دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان سوختگی سقف دهان با روش های موثر خانگی

  • سحر هودانلویی
  • ۵ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

ایجاد سوختگی برای هر فرد و یا هر دوره سنی می تواند بسیار دردناک و سخت باشد. در ادامه این مطلب از مجله آرگا با ما همراه شوید تا روش های درمان سوختگی سقف دهان را برای شما شرح دهیم.

افرادی که بافت‌های دهان شان بسیار حساس است به صورتی که توسط غذا و نوشیدنی های داغ، خیلی سریع سوخته می شود، منجر به سوختگی دهان می گردد. در برخی از مواقع یک تکه پیتزای داغ در اغلب مواقع می تواند سبب بروز این سوختگی‌ها گردد که دلیل آن پنیر موجود بر روی اسلایس پیتزا می‌باشد، چرا که دارای چربی هایی است که می تواند به سرعت دمای بسیار بالایی را ایجاد نماید. از این رو در این بخش از مجله آرگا به معرفی روش های درمان سوختگی سقف دهان پرداخته‌ایم.

به طور کلی برخی از چربی‌ها، و روغن‌ها و مایعات می‌توانند گرما را در طی مدت بسیار طولانی در خود نگه دارد که مصرف آن قبل از خنک شدن می تواند به سوختگی دهان منجر گردد. بسیاری از سوختگی های سقف دهان در گروه سوختگی‌های درجه یک قرار دارند که تنها بر روی لایه بالایی پوست تاثیر می‌گذارد و در اکثر مواقع در این شرایط دردناک و متورم و به طور معمول قرمز می گردد. همچنین سوختگی می تواند به بافت پوست صدمه وارد نماید و سلول‌های پوستی را از بین ببرد. هنگامی که سقف دهان بهبود می یابد سلول های مرده کنار رفته و سلول‌های جدید تولید می‌شود. پوست جدید در اوایل زمان بسیار حساس است اما به سرعت و قدرت زمان سفت و محکم می گردد. قابل ذکر است که سوختگی درجه اول در طی یک هفته برای بهبود به طول می‌انجامد.

آشنایی با روش درمان سوختگی سقف دهان

معرفی روش های درمان سوختگی سقف دهان

در صورتی که فردی به سوختگی درجه اول مبتلا گردد می توان آن را در خانه بهبود، همچنین انجام مراقبت‌های فوری می‌تواند شدت صدمه را کاهش داده و طول درمانهای طبیعی را در طی زمان افزایش داده و از بروز عفونت پیشگیری نماید. همچنین در ادامه مطلب به معرفی برخی دیگر از روش های بهبود سوختگی سقف دهان که بسیار ساده و آسان می‌باشد، پرداختیم.

  • آب خنک

قابل به ذکر است که اقدام فوری پس از سوختگی دهان می تواند میزان آسیب را تا حدود قابل توجهی کاهش دهد. خنک کردن ناحیه سوخته می تواند از تاثیرات سوختگی بر لایه های داخلی پوست تا حد چشمگیری پیشگیری نماید.

آکادمی پوست آمریکا پیشنهاد می نماید که افراد مبتلا به سوختگی بایستی حداقل ۱۰ دقیقه محل سوختگی را در آب سرد فرو ببرند. هنگامی که این سوختگی را در داخل دهان رخ می‌دهد می‌تواند دهان را با آب سرد پر نمود و هنگامی که آب سردی خود را از دست داد آن را بیرون ریخته و باری دیگر اقدام به انجام آن نمایید. همچنین باید توجه داشته باشید که در این رابطه نباید از تکه های یخ استفاده نمایید چرا که می‌تواند به پوست چسبیده و درد و آسیب را برای فرد ازدیاد نمایند.

  •  آرون گروپس
  • ماست و یا شیر

همچنین در این شرایط مصرف مقادیر ماست طبیعی و یا نوشیدن یک لیوان شیر در رابطه با درمان سوختگی سقف دهان می تواند تاثیر به سزایی قائل گردد. بدین صورت که ماست و یا شیر روی پوست را به طور کامل پوشانده و یک سد موقت ایجاد می نماید.

این شرایط می تواند از تحریک پوست پیشگیری کرده و تاول و تورم را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. همچنین پیروی از یک رژیم غذایی سالم می تواند روند بهبود را تسریع نمایند. رژیم غذایی می‌تواند شامل فراورده‌های لبنی به همراه پروتئین ها، غلات کامل و مقادیری نیز باشد. همچنین مصرف مایعات کافی به هیدراته شدن بدن تاثیر بسزایی می گذارد.

درمان سوختگی سقف دهان با آلوئه ورا

  • ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا در بسیاری از سوختگی های خارجی برای درمان پوست آسیب دیده تاثیر به سزایی قائل است. این ژل می تواند التهاب و ناراحتی تا حد قابل توجهی کاهش دهد. هنگام استفاده از ژل آلوئه ورا برای سوختگی دهان بایستی از ماده انتخاب نمایید که برای این منطقه مناسب باشد به طوری که دارای موادی باشد که مصرف آن ها ضرری برای بدن نداشته باشد.

  • عسل

همچنین عسل در درمان سوختگی سقف دهان تاثیر موثری قائل است، چرا که در این رابطه به آرامی سوختگی را برطرف می‌نماید. تنها در این شرایط بایستی با مقداری عسل محل سوختگی را پوشش دهید. طبق برخی از تحقیقات انجام شده از عسل به عنوان ماده دارای خواص ضد میکروبی نام برده شده است، این عبارت بدان معناست که امکان دارد شرایط بیماری زا را از بین برده و یا محل رشد آن ها را با اختلال مواجه نماید.

  • تهیه دهانشویه آب نمک

از دیگر وظیفه های اصلی پوست می‌توان به ایجاد سد معبری در برابر عفونت اشاره کرد. در صورتی که پوست صدمه ببیند به محیا کردن شرایط برای رشد عفونت ها می‌پردازد و تمیز نگه داشتن سقف دهان می‌تواند به پیشگیری از این مسئله کمک به سزایی نماید که در این روش می توانید با تهیه دهانشویه آب و نمک به تمیز نگه داشتن محل سوختگی بپردازید.

تاثیر مصرف غذای نرم

  • مصرف غذاهای نرم

همچنین باید تا زمان بهبودی کامل از سقف دهان خود مراقبت لازم را انجام دهید پس از انجام سوختگی پوست آسیب دیده به طور کامل از بین می‌رود و پوست جدید از زیر جایگزین آن می گردد. این پوست اغلب اوقات بسیار حساس تر است و غذاهایی با لبه های تیز می‌تواند به بروز درد و یا صدمه منجر شود. در این رابطه مصرف غذاهای نرم کمک به سزایی در بهبود سریع زخم ها می نماید. تخم مرغ و ماست، سوپ نمونه‌هایی از خوراکی هایی هستند که بسیار کارآمد می باشند.

  • مراقبت از پوست

هنگامی که پوست دهان درمان می یابد این منطقه بسیار حساس‌تر از دیگر مواقع می گردد. در این شرایط بایستی از بروز آسیب به این منطقه پیشگیری نمایید. نکاتی در این رابطه وجود دارد که بایستی به آن توجه داشته باشید.

در هنگام مسواک زدن توجه داشته باشید که بایستی این کار را به آرامی انجام دهید و به طور موقت از مسواک دستی به جای برقی بایستی استفاده نمایید. از پوشیدن محافظ دهان تا هنگامی که نواحی سوختگی به طور کامل بهبود یابد پیشگیری نمایید. از کندن پوست به طور جدی خودداری نمایید چرا که کندن زودرس پوست می‌تواند این ناحیه را تحریک و مستعد به بروز عفونت نماید. از مصرف نوشیدنی و خوراکی های بسیار داغ تا هنگامی که سوختگی سقف دهان به طور کامل خوب گردد، اجتناب پذیرید.

  • زمان مراجعه به پزشک

در برخی از مواقع سوختگی سقف دهان امکان دارد تا حد قابل توجهی دردناک باشد که درمان های خانگی هیچ تغییری در این رابطه ایجاد نکند. همچنین امکان دارد که سوختگی بسیار شدیدی در این ناحیه بروز گردد که با بررسی نشانه‌های به مانند بروز زخم و یا لکه های سفید، ایجاد تب، عدم بهبود سوختگی، سختی در بلع، باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه نمایید.

درمان سوختگی سقف دهان به چه صورت است

در صورتی که مطالعه این قبیل مطالب برای شما مفید واقع شده است می توانید با کلیک بر روی دیگر مطالب مرتبط همانند درمان سوختگی با سیر و درمان سوختگی با آب جوش اطلاعات لازم را کسب نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *