دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

احتمال ابتلا به کرونا بعد از تزریق واکسن چقدر است؟

  • ساناز براتی
  • ۵ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

دریافت دو دوز واکسن کرونا به معنای مصونیت کامل در برابر این ویروس نیست و ابتلا به این بیماری بعد از واکسن موضوعی عجیب و غیر معمول نمی باشد. دریافت واکسن سبب بالا رفتن ایمنی بدن شده و از عوارض شدید بیماری و مرگ و میر پیشگیری می کند.

در حال حاضر واکسن های کویید ۱۹ در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرند. این واکسن ها برای پیشگیری از بیماری های شدید و مرگ ناشی از ویروس کرونا تاثیر بالایی دارند، اما برخی از افراد بنا به دلایلی بعد از تزریق واکسن به بیماری کرونا ابتلا می یابند.

ابتلا به کرونا بعد از تزریق واکسن

اخیرا ویروس کرونا در جهان به یک اپیدمی تبدیل شده است و روزانه افراد بسیاری به دلیل ابتلا به آن در جهان به ویژه ایران جان خود را از دست می دهند. برای درمان این بیماری دارو و روش درمانی منحصر به فردی وجود ندارد و فقط می توان کمی از شدت آن را کم نمود. مهمترین روش موثر در پیشگیری از مبتلا شدن به این بیماری، زدن ماسک و رعایت بهداشت فردی و همچنین حضور نداشتن در مکان های شلوغ می باشد.

ابتلا به کرونا بعد از انجام واکسن

در حال حاضر برخی از کشورها برای پیشگیری از بروز این بیماری و به حداقل رساندن عوارض آن واکسن کووید ۱۹ را ساخته و روانه بازار کرده اند. استفاده از واکسن کرونا برای پیشگیری از مبتلا شدن به این ویروس در نقاط مختلف جهان نتیجه ای مثبت داشته و توانسته مردم را تا حدی به زندگی قبل از کرونا بازگرداند.

برخی از افراد بعد از تزریق واکسن ممکن است به کرونا مبتلا شوند. این موضوع در مواردی گزارش شده است. اما باید بدانید که مبتلا شدن اشخاصی دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند به این معنا نیست که واکسن موثر نبوده است.

در حال حاضر سوالات بسیاری در این مورد مطرح می شود، برخی می گویند که اگر فرد با زدن واکسن باز هم کرونا می گیرد پس فایده این کار چیست؟ این ذهنیت در بین اغلب افرادی که واکسن نزده اند دیده می شود. این در حالی است که گزارشات زیادی در مورد مثبت بودن نتایج آزمایش کرونا برای اشخاصی که دو دوز را دریافت نموده اند وجود دارد. متاسفانه این ذهنیت در برخی افراد می تواند جان میلیون ها انسان را به خطر بیندازد. افرادی که در مورد مبتلا شدن برخی افراد بعد از تزریق واکسن کرونا صحبت می کنند مطمئنا به دنبال بهانه ای برای واکسن نزدن هستند.

ابتلا به کرونا بعد از واکسن زدن

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

این موضوع را باید بدانید که شاید نتیجه آزمایش برخی از افراد که دو دوز واکسن را دریافت نموده اند مثبت شود، اما بین مثبت شدن و بیمار شدن تفاوت زیادی وجود دارد.

واکسن ها آنتی بادی هایی تولید می کنند که با ویروس در صورت ورود به بدن مبارزه می نمایند. از این رو تا حد بالایی در پیشگیری از بیماری شدید و مرگ تاثیر گذار خواهند بود. واکسن یک سلاح جادویی برای نابودی بیماری محسوب نمی شود و تمام تولید کنندگان واکسن هیچ گاه صحبت از مصونیت کامل در برابر بیماری با تزریق واکسن نکرده اند. واکسن در حقیقت در فرد مصونیت ایجاد می کند تا در صورت ورود ویروس به بدن، بدن واکنش خیلی کمتری از خود نشان دهد، که این واکنش بسیار کمتر از افرادی است که واکسن دریافت نکرده اند.

مبتلا شدن به کرونا بعد از واکسیناسیون

در حال حاضر بیشتر از ۱۶۲ میلیون نفر در آمریکا و اغلب افراد در برخی دیگر کشورها دو نوبت از واکسن کرونا را دریافت نموده اند و در این بین نتیجه آزمایش تعداد بسیار محدودی از آن ها مثبت بوده است. در بررسی های انجام شده مشخص شده است که اغلب ابتلا یافتگان به ویروس کرونا در بین کسانی که واکسن زده اند، عوارض بسیار خفیفی را از خود نشان داده اند، البته در برخی هم اصلا عوارضی دیده نشده است.

مبتلا به کرونا بعد از واکسن زدن

شاید در این بین کسانی باشند که هر دو نوبت را دریافت نموده اند، اما متاسفانه به دلیل ابتلا به بیماری در بیمارستان بستری شده باشند و در مواقعی نیز جان خود را از دست داده باشند، اما کارشناسان بهداشت عمومی در این مورد می گویند که این موضوع بسیار نادر می باشد و حدود ۹۷ درصد از افرادی که در بیمارستان ها به دلیل کرونا بستری می شوند واکسن نزده اند.

ابتلا یافتن به کرونا بعد از واکسن

در مورد هیچ واکسنی نمی تواند نتیجه صد در صدی را انتظار داشت. از این رو احتمال دارد که اشخاصی که واکسن می زنند، هم به کرونا ابتلا یابند. واکسن را باید مانند کمربند ایمنی بدانید. کمربند ایمنی برای حفاظت افراد از صدمه شدید و ایمنی بیشتر بسته می شود و از صدمات جدی در تصادف ها جلوگیری می کند. بستن کمربند نمی تواند شما را از خش و خط های جزئی در امان نگه دارد ولی می تواند جانتان را نجات دهد. واکسن نیز دقیقا چنین عملکردی دارد.

مبتلا به ویروس کرونا بعد از واکسن

ابتلا به ویروس کرونا بعد از هر دو نوبت تزریق واکسن به این معنی نیست که واکسن ها بدون اثر هستند. دلیل قوی تری برای واکسن زدن وجود دارد، اگر همه افراد واکسن بزنند احتمال سرایت ویروس بسیار کمتر می شود و اشخاص کمتری باعث منتشر شدن ویروس خواهند شد. اشخاصی که به بهانه های مختلف از واکسن زدن سر باز می زنند، باید بدانند که خودداری از اینکار فقط به آن ها مربوط نمی شود. در حال حاضر جهان درگیر موج های جدیدی از کرونا می شود. سویه دلتا که حالا بسیار سریع افراد را مبتلا می کند و تلفات بسیاری به دنبال داشته است، می تواند با واکسن زدن تا حدی از شدتش کم شود.

ابتلا به واکسن کرونا بعد از واکسن

همانطور که می دانید بیمارستان ها در برخی از مناطق دیگر نمی توانند پاسخگوی مراجعین به خاطر تعداد بالای مراجعات باشند. افراد در قبال هم مسئول هستند و باید برای واکسن زدن اقدام نمایند و هیچوقت نگویند که فایده این کار چیست. در واقع فرد با زدن واکسن علاوه بر حفاظت از خود باعث حفاظت از دیگران نیز خواهد شد و افراد با همکاری هم می توانند جان بسیاری را نجات دهند.

مبتلا گشتن به ویروس کرونا بعد از واکسن

با توجه به تحقیقات انجان شده و بنا به عقاید محققان مبتلا شدن به کرونا بعد از تزریق نمودن واکسن به این معنی نمی باشد که واکسن کارایی نداشته و ناکارآمد است. دانشمندان در جواب افرادی که می گویند چرا باید به واکسن اعتماد نماییم این گونه می گویند: ابتلای برخی از افراد بعد از زدن واکسن کرونا در ابعاد جمعیتی یک جامعه، اصلا غیر منتظره نبوده و عجیب نیست و به معنای ناکارآمد بودن واکسن نمی باشد.

ابتلا به کرونا بعد از واکسیناسیون

در این مورد دکتر آنتونی فائوچی، رئیس موسسه ملی آلرژی بیماری های عفونی در کشور آمریکا در یک مصاحبه خود در مورد همه گیری کرونا و واکسن کرونا چنین می گوید:

«زمانی که میلیون ها انسان در سطح جامعه واکسینه می شوند. ظهور موارد ابتلا یافته به کرونا بعد از واکسن زدن و واکسینه شدن غافلگیرانه و غیر معمول نمی باشد».

دلایل مختلفی برای روی دادن چنین اتفاق هایی می تواند وجود داشته باشد. ردیابی و بررسی نمودن داده های ژنومی این اشخاص می تواند کمک بالایی در توسعه واکسن ها داشته باشد.

مبتلا گشتن به کرونا بعد از واکسن

مبتلا شدن به بیماری بین بازه تزریق دوز اول و دوم واکسن

در مورد تزریق دوز دوم واکسن باید بدانید که زمان تزریق دوز دوم به نوع واکسن بستگی دارد. در صورتی که دوز اول واکسن دریافتی سینوفارم باشد، بعد از سه هفته باید دوز دوم دریافت شود. اما اگر فردی واکسن آسترازنکا را دریافت کرده باشد برای دریافت دوز دوم باید زمان بیشتری را صبر نماید.

مبتلا شدن به کرونا بعد از واکسن

اگر شخصی بعد از دریافت دوز اول واکسن به بیماری کرونا مبتلا شد، می تواند بعد از تمام شدن دوره بیماری و بهتر شدن حالش، زمانی که دیگر هیچ علامت بیماری نداشت، برای دریافت دوز دوم واکسن مراجعه نماید و واکسن بزند. در اغلب موارد گفته شده است که این افراد بهتر است دو ماه بعد از ابتلا به بیماری اقدام نمایند. در این مورد نظرات مختلفی وجود دارد اما دقیقا مشخص نشده است.

مبتلا شدن به ویروس کرونا بعد از واکسن

افراد باید بدانند که بعد از دریافت دوز اول بدن نسبت به قبل آسیب پذیر تر می شود و احتمال بیمار شدن بیشتر می شود، از این رو مراقبت ها باید بیشتر شود تا دوز دوم نیز دریافت شود. بعد حدودا دو هفته بعد از دریافت دوز دوم واکسن مصونیت خواهد داشت. البته دریافت واکسن به معنی مصونیت کامل از بیماری نیست و همانطور که گفته شد، شخص واکسن زده ممکن است بعد از دریافت دو نوبت واکسن کرونا به ویروس مبتلا شود اما بسیار خفیف بوده و در اغلب موارد بدون عوارض و مشکل جدی است.

در پایان به منظور اطلاع از ناقل بودن کرونا دلتا و شناخت علائم کرونا انگلیسی می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *