دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تاثیر کرونا بر مغز و پیامدهای این ویروس بر روی سیستم عصبی

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

امروزه یک مشکل و بیماری همه گیری که تمامی افراد دنیا را درگیر ساخته و به نوعی سلامتی آن ها را تهدید می کند بیماری کرونا بوده که تاثیرات و پیامدهای ناشی از ابتلا به آن مختلف بوده و از جمله آن ها می توان به تاثیر کرونا بر مغز اشاره کرد که همین امر دانشمندان را در این زمینه نگران کرده و درصدد انجام تحقیقات و مطالعات زیادی در این رابطه ساخته است.

یکی از بیماری هایی ویروسی که اخیرا در سر تا سر دنیا شیوع پیدا کرده و افراد زیادی به آن ابتلا یافته اند بیماری کرونا می باشد که با علائم و نشانه های متفاوتی در افراد مختلف همراه بوده و هر فردی به گونه ای خاص درگیر ویروس کرونا می گردد. از همین رو قصد داریم در این راستا به منظور آگاهی و شناخت شما عزیزان نحوه و چگونگی تاثیر کرونا بر مغز را مورد بررسی قرار دهیم.

علائم و تاثیر کرونا بر مغز و دستگاه عصبی

همانطور که می دانید حدود چند وقت است که مردم جهان با ویروس جهش یافته ای به نام کووید ۱۹ دست و پنجه نرم می کنند و با آن درگیر هستند به طوری که روزانه افراد زیادی در دنیا در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده و می میرند. علائم و عوارض این بیماری واگیردار گسترده بوده و در هر فردی امکان دارد قسمت مختلفی از بدن او را درگیر نماید، تاثیر کرونا بر مغز نیز از جمله این عوارض بوده که برخی افراد در هنگام مبتلا شدن به این بیماری امکان دارد سیستم عصبی آن ها دچار آسیب و صدمات شدیدی شده به طوری که بعضی از بیماران بر اثر سکته مغزی جان خود را از دست داده اند.

خطرات کرونا بر روی دستگاه عصبی و مغز

در آغاز انتقال کرونا و همه گیری این ویروس، اغلب اصلی ترین عارضه آن را مشکل ریوی عنوان کردند اما با سپری شدن زمان معین شد که صدمات و مشکلات دیگری همچون آریتمی قلبی، آمبولی و ایجاد لخته های خونی در اندام های بدن و همینطور سکته های مغزی نیز از سایر مشکلات و خطرات مهم این بیماری می باشند که امکان دارد فرد را درگیر نمایند.

در واقع این نوع ویروس اندام های مختلف بدن همچون کبد، کلیه ها و عروق خونی را نیز مورد حمله قرار می دهد. هنوز نیز تقریبا نیمی از افراد ابتلا یافته نشانه های عصبی از قبیل احساس گیجی، سردرد و هذیان را از خود نشان داده و بیانگر این می باشد که این ویروس امکان دارد مغز را نیز مورد هدف قرار دهد.

تاثیرات ویروس کرونا بر روی دستگاه عصبی

نوعی تحقیق جدید در این رابطه مدارکی اولیه را گزارش می دهد که در بعضی از بیماران ویروس کرونا به سلول های مغزی حمله نموده و از آن ها برای نسخه برداشتن و کپی کردن خود بهره می برند. همینطور به نظر می آید این ویروس کل اکسیژن اطراف را استفاده کرده و موجب می شود سلول های اطراف به دلیل نبودن اکسیژن نابود شوند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

از آنجایی که ویروس کرونا اندام های تنفسی، قلبی، گوارشی، مغزی، عروقی، بویایی و چشایی را تحت تاثیر قرار می دهد و به کل اعضا و دستگاه های بدن حمله می کند در نتیجه لازم است که تا زمان واکسینه شدن کل مردم، افراد تمامی پروتکل ها و نکات بهداشتی مربوط در این زمینه را رعایت نموده و از دورهمی های خانوادگی و مسافرت های غیرضروری خودداری نمایند.

نحوه تاثیر کووید 19 بر روی سکته مغزی

انواع بیماری عصبی مرتبط با کرونا

  • آنسفالوپاتی ویروسی که نشانه هایی از قبیل خواب آلودگی، هذیان، گیجی، مشکل در اطلاع از زمان و مکان، ناهنجاری در حافظه، کم شدن مهارت های شناختی و در موارد نادری جنون را در پی دارد.
  • آنسفالیت یا التهاب عصبی که ممکن است در موارد جدی به صورت انسفالومیلیت حاد بروز پیدا کرده و انتشار یابد.
  • بیماری های خود ایمنی عصبی همچون سندرم گیلن باره پس از ایجاد عفونت
  • بروز سکته مغزی

عملکرد و تاثیر کرونا بر مغز

مکانسیم و نحوه آسیب رسانی کرونا به مغز و سیستم عصبی

این ویروس امکان دارد با عملکردها و روش های مختلف صدمه زدن به دستگاه عصبی و مغز سبب ایجاد بیماری ها و مشکلات مختلفی شود که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

  • مشکلات و صدمات مغزی ناشی از سایتوکاینی در بدن
  • به وجود آمدن لخته خونی در رگ ها یا بروز خونریزی با تضعیف جداره مویرگ های مغز
  • ایجاد هیپوکسی یا کمبود اکسیژن رسانی به مغز به دلیل صدمه دیدن ریه ها
  • صدمات مستقیم کرونا به سلول های مغزی
  • صدمات مستقیم ویروس به عصب های محیطی بویایی

اثرات ویروس کووید ۱۹ بر روی حافظه و سلول های مغزی

مطالعات انجام شده نشان می دهد که مبتلا شدن به این نوع ویروس پیامدهای ماندگاری بر روی مغز دارد و امکان ایجاد تغییرات در اتصالات میان نورون های مغز بعد از ابتلا به کووید ۱۹ وجود دارد و تایید تاثیرات ماندگار آن بر روی حافظه بر پایه معایناتی می باشد که از دیگر بیماری ها جمع آوری شده است.

اثز کرونا بر روی سکته مغزی

این نوع تغییرات می تواند از راه صدمات پایدار در اتصالات نورون ها و یا از راه تغییرات در کارکرد نورون ها به وجود آید. مغز انسان به گونه ای تکامل پیدا کرده که در نهایت رویارویی با بیماری تغییر یابد تا قادر باشد عواقب را راحت تر از بین ببرد و امکان دارد کووید نیز سبب ایجاد تغییرات در مغز گردد اما امکان دارد سالیان زیادی به طول انجامد تا بفهمیم که آیا عفونت ناشی از کووید موجب بالا رفتن خطر کم شدن توانایی های شناختی، حافظه و یا بروز بیماری آلزایمر گردد.

افراد ابتلا یافته به این بیماری می توانند بعد از درمان با اجرای آزمون های حافظه تحت نظر پزشک متخصص تحولات حافظه خود را ارزیابی کرده و از ایجاد آلزایمر جلوگیری نمایند. امروزه این امر به اثبات رسیده است که التهاب مزمن از قبیل استرس خفیف به عنوان عامل های خطرناکی برای مبتلا شدن به زوال عقل و کاهش توانایی شناختی در سنین پیری مورد شناسایی قرار گرفته شده اند که در واقع سبب ایجاد آلزایمر خواهند شد.

مطالعات جدید نشان می دهد که واکسن های رایج از قبیل واکسن های آنفولانزا و ذات الریه می توانند درصد مبتلا شدن به آلزایمر را به حداقل برسانند و این می تواند امیدبخش جلوگیری و درمان مشکلات و اختلالات ناشی از این ویروس بر روی حافظه باشد.

نحوه عملکرد کرونا بر مغز

اثر کووید ۱۹ بر روی ابتلا به سکته مغزی

بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شد که تا حدود ۴.۹ درصد از بیماریان مبتلا به این بیماری در دفعه اول بستری شدن خود درگیر سکته مغزی ایسکمیک شدید می شوند. علت بالا رفتن درصد ابتلا به سکته مغزی وجود عوامل مختلفی است که بوسیله کرونا ویروس به وجود آمده است همچون زیاد شدن لخته خونی، افزایش فشار خون و وجود دیابت.

بررسی تاثیر کرونا بر مغز

در این مطلب نحوه عملکرد و تاثیر کرونا بر مغز و دستگاه عصبی را به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم نهایت استفاده را از آن برده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *