دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با حیوان کوسه و دانستنی های جالب درباره این حیوان ترسناک

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که حیوان کوسه دارای گونه های بسیار مختلفی است که تنها برخی از آن ها خطرناک هستند و در این مطلب سعی داریم به بیان خوصیات، زیستگاه و همچنین تغذیه این جانور نادر بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی کوسه ها سلاطین اقیانوس ها محسوب می شود که موجوداتی پرابهت و بسیار ترسناک خواهند بود و البته که بهتر است بدانید تمامی گونه های این حیوان خطرناک نیستند و حمله نمی کنند و حتی می توان به صراحت گفت که دشمن اصلی آن ها خود انسان است. همچنین از طرفی موجودات بسیاری در جهان وجود دارند که فکرش را هم نمی کنید کشنده باشند.

آشنایی با حیوان کوسه

بهتر است بدانید که کوسه یا کوسه ماهی در واقع گروه بزرگی از ماهی غضروفی از زیررده نرم آبشش داران هستند و به صراحت می توان گفت که اقیانوس ها بیش از ۲۰ هزار گونه از ماهی های مختلف را در خود جای داده اند که از این تعداد بیش از ۵۰۰ گونه کوسه ها هستند. مدت ها پیش از به وجود آمدن دایناسور ها، کوسه ها فرمانروای آب ها بودند و آن ها را برای اولین بار بیش از ۴۰۰ میلیون سال پیش شکل گرفتند و در ۱۰۰ میلیون سال اخیر به ندرت دستخوش تغییر و دگرگونی شده اند. این شکارچیان بزرگ آبزی با تغذیه از موجودات ضعیف و زخمی در بالای چرخه غذایی دریایی قرار گرفته اند و در واقع با این کار به حفظ تعادل در سیستم طبیعی کمک زیادی کرده اند. به طور کلی از معروف ترین گونه های این حیوان می توان به کوسه بزرگ سفید، کوسه پیری و کوسه سرچکشی اشاره نمود که اغلب آن ها مانند کوسه نهنگی حمله نمی کنند و برای انسان ها بی ضرر هستند. گونه های محدودی از کوسه ها هستند که تاکنون خطرناک شناخته شده اند و می توان کوسه سفید بزرگ، کوسه ببری و کوسه آبی را در این دسته قرار دهید. بهتر است بدانید که ما به هیچ وجه در زنجیره غذایی آن ها جای نداریم و اغلب حملات آن ها به موج سوارها بوده زیرا که تخته نرد در تصور آن ها نوعی موجود دریایی است و به همن خاطر به آن حمله خواهند کرد و موج سوار ممکن است آسیب ببیند. همچنین از آنجایی که این حیوان نسبت به بوی خون بسیار حساس است در صورت وجود خون در آب ممکن است به سمت شکار برود.

خصوصیات حیوان کوسه

قدرت بویایی و شنوایی کوسه ها:

در واقع کوسه ها دستگاه هایی هستند که برای شکار تنظیم شده اند و آن ها که متکی به حس شنوایی ویژه شان برای گرفتن شکار هستند می توانند لرزش صدا را در فاصله ای بیش از ۳۰۰۰ پا تشخیص دهند. کوسه ها به ویژه به لرزش ها با بسامد پایین که از سوی شکار پخش می شوند حساس هستند. لرزش صدای بلندگو ها که مانند صدای ماهی زخمی است کوسه ها را به حالت دیوانگی و از خود بیخود شدگی می برد. جالب است بدانید که هر چه کوسه به شکار نزدیک تر می شود حس بویایی اش بیشتر به کار می افتد به گونه ای که کوسه ها قادر هستند یک قطره خون را در ۲۵ گالن آب به راحتی تشخیص بدهند. در واقع آب درون سوراخ های بینی کوسه ها که در بخش زیرین حلزونی شکل قرار گرفته است جاری خواهد شد. همچنین کوسه ها منافذی کوچک برای جذب سیگنال های الکتریکی که در هنگام حرکت جانوران ایجاد می شود دارند که این منافذ مانند یک حس اضافی هستند که به کوسه ها در یافتن شکار یاری می رسانند حتی اگر این موجود در زیر شن ها پنهان شده باشد. این حیوان دارای یک بخش به نام آمپول لورنزینی می باشد که یک سیستم حسی بسیار قوی بوده و در بخش پشتی و زیرین پوزه جانور قرار می گیرد.

دندان های حیوان کوسه:

جالب است بدانید که کوسه ها به صورت مداوم دندان هایشان را استفاده می کنند و از دست می دهند. برخی از گونه ها در درازای عمر خود نزدیک به ۳۰ هزار دندان درمی آورند و اغلب عمل جایگزینی دندان در این جانوران دریایی همیشه رخ خواهد داد. هر یک از دندان های کوسه در ردیفی واقع شده که با شکستن یکی دیگری جایگزین آن خواهد شد و وجه تمایز کوسه ها از سایر حیوانات به جز دندان آن ها در اسکلتشان است زیرا اسکلت بدن کوسه ها به جای استخوان از ماده غضروفی انعطاف پذیری است و چون غضروف از استخوان سبک تر است به همین خاطر کوسه ها برای شناکردن نسبت به یک ماهی استخوانی نیروی کمتری صرف می کنند. همچنین پوست سختی تمام بدن این حیوان را پوشش داده و فلس های خمیده ای که جهت آن ها به عقب است پوست را به سختی یک ورق سمباده خواهد کرد تا کوسه از آسیب های احتمالی در امان بماند.

ظاهر و ویژگی های کوسه

اندام های جنسی و اندازه:

به طور کلی غدد جنسی کوسه ها در بالای سینه و پشت کبد آن ها قرار گرفته که اندام جنسی آن ها نیز مانند سایر ماهیان در سینه آن هاست. در واقع کوسه یکی از نادرترین شکارچیان کره زمین محسوب می شود که بسیاری از آن ها برای حمله آفریده شده اند اما همه آن ها حمله نمی کنند زیرا برخی برای انسان ها کاملا بی ضرر هستند مانند کوسه نهنگی و تنها گونه های محدودی یافت می شوند که تاکنون خطرناک شناخته شده باشند. این آبزیان زیبا و سلاطین اقیانوس ها در واقع منبعی پر درآمد برای صنعت اکوتوریسم غواصی محسوب می شوند. جالب است بدانید که بزرگ ترین ماهی شکارچی حدود ۴.۵ تا ۶ متر طول و بیش از ۲.۲۶۰ کیلوگرم وزن دارد. البته که کوسه های سفید بزرگ با وجود تمام عظمتی که دارند بزرگ ترین نوع کوسه محسوب نمی شوند و بزرگ ترین گونه آن کوسه نهنگ است که در دسته ماهی های شکارچی قرار می گیرد. می توان کوسه های سفید بزرگ را موجوداتی احتماعی دانست که اغلب به صورت گروهی که به آن ها گله ماهی گفته می شود سفر می کنند. اگر کوسه سفید بزرگی بخواهد شکار کوسه دیگری را تصاحب کند هر دو کوسه با سیلی زدن به یکدیگر سعی دارند همدیگر را تصاحب  کنند. معمولا کوسه ها سعی دارند از جنگ با هم خودداری کنند چون تنها یک گاز ممکن است کوسه ای را برای ابد از کار افتاده کند. اگرچه فیلم های سینمایی این تصور را به وجود آورده اند که کوسه های سفید بزرگ اغلب آدمخوار هستند اما تنها ۵ تا ۱۰ مورد در سال حمله یک کوسه به انسان رخ می دهد و این اعتقاد وجود دارد که کوسه سفید صرفا برای مزه کردن انسانی را گاز بگیرد اما بعد او را رها خواهد کرد.

  •  آرون گروپس

آشنایی با زیستگاه کوسه ها

زیستگاه حیوان کوسه:

این گونه از حیوانات نیز مانند تمساح ها معمولا در نزدیکی سواحل استرالیا، آفریقای جنوبی، کالیفرنیا و شمال شرقی ایالات متحده آمریکا یافت می شود اما در نقاط دیگری از جهان از برزیل گرفته تا ماداگاسکار و فیلیپین هم دیده شده اند. در واقع کوسه سفید بزرگ دریاهای ساحلی گرم و شور و آب و هوایی معتدل را ترجیح می دهند که نه تنها بر روی سطح آب بلکه در عمق بیشتر از ۲۵۰ متری هم می توانند به خوبی شنا کنند.

تغذیه و تولید مثل:

بهتر است بدانید که اغلب گونه های کوسه گوشتخوار هستند و رژیم غذایی آن ها شامل نهنگ های دندان دار کوچک، شیر های دریایی، فک ها، لاک پشت های دریایی و حیوانات مرده می باشد. کوسه سفید بزرگ زمانی که رحم مادر است دندان های خود را می بلعد و محققان علت این کار را تلاش این حیوان برای استفاده مجدد از کلسیم و ذیگر مواد معدنی می دانند. بچه کوسه ها معمولا زمان تولد بین ۱ تا ۲.۵ متر قد دارند و می توانند کاملا از خود مراقبت کنند. همچنین کوسه سفید بزرگ پس از به دنیا آمدن بلافاصله از مادر خود دور شده و مشغول شکار حیوانات کوچک دریایی می شود و همچنین قادر هستند تا ۷۰ سال عمر کنند.

چگونگی تغذیه کوسه ها

بزرگ ترین دشمن کوسه ها:

جالب است بدانید که بزرگ ترین دشمن این حیوان انسان ها هستند زیرا سالانه بیشتر از ۷۰ میلیون کوسه توسط انسان برای مصارف غذایی شکار می شود و این شکار بی رویه باعث شده تا جمعیت کوسه های سرچکشی در اقیانوس حدود ۹۸ درصد کاهش پیدا کند. به همین خاطر بهتر است با رعایت احتیاط ترستان را نسبت به این موجودات از بین ببرید و اگر شانس این را داشتید کنار آن ها غواصی کنید لذت تان را با عکس ثبت نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *