دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

از بین بردن لکه های نم دیوار و سقف با ساده ترین ترفندها

  • محدثه خاکشور
  • ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب شما عزیزان را با روش های کاربردی و موثر برای از بین بردن لکه های نم دیوار به همراه نکاتی جالب در این زمینه آشنا خواهیم نمود.

نم دیوار یکی از مشکلات موجود در اغلب خانه ها می باشد که تلاش افراد را برای داشتن یک دیوار سالم و زیبا، و به دنبال منزلی شیک و تمیز با شکست روبرو می کند. از بین بردن لکه های نم ممکن است برای برخی از افراد سخت و یا حتی غیر ممکن باشد که در همان لحظه ی اول تصمیم به رنگ آمیزی و یا تعویض، تخریب و ساخت دوباره منزل می افتند. برای آشنایی بیشتر همراه آرگا باشید.

برای برطرف سازی لکه های ایجاد شده از نم و رطوبت لازم است ابتدا علت را شناسایی کرده و آن را پیدا کنید. تمامی این گزینه ها میزان عمق و پهنای لکه، قارچ و کپک می توانید نسبت به برطرف سازی لکه اقدام نمایید. اگر لکه ها سطحی باشد, در این زمان لازم است تا استفاده از ایده ها و تکنیک هایی ساده و مقرون به صرفه که البته در این مطلب آنها را می کنیم، برطرف سازید. این لکه های نم علاوه بر زشت کردن نمای دیوار و سقف، می توانند در صورت پیشرفت و جدی شدن امنیت آنها را نیز تحت الشعاع قرار بدهند.

از ایده ها و تکنیک های بین بردن لکه های نم دیوار

از بین بردن لکه های نم و رطوبت

از جمله عللی که رطوبت و نم را در دیوار موجب می شود, خشکاندن رخت ها در درون منزل می باشد. به این صورت که رخت خیس و نم دار برای زمانی طولانی درون منزل باقی می ماند و کم کم موجب رطوبت خانه می گردد.

از دیگر علل ایجاد لکه می توان به بسته شدن پنجره ها و درها اشاره داشت. به همین منظور پیشنهاد می شود برای یک ربع ساعت پنجره ها را باز نمایید.

برخی دیوارهای خود را به طور مکرر و با بهره گیری از مقدار آبی فراوان شست و شو می دهند. که در بعضی مواقع از شوینده های قدرتمندی نیز استفاده می نمایند. در چنین مواقعی قطعا رنگ و جنس دیوار آسیب می بیند که در نتیجه موجب به وجود آمدن نم و رطوبت و لکه ها، شوره ها، قارچ های حاصل از آن می گردد. که در اینجا باید گفته شود شستشوی دیوار باید با دستمال مرطوب انجام بگیرد نه آب. اسپری کردن نیز ایده ی مناسبی به شمار می رود.

تکنیک های کاربردی از بین بردن لکه های نم دیوار

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مراحل برطرف سازی لکه های رطوبتی

  1. یافتن دلیل ایجاد نم و رطوبت
  2. برطرف سازی منشا ایجاد رطوبت
  3. کم کردن نم منزل
  4. برطرف ساختن لکه های رطوبت دیوار و سقف خانه
  5.  مشخص کردن جنس سقف و دیوار
  6. معین کردن سطحی و یا عمیق بودن لکه های نم
  7. در نهایت تمیز نمودن لکه های نم سقف و دیوار

از بین بردن لکه های رطوبت، قارچ و کپک دیوار

رفع لکه های حاصل از نم با ترفندهای موثر

چندین راهکار موثر برای رفع و از بین بردن لکه های ناشی از نم دیوار یا سقف وجود دارد که در ادامه به شرح هر یک از این روش ها پرداخته ایم.

  • استفاده از وایتکس

برای برطرف سازی لکه های نم تازه ایجاد شده می توانید از وایتکس(یا همان آب ژاول) به بیانی سفید کننده را به کار ببرید، به این صورت که یک پیمانه سفید کننده(وایتکس) را درون چهار آب افزوده و یا ۱ واحد از آن را درون ۱۰ واحد آب حل نمایید. سپس با استفاده از پارچه آن را بر روی لکه ی رطوبت روی دیوار و یا سقف بکشید. اما در صورت کهنه بودن لکه بهتر است از عمل لایه برداری سطح دیوار و در نهایت رنگ آمیزی مجدد بهره ببرید. از این محلول علاوه بر رفع لکه های نم می توانید برای رفع لکه های حاصل از قارچ و کپک، و شوره دیوار نیز استفاده کنید.

شیوه های از بین بردن لکه های نم دیوار

  • استفاده از سرکه

لکه های نم عموما به دلیل وجود رطوبت در محیط خانه ایجاد می شوند که تاریک بودن محیط سرعت رشد آنها را نیز بیشتر می کند. در صورتی که برطرف نشوند رشد نموده و مقدار زیادتری از دیوار و سقف به خصوص گوشه ها را می پوشانند. اغلب پس از ایجاد نم، به مرور قارچ، کپک و شوره به وجود می آید که برای از بین بردن آنها می توانید از سرکه سفید استفاده کنید.

برای این منظور می توانید یک قاشق غذاخوری سرکه سفید را همراه یک پیمانه آب ترکیب کرده و بعد پارچه ای را با این محلول مرطوب سازید و محکم بر روی دیوار بکشید. پس از طی شدن این مرحله آن را با استفاده از دستمالی مرطوب شده با آب آبکشی نمایید. اغلب با انجام این عمل تمامی لکه های نم و قارچ و شوره برطرف می شوند، ولی چنانچه با سرکه ی سفید از بین نرفتند شما می توانید از پودر ماشین لباس شویی آنزیم دار بهره ببرید.

جهت پاک کردن قارچ حاصله روی دیوار حمام، مقداری از این محلول را به صورت اسپری بر روی نقطه ی مورد نظر بپاشانید. یک ربع ساعت زمان لازم است تا تمامی قارچ ها تمیز شوند. سپس آبکشی نمایید.

  • جوش شیرین

در زمینه آشپزی و همچنین در مصارف مختلف کاربردی گوناگون جوش شیرین استفاده می گردد. این مواد ضد باکتری و ضد قارچ می باشد که خاصیت تمیز کنندگی زیادی دارد و بر همین اساس است که از آن در جهان گوناگون استفاده می شود. یکی از این مصارف را از بین بردن لکه های نم، قارچ و شوره است که علاوه بر برطرف سازی، از رشد آن نیز جلوگیری می نماید.

برای این منظور می توانید میزان فراوانی جوش شیرین را بر روی نقطه ی مورد نظر ریخته و با کمک قلمو در همان نقطه بمالید. ۲۰ دقیقه در همین حالت باقی بماند, سپس آن را شست و شو دهید.

  • بوراکس

این ماده طبیعی, یک نوع پاک کننده مناسب و البته مقرون به صرفه محسوب می شود توانایی برطرف ساختن کپک و قارچ را دارا می باشد.

برطرف کردن لکه های نم دیوار

  • نمک دریا

نمک دریا علاوه بر ویژگی از بین بردن قارچ و کپک، دارای خاصیت ضد عفونی و پاک کنندگی نیز می باشد. جالب است بدانید که نمک دریا موجب کشیدن رطوبت از محیط های بسته می شود و به این صورت نم و رطوبت و قارچ می گردد.

 به صورت مستقیم و بدون ترکیب با آب در بخش نم کشیده و لکه شده می ریزند. البته عده ای از آن جهت مانع شدن از زیاد شدن و رشد قارچ ها و رطوبت در همان ابتدای امر استفاده می کنند.

  • پودر لباس شویی آنزیم دار

برای از بین بردن لکه های نم و رطوبت در صورتی که به مرحله ی جدی آن رسیده است، می توانید از پودر لباس شویی دارای آنزیم بهره ببرید. به این صورت که کمی از پودر را درون آب ترکیب نمایید و به وسیله ی آن لکه های رطوبت و قارچ را برطرف سازید.

از بین بردن لکه های رطوبت دیوار

  • دستگاه رطوبت گیر

از این وسیله یکی از وسایل تهویه محسوب می شود که اغلب در نواحی سردسیر و پر بارش به کار گرفته می شود. این دستگاه نم و رطوبت منزل را می گیرد.

  • رنگ آمیزی دیوار

اغلب اوقات لکه ها سطحی هستند و به دلیل عمیق نبودن و تازه بودن آنها می توانید برای از بین بردن لکه های نم دیوار از روش های بالا استفاده کنید. اما گاهی نیز اوضاع بر وفق مراد شما نمی شود. یعنی حواستان نبوده و لکه رشد کرده، زیاد و عمیق شده است. بنابراین از این تکنیک ها کاری بر نمی آید و تنها راه، رنگ آمیزی و یا ترمیم دیوار است. به این صورت که اگر دیوار شما گچی می باشد با استفاده از کمی گچ قسمت های آسیب دیده را پوشش می دهید. در صورت رنگ بودن دیوار و یا کاغذ دیواری می توانید کاغذ دیواری از همان مدل، طرح و رنگ پیدا کرده و استفاده کنید. یا اینکه رنگی (رنگ روغن) شبیه رنگ دیوار را برای پوشش دادن لکه ها به کار ببرید.

ایده های جالب و کاربردیبرطرف سازی لکه های نم دیوار

نکاتی ارزشمند برای برطرف سازی لکه های نم

  • هیچ گاه لکه ها، قارچ ها و کپک ها را با استفاده از پرده، مبل و یا … پوشش نداده، پنهان نسازید. بلکه به دنبال رفع و برطرف سازی آن باشید. با پنهان ساختن آنها در پشت لوازم از چرخش هوا جلوگیری کرده اید. با این کار در واقع روند سرعت رشد آنها را بیشتر نموده اید. راه حل برطرف ساختن آنها است نه پنهان ساختن.
  • چنانچه مقدار لکه های زرد رطوبتی خیلی عمقی می باشد، ممکن است علت ایجاد رطوبت ترکیدگی لوله باشد که در این صورت باید پیش از هر کاری با متخصصین این زمینه هماهنگ کنید.
  • توجه داشته باشید هنگام تمیز نمودن و از بین بردن لکه های نم, پارچه ای که استفاده می کنید باید تمیز باشد. و اینکه در حین انجام پاک کردن به هیچ وجه از پارچه آلوده استفاده شده، مجددا بهره نبرید.
  • اگر دیوار شما ساخته شده از گچ می باشد، می توانید از تکنیک های ذکر شده بهره ببرید. اما اگر دیوار و یا سقف منزل شما تهیه شده از پنل می باشد، نمی توانید از این روش ها استفاده کنید زیرا در صورت انجام این اقدامات، دوباره کپک و قارچ در آن قسمت شروع به رویش می کند. در چنین دیوارها و یا سقف هایی باید بخش آسیب دیده را عوض نمایید.
  • هنگام از بین بردن لکه ها, قارچ و کپک حاصل از نم دیوار باید از ماسک، دستکش و عینک بهره ببرید. دیگر اینکه در زمان انجام این اقدامات پنجره ها و درها بسته نباشند.
  • استفاده از محلول های ترکیب شده برای تمیز کردن دیوار نباید به گونه ای زیاد باشد که از روی سقف و یا دیوار چکه نماید. اسپری کردن روش خوبی است.
  • اغلب بهتر است دستمال کمی زبر باشد. همچنین گاهی با توجه به مقدار قارچ و لکه از اسکاچ استفاده کنید.
  • از تهویه مناسب در منزل خود بهره ببرید.
  • روزی ۲۰ – ۳۰ دقیقه در و پنجره حمام را باز بگذارید تا رطوبت آن خارج شود.
  • از خشک کردن لباس ها در درون منزل پرهیز نمایید، حداقل پیش از قرار دادن در منزل، درون خشک کن لباسشویی قرار دهید تا آب آن گرفته شده و نسبتا خشک شوند.

برطرف ساختن لکه های نم دیوار

در ادامه برای آشنایی با پاک کردن مداد رنگی از دیوار و تمیز کردن دیوار کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *