دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

دیدنی های بهاباد با جاذبه های طبیعی و تاریخی زیبا

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

بهاباد شهری تاریخی با جاذبه های توریستی بسیار زیبا است. این شهر در استان یزد واقع شده است، و از مکان های تاریخی زیادی برخوردار می باشد. از مهم ترین جاذبه های این شهر می توان به مسجد جامع، قلعه تاریخی جنت آباد و چشم اندازهای طبیعی روستاهای آن اشاره کرد. در این مقاله با دیدنی های بهاباد آشنا می شوید.

بهاباد از شهرهای واقع در استان یزد می باشد. این شهرستان از ارزش های فرهنگی خاص خود برخوردار می باشد، و یکی از شهرهای دیدنی ایران است. قدمت دیرینه این شهر موجب شده تا به عنوان یکی از شهرهای تاریخی شناخته شود. این شهر بر روی تپه های رشته کوه واقع شده است. در طی تاریخ این شهر از اهمیت زیادی برخوردار بوده است، به ویژه بموکانه که اثری باستانی در این شهر است، بخش مهمی از قدمت تاریخی آن را نشان می دهد. این شهرستان دارای آب و هوای نیمه خشک است. حجم بارندگی ها به طور متوسط در این منطقه ۷۲ میلی لیتر در طی سال است. با این وجود این شهر چشم اندازهای طبیعی زیادی ندارد. بسیاری از دیدنی های شهر بهاباد شامل بناهای تاریخی و باستانی هستند، که از دوره های مختلف باقی مانده اند.

دیدنی های بهاباد را بشناسید

شهر بهاباد از شهرهای تاریخی در استان یزد می باشد. این شهر جذابیت های تاریخی زیادی را به خود اختصاص داده است و در سال های اخیر یکی از مکان های گردشگری این استان است. این شهر به دلیل شرایط آب و هوایی که دارد، مکان مناسبی برای کشت محصولاتی همچون زعفران، پسته و انار است. در این شهر محصولات مرغوب و با کیفیت کشت می شود. مردمان این شهر دارای فرهنگ خاص خود هستند. در این منطقه دامداری و کشاورزی پیشینه مردمان است.

رودخانه بهاباد

کویر بهاباد:

شاید یکی از بکرترین و مهم ترین دیدنی های بهاباد این کویر دیدنی باشد، که از نظر آب و هوایی گرم و خشک است. شن زارهای روان یکی از جذابیت های این کویر برای علاقه مندان می باشند. تپه های شنی بخشی دیگری از زیبایی های این منطقه را تشکیل می دهند، همچنین شما با سفر به این کویر دیدنی می توانید از نزدیک دشت ها و کوهستان های منطقه را مشاهده کنید.  این کویر همانند دیدنی های بافق دارای جذابیت می باشد.

کویر بهاباد

مسجد جامع بهاباد:

این مسجد از جمله مهم ترین دیدنی های تاریخی شهر است. همانطور که می دانید استان یزد یکی از استان های تاریخی و با قدمت است. در این استان شهرهای مختلفی وجود دارد، که با وجود بناهای تاریخی خود شهرت دارند.

مکان های تفریحی بهاباد

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

شهر بهاباد نیز به دلیل وجود این مسجد اهمیت تاریخی دارد. تحقیقات باستان شناسی نشان داده است، که این بنا متعلق به دوران صفویان است. کتیبه ای که در این مسجد واقع شده است متعلق به سال ل ۱۱۹۲ ه-. ق- می باشد. طبق این کتیبه قدمت این بنا به دوران کریم خان زند نیز باز می گردد، زیرا در زمان کریم خان زند توسط حاج مهدی بازسازی شده است. در قسمتی دیگر از این بنا سنگی می بینید، که تضمین کننده موقوفات مسجد می باشد. بنای این مسجد به دلیل واقع شدن، در مسیر شیب دار به شکل خاصی ساخته شده است.

مکان های تاریخی بهاباد

روستای همیجان:

دیدن مناظر طبیعی روستاها یکی از تجربیات ویژه برای گردشگران است. در سفر به بهاباد نیز می توانید از چنین چشم اندازهایی بازدید کنید. روستای همجیان در بنستان و در فاصله ۱۱ کیلومتری از شهر واقع شده است. این روستا دارای دره های کوهستانی است. مزارع و باغ های سرسبز از دیگر جذابیت های این روستا هستند. نوع معماری خانه های روستایی موجب شده، تا علاقه مندان زیادی به این منطقه سفر کنند، و از نزدیک با زندگی روستایی آشنا شوند.

ارتفاعات بهاباد

این منطقه ییلاقی دارای امکانات مناسبی است. کوه های این منطقه یکی از مهم ترین رویشگاه های دام هستند، به همین دلیل این ارتفاعات برای ییلاق مورد توجه هستند. زیستگاه جانوران و گیاهان در این منطقه بسیار ارزشمند است. هیجان بازدید از چنین چشم اندازهایی و زندگی چند روزه در میان مردمان روستا می تواند از تجربه های باور نکردنی باشد. این روستا به عنوان یکی از دیدنی های فصل زمستان در ایران به شمار می رود. زیرا با وجود جاذبه های آن می توانید سفری لذت بخش داشته باشید.

رودخانه شور:

اگر از علاقه مندان به جاذبه های طبیعی در نقاط مختلفی از ایران هستید، می توانید از زیبایی های شهر بهاباد دیدن کنید. یکی از جاذبه های طبیعی در این شهر رودخانه شور است. این رودخانه در منطقه شمالی بهاباد واقع شده است، این رودخانه بخش مهمی از آب های این منطقه را تامین می کند، و در کشاورزی بسیار رونق بخشیده است. رودخانه شور از جمله رودخانه های دائمی در ایران است. در طی سال آب این رودخانه در جریان است، و تنها در برخی از فصل های سال پر آب تر می شود. در مسیر بازدید از این رودخانه می توانید از جاذبه های بسیار زیبایی بازدید نمایید.

مهم ترین دیدنی های بهاباد

موزه علوم طبیعی:

برای علاقه مندان به حیات وحش حیوانات که دوست دارند، با زندگی حیوانات از نزدیک آشنا شوند این موزه مکان مناسبی است. اما این موزه می تواند کمی ناراحت کننده باشد، زیرا تاکسیدرمی گونه هایی از حیوانات موجب تاسف می شود. این موزه یکی از سازمان های وابسته به آموزش و پرورش است. در این موزه می توانید نمونه هایی از حیوانات این منطقه را مشاهده کنید. بخش فسیل ها و سنگ ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند، همچنین این موزه دارای بخش های جانورشناسی و گیاه شناسی نیز می باشد.

موزه بهاباد

قلعه تاریخی جنت آباد:

این قلعه یکی دیگر از بناهای تاریخی شهر است. بکر بودن این قلعه موجب اهمیت آن شده است. معماری قله بسیار ستودنی است، که در گذشته به عنوان یک دژ کاربرد داشته است. برای بازدید از این قلعه باید به حوالی روستای احمدآباد بروید.

دیدنی های بهاباد

یکی از ویژگی های ممتاز این بنا حصارها و برج هایی است که در آن می بینید. برج های دیده بانی در این بنا چهار عدد هستند، که هنوز سالم و بکر می باشند. از بخش های مختلف در قلعه تاریخی جنت آباد می توان به بخش نمازخانه آن اشاره کرد. نمازخانه در این بنا به سبک زندیان ساخته شده است. راهرو نیز بخش دیگری از این بنا است که معماری خاص خود را دارد.

این منطقه یکی از دیدنی های استان یزد است که نباید از دست بدهید. شما در سفر به این منطقه می توانید، از جذابیت های بسیار زیبایی دیدن نمایید، و با بازدید از دیدنی های بهاباد با یکی دیگر از مناطق کویری دنیا آشنا می شوید، و در این مقاله نیز جاذبه های مهمی از این شهر را معرفی کردیم.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *