دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

قرص بوسپیراکس (بوسپیرون) و تداخلات دارویی آن با دیگر داروها

  • مریم صبوری
  • ۱۹ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

داروی قرص بوسپیراکس (بوسپیرون) برای درمان اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد که به شما کمک می کند تا بتوانید بهتر فکر کنید و راحت و آرام باشید و کمتر احساس نگرانی کنید. بوسپیرون همچنین برخلاف سایر داروهای ضد اضطراب فاقد اثرات ضد تشنج یا شل‌ کننده عضلانی است.

قرص بوسپیراکس ۵ با نام تجاری Buspirax و نام ژنریک Buspirone (بوسپیرون) که با شکل دارویی Tablet و مقدار صد عددی که از گروه داروهای سیستم اعصاب مرکزی می باشد. تولید کننده آن داروسازی تهران دارو جزو طبقه بندی دارویی خواب آور های آرامبخش و ضد جنون است. و در دسته درمانی داروهای موثر بر سیستم اعصاب مرکزی داروهای ضد اضطراب و استرس و آرام بخش و خواب آور قرار می گیرد..

نحوه مصرف قرص بوسپیراکس

میزان مصرف این قرص در کوتاه مدت با اختلالات اضطرابی در شروع دوز اول ۵ تا ۲ یا ۳ بار در روز می باشد. با زیاد شدن دوز به مقدار ۵ میلی گرم هر ۳ روز یکبار انجام می شود که تا بیشترین دوز توصیه شده روزانه چهل تا شصت میلی گرم در دوز تقسیم شده است

اطلاعات دارویی قرص بوسپیراکس

داروی بوسپیراکس (بوسپیرون) برای درمان اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد که به شما کمک می کند تا بتوانید بهتر فکر کنید و راحت و آرام باشید که کمتر احساس نگرانی کنید. این دارو امکان دارد به کمتر شدن خجالتی یا زودرنج بودن شما کمک کند که عوارض آن می تواند مشکل در خواب، تپش قلب، عرق کردن باشد. عملکرد این دارو با تاثیر بر

روی بعضی از مواد طبیعی در مغز که برای درمان اختلال اضطراب به کار می رود که همان انتقال دهنده های عصبی می باشد.

عوارض قرص بوسپیرون

  •  آرون گروپس

نحوه و دوز مصرف بوسپیرون

نحوه مصرف این قرص به صورت دهانی روزانه دو تا سه بار طبق تجویز پزشک باید مصرف شود. برای استفاده از این دارو شما عزیزان می توانید او را همراه با غذا یا جداگانه میل کنید که حتما باید در اخر به یک شکل خورده شود تا میزان جذب دارو ثابت بماند. قرص بوسپیراکس را برای رساندن به آن مقدار دلخواه مصرفی باید نصف کرد و با مقدار تجویز شده دکتر مصرف شود.

دوز مصرفی بوسپیرون بستگی به سن و وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما دارد و درمان دارو دارد. برای نتیجه گیری و تاثیرگذاری آن را در وقت مناسب خودش میل نمایید. در اوایل شروع مصرف دارو نشانه بی قراری یا اضطراب در برخی اوقات قبل از بهبودی کامل بدتر خواهد شد. تاثیر کامل آن امکان دارد تا حدود یک ماه یا بیشتر زمان ببرد. از خوردن آن همراه با گریپ فروت جدا خودداری کنید که احتمال عوارض جانبی دارو را افزایش می دهد.

آشنایی با قرص بوسپیراکس

عوارض جانبی دارو

مصرف دارو بوسپیرون امکان دارد منجر به عوارضی از قبیل؛ خواب آلودگی، بی قراری، تاری دید، سرگیجه، سردرد، تهوع، مشکل در خواب، نگرانی و خستگی شود. که اگر هر کدام از این علائم اگر ادامه داشت یا بدتر شد باید به سرعت با پزشک تماس گرفت. زمانی که دکتر برای شما این قرص را تجویز کرده باشد مطمئن باشید فوایدش بیشتر از ضررش خواهد بود. به ندرت کسانی که از این دارو استفاده می کنند دچار یکسری ناهنجاری ها می شوند که اغلب عوارض جدی برای آن ها ندارد. این عوارض از قبیل؛

  • گرفتگی عضلات
  • لرزش
  • ناهنجاری صورتی
  • پرش و حرکات سریع (دیسکینزی خفیف)

عوارض قرص بوسپیرون

که در برخی موارد این علائم می تواند دائمی باشد که بر هرگونه از بدن دچار مشکلات حرکتی و عدم کنترل بر روی بدن نماید مثل صورت، دهان، دست و پا و زبان که در این صورت باید هر چه سریع تر با پزشک تماس گرفت و یا مراجعه کرد.

چنانچه عوارض داروی بوسپیراکس مثل کبودی، تنگی نفس، خونریزی، تپش قلب و درد قفسه سینه را تجربه کردید امکان دارد خطرناک باشد و سریعا با پزشک تماس بگیرید. واکنش آلرژیک به این دارو بسیار کمیاب بوده که با نشانه های خارش و تورم پوستی و یا در زبان همراه است. که شخص اختلال تنفسی و گیجی شدید را تجربه می کند و باید سریع به فوریت پزشکی و اورژانس خبر داد و کمک گرفته شود.

آشنایی با قرص بوسپیراکس

موارد احتیاط دارو بوسپیراکس

  • اگر شما به دارو قرص بوسپیرون آلرژی و حساسیت دارید بهتر از قبل از مصرف دارو با پزشک در این رابطه مشورت بگیرید. این قرص امکان دارد شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که سبب مشکلات یا بروز حساسیت شود.
  • این دارو در برخی از شرایط خاص پزشکی نباید مورد استفاده قرار بگیرد به دلیل این که اگر فردی با مشکل کبد یا کلیوی موجه باشد قبل از مصرف آن دارو با مشورت دکتر مصرف شود. شما باید پیش از مصرف دارو هر گونه حساسیت و سابقه پزشکی علی الخصوص سابقه افسردگی و اختلال دوقطبی و یا بیماری پارکینوس یا شیدایی دارید با پزشک درمیان بگذارید.
  • قرص بوسپیراکس امکان دارد سبب خواب آلودگی و تاری در دید شود که هوشیاری را کم کند. مصرف الکل یا ماری جوانا این حالت را بدتر می کند و نباید در هنگام مصرف از رانندگی و یا فعالیت هوشیاری به سر ببرید.

نحوه مصرف قرص بوسپیراکس

  • همچنین در قبل از جراحی یا رفتن به دندانپزشکی لازم است داروهایی که مصرف می کنید را با دکتر معالج در میان بگذارید.
  • چنانچه شما اگر از دیگر داروی های ضد افسردگی یا ضد اضطراب استفاده می کنید به یکباره ان را قطع نکنید. بوسپیرون از عوارض ترک یکباره دیگر داروهای اضطراب جلوگیری نمی کند و بهتر است دوز مصرفی را در زمان شروع درمان با این قرص کمتر کنید. اگر عوارض ترک دارو را احساس کردید از پزشک خود مشورت بگیرید.
  • اگر قصد حاملگی دارید و یا باردار هستید فقط در صورت لزوم از داروی بوسپیرون استفاده نمایید که در قبل با پزشک مشورت کرده و درمیان گذشته اید و از مزایا و خطرات او باخبر شده اید.
  • تاثیر قرص بر روی نوزاد یا جنین در شیر مادر مشخص و معلوم نیست که در مشابه با داروها از راه شیر مادر به نوزاد انتقال پیدا می کند و شاید تاثیر ناخواسته ای روی او بگذارد که قبل از شیردهی باید با دکتر خود مشورت کنید.

تداخل دارویی قرص بوسپیراکس

تداخلات دارویی بوسپیرون با دیگر داروها

تداخلات قرص بوسپیراکس به ۳ دسته اصلی تقسیم می شود: تداخل جدی، تداخل متوسط و تداخل شدید که حتما قبل از مصرف بوسپیرون همراه با دارو های دیگر با قبل آن با پزشک مشورت نمود.

  1. تداخل شدید: دارو های بازدارنده منوآمین اکساید که از دارو های ضدافسردگی می باشد موجب بالا رفتن فشارخون خواهد شد.
  2. تداخل جدی: دارو قرص بوسپیراکس با داروهای انتقال لوفلوپان و دوپامین تداخل دارویی جدی ایجاد می کند.
  3. تداخل متوسط: یکسری از از داروهایی که با بوسپیرون تداخل دارویی متوسط ایجاد می کند. مثل داروی ضد افسردگی نفازودون، ریفامپین، قرص دیازپام و تمازپام، مهارکننده‌های CYP3A4 مانند: کلاریترومایسین و تلیترومایسین، بنزودیازپین‌ ها مثل ایتراکونازول و کتوکونازول و علائم اور دوز بوسپیرون می باشد.

داروی ضد افسردگی بوسپیرون

شرایط نگهداری دارو

که اگر نشانه اور دوز دارو مثل از هوش رفتن و مشکل تنفسی باشد هر چه سریع تر باید با فوریت پزشکی تماس گرفته شود. همچنین همراه با این دارو اگر ترادوزون مصرف می کنید امکان دارد نیاز به آزمایش پزشکی داشته باشید تا عوارض بررسی شود.

چنانچه دوز مصرفی را فراموش کردید در اولین زمانی که یادتان آمد او را میل کنید. ولی اگر نزدیک به دوز بعدی بود و به یاد آورید که او را نخورده اید نیازی به مصرف دو دوز همزمان نیست و فقط باید یک دوز طبق دستور مصرف شود.

برای نگهداری دارو آن را در دمای اتاق (کمتر از ۳۰ درجه) دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید و توجه به تاریخ انقضایش را داشته باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *