دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

همه چیز درباره ماده تاریک (Dark Matter)

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۳ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

در این مقاله اطلاعاتی بسیار مفید در رابطه با ماده تاریک در اختیارتان قرار می دهیم و شما بعد از خواندن این مطلب اطلاعات بسیار زیاد و خوبی را در رابطه با مواد تاریک موجود در فضا بدست می آورید.

برخی از اختر شناسان اعتقاد دارند که بسیاری از افراد دوست دار داستان های تخیلی می باشند و از نظر آن ها علم معنای چندانی ندارد. یکی از دلایلی که باعث ایجاد چنین چیزی شده است عجیب و غریب بودن علم می باشد. برای مثال به تازگی بسیاری از افراد فهمیده اند که یک کهکشان نامرئی وجود دارد که به اندازه راه شیری بوده ولی به دلیل نامرئی بودن مورد بررسی قرار نگرفته است. در ادامه شما را با ماده تاریک آشنا خواهیم کرد.

ماده تاریک

ماده تاریک چیست؟

یکی از نظریه های بسیار جدی این است که چیز های نامرئی بسیاری در علم وجود دارد و فیزیکدان ها در حال یافتن پاسخی مناسب برای آن می باشند. بیش تر این پاسخ ها به Dark Matter ختم می شود. Dark Matter بخش بسیار بزرگی از جهان را تشکیل داده است ولی در حال حاضر هیچ تعریف مطلقی برای آن وجود ندارد. حتی هم اکنون که در حال خواندن این مطلب هستید ممکن است قلمرو تاریکی از این مواد در رو به روی شما قرار داشته باشد. این ماده اختراع شده است تا پدیده هایی را توضیح دهد که ناشی از وجود میزان جرم هستند و جرم آن ها از همه چیزهای قابل مشاهده در جهان بیشتر می باشد. بسیاری از ستاره شناسان این تعریف را برای مشاهدات گیج کننده نجومی مطرح کرده اند.

تابش زمین کیهانی

تایش زمین کیهانی توزیع غیر یکنواخت ماده را در جهان نخستین نشان می دهد. بر اساس نظریه های بیان شده جرم چیز های مرئی ۹.۴ از انرژی و جرم کل چیز های قابل مشاهده را تشکیل می دهد.

نظریه های مهم مواد تاریک در کهکشان

نظریه های Dark Matter

یکی از مشکلاتی که امروزه ایجاد شده است این است که اختر شناسان نمی توانند تایید کنند که کشش گرانشی ماده مرئی حرکت ستارگان و کهکشان ها را توجیه می کند. نظریات مختلفی در رابطه با فراوانی Dark Matter مطرح شده است. مهم ترین نظریه موجود در این مبحث این است که Dark Matter دارای سیاه چاله های بسیار کوچک بوده و این نوع سیاه چاله ها فوق متراکم اند و جرمی برابر با سیاره مشتری دارند. این سیاهچاله ها حدودا ۳۰ سال نوری با زمین فاصله دارند و هیچ خطری برای زمین ایجاد نمی کنند ولی باید مورد بررسی قرار بگیرند. نظریه بسیار محبوبی که بیان شده است بر این باور است که مواد تاریک از یک ذره زیر اتمی ساخته شده است و هنوز کشف نشده است. نامزد های بسیار زیادی برای این ذره وجود دارند.

  •  آرون گروپس

کهکشان راه شیری و Dark Matter

برخی از اختر شناسان بر این باور می باشند که از یک ابر چرخان کروی ساخته شده است و آن را Dark Matter نامیده اند. در واقع Dark Matter با ماده معمولی ترکیب شده است و در قطب ها یک سری جمع شدگی ایجاد کرده و در نهایت تبدیل به ستاره هایی شده است. تنها دلیلی که باعث اثبات این مورد می شود این است که ماده معمولی توانسته گرمای خود را به بیرون پخش کند و از انقباض ابر های گرانشی پیشگیری کند. با این حال باز هم Dark Matter نمی تواند نوری را از خود منعکس کند.

مواد تاریک در کهکشان راه شیری

اسناد معتبر درباره Dark Matter

امروزه یکسری مطالعاتی صورت گرفته است و Dark Matter را واضح تر برای همه توضیح می دهد. این اسناد بیان کرده اند که Dark Matter کاملا تاریک بوده و هیچ نوری را از خود منعکس نمی کند، Dark Matter سیاه چاله نیست و دلایل بسیار زیادی برای آن وجود دارد، سومین چیزی که درباره این ماده بیان شده است این است که Dark Matter از ماده معمولی تشکیل نشده است زیرا ماده معمولی توانایی آشکار سازی دارد و این ماده چنین توانایی از خود ندارد و آخرین مورد که اهمیت بسیار زیادی هم دارد این است که Dark Matter پاد ماده نمی باشد زیرا ماده در اثر تقابل با پاد ماده نابود می شود و چنین چیزی اصلا در Dark Matter دیده نشده است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *