دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

ویژگی شاخص حیوان دلفین و آشنایی با تغذیه این پستاندار

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

حیوان دلفین را می توان از دسته پستانداران محبوب و زیبا در کره زمین دانست که اصول تغذیه و زندگی خاص خود را دارند و شما با مطالعه این مقاله می توانید به راحتی با خصوصیات و ویژگی های رفتاری این جانور آشنا شوید.

به طور کلی حیوان دلفین یکی از جذاب ترین حیوانات کره زمین از نظر انسان ها محسوب می شود که به خاطر پوزه های خندان و هوش بالایی که دارد مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به حیوانات قرار گرفته است. به صراحت می توان گفت این حیوان زیبا بیش از ۳۰ گونه مختلف را شامل می شود که در اغلب نقاط زمین یافت خواهند شد.

آشنایی با حیوان دلفین

بهتر است بدانید دلفین ها در واقع پستاندارانی دریایی از راسته آب بازسانان هستند که رابطه نزدیکی هم با نهنگ ها و گراز ماهی ها خواهند داشت. اجداد این گونه جانور جفت سمانی بودند که نزدیک به ۵۰ میلیون سال پیش برای پیدا کردن غذای مورد نیاز خود از خشکی وارد دریا شدند. به صراحت می توان گفت که حدود ۴۰ گونه دلفین وجود دارد که در ۱۸ سرده گوناگون رده بندی شده اند.

خصوصیات حیوان دلفین

توجه داشته باشید بدن این حیوان در طول میلیون ها سال به تدریج برای زندگی در آب تطابق پیدا کرده است. در واقع دلفین ها و دیگر آب بازسانان برای حرکت در آب باله دارند و دمشان همچون ایجاد کننده پیش رانش کار می کند. بدنشان نیز بدین صورت است که برای شنای هر چه سریع تر در آب و ماندگاری برای مدت زمان بیشتر در آن با یک بار نفس گیری مناسب خواهد بود.

به طور کلی نیاز به پدید آوردن سامانه های عصبی پیشرفته برای پژواک یابی درون آب باعث شده تا دلفین ها مغزهایی بزرگ و به نسبت پیچیده تری داشته باشند. این توانایی ادراک بسیار بالا باعث شده تا در میان برخی از حیوانات گونه ای فرهنگ نمودار محسوب شوند.

چگونگی تنفس در دلفین ها:

یکی از خصوصیات بارز دلفین ها این است که از طریق ریه نفس می کشند. این حیوان مانند حیوان نهنگ برای پر کردن ریه های خود از هوا بایستی به صورت دوره ای به سطح آب بیایند. همچنین آن ها دارای سوراخ هایی هستند که در هنگام شنا کردن در زیر آب بسته و هنگام نفس کشیدن در روی سطوح آب باز می شوند.

بدن بسیاری از پستانداران دریایی برای زندگی در چنین محیط هایی سازگاری کامل پیدا کرده برای مثال دلفین ها با هر مرتبه تنفس تقریبا ۸۰ درصد هوا را در ریه های خود تبادل خواهند کرد در حالی که انسان ها قادرند تنها ۱۷ درصد از هوا را درون ریه های مبادله نمایند. این امر را می توان به خاطر ظرفیت ذخیره اکسیژن در ریه ها دانست که باعث می شود دلفین از میزان اکسیژن ذخیره شده به صورت کارآمد تری استفاده نماید و شیرجه های عمیق تری بزند.

  •  آرون گروپس

چگونگی تنفس دلفین ها

نوع تغذیه حیوان دلفین:

امروزه روش های تغذیه ای مختلفی در میان نژادهای حیوان دلفین وجود داد که گاهی تنها ویژه یک نژاد خاص خواهد بود. ماهی و ماهی های مرکب در واقع غذای اصلی این حیوان محسوب می شود که با این وجود نهنگ قاتل کوتوله و نهنگ قاتل نیز از دیگر جانداران دریایی مانند سخت پوستان تغذیه خواهند کرد. به طور کلی برخلاف آب بازسانان بی دندان، دلفین ها به همراه دیگر بازسانان دندان دار غذای خود را فیلتر نمی کنند و یک جا می بلعند.

معمولا دلفین ها از تعداد زیادی طعمه در رژیم غذاییشان استفاده می کنن برای مثال در معده دلفین پوزه بطری ای که به دام ماهیگیر های جنوب غربی ایالات متحده به دام افتادند تقریبا ۴۳ گونه طعم از ۳۵ تیره کاملا گوناگون شناسایی گردید. با این وجود رژیم غذایی هر نوع دلفین تنها چند نوع محدود را پوشش خواهد داد برای مثال سنجاق ماهی ۷۰ درصد غذای دلفین های آب فلوریدا را تشکیل می دهد.

روش معمول شکار حیوان دلفین را می توان بدین صورت دانست که گروهی از آن ها با حلقه زدن به دور ماهی ها، آن ها را در گوشه ای به شکل توپ جمع می کنند و بعد با هجوم آوردن ماهی های سردرگم را شکار می کنند. در روش دیگر شکار نیز دلفین ها با تعقیب کردن ماهی ها آن ها را به سمت آب های کم ژرف می برند و راحت تر مورد شکار قرار می دهند.

همچنین در کارولینای جنوبی دلفین های اقیانوس اطلس طعمه خود را تا گل و لای کرانه دنبال می کنند و سپس با گیر انداختنشان در عمق بسیار کم اقدام به شکار می کنند. در برخی موارد دیگر نیز این حیوان با پرتاب کردن ماهی به بیرون از آب توسط ضربات بال خود باعث گیج شدن ماهی و شکار او می شود.

اصول تغذیه دلفین ها

تولید مثل و زایمان در دلفین ها:

همانطور که می دانید دلفین های ماده برای تولید مثل زایمان می کنند که در هر مرتبه زایمان یک نوزاد به دنیا می آورند. به طور متوسط دلفین ها می توانند در طول عمر خود بین ۵ تا ۲۵ مرتبه زایمان انجام دهند. درصد باروری دلفین ها نیز مانند انسان ها با افزایش سن کاهش یافته و حتی دوره های یائسگی را نیز تجربه می کنند. توجه داشته باشید که دوران بارداری بر اساس نژاد هر دلفین متفاوت است برای مثال برای دلفین های پوزه بطری این مدت زمان ۱۱ تا ۱۲ ماه خواهد بود.

در بدن دلفین ماده همزمان با تشکیل جنین شیر تولید خواهد شد که برای تغذیه نوزاد از آن استفاده می شود. همچنین زمان شیردهی به نوزاد متولد شده بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ روز متغیر است و به همین خاطر نوزاد دلفین تا چندین مدت پس از به دنیا آمدن نیز تمایل دارد در نزدیکی مادر خود زندگی کند که البته گاهی اوقات این تمایل تا پایان عمر دلفین ادامه خواهد داشت.

درصد و میزان هوش:

می توان حیوان دلفین را جزو باهوش ترین حیوانات جهان دانست که توانایی شناختی بالایی دارند و این امر به تدریج باعث تمایز آن ها شده است. بسیاری از محققان هوش را ترکیبی از ادراک، ارتباط و قدرت حل مسئله می دانند که خود ادراک نیز بخش عمده ای از چگونگی معاشرت و شکار را شامل می شود. دلفین ها معمولا با تولید پژواگ و ارسال و دریافت صدا می توانند با سایر دلفین ها ارتباط برقرار کنند و همچنین طعمه خود را در شرایطی کم عمق شناسایی نمایند.

نکات مربوط به تولید مثل دلفین ها

برقراری ارتباط در دلفین ها:

یکی از نکات جالب اما پیچیده در مورد پستانداران دریایی به ویژه دلفین ها اصول برقراری ارتباط شان است. در واقع دلفین ها می توانند از سه طریق که در ادامه بیان کرده ایم ارتباط برقرار کنند:

  • کد انعکاس یا همان پژواک
  • سوت زدن
  • ارتباطات اجتماعی

توجه داشته باشید که دلفین ها نه تنها از طریق سوت زدن بلکه با ضربه زدن به سطوح آب توسط دم یا بدنشان نیز به برقراری ارتباط با دیگری می پردازند. در واقع صدای این حیوان یک طیف گسترده را شامل می شود که برای بخشی از آن نام آوا را تعیین کرده اند. معمولا صداهایی که توسط این حیوان تولید می شود مشابه سوت، وزوز و کلیک کردن خواهد بود. این صداها به اندازه ای بلند هستند که از فاصله چند مایلی قابل شنیدن بوده و در طول عمر دلفین ها نیز تغییر خواهند کرد.

عمدتا پژواک هایی که توسط دلفین ها تولید می شوند برای جهت یابی و برقراری ارتباط استفاده خواهند شد و مانند دستگاه جهت یاب از طریق صوت سونار که در قسمت زیردریایی وجود دارند عمل خواهند کرد. این حیوان پس از ساطع کردن صدا، گوش به زنگ صداهایی مانند پژواک، امواج سفر و صداهایی که از اشیا منعکس می شود، می ماند. به صراحت می توان گفت که دلفین ها نسبت به انسان اطلاعات بیشتری مانند اندازه، شکل و حتی مواد سازنده اشیای اطراف را از صداهای اطراف به دست می آورند.

چگونگی برقراری ارتباط در حیوانات

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب حیوان کوسه و حیوان فک نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *