دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

حکم دور ریختن غذای اضافی و اسراف در غذاها

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

تمامی مراجع تقلید نظر یکسانی درباره حکم دور ریختن غذای اضافی ندارند و برخی از عظام تقلید این عمل را حرام اطلاق می کنند. در ادامه شما را با دیدگاه های مختلفی که وجود دارند آشنا می کنیم.

حکم دور ریختن غذای اضافی در اسلام را توسط مرجع های تقلید مختلف برایتان بررسی می کنیم. در واقع اسراف کردن به هر صورتی گناه محسوب می شود ولی نظر مراجع تقلید درباره این کار متفاوت می باشد. از این رو در این مطلب سعی کرده ایم نظر تنی چند از مراجعه عظام تقلید را در این رابطه بیان نماییم.

دور ریختن مواد اضافی در اسلام

حکم دور ریختن غذای اضافی چیست؟

زمانی که شما بیش از حد غذا تهیه می کنید و مقداری از آن باقی می ماند ممکن است در وعده دیگر آن را میل کنید و یا اضافه آن را دور بریزید. در بسیاری از مکتب ها این موضوع به طور دقیق بررسی نشده است و تنها برخی از مراجع تقلید این مشکل را بررسی کرده اند و سایر مراجع تقلید این کار را معادل با اسراف و حرام دانسته اند. آمار ها نشان می دهند که اسراف در بین مردم در حال افزایش می باشد و برای پیشگیری از این کار باید کار هایی انجام داده شود.

آیت الله خامنه ای (ره)

ایشان اعتقاد دارند که اگر غذای اضافی را دور بریزید همانند اسراف بوده و حرام است و اگر این غذای اضافی قابل خوردن نباشد دور ریختن آن منعی ندارد و حرام نمی باشد.

آیت الله سیستانی

ایشان بیان کرده اند که بهتر است غذای اضافی را به عنوان غذای پرندگان قرار دهید و از حیف شدن آن پیشگیری کنید.

دیدگاه مراجع تقلید در رابطه با غذای اضافی

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آیت الله شیرازی

آیت الله شیرازی معتقد اند که دور ریختن غذای اضافی حرام است و اسراف محسوب می شود ولی اگر این غذا باعث ایجاد بیماری شود مانعی ندارد و بهتر است دور ریخته شود.

آیت الله لنکرانی (ره)

ایشان فرموده اند دور ریختن غذای اضافی اگر قابل خوردن باشد حرام است. در صورتی که این غذا قابل استفاده باشد باید آن را مصرف کنید و در غیر این صورت باید غذا را به پرندگان بدهید و اگر قابل مصرف توسط پرندگان نیز نبود ریختن آن جایز است.

آیت الله همدانی

اگر غذایی که می خواهید دور بریزید قابل خوردن باشد و باعث ایجاد بیماری نشود جایز نیست و باید آن را نگه دارید.

دیدگاه آیت الله همدانی در رابطه با اسراف

اسراف در اسلام گناه بزرگی محسوب می شود بنابراین بهتر است حواستان به مقدار و اندازه غذاهایی که درست می کنید باشد تا ضمن جلوگیری از اسراف مواد غذایی بتوانید از نعمت های خداوند خوب استفاده کنید. در ادامه می توانید با مراجعه به مطالب منتشر شده در بخش دانستنی های مذهبی مطالبی را در رابطه با حکم شرعی دروغ و حکم شرعی دلالی مشاهده کرده و اطلاعات خود را در این زمینه ها بالا ببرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *