بازسازی کند بنابراین بهتر است زیاد نگران نباشید و استرس بی دلیل نداشته باشید. شما می توانید با یک سری تغییرات ساده در رژیم غذایی خود کبد چرب را درمان کنید و از ریزش مو هایتان تا حدود بسیار زیادی پیشگیری کنید و با گذشت زمان کاملا ریزش مو ها را درمان خواهید کرد. بهتر است برای این کار حتما از کار هایی که در ادامه بیان می کنیم استفاده کنید.

کاهش مصرف کافئین

فواید کافئین برای پوست و مو بی نظیر است اما زمانی که دچار کبد چرب شده باشید باید مصرف آن را کاهش دهید زیرا این ماده می تواند سم زدایی را در فاز اول دچار مشکل کند و بار کبدی را افزایش دهد. بنابراین تا زمانی که کاملا درمان نشده اید بهتر است از کافئین استفاده نکنید.

استفاده از زردچوبه

زردچوبه یکی از مهم ترین ادویه هایی می باشد که در خانه هر ایرانی یافت می شود. فواید زردچوبه بسیار زیاد است و با داشتن ماده ای با نام کوکورومین می تواند از آسیب های شدید کبدی پیشگیری کرده و به بازسازی سلول های کبدی که دچار چربی شده اند کمک کند. بهتر است از این ادویه در غذا های خود استفاده کنید تا چربی های غذا را کاهش دهید و بدین ترتیب سعی کنید ارتباط ریزش مو و کبد چرب را کنترل کنید.

ارتباط ریزش مو و کبد چرب

ترک الکل

مصرف الکل می تواند مشکلات بسیار زیادی برای بدن شما ایجاد کند و یکی از مهم ترین تاثیرات آن بر روی بدن چرب شدن کبد است. ارتباط ریزش مو و کبد چرب بسیار زیاد است بنابراین اگر دوست دارید که ریزش مو هایتان را کنترل کنید بهتر است از مصرف الکل بپرهیزید تا بتوانید با تنظیم غلظت خون در بدن متابولیسم چربی ها را افزایش دهید و کبد خود را درمان کنید.

استفاده از مکمل ها

مکمل های بسیار زیادی در بازار وجود دارد که برای کبد چرب استفاده می شوند و روند درمان را سریع تر می کنند. بهتر است این مکمل ها را زیر نظر پزشک استفاده کنید تا مشکل جدی و خطرناکی برایتان ایجاد نشود. مکمل هایی که در بازار وجود دارد می تواند با حمایت از کبد روند بهبودی را تسریع کند و از مهم ترین مکمل ها می توان به مکمل های حاوی ویتامین A، ویتامین E، ویتامین K و ویتامین D و همچنین مکمل های حاوی سلنیوم اشاره کرد.

استفاده از ریزش مو برای کاهش ریزش مو در اثر کبد چرب

استفاده از ورزش های روزانه و سبک

ورزش می تواند به سلامت شما کمک کند و از چرب شدن کبد تان پیشگیری کند. یادتان باشد که اگر ورزش می کنید باید این کار را به صورت منظم انجام دهید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود. ورزش کردن می تواند استرس شما را کاهش داده و انرژی مورد نیازتان را در طی روز تامین کند بنابراین بهتر است حداقل روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید تا بتوانید به درمان کبد چرب خود کمک کنید. در نظر داشته باشید که ارتباط ریزش مو و کبد چرب بسیار زیاد می باشد و برای پیشگیری از این مشکل و یا درمان آن بهتر است ورزش کردن را ترک نکنید.

پیگیری آزمایش ها

آزمایش های کبدی بسیار مهم هستند و باید آن ها را هر از چند گاهی انجام دهید زیرا کبد چرب یکی از بیماری هایی است که می تواند دیر خود را نشان دهد و زمان مناسب برای درمان را از شما بگیرد. زمانی که شما آزمایش های کبدی را پیگیری می کنید می توانید سریع تر از سایرین این بیماری را متوجه شوید زیرا حتی افزایش مقدار بسیار کمی از آنزیم ها می تواند نشان دهنده کبد چرب باشد و قبل از وخیم شدن اوضاع می توانید از روش های درمانی مناسب استفاده کنید.

ریزش مویی که در اثر کبد چرب می باشد را چگونه درمان کنیم؟

انواع بیماری های کبدی مرتبط با ریزش مو

بیماری های کبدی بسیار زیادی هستند که می توانند با ریزش مو ارتباط داشته باشند و تنها کبد چرب نمی تواند دلیل موجهی برای ریزش مو هایتان باشد بنابراین بهتر است این بیماری ها را بشناسید.

  • بیماری های کبدی ناشی از ویروس ها مانند هپاتیت A و هپاتیت B
  • بیماری های کبدی که در اثر عوارض استفاده از دارو های خاص ایجاد می شوند مانند سیروز کبدی
  • سرطان کبد نیز با ریزش مو ارتباط دارد.
  • هموکروماتوز
  • بیماری ویلسون

نکته : یادتان باشد که معمولا زمانی کبد شما دچار مشکل می شود که سموم درون آن بیش تر از مقدار مجازی باشد که کبد توانایی پردازش آن ها را دارد بنابراین اگر به مو های خود اهمیت می دهید باید سعی کنید کبد خود را از بیماری های مختلف حفظ کنید.

بیماری های کبدی مرتبط با ریزش مو

در صورتی که کبد شما سالم باشد و فاز اول و دوم سم زدایی آن دچار هیچ اختلالی نشود مشکلی برایتان ایجاد نمی شود ولی اگر مشکلات خاص و بیماری های خاص و یا استفاده از دارو های خاص منجر به ایجاد آسیب در کبد شود ممکن است ریزش مو شدیدی را تجربه کنید بنابراین می توان نتیجه گرفت که همیشه کمبود ویتامین ها و مواد معدنی باعث ریزش مو می باشد و این کمبود ها می تواند ناشی از عدم کارکرد مناسب کبد و یا داشتن رژیم غذایی نامناسب باشد که با آزمایش های مختلف می توانید علت دقیق را پیدا کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *